Sfântul Mucenic Trifon !
Viaţa Sfântului Mucenic Trifon !
În părţile Frigiei, în satul ce se numea Campsada, care era aproape
de cetatea Apamia, s-a născut Sfântul Trifon, din părinţi
dreptcredincioşi. Încă de când era prunc, preabunul Dumnezeu a binevoit a
sălăşlui într-însul harul Sfântului Duh şi a-i hărăzi darul de a face
minuni, că nu numai din gura pruncului aceluia, ci şi din faptele lui
cele minunate să se săvârşească laudă. Tămăduia toate bolile, dar mai
ales avea stăpânire asupra diavolilor. Numai cât auzeau pomenindu-se
numele lui, fugeau din cei ce pătimeau. Deci, spre încredinţarea
minunilor lui celor multe pe care le-a săvârşit, vom descrie una, ca de
la început să înţelegeţi toată viaţa lui.
După moartea lui August, Cezarul, în anul 295 a pus stăpânire pe
împărăţia Romei Gordian care, deşi era închinător de idoli, nu-i
prigonea pe creştini. Acela avea o fiică preafrumoasă, învăţată şi
înţeleaptă, anume Gordiana, pe care, fiind la vârsta căsătoriei, mulţi
dintre cei mai mari şi slăviţi boieri doreau să o logodească cu fiii
lor, din cauza frumuseţii şi înţelepciunii ei. În acea fecioară însă,
prin voia lui Dumnezeu intrând diavolul, o muncea neîncetat, aruncând-o
în foc şi în apă. Şi nu puţină mâhnire aveau părinţii şi plângeau amar.
Deci aduceau la ea doctori înţelepţi şi nimic nu-i puteau face.
Atunci, singur diavolul, prin voinţa lui Dumnezeu, a strigat,
zicând: "Nimeni nu va putea să mă izgonească de aici, decât numai
tânărul Trifon!" Îndată împăratul a trimis în toată lumea ca să-l caute
pe Trifon. Au adus mulţi cu acel nume, dar nici unul n-a putut să
izgonească pe diavol din fiica împăratului, până ce l-au aflat pe
Sfântul Trifon, tânărul, în părţile Frigiei, în satul Campsada, lângă un
izvor, păscând gâştele. Acesta a fost adus degrabă la Roma, având pe
atunci numai 17 ani.
Când s-a apropiat sfântul de Roma, a cunoscut diavolul venirea lui
şi, muncind cumplit pe fecioară, striga: "Nu pot să locuiesc aici mai
mult, că aproape este Trifon, care după trei zile va sosi şi nu pot să
rabd mai mult". Aşa strigând vicleanul duh, a ieşit dintr-însa. A treia
zi, sosind în cetate Sfântul Trifon şi ducându-l în palatele
împărăteşti, a fost primit cu dragoste de către împărat, pentru că l-a
cunoscut împăratul după cuvintele acelea pe care le-a grăit diavolul
când a ieşit din fiica lui. Dar, ca să ştie mai cu încredinţare cum că
Trifon a tămăduit pe fiica lui, l-a rugat să le arate pe diavol, ca să-l
vadă cu ochii lor. Atunci sfântul a petrecut în post şi în rugăciune
şase zile şi a primit de sus mai mare şi mai puternică stăpânire peste
duhurile cele necurate.
A şaptea zi, răsărind soarele, a mers împăratul la fericitul Trifon
cu suita sa, vrând să vadă pe diavol cu ochii lui. Sfântul Trifon, plin
de Duhul Sfânt şi cu ochii minţii privind pe nevăzutul duh, i-a zis:
"Ţie îţi grăiesc, duhule necurat, în numele Domnului meu Iisus Hristos,
arată-te înaintea celor ce sunt aici şi le descoperă chipul tău cel
neruşinat, apoi, spune-le neputinţa ta". Deci, îndată s-a arătat
diavolul înaintea tuturor, în chip de câine negru, având ochii ca de foc
şi capul plecat spre pământ. Atunci îl întrebă sfântul: "Cine te-a
trimis aici, demone, ca să intri în această fecioară? Pentru ce ai
îndrăznit a intra în cea creată după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu,
singur fiind, fără de chip, neputincios şi plin de toată ruşinea?"
Răspuns-a diavolul: "Sunt trimis de tatăl meu, care este începător a
toată răutatea. El se numeşte Satana şi locuieşte în iad; el mi-a
poruncit să chinuiesc pe fecioara aceasta".
Apoi l-a întrebat sfântul iarăşi: "Cine v-a dat vouă putere să
îndrăzniţi spre făptura lui Dumnezeu?" Diavolul, deşi nu voia, dar fiind
silit de puterea cea nevăzută a lui Dumnezeu, a spus adevărul în auzul
tuturor: "Noi nu avem putere asupra celor ce cunosc pe Dumnezeu şi care
cred în Hristos Fiul, Unul născut, pentru care Petru şi Pavel au murit
aici. De aceea noi cu frică fugim afară numai când vom avea voie să-i
aducem cuiva ispite uşoare. Dar asupra celor ce nu cred în Dumnezeu şi
în Fiul Său şi asupra celor ce umblă în toate poftele lor, făcând
lucrurile cele plăcute nouă, asupra acelora luăm stăpânire, ca să-i
chinuim pe ei. Lucrurile cele plăcute nouă sunt acestea: închinarea la
idoli, hula, desfrânările, farmecele, zavistia, uciderea şi mândria. Cu
aceste lucruri şi cu cele următoare lor, înfăşurându-se oamenii ca în
nişte lanţuri, se înstrăinează de Dumnezeu, Ziditorul lor, şi de
bunăvoie se fac prieteni nouă şi împreună cu noi vor lua chinurile
veşnice".
Auzind acestea, împăratul şi cei ce erau împreună cu el s-au umplut
de spaimă şi mulţi, lepădându-se de păgânătate, au crezut în Hristos;
iar credincioşii s-au întărit în credinţă şi au preamărit pe Dumnezeu.
Sfântul Trifon a poruncit diavolului să se ducă în mijlocul focului din
iad; apoi diavolul a pierit. Împăratul, dând multe daruri sfântului, l-a
liberat cu pace la locaşul lui, însă sfântul, tot ceea ce a luat de la
împărat a dăruit săracilor pe drum şi întorcându-se în patria sa singur,
se îndeletnicea în lucrurile cele obişnuite lui, tămăduind bolnavii şi
plăcând lui Dumnezeu prin viaţa cea sfântă şi neprihănită.
După Gordian împăratul, a venit la împărăţie Filip, dar şi acela,
neîmpărăţind mult, a fost ucis de ostaşii săi, iar după dânsul a
împărăţit Deciu, tiranul. Acesta, prigonindu-i cumplit pe creştini, a
ucis mulţi dintre ei prin diferite chinuri, iar pe mulţi fricoşi i-a
întors de la Hristos, aducându-i la închinarea de idoli poruncind
tuturor eparhilor săi şi ighemonilor, care erau prin toată lumea, să
verse fără cruţare nevinovatul sânge al creştinilor care nu voiau să se
închine idolilor.
În acea vreme era la Răsărit un eparh, anume Acvilin. La acela a
fost clevetit Sfântul Trifon că este creştin şi că ştiind meşteşugul
doctoricesc, umblă prin ţări şi tămăduieşte bolnavii şi apoi învaţă pe
mulţi şi îi înşeală a crede în Hristos, iar porunca împărătească n-o
ascultă şi batjocoreşte pe marii zei. Deci, îndată a trimis ostaşi în
părţile Frigiei, ca să caute pe Trifon, pe care degrabă l-au găsit,
pentru că nu putea să se ascundă făclia ce ardea cu râvna cea după
Dumnezeu, luminând pe oameni prin credinţa cea dreaptă şi prin fapte
bune. Dar Sfântul Trifon, auzind de cei ce-l căutau, n-a fugit de ei în
pustie, nici nu s-a ascuns în munţi sau în prăpăstiile pământului, ci,
înarmându-se cu rugăciunea şi cu semnul crucii, cu îndrăzneală s-a
apropiat de cei ce-l căutau şi, dându-se în mâinile lor, mergea cu
veselie la Acvilin, eparhul, care atunci era în cetatea Niceei. Când
Acvilin a stat la judecată cu multă mândrie, înconjurându-l purtătorii
de arme, fiind de fată fruntaşii, slugile şi mult popor, atunci Pompian
Scriniarie, cel mai mare dregător, a zis către eparh: "Tânărul din
cetatea Apamia, cel trimis la măria ta, iată stă înaintea judecăţii tale
celei strălucite".
Acvilin, eparhul, a zis: "Cel ce stă de faţă să ne spună numele
său, patria, slujba şi norocul său, apoi să-şi mărturisească credinţa".
Sfântul a zis: "Numele îmi este Trifon, iar patria îmi este Campsada,
care este aproape de cetatea Apamia; noroc la noi nu este, nici nu s-a
auzit cândva; căci credem că toate se fac cu dumnezeiasca purtare de
grijă şi cu negrăita Lui înţelepciune, iar nu cu norocul, nici prin
mersul stelelor, nici din întâmplare, precum credeţi voi. Sunt liber şi
numai lui Dumnezeu slujesc, iar Hristos este credinţa mea, Hristos slava
mea şi cununa laudei mele".
Eparhul zise: "Socotesc că până acum n-ai auzit de porunca
împărătească cum că tot omul care se numeşte creştin şi nu se închină
zeilor să se dea la moarte silnică; deci, înţelepţeşte-te şi întoarce-te
de la acea înşelătoare credinţă, ca să nu fii aruncat în foc". Sfântul
Trifon a răspuns: "O! de m-aş învrednici să mă sfârşesc prin foc şi prin
toate muncile, pentru numele lui Iisus Hristos, Domnul şi Dumnezeul
meu!". Eparhul a zis: "O! Trifon, te sfătuiesc să jertfeşti zeilor, căci
te văd tânăr cu trupul şi desăvârşit cu înţelepciunea şi nu voiesc să
mori aşa rău". Sfântul Trifon a răspuns: "Desăvârşita înţelepciune voi
avea de voi aduce Dumnezeului meu cea mai desăvârşită mărturisire şi de
voi păzi neschimbată dreapta credinţă în El, ca pe o comoară de mare
preţ, şi de voi fi adus jertfă Celui ce s-a jertfit pentru mine".
Eparhul a zis: "Focului voi da trupul tău, iar sufletul tău cu pedeapsă
şi mai cumplită îl voi chinui". Sfântul a răspuns: "Tu mă îngrozeşti cu
focul care se stinge şi al cărui sfârşit este cenuşa. Eu pe voi
necredincioşii vă îngrozesc cu focul cel veşnic şi nestins.
Depărtează-te de la înşelăciune şi cunoaşte pe adevăratul Dumnezeu, ca
să nu te căieşti mai pe urmă, când vei cădea în focul cel veşnic".
Acvilin, umplându-se de mânie, a poruncit să-l bată pe sfântul,
spânzurându-l pe lemn. Auzind aceasta, fericitul Trifon, îndată şi-a
dezbrăcat hainele cu îndrăzneală şi cu osârdie şi-a dat trupul cel
frumos în mâinile prigonitorilor, spre bătăi. Deci, legându-i mâinile la
spate, l-au spânzurat şi au început să-l bată. Fiind bătut tare, trei
ceasuri, a răbdat bărbăteşte, căci n-a strigat, nici n-a gemut, ci
tăcea, primind nenumărate lovituri. După bătaia aceea, eparhul Acvilin
i-a zis: "Pocăieşte-te Trifon, lepădând nebunia ta; făgăduieşte a te
închina zeilor, pentru că nimeni, împotrivindu-se poruncii împărăteşti,
n-a putut să scape de moartea cea amară". Sfântul a răspuns: "Şi eu îţi
zic că nimeni, lepădându-se de Hristos, cerescul Împărat, nu va putea să
moştenească viaţa veşnică, ci va fi trimis în focul cel veşnic, care
niciodată nu se stinge".
Zis-a eparhul: "Împărat ceresc nu este altul decât numai Zeus, fiul
lui Saturn, acela este tatăl zeilor şi al oamenilor, căruia de nu i se
închină cineva, nu poate să fie viu. Aceluia şi tu eşti dator a te
închina, ca să te arăţi vrednic de această viaţă dulce".
Sfântul a răspuns: "Să fie asemenea lui Zeus, zeului tău, toţi cei
care se închină lui şi toţi cei ce nădăjduiesc în el şi despre care se
povesteşte că era, la început, între vrăjitori şi fermecători, cel mai
nelegiuit începător a tot lucrul necurat şi fără de Dumnezeu. După a
cărui moarte, oamenii care au urmat faptelor lui cele rele i-au făcut
idoli de aur şi de argint şi l-au numit zeul lor, ca astfel să-l aibă
sprijinitor la necurăţia şi fărădelegea lor. De vreme ce zeul lor era
astfel, cu aceste obiceiuri, zei s-au numit de următorii lor şi ceilalţi
oameni răi. Deci, voi, urmând predaniilor celor necurate şi basmelor
celor mincinoase, vă închinaţi idolilor celor neînsufleţiţi şi muţi,
defăimând pe Dumnezeul cel viu, care a făcut cerul, a întemeiat pământul
pe ape, a revărsat văzduhul şi, după ce a dat fiinţă la toată materia
cea zidită, a pus stăpân peste toate pe omul pe care l-a creat. Acesta,
fiind înşelat de zavistnicul şarpe şi căzând în nenumărate răutăţi,
Dumnezeu Cuvântul s-a milostivit a se întrupa, apoi a murit pe cruce şi
s-a îngropat, iar a treia zi, înviind, s-a suit la ceruri şi şade de-a
dreapta lui Dumnezeu Tatăl, până ce-L va cunoaşte pe El toată zidirea.
După aceea, iarăşi va veni din ceruri, cu putere şi cu multă slavă, când
va răsplăti fiecăruia după faptele lui. Acesta este Dumnezeul
dumnezeilor şi Împăratul împăraţilor, Judecătorul viilor şi al morţilor,
iar cei ce vă par vouă că sunt dumnezei, aceia sunt para focului celui
veşnic, împreună cu toţi cei ce se închină lor".
După aceasta, eparhul Acvilin mergând la vânat, a poruncit să ducă
după el pe Sfântul Trifon, legat de un cal. Nu era uşor chinul acela al
sfântului, căci i se rupeau degetele picioarelor, nu numai că erau
goale, fiind atunci ger cumplit, ci şi fiindcă îl călcau picioarele
calului, iar tălpile se roşeau. Însă mucenicul, privind către Dumnezeu
şi înfierbântându-se de dragostea lui, nu socotea durerea, ci cânta
cuvintele lui David: Săvârşeşte paşii mei în cărările Tale, ca să nu mi
se clatine paşii. Şi iarăşi: Îndreaptă Tu paşii mei, Doamne, după
cuvântul Tău şi fă să nu mă stăpâneasca toată fărădelegea. Apoi rostea
adeseori şi cuvintele Sfântului întâi mucenic Ştefan, zicând: "Doamne,
nu le socoti lor păcatul acesta!"
Atunci eparhul, întorcându-se târziu de la vânat, a pus de faţă
iarăşi pe mucenic şi i-a zis: "Acum, o! ticălosule, socotit-ai
înţelepţeşte a aduce jertfe zeilor sau petreci încă în nebunia ta cea
veche?" Sfântul răspunse: "Tu singur eşti plin de nebunie şi de
necunoştinţă, că te-a orbit diavolul, încât nu poţi să cunoşti pe
Ziditorul tuturor şi să I te închini Lui, iar eu sunt înţelept,
nedepărtîndu-mă de Hristos, Care mă mântuieşte". Atunci eparhul a
poruncit să ducă pe sfântul în temniţă, iar el s-a dus în hotarele
dimprejur şi a zăbovit acolo câteva zile. Apoi, întorcându-se iarăşi în
Niceea, a stat la judecată şi, punând de faţă pe Sfântul Trifon, i-a
zis: "Nu te-a pedepsit de ajuns vremea cea îndelungată, fiind în
legături, ca să te supui poruncii împărăteşti şi să te închini la zei?"
Sfântul răspunse: "Domnul şi Dumnezeul meu, Iisus Hristos, Căruia îi
slujesc cu inimă curată, m-a certat şi m-a întărit ca să-mi păzesc
credinţa neschimbată şi nemişcată. Deci Lui, unuia, adevăratului împărat
şi Dumnezeu mă supun şi către El mă plec; iar mândria ta şi pe a
împăratului tău o defăimez şi mă întorc de la cei ce se cinstesc de
voi".
Eparhul a zis către slujitori: "Bateţi-i piroane ascuţite în
picioare şi, purtându-l prin cetate, bateţi-l mereu". Îndată făcând
slujitorii acestea, purtau pe sfântul şi îl târau prin toată cetatea
bătându-l, încât pătimea cumplită durere la picioare, nu numai pentru
piroanele cele bătute într-însele, dar şi din pricina gerului cel greu
şi a omătului, pentru că atunci era iarnă grea. Însă bunul pătimitor,
având pe Hristos înaintea sa şi privind la răsplătirile ce au să fie,
toate acelea le răbda cu mulţumire. Apoi, aducându-l iarăşi înaintea
eparhului, se miră de o răbdare ca aceea a sfântului şi i-a zis: "Până
când, o, Trifon, vei dispreţui chinurile? Până când nu te va atinge
mulţimea durerilor?" Sfântul răspunse: "Până când şi tu nu vei cunoaşte
puterea lui Hristos care este în mine? Până când nu încetezi a ispiti pe
Duhul Sfânt, o, ticălosule? Oare încă n-ai înţeles că este nebiruită
puterea cea mare a lui Hristos?"
Atunci tiranul, umplându-se de mânie, a poruncit să-i lege mâinile
la spate şi, spânzurându-l iarăşi de lemn, să-l bată cu toiege fără
cruţare, apoi cu făclii să-i ardă coastele. Făcând acestea toţi
slujitorii prigonitorului cu mare sârguinţă, îndată a strălucit o lumină
din cer şi o cunună prea frumoasă se pogora pe capul lui şi pe care
văzând-o, prigonitorii au căzut de frică. Sfântul Trifon, simţind
ajutorul care îi venise de sus, s-a umplut de bucurie şi de veselie,
încât zicea: "Mulţumesc, Ţie, Doamne, că nu m-ai lăsat să fiu fără
ajutor în mâinile vrăjmaşilor mei şi mi-ai umbrit capul în ziua cea de
război, mi-ai dat scăpare de mântuire şi dreapta ta m-a primit. Acum mă
rog Ţie, Doamne, să fii totdeauna cu mine, întărindu-mă şi apărându-mă,
mă învredniceşte ca, fără de împiedicare, să săvârşesc această nevoinţă
şi să mă învrednicesc să câştig cununa dreptăţii, cu toţi cei ce au
iubit numele Tău cel sfânt, că Tu unul eşti preamărit în veci, amin".
După aceasta, tiranul, chemând iarăşi înaintea sa pe sfântul, fiind
dezlegat, a început a-l măguli şi a-i zice: "Adu jertfă, Trifone,
marelui Zeus, închină-te chipului împăratului şi te voi elibera cu
cinste şi cu daruri!". Sfântul Trifon, zâmbind, a zis: "Dacă pe
împăratul singur l-am defăimat şi am nesocotit poruncile lui cele
nebune, apoi oare să mă închin chipului celui neînsufleţit? Aceasta nu
se poate. Cât despre Zeus şi despre ceilalţi zei mincinoşi ai tăi, să
întrebi pe cei ce li se pare că sunt înţelepţi între voi: ce fel de
basme se născocesc despre dânşii. Căci ei, sîrguindu-se să acopere
faptele lor necurate, au schimbat numele lor la alte lucruri, numind
cerul Zeus, văzduhul Ira, pământul Demetra, marea Poseidon, soarele
Apolon, luna Diana. Ai voştri făcători de basme au dat numele zeilor
voştri la obiceiurile şi patimile omeneşti, astfel: mânia şi războiul
le-au numit Ares, iar patima desfrânării Afrodita; şi aşa, părăsind pe
Dumnezeu, ziditorul tuturor, nebuneşte aţi umplut lumea de idoli şi aţi
cinstit mai mult făptura decât pe Făcătorul. Dar nu numai singuri căzând
din înţelegerea cea sănătoasă şi din calea cea dreaptă în prăpastia cea
pierzătoare de suflet vă surpaţi cu capul în jos, ci şi pe noi vă
sârguiţi a ne trage acolo cu voi, ca să fim părtaşi la aceeaşi prăpastie
şi pierzare a voastră. Nimic nu veţi spori, o, înşelătorilor, pentru că
nu veţi putea, ca pe cei ce nădăjduiesc cu adevărat spre Dumnezeul cel
tare şi viu să-i întoarceţi din calea cea dreaptă şi să-i plecaţi la
idolii voştri".
Auzind Acvilin, s-a mirat de nişte cuvinte ca acestea şi,
umplându-se mai mult de mânie, a poruncit să-l bată mai aspru. Deci
bătură pe sfântul, fără milă, multă vreme. Văzând tiranul că nu poate să
urnească stâlpul cel nemişcat şi să-l întoarcă de la credinţa lui
Hristos, a dat împotriva lui această poruncă: lui Trifon cel din Apamia,
care s-a împotrivit poruncii împărăteşti şi nevrând să aducă jertfă
zeilor, după multe chinuri ce i-am dat, să i se taie capul. Atunci
îndată l-au luat ostaşii şi l-au scos la locul de tăiere. Sfântul
mucenic, stând spre răsărit, s-a rugat lui Dumnezeu, spunând: "Doamne,
Dumnezeul Dumnezeilor şi Împărate al împăraţilor, mai sfânt decât toţi
sfinţii; Îţi mulţumesc că m-ai învrednicit a săvîrşi nevoinţa aceasta
fără poticnire. Acum mă rog ţie, să nu se atingă de mine vicleana mina a
vrăjmaşului celui nevăzut, nici să mă pogoare în adâncul pierzării, ci
să mă duci cu sfinţii Tăi îngeri în locaşurile cele iubite şi fă-mă
moştenitor al împărăţiei Tale celei dorite. Primeşte în pace sufletul
meu şi pe toţi care mă vor pomeni pe mine, robul Tău, şi întru pomenirea
mea Îţi vor aduce sfinte jertfe. Ascultă-i din înălţimea sfinţirii Tale
şi caută spre dânşii din sfânt locaşul Tău, dându-le lor îndestulate şi
nestricăcioase dăruiri, că Însuţi eşti bun şi îndurat dătător în vecii
vecilor".
Astfel rugându-se sfântul, mai înainte de a i se tăia capul, Domnul
a luat sufletul lui în mâinile Sale, iar cinstitul lui trup a rămas
mort la pământ, pe care fraţii cei ce erau în Niceea învelindu-l cu
pânze subţiri şi curate şi ungându-l cu arome voiau să-l îngroape la
dânşii, pentru apărarea cetăţii lor. Dar sfântul li s-a arătat şi le-a
poruncit să ducă moaştele sale în satul Campsada, unde s-a născut; şi au
făcut după porunca lui. Astfel, Sfântul Trifon, cel din tinereţe plăcut
lui Dumnezeu şi sfinţit, aducând mulţime de oameni la Hristos şi
tămăduind nenumărate boli în popor, după multe chinuri - pe care pentru
adevăr le-a suferit -, s-a încununat cu cununa nestricăciunii de la
Tatăl, de la Fiul şi de la Sfântul Duh, cel Unul în Treime Dumnezeu,
Căruia se cuvine slava în veci. Amin.
NU TREBUIE SA FACEM CA ACVILIN,SA NE FOLOSIM DE TOATE INFORMATIILE SI SA JUDECAM DREPT.PENTRU CA AVEM PUTERE SA JUDECAM,CE E MIC SI CE E MARE.CE E RAU SI CE E BUN.NU STA NIMENI IN INSELACIUNE DACA SE CAUTA ADEVARUL,FARA ORGOLIU.CUVINTELE ORICUM NU POT EXPRIMA CEEA CE VREAU EU SA SPUN,PENTRU CA INSASI LIMBAJUL CA FORMA DE COMUNICARE ESTE INCOMPLET SI STRAMB.TREBUIE SA AVEM PUTERE SA INTELEGEM!
RăspundețiȘtergereMultumesc D-na.Maria pentru acatist si pentru viata Sf.Trifon.C
RăspundețiȘtergere