Umblarea pe Mare !
Acatistul Adormirii MAICII DOMNULUI
Predica la Duminica a 9-a dupa Rusalii – Umblarea pe mare – potolirea furtunii
In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin.
Dreptmaritori si vrednici de iubire crestini in Sfanta Biserica a Domnului nostru Iisus Hristos.
Dreptmaritori si vrednici de iubire crestini in Sfanta Biserica a Domnului nostru Iisus Hristos.
Impartasirea
de astazi din cuvantul lui Dumnezeu, din Evanghelia Lui, ne
incredinteaza de darul preamarit al lui Dumnezeu, pe care-l avem in
Mantuitorul Iisus Hristos, Dumnezeu si Om. Dar in care, cum marturisim
neincetat, ne descoperim pe noi insine, caci El este adevaratul chip al
omului. Si maretia chpului ne-o descopera in aceasta stralucire
neincetata a Evangheliei, astazi in actu divino-uman al mergerii pe
mare, deasupra apelor marii. Sa ascultam si sa ia aminte fiecare, nu
numai cei care sunt mai elevati, mai sporiti pe calea aceasta a suisului
pe scara lui Iacov.
In
vremea aceea, Iisus Se afla pe tarmul de rasarit al Marii Galileei,
dupa ce hranise multimile cu cele cinci paini si cei doi pestisori, din
darul unui baietas care le avea puse in traista de mamica lui, vrand si
el sa mearga dupa Iisus, sa-L vada si sa-L auda. Si acolo, multimile –
inaripate in duhul lor, ca, iata, Iisus toate le rezolva pentru ei: pe
bolnavi ii vindeca, cuvant cum nu le graise nimeni le graieste si le
mangaie cautarile sufletelor lor; ba le da si de mancare – au vrut sa-L
proclame imparat, in locul Cezarului de la Roma. Lucru pentru care Il
vor si osandi, spunand ca ar fi vrut sa devina imparat. De aceea asa s-a
si scris deasupra Crucii, ca un fel de indreptatire a lui Pilat in fata
imparatului sau: Iisus Hristos Regele Iudeilor.
Dar
Iisus, cunoscand gandurile lor, catre seara, “a silit pe ucenici sa
intre in corabie si sa treaca inaintea Lui, pe tarmul celalalt” – al
lumii acesteia; dar nu numai, caci orice tarm e intai mai presus de lume
si apoi si in lume, cum l-a zidit Dumnezeu in lume: in timp si spatiu.
“Apoi a slobozit multimile”, le-a lasat. Asa lucreaza Dumnezeu: Iti da
un dar, apoi te lasa sa-l lucrezi. Totdeauna in Scripturi este miscarea
aceasta intre har si libertate. Harul lui Dumnezeu, darul Lui si
libertatea sa lucrezi, sa intelegi.
De
aceea, in darurile Duhului Sfant, dupa darul intelepciunii este darul
intelegerii: “Si va odihni peste El Duhul lui Dumnezeu, duhul
intelepciunii si al intelegerii…” (Isaia 11, 1-3). Adesea ne-am intrebat
de ce mereu in Scriptura dupa duhul intelepciunii urmeaza duhul
intelegerii. Inteleptul a spus: “Intelepciunea Si-a zidit eisi casa”.
Intelepciunea este El, Fiul lui Dumnezeu, iar casa Intelepciunii este
Maica Domnului. Tot darul si intelepciunea de la El este; de la
Parintele Luminilor, prin Fiul, in Duhul Sfant. Iar darul intelegerii ne
priveste pe noi: libertatea, ca sa intelegem darul intelepciunii.
Deci
a dat multimilor si paine si vindecari si cuvant, apoi le-a slobozit:
libertatea, pentru a intelege darul lui Dumnezeu. A sclipit – dupa
strigatul inimii tale: Lumineaza-mi, Doamne, intunericul! – ca o
scanteie de intelepciune divina; si tu o intelegi si o lucrezi. Cum
simti impartasania, cum simti cuvantul lui Dumnezeu. Si a dat drumul
multimilor, ca ele sa cugete. Neincetat sa fim atenti la dar si la
lucrare! Iar Iisus S-a suit in munte sa se roage singur. Dar nu
insingurat. Caci, inainte de patimire, dupa Cina cea de Taina, Iisus va
spune ucenicilor: “Voi toti va veti risipi si pe mine ma veti lasa
singur. Dar eu nu sunt singur; Tatal este cu Mine.” Si spune Inteleptul:
“Vai celui singur”. Si precum Dumnezeu nu e singur – e Tata, Fiu si Duh
Sfant – nici omul nu e singur vreodata; e neincetat cu Dumnezeu. Nimeni
nu este singur daca e cu Dumnezeu; nicaieri si niciodata, nici in
moarte.
Se
ruga singur, cu Tatal, deci, si cu ucenicii, cu noi. Dar in noaptea
aceea, cand se roaga Iisus, “corabia era acum la multe stadii departe de
pamant, fiind invaluita de valuri, caci vantul era impotriva. Iar la a
patra srtaja din noapte a venit la ei Iisus, umbland pe mare. Vazandu-L
umbland pe mare, ucenicii s-au inspaimantat, zicand ca e naluca si de
frica au strigat. Dar El le-a vorbit indata, zicandu-le: Indrazniti, Eu
sunt; nu va temeti! Iar Petru, raspunzand, a zis: Doamne, daca esti Tu,
porunceste sa vin la Tine pe apa. El i-a zis: Vino. Iar Petru,
coborandu-se din corabie, a mers pe apa si a venit catre Iisus. Dar
vazand vantul, s-a temut si, incepand sa se scufunde, a strigat, zicand:
Doamne, scapa-ma! Iar Iisus, intinzand indata mana, l-a apucat si a
zis: Putin credinciosule, pentru ce te-ai indoit? Si suindu-se ei in
corabie, s-a potolit vantul. Iar cei din corabie I s-au inchinat,
zicand: Cu adevarat Tu esti Fiul lui Dumnezeu. Si, trecand dincolo, au
venit in pamantul Ghenizaretului.” (Matei 14, 22-34)
Ghenizaretul,
adica partea dinspre noi: Capernaum, Tebaida, Tiberiada, de la unele
ramase urmele, iar altele ramase pana astazi. Cine a calatorit pe acolo a
aflat tainele lor. Iar noi aflam acum, smeriti, tainele acestei
Evanghelii.
Iubitilor,
revin putin la cuvantul de mai inainte: Iisus hranise multimile, apoi
le-a slobozit. Se lasau umbrele serii… Se retrage in singuratate, cum se
ruga adesea. Multimile, jos, la malul marii. Noapte, se odihnesc. Ca in
gradina Ghetsimani, ucenicii dorm, iar El se roaga; El, Care e viu in
veci. Nu te vei simti niciodata singur stiind ca El se roaga si acum in
fata Tatalui, in cer. Iar noi sa ne simtim nu cu cei care se hranisera
si vroiau sa-L faca imparat si dupa aceea au adormit, ci cu ucenicii
care erau in corabie. Noi sa ne simtim in corabie. Cum zice rugaciunea:
“Marea vietii vazand-o inaltandu-se de viforul ispitelor, la limanul Tau
cel lin alergand, strig catre Tine: Scoate din stricaciune viata mea!”
Rugaciunea
aceasta, inspirata Parintilor Bisericii, ne infatiseaza marea
furtunoasa, corabia valurita, aruncandu-ne intr-un fel de cutremur pe
care trebuie sa-l privimi intr-o dubla intelegere: cutremur al
pamantului, dar si al sufletuli si al duhului. Sa te simti mereu in
aceasta taina vie. Si chiar acest cutremur al pamantului, cand se
petrece, sa nu te mai tulburi. De ce? Pamantul sa ramana incremenit,
orb? Doamne pazeste! Dar nu poate, are si el nelinistea lui, are si el
suspinul lui, are dorul lui de a deveni, precum cerurile, cer nou si
pamant nou. E intr-o neliniste neincetata. Taina a nelinistii, a
cautarii, pe care Iisus a cuprins-o in cuvantul: “Cereti si vi se va da,
cautati si veti afla, bateti si vi se va deschide”. Altfel ti se
descopera lumea si intelesul ei.
Corabia
lor, pe marea vietii, se afla in neliniste. Si Iisus era singur si nu
era singur, ci cu Tatal si cu noi si in duhul Lui, in rugaciune cu noi
toti, ascultand si suspinul marii si vuietul marii in inimile ucenicilor
si freamatul lor si zbuciumul lor. Priveste cu duhul de pe munte pe
mare si-i vede pe ucenici, vede corabia unduindu-se in valuri. Parca-ti
vine cuvantul poetului: “Sta castelul singuratic oglindindu-se in
valuri, iar in fundul apei clare doarme umbra lui de veacuri. Se inalta
printre cetini intre raristea de brazi, dand atata unduire rotitorului
talaz.” Dar in talazuri vii.
Asa
cum alta data Iisus a zis furtunii: “Taci, linisteste-te”, ar fi putut
sa faca si acum. Acum, insa, altfel lucreaza, dezvaluind alta ipostaza,
am zice: Coboara si calca pe crestetul valurilor. Si spuma valurilor,
stralucirea lor e patrunsa acum de stralucirea cea adevarata a Celui ce
calca peste valuri – stralucirea pururea. Iisus spune: “Parinte, slava
pe care Mi-ai dat-o Mie Eu le-am dat-o lor, slava pe care o am de la
Tine mai inainte de a fi veacurile”. Acea slava, cum zice Sfantul Simeon
Noul Teolog, niciodata nu L-a parasit. E pururea, dar El nu o arata. O
arata pentru a ne impartasi noua, care ne schimbam, noua care crestem
ori scadem; care aici, in momente privilegiate, o simtim. Alteori, in
nesimtirea tragica, care e moartea sufletului inainte de a trupului, n-o
simtim. Calcand peste valuri, slava Lui se unea cu stralucirea
crestetului valurilor. Si ucenicii, vazandu-L in acea lumina, acea
imbinare divina, unica, a slavei Lui cu lumina valurilor, se
inspaimanta. Si de frica striga: Naluca!
Cum
spunea dumnezeiscul Pavel, si cel rau ia chip de lumina. Adesea s-a
aratat in lumina, sa nu ne tulburam. Pustnicii o marturisesc. Dar cu
smerenie, cand venea vreunul sa-i laude, ii raspundeau: vezi, poate ai
fost trimis la altul. Eu nu sunt vrednic de lauda. Alta data,
aratandu-i-se un fel de imitare, momeala a luminii, pustnicul isi face
cruce si se stinge si ca un fulger cade din cer. Astfel intelegem de ce
ucenicii au strigat: Naluca. Nici sa te tulburi, nici sa te inalti, ci,
in ispita, in incercari sa te rogi. Daca e un talhar, fereasca Dumnezeu,
dar, din nefericire se petrece, ca pe mare zici: Doamne Iisuse,
miluieste-ma! E cu putinta ca si in el sa patrunda strigatul si numele
lui Iisus. Si sa-ti faci cruce. In degetele impreunate pentru semnul
crucii e si Treimea si doimea divina: Tatal, Fiul si Duhul Sfant si
Dumnezeu-Omul (Fiul lui Dumnezeu). Si atunci, se lumineaza.
Iar
Iisus a luminat. Cand au strigat, Iisus stim ce a raspuns. E greu sa
rostesti acest cuvant pe care numai El il poate rosti. Dar, intrucat si
apostolii si evanghelistii Matei, Marcu si Luca rostesc, rostim. A zis
Iisus: “Eu sunt. Nu va temeti. Indrazniti!” Cu un inteles nesfarsit,
infinit, parca ar fi rostit pentru fiecare suflet, din toata istoria, de
pretutindeni, acest cuvant: Eu sunt. Sa-l auzi asa cum l-a rostit Iisus
lui Moisi, la Horeb. Cand Moisi a vazut rugul, acel maracine smerit,
care ardea si nu se mistuia, ci ramanea verde, viu. Caci focul
dumnezeirii nu desfiinteaza, ci transfigureaza, indumnezeieste, chiar
firea smerita a unui maracine. Cu cat mai mult firea ta, pe care a
luat-o Cel mai presus de tine. Si atunci Moise, intrebandu-L: Cine esti,
Doamne?, a primt raspuns: “Eu sunt Cel ce este” – Existenta.
Si
acum S-a descoperit ca El este. Sa simti ca-ti spune si tie: Eu sunt;
Existenta. Iar noi, cum spune dumnezeiescul Palama suntem partasi ai
existentei Lui. Caci fapturii ii este daruita existenta, cu cele trei
stari ale ei, cum spune dumnezeiescul Maxim Marturisitorul: starea
daruita intregii fapturi in prima ei chemare, de a exista; apoi sporeste
darul lui Dumnezeu: existenta in har. Noi toti suntem in har, toti
suntem botezati, de la Adam, care a primit suflarea divina de viata; si
apoi vom exista in inviere – a treia stare.
Eu sunt… nu va temeti… indrazniti!
– le spune ucenicilor. Precum Ma vedeti pe Mine indraznind, in furtuna,
peste valuri, neinspaimantandu-Ma, si voi indrazniti! La acest cuvant –
indrazniti – a raspuns Petru: “Doamne, daca esti Tu, porunceste sa vin
la Tine pe apa.” Tu ai zis: Indrazniti. Pot indrazni, Doamne, a merge la
Tine, spre Tine, cu Tine? Da. Aceasta indrazneala e data fiecaruia, in
smerenie. Sa vin la Tine pe apa. Precum mergi Tu pe apa, si eu sa merg.
“Vino!”, i-a spus. Iar Petru, coborandu-se din corabie, a mers pe apa si
a venit catre Iisus. A mers Petru o vreme pe apa, venind catre Iisus!
Dar apoi, vazand vantul, s-a temut si, incepand sa se scufunde, a
strigat: “Doamne, scapa-ma!” Iar Iisus i-a intins mana. L-a apucat si
i-a zis: “Putin credinciosule, pentru ce te-ai indoit?” Si au urcat in
corabie.
O
clipa primeasca dragostea dumneavoastra sa talcuim acest moment.
Indrazniti!… Petru indrazneste; cu privirea catre Iisus, fata catre
fata. Spune scriptura: “La inceput era Cuvantul si Cuvantul era la
Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul” – fata in fata cu Tatal. Iar omul,
creat dupa chipul Lui, e fata in fata cu Hristos. Petru, fata in fata cu
Iisus, se impartaseste de harul si adevarul care vine impreuna cu
Iisus, si calca impreuna cu El pe valuri. Si merge. Dar, vazand ca
vantul e potrivnic, o clipa de indoiala, se inspaimanta si se scufunda.
Sa intelegem acest moment, intai duhovniceste.
Nu
de la mine, ci de la sfinti. Noi putem da marturie dupa ei. Ei au si
vietuit. Zice dumnezeiescul Isaac Sirul: “Cere de la Dumnezeu sa-ti dea
sa ajungi la masura credintei, faptura prea mica (ce dulce si duios!).
Voiesti sa afli viata? Tine in tine credinta si smerenia, caci prin ele
afli mila, ajutorul si cuvintele graite in inima de Dumnezeu si pe Cel
el ce te pazeste intru ascuns si ramane cu tine si se arata si la
aratare. Si atunci, tu, daca simti desfatarea credintei in sufletul tau,
nu-mi este greu sa spun iarasi: nimic nu te va impiedica sa ajungi la
Hristos (cum Petru ajunge la Hristos). Si nu-ti va fi greu sa fii rapit
in tot ceasul de la cele pamantesti si sa uiti de lumea aceasta
neputincioasa (si de furtuna si de valurile din jur) si de amintirea
lucrurilor ei (slabiciunile celelalte). Roaga-te, pentru acest lucru,
fara preget. Roaga-te! Cerseste cu caldura si cere cu multa sarguinta,
pana ce vei primi pe Hristos deplin in tine.
Si
sa nu slabesti dupa aceasta (sa ramai staruind cu fata catre El). Te
vei invrednici daca te vei sili mai intai sa arunci grija ta asupra Lui
cu credinta si vei schimba grija ta de tine cu purtarea de grija a lui
Dumnezeu. Si cand vei vedea voia ta ca se increde cu toata curatia
cugetului mai mult in Dumnezeu decat in tine, si ca te silesti sa
nadajduiesti in El mai mult decat in sufletul tau, atunci se va salaslui
in tine puterea aceea necunoscuta de tine (mai presus de aceasta lume).
Vei simti puterea Celui ce este cu tine in chip neindoielnic. Puterea
aceea pe care multi, simtind-o, intra in foc si nu se tem, si calcand pe
apa, nu se indoiesc”. In cugetul lor nici o clipa n-au indoiala,
socotind ca se vor scufunda. Nu. Cu El nu te scufunzi. “Caci credinta
intareste simturile sufletului si acesta simte pe Cineva nevazut, care-l
convinge sa nu ia in seama vederea lucrurilor infricosatoare, nici sa
priveasca la vreo vedere ce intrece simturile.”
Cata
vreme Petru a simtit ca se increde in Dumnezeu, nu in el, in vointa
Lui, in purtarea de grija a lui Dumnezeu, nu a sa, a mers pe valuri.
Aici e taina negraita a privirii, a impartasirii in adevar, a vietuirii.
Nu furtuna s-a intetit. Putea sa mugeasca… In clipa aceea el a mutat
gandul credintei din Hristos in el. In el s-a produs sfasierea,
indoiala. Ca si in Adam si Eva. In tine se produce o scindare a
personalitatii. Si atunci el s-a intors catre sine. E intoarcere spre
Dumnezeu, care-i pocainta (Intoarceti-va catre Mine si Eu Ma voi
intoarce catre voi) si intoarcere catre lumea aceasta, pamantul din care
ai fost zidit. Si a cazut sub lume. Se scufunda. Atunci striga:
Scapa-ma, Doamne!
Cateva
clipe sa gandim: Petru a mers pe valuri cum mergea Iisus. Nu dus de
mana sau luat in brate, ci calca aievea, cu Iisus, intr-o altfel de
comuniune. Poti sa fii si in bratele Lui. Dar El nu ne ia in brate cum
ia mama pruncul. In bratele harului, adica dandu-ti si tie din El. Iti
da Dumnezeu din El. Asa a creat Dumnezeu lumea – nu din nimic, ci din
voia lui, cu puterea lui, cu harul lui, cu iubirea lui, cu intelepciunea
lui, cu lumina lui. De aceea ne-a daruit si noua lumina, ne-a dat si
minte si cuvant si duh. Si ne-a dat din puterea, din harul, din lumina
lui dumneziasca, lumina deosebita de noi pentru ca e vesnica; dar e
unita cu noi. Tocmai pentru ca e real dumnezeiasca, vesnica,
nemuritoare, deasupra acestei lumi create, aduse de la nefiinta la
fiinta, cum se spune. Si sa simti chemarea lui Dumnezeu in tine, harul
lui Dumnezeu in tine.
Aici
e adevarul adanc al chemarii mai presus de lume. Acea prezenta
dumnezeiasca inalta. Cum spune dumnezeiescul Ioan Damaschin, vorbind de
teantropie sau divino-umanitate: In noi e si dumnezeiesc si omenesc, din
Hristos, care ne-a daruit si noua sa fim partasi. Si cata vreme noi,
prin harul lui Dumnezeu, simtim si traim si nici o clipa nu provocam
ruptura, sfasierea, prin credinta, pastrand darul lui Dumnezeu in noi,
prezenta Lui in noi, ajutorul Lui, puterea Lui, credinta, nadejdea,
dragostea… atunci, desi in lume, suntem mai presus de aceasta lume. Si e
in noi aceasta. Sa n-o uitam nici o clipa! Sa ne simtim mereu vii!
Doua
ganduri vi le mai impartasesc acum spre final, care-mi stau atat de
mult la inima. Zilele acestea cugetam asa: La unele surori ale noastre
apar niste suferinte – chisturi, fie la sani, care au forme dureroase.
Si am fost intrebat ce sa faca, sa se opereze? Da. Spovedania nu scoate
raul din noi? Tot la fel si fizic: scoatem raul din noi. Doctorul, si el
e de la Dumnezeu. Si Mantuitorul spune: N-au trebuinta cei sanatosi, ci
cei bolnavi de doctor. M-am intrebat cum se formeaza, cum apar. E plina
presa noastra si televiziunea de indemnuri catre tineri sa-si “traiasca
viata”, sa se arunce intr-un fel de dezlantuire a trupului acestuia.
Caci daca nu-l dezlantui, zice Freud, aceste dorinte, inabusite,
refulate, provoaca nevroze, psihoze, psihopatii; te imbolnavesti. Si
atunci, cum e cu castitatea tinerei?
Noi
stim legea de la parinti: castitate pana la altar, ca sa te poti
incununa, si credinciosie in camin toata viata. Si tu, tinere, asa sa
stii: sa nu stii decat de un Dumnezeu si o nevasta. Dar vine Freud cu
prietenii lui, spunand ca se imbolnaveste daca-si pastreaza castitatea.
Si, cugetand, mi-am zis si eu: E posibil ca aceste energii nedescarcate
sa se adune in anumite zone specifice, in legatura cu firea omului si,
acolo, adunate, coagulate, nelucrate, sa formeze aceste locuri,
formatiuni moarte. Atunci, care e calea? Am inteles atunci, si putem
face aceasta marturie inaintea lui Dumnezeu si a intregii lumi. Auzeam
astazi la Apostol: “Fratilor, noi ai lui Dumnezeu impreuna lucratori
suntem, iar voi sunteti ogorul lui Dumnezeu. Zidirea lui Dumnezeu, dupa
harul lui Dumnezeu dat mie, eu ca un intelept mester am pus temelia.
Altul cladeste deasupra. Dar fiecare sa ia seama cum cladeste. Si sa
cladeasca fiecare, ca nimeni nu poate pune alta temelie, decat cea pusa,
care este Iisus Hristos”.
Iar
Mantuitorul spune: “Tatal meu pana acum lucreaza si Eu lucrez.” Toata
existenta, iubitilor, e o zidire. In fiecare faptura noi vedem o opera.
Nimic nu e static; nimic nu e incremenit, nimic nu e inchis. Noi am
provocat acestea. Pretutindeni e zidire, e viata, neincetat. Dar in om
existenta si viata e pe doua planuri. O, nefericitii care fac atata cult
numai trupului! Ca o obsesie. Or, cum poate scapa omul? Prin viata lui
deplina, iubitilor. De ce un calugar sau o calugarita adevarata nu
traieste aceste fenomene? Mai mult, o calugarita care s-a dus la Sfantul
Mormant cu o asemnea boala s-a rugat si a venit vindecata. Care-i
taina? Omul trebuie sa fie viu, neincetat, dar pe amandoua planurile. Nu
numai la nivelul planului bietei vietuitoare necuvantatoare. Dar si
acolo este neincetata viata; este neincetata eliberare de energii
ziditoare. Ce-ar fi bobul de grau daca nu s-ar inmulti? Ce-ar fi
mieluselul?
Aflandu-ma
la un vivarium la Bacau, sa tin o cuvantare, la invitatia unei doamne,
la final mi-a spus ca face o teza de doctorat despre albine. Si eu am
pus intrebarea: De ce produsul albinelor – mierea – e singurul care nu
se altereaza? A inceput cu probleme de la gena… Aceasta structura a
mierii… Eu cred altceva, intr-o convergenta intre credinta si stiinta:
Cred ca mierea nu se altereaza pentru ca e produsul fecioarelor. E
savarsit acest dar in cea mai desavarsita curatie.
Atunci,
cand o tanara isi pastreaza aceasta curatie, dar nu incremenind, nu cu
spaima: ce ma fac? – asemeni lui Petru, care s-a inspaimintat de valuri –
nu cu teama, ci mereu sa fie in ea viul vietii la masura omului, atunci
nu va aduna in ea energii care acumulandu-se sa produca raul. Sa ai in
tine credinta, nadejdea, dragostea; sa ai mereu fata lui Hristos, sa te
rogi si sa lucrezi dupa chipul lui Dumnezeu in toate domeniile. Chipul
lui Dumnezeu Ziditorul. Si tu sa zidesti mereu. Zidesti sfintenia in
tine, zidesti eroismul moral, jertfelnic, daruindu-te semenilor tai,
sarmani, bolnavi, neputinciosi, sau ca om politic, daruindu-te, servind
multimilor. Ca om de stiinta, ca om al artei, zidind in icoana ta, in
cuvantul tau, in toate ale tale, in muzica… mereu sa fii viu si o clipa
sa nu opresti. Energiile tale sa nu se adune acolo sa faca boala. N-ai
timp de asa ceva. Sunt incredintat desavarsit de acest adevar deplin, al
omului.
Atunci
calci pe valuri, calci pe cancer, pe toate acestea pe care tu le-ai
produs in lume. Tu, in ceea ce Parintii au numit uriasii care ucid
sufletul: Uitarea – L-ai uitat pe Dumnezeu, ignoranta – nestiinta si
lenea. Nu ramai in lene nici o clipa. Esti viu si calci peste serpi si
peste balauri, peste valurile marii. Si in tine e harul lui Dumnezeu.
Neincetat.
Un
doctor, Nae Constantinescu, era preocupat cum sa dreaga un os; cum sa-l
repare, cum sa opereze. Si, in zbuciumul lui, deodata, noaptea, a
scanteiat ca o lumina in el: Maduva rosie la adult contine celule care
poseda capacitatea de a genera un os nou cu maduva rosie la mijloc. “Ma
framantam sa stiu de ce am fost trezit brusc in miezul noptii de o idee
care mi-a fulgerat in cap, provocandu-mi o stare de epuizare fericita,
daca pot spune asa. Ceea ce am observat eu in maduva rosie adulta
reflecta ceea ce se intampla de fapt in perioada embrionara – la
zamislirea si la formarea vietii noastre. Deci celulele multipotente
embrionare raman toata viata in peretele capilarelor sinusale din
maduva.” Doamne, cum aceasta, cum s-a petrecut aceasta luminare? Am
inteles ca la toti laureatii premiului Nobel asa le-au venit ideile:
scanteind. Iluminand deodata. Aceasta scanteiere a harului, a luminii
divine care e in noi. Cum zice Sfantul Pavel: Comoara aceasta, pe care o
purtam in vasele de lut; comoara harului; vasul de lut – este al
nostru. Sa luam seama la aceasta scanteiere. Intr-un moment al vietii
mele, daca luam seama la aceasta scanteiere n-as fi facut o greseala in
viata mea.
Luati
aminte toti: Petru, in fata lui Iisus, era in fata harului si a mers pe
valuri. Indata ce a privit catre el a cazut in valuri. Luati toti
aminte cand va rugati, cand aveti o intrebare, rugati-va si lumina
divina nu va intarzia. Sfantul Serafim, fiind intrebat cum da raspuns,
cuvant cuiva, a raspuns: Eu ma rog si cuvantul care vine intai, acela il
spun. Scanteia divina sa n-o pierdem! Clipa sa n-o pierdem; e clipa
harului
Da-ne,
Doamne, clipa aceasta a lui Petru, care in fata Ta calca pe valuri!
Aceasta lumina in noi… Noi n-o putem stinge, dar ne stingem noi fata de
ea. Nici o clipa sa nu apuna. Sa nu fie apus, sa nu fie noapte in noi.
Acolo sa fie, cum zice Inteleptul: Eu dorm, dar inima mea vegheaza. –
Veghere neadormita in fata luminii, in fata puterii ajutorului Tau. Cu
Tatal si cu Duhul Sfant, cu rugaciunile Maicii Tale si ale tuturor
sfintilor Tai. Amin.
de Parintele Constantin Galeriu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu