tuturor Crestinilor din Biserica Lui Iisus Hristos !
1 Septembrie 2014 !
1 Septembrie – Inceputul noului an bisericesc. La multi ani tuturor din Biserica lui Hristos!
Ziua de 1 septembrie are o semnificaţie deosebită pentru creştinii ortodocşi, fiind începutul anului nou bisericesc.
Obiceiul calculării anului eclezial,
numit şi Indiction, începând cu prima zi de toamnă vine din Antichitate.
După tradiţia moştenită din Vechiul Testament, 1 septembrie este ziua
în care a început crearea lumii şi, în acelaşi timp, momentul în care
Mântuitorul a început propovăduirea Evangheliei Sale.
Praznicul Anului Nou bisericesc s-a
aşezat de către Sfinţii Părinţi la Sinodul I de la Niceea, cînd marele
împărat Constantin, biruind pe Maxenţiu prigonitorul, a înnoit şi a
luminat toată lumea cu dreapta credinţă, dezrădăcinînd praznicele
păgîneşti. Astfel a izbăvit pe creştini de jugul greu al persecuţiilor,
schimbînd înţelesul vechi al Indictionului.
Sfinţii Părinţi au rînduit să se
prăznuiască Anul Nou bisericesc ca un început al mântuirii creştinilor,
aducîndu-ne aminte de intrarea lui Hristos în mijlocul adunării evreilor
şi de vestirea din cartea lui Isaia a “anului Domnului bine primit”.
Aşadar, nu prăznuim praznicul Legii Vechi în prima zi a lunii
septembrie, ci prăznuim intrarea Domnului, cînd singur dătătorul Legii
S-a arătat pe Sine lumii, pogorîndu-Se din cele de sus şi purtînd în
Sine pe Duhul Tatălui.
Rânduielile tipiconale prevăd citirea
unor rugăciuni de mulţumire pentru anul care a trecut şi de cerere
pentru cel care urmează.
Anul bisericesc se împarte în trei mari
perioade liturgice: Octoihul, Triodul şi Penticostarul. Fiecare din
acestea cuprinde un număr de săptămâni.
a) Perioada Triodului ţine de la Duminica Vameşului şi a Fariseului (cu trei săptămâni înainte de începutul Postului Paştilor), până la Duminica Paştilor (total 10 săptămâni). Primele trei săptămâni din această perioadă alcătuiesc vremea de pregătire sufletească în vederea începerii postului, iar restul de şapte săptămâni – adică însuşi Postul Paştilor – este vremea de pregătire, prin pocăinţă, post şi rugăciune, pentru marea sărbătoare a învierii, precedată de amintirea Patimilor Celui ce S-a răstignit pentru noi.
b) Perioada Penticostarului ţine de la Duminica Paştilor până la Duminica I după Rusalii sau a Tuturor Sfinţilor (total opt săptămâni).
c) Perioada Octoihului ţine tot restul anului, adică de la sfârşitul perioadei Penticostarului până la începutul perioadei Triodului. Este cea mai lungă perioadă din cursul anului bisericesc. Durata ei variază între 40-26 săptămâni, fiind în funcţie de data Paştilor: cu cât într-un an oarecare Paştile cade mai devreme, iar în anul următor mai târziu, cu atât perioada Octoihului dintre ele e mai lungă; dimpotrivă, cu cât într-un an oarecare, Paştile cade mai târziu, iar în anul următor mai devreme, cu atât perioada Octoihului dintre ele se scurtează. De altfel, toate aceste trei perioade, fiind dependente de data variabilă a Paştilor, încep şi se sfârşesc nu la date fixe, ci variabile, de la an la an.(informaţii preluate din Liturgica Generală, Pr. Prof. Dr. Ene Branişte).
Pe tot parcursul anului bisericesc, cu cele trei mari perioade ale lui, şi anume Triodul, Octoihul şi Penticostarul, credincioşii trăiesc în mod concret şi intens simţirea că reiterează viaţa lui Hristos, că retrăiesc toate evenimentele vieţii Lui şi că se află neîntrerupt sub ploaia darurilor Sfântului Duh mijlocite prin rugăciunile Maicii Domnului şi ale tuturor sfinţilor, după cum spune Părintele Stăniloae. (Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Cultul Bisericii Ortodoxe, mediu al lucrărilor Sfântului Duh asupra credincioşilor, Ortodoxia 1 (1981), p. 7.). Credincioşilor ortodocşi anul bisericesc le oferă posibilitatea trăirii trecutului, prezentului şi viitorului în prezentul continuu al Sfintei Liturghii săvârşite în fiecare zi. Astfel, viaţa pământească a lui Hristos şi cea a sfinţilor nu este pentru Ortodoxie o temă de speculaţie teologic-istorică abstractă, ci este o experienţă vie, o anamneză retrăită a lucrărilor mântuitoare a lui Hristos, comunicată credincioşilor prin energiile Lui necreate.
a) Perioada Triodului ţine de la Duminica Vameşului şi a Fariseului (cu trei săptămâni înainte de începutul Postului Paştilor), până la Duminica Paştilor (total 10 săptămâni). Primele trei săptămâni din această perioadă alcătuiesc vremea de pregătire sufletească în vederea începerii postului, iar restul de şapte săptămâni – adică însuşi Postul Paştilor – este vremea de pregătire, prin pocăinţă, post şi rugăciune, pentru marea sărbătoare a învierii, precedată de amintirea Patimilor Celui ce S-a răstignit pentru noi.
b) Perioada Penticostarului ţine de la Duminica Paştilor până la Duminica I după Rusalii sau a Tuturor Sfinţilor (total opt săptămâni).
c) Perioada Octoihului ţine tot restul anului, adică de la sfârşitul perioadei Penticostarului până la începutul perioadei Triodului. Este cea mai lungă perioadă din cursul anului bisericesc. Durata ei variază între 40-26 săptămâni, fiind în funcţie de data Paştilor: cu cât într-un an oarecare Paştile cade mai devreme, iar în anul următor mai târziu, cu atât perioada Octoihului dintre ele e mai lungă; dimpotrivă, cu cât într-un an oarecare, Paştile cade mai târziu, iar în anul următor mai devreme, cu atât perioada Octoihului dintre ele se scurtează. De altfel, toate aceste trei perioade, fiind dependente de data variabilă a Paştilor, încep şi se sfârşesc nu la date fixe, ci variabile, de la an la an.(informaţii preluate din Liturgica Generală, Pr. Prof. Dr. Ene Branişte).
Pe tot parcursul anului bisericesc, cu cele trei mari perioade ale lui, şi anume Triodul, Octoihul şi Penticostarul, credincioşii trăiesc în mod concret şi intens simţirea că reiterează viaţa lui Hristos, că retrăiesc toate evenimentele vieţii Lui şi că se află neîntrerupt sub ploaia darurilor Sfântului Duh mijlocite prin rugăciunile Maicii Domnului şi ale tuturor sfinţilor, după cum spune Părintele Stăniloae. (Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Cultul Bisericii Ortodoxe, mediu al lucrărilor Sfântului Duh asupra credincioşilor, Ortodoxia 1 (1981), p. 7.). Credincioşilor ortodocşi anul bisericesc le oferă posibilitatea trăirii trecutului, prezentului şi viitorului în prezentul continuu al Sfintei Liturghii săvârşite în fiecare zi. Astfel, viaţa pământească a lui Hristos şi cea a sfinţilor nu este pentru Ortodoxie o temă de speculaţie teologic-istorică abstractă, ci este o experienţă vie, o anamneză retrăită a lucrărilor mântuitoare a lui Hristos, comunicată credincioşilor prin energiile Lui necreate.
Sfantul Dionisie Exiguul, parintele erei crestine
Pe 1 septembrie, Biserica Ortodoxa face
pomenirea Sfantului Cuvios Dionisie Exiguul.Canonizarea sa a fost
hotarata de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane in sedinta din
8-9 iulie 2008.
Datorita Sfantului Dionisie Exiguul
afirmam astazi ca suntem in anul 2010 “dupa Hristos“, deoarece el a
propus numararea anilor incepand cu Intruparea Domnului. Astfel, el
abandoneaza era lui Diocletian, si accepta anul 753 a.u.c. ca an al
Intruparii Domnului si punctul de la care incepe era crestina. Chiar
daca in calculul propus de el intalnim si o eroare, ideea in sine a fost
cu adevarat revolutionara.Calendarul stabilit de el a fost adoptat in
Italia in anul 527, mai tarziu in Franta si in Anglia (Sinodul de la
Whitby, 664), extinzandu-se cu vremea in intreaga lume crestina.
Calificativul de “cel Mic” sau “Exiguus”
si l-a luat el insusi ca gest de smerenie. S-a nascut in jurul anului
470 in Scitia Mica si a intrat de tanar in viata monahala. Dupa
finalizarea studiilor in una din scolile manastiresti din Dobrogea,
ajunge ca pelerin in Orient. Din cauza monofizismului este nevoit sa
mearga la Constantinopol si de aici la Roma. Va lucra sub ascultarea a
zece papi, incepand cu Atanasie al II-lea (496-498) si incheind in
timpul pontificatului lui Vigiliu (537-555).
Datorita traducerilor pe care le-a facut
din diversi scriitori si Parinti ai Bisericii crestine din Orient, cum
au fost Chiril al Alexandriei, Grigorie de Nysa, etc, el a facut
cunoscuta teologia rasariteana in mediul latin. A fost si profesor la o
scoala din Vivarium, intemeiata de Casiodor, unde a predat Dialectica.
Al doilea mare merit care ii revine
lui Dionisie cel Mic, se leaga de activitatea de traducere in latina si
de colectionare a canoanelor bisericesti, fixate la diferite sinoade sau
concilii si care fusesera redactate in limba greaca.
Cuviosul Dionisie Exiguul a trecut la cele vesnice in Italia, la Vivarium, pe la 545-550.
Troparul Sfantului Cuvios Dionisie Exiguul
Glasul intai
Podobie: Piatra fiind pecetluita ….
Ca o raza stralucitoare ce lumineaza
toata lumea te-ai aratat, Sfinte Cuvioase Dionisie, cel ce al socotit
curgerea timpului dupa Nasterea lui Hristos si ai facut cunoscute
randuielile Sfintilor Parinti. Pentru aceasta iti cantam cu bucurie:
Slava Celui ce ti-a dat tie intelepciune; Slava Celui ce te-a
binecuvantat pe tine; Slava Celui ce lucreaza prin tine sfintirea vietii
noastre.
Condacul Sfantului Cuvios Dionisie Exiguul
Glasul al 8-lea
Din Dobrogea stramoseasca ai pornit spre
Apus ca un apostol, pe Hristos propovaduind si urmator Sfintilor Parinti
facandu-te, Sfinte Cuvioase Dionisie. Lumina ta, Parinte intelepte,
lauda Dumnezeirea cea intreit stralucitoare; pentru aceasta cu dragoste
praznuim sfanta pomenirea ta.
(Troparul si Condacul Sfantului Cuvios
Dionisie Exiguul au fost alcatuite de P.S. Ioachim Bacauanul, Arhiereu
Vicar al Episcopiei Romanului si diortosit de Sinodul Mitropolitan al
Munteniei si Dobrogei (19 iunie 2008).
1 septembrie - inceputul anului bisericesc
1 septembrie - inceputul anului bisericesc
Spre deosebire de anul
civil care incepe pe 1 ianuarie, anul bisericesc incepe pe 1
septembrie. Potrivit traditiei mostenita din Legea Veche, in aceasta zi
s-a inceput creatia lumii si tot in aceasta zi Si-ar fi inceput
Mantuitorul activitatea Sa publica.
La romano-catolici,
anul bisericesc incepe cu prima duminica din Advent, adica duminica cea
mai apropiata de 30 noiembrie, deci cu aproximativ patru saptamani
inainte de Craciun.
Si evreii incep anul bisericesc in luna septembrie
Evreii incep
calendarul cu luna Tisri, adica cu septembrie. In prima zi din luna
septembrie, evreii aveau zi de odihna si aduceau Domnului ardere de tot.
Mai existau si alte motive pentru care evreii serbau in mod deosebit
luna septembrie. In aceasta luna, apele potopului au scazut si corabia
lui Noe s-a oprit pe Muntele Ararat; Moise a coborat de pe Sinai cu
tablele Legii; s-a inceput construirea cortului Domnului.
Calendarul iulian si gregorian
Inainte de Hristos
existau doua sisteme de calculare a timpului unui an: unul al
egiptenilor - de 365 zile, care era mai corect, dar nici el perfect si
altul al romanilor - de 355 zile. Insa, ramanea anual o diferenta de
timp de zece zile intre aceste doua sisteme, si chiar intre fiecare dintre ele si calendarul solar.
Dupa aceasta
constatare s-a simtit nevoia de indreptare a lor si a punerii lor in
acord cu calendarul ceresc. Aceasta a facut-o intai imparatul roman
Iuliu Cezar, in anul 46 i.Hr., adoptand sistemul de calcul egiptean,
dupa care acesta s-a numit "calendarul iulian". Dupa acest calendar a
mers apoi intreaga crestinatate timp de 15 secole. Si tot de calendarul
iulian s-a servit si Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325) la calcularea datei Pastilor.
Deoarece intre
calculul calendarului iulian de 365 de zile si 6 ore si cel al
calendarului solar de 365 zile, 5 ore, 43 minute si 46 secunde rezulta
anual o diferenta de 11 minute si 14 secunde, s-a ajuns dupa 330 de ani
la o diferenta de trei zile (cu cat a ramas in urma calendarul iulian).
Astfel ca, in vremea
Sinodului I Ecumenic, echinoctiul de primavara se afla la 21 martie in
loc de 24 martie, cat a fost in anul 46 i.Hr., cand imparatul Iuliu
Cezar a indreptat calendarul. De atunci, Sinodul a luat ca punct de
plecare in calcularea datei Pastilor, ziua de 21 martie, cand a fost
atunci echinoctiul de primavara.
Specialistii astronomi
au constatat ca, si dupa aceea, din 123 in 123 de ani echinoctiul de
primavara retrogradeaza cu o zi. Acest lucru fiind constatat de-a lungul
secolelor, invatatii vremii - in Rasarit ca si in Apus - au sesizat
faptul si au propus conducatorilor Bisericii indreptarea calendarului,
pentru ca tabelele pascale nu mai corespundeau cu ziua lunii pline
astronomice.
La 24 februarie 1582, papa Grigorie al XIII-lea
a facut o reforma, suprimand zece zile din calendar, astfel incat data
de 5 octombrie a devenit 14 octombrie. De atunci calendarul s-a numit
"gregorian" sau "stilul nou".
Congresul de la Constantinopol 1923
Cu toate ca in anul
1923, la un congres tinut la Constantinopol, majoritatea Bisericilor
Ortodoxe a hotarat sa renunte la calendarul iulian si sa adopte
calendarul gregorian, data Pastilor se calculeaza inca pe baza
calendarului iulian, in care echinoctiul de primavara are loc cu 13 zile
mai tarziu. De aici neconcordanta cu data Pastelui din Biserica
Catolica.
Intre timp, s-a
constatat de catre astronomi ca si intre calendarul gregorian din 1582
si cel astronomic exista o diferenta anuala care, la 3500 de ani, ar
face ca si calendarul gregorian sa ramana in urma cu o zi si o noapte.
Calendarul ortodox, indreptat in 1924, va tine seama si de aceasta
diferenta.
Biserica noastra,
facand parte din randul Bisericilor Ortodoxe, n-a purces singura la
adoptarea calendarului gregorian, odata cu adoptarea lui de catre Stat,
in 1919, ci abia dupa Consfatuirea interortodoxa de la Constantinopol
din 1923, care a hotarat indreptarea calendarului si in Bisericile Ortodoxe,
prin suprimarea diferentei de 13 zile cu care calendarul iulian
ramasese in urma celui indreptat (adica 21 martie in loc de 8 martie
unde ajunsese calendarul iulian).
Data echinoctiului de
primavara de la 8 martie, la care ajunsese calendarul iulian, este adusa
la 21 martie, corespunzand calendarului solar, cum stabilisera Parintii
de la Sinodul 1 Ecumenic de la Niceea (325).
Calendarul iulian indreptat
la Consfatuirea interortodoxa de la Constantinopol va deveni mai corect
decat cel gregorian prin adoptarea unui nou sistem al anilor bisecti,
adaugand o zi in plus din patru in patru ani, cand luna februarie va
avea 29 de zile in loc de 28 zile. Prin aceasta, in calendarul ortodox
indreptat, diferenta dintre anul solar si cel civil este redusa - prin
modul de bisectare - pana la un minimum de 2,02 secunde (anual), care
face ca abia dupa 42.772 de zile calendarul (indreptat) sa mai ramana in
urma cu o zi si o noapte.
Calendarul indreptat, intrebuintat de aici inainte de catre ortodocsi, se va numi neo-iulian sau constantinopolitan.
Adoptarea calendarului de Bisericile ortodoxe autocefale
La Consfatuirea interortodoxa de la Constantinopol (1923) n-au participat toate Bisericile Ortodoxe
autocefale sau nationale. De aceea, indreptarea calendarului adoptata
aici a ramas sa fie introdusa de fiecare Biserica Ortodoxa la data pe
care o va crede potrivita, pentru a nu da nastere la tulburari.
Convinse de
necesitatea si justetea indreptarii calendarului, din 1924 cele mai
multe Biserici Ortodoxe au adoptat acest calendar astfel: Patriarhia
Ecumenica de Constantinopol (1924), Patriarhia Antiohiei (1924),
Patriarhia Alexandriei (1928), Arhiepiscopia Ciprului (1924), Biserica
Greciei (1924) si Biserica Ortodoxa Romana
(1924), socotind ziua de 1 octombrie drept 14 octombrie, sarind peste
cele 13 zile cu care ramasese in urma calendarul iulian, Biserica
Gruziei, Biserica Ortodoxa din Polonia (1924), Biserica Ortodoxa din
Cehoslovacia (1951), Biserica Ortodoxa din Finlanda (1917, cu aprobarea
Bisericii Ruse), Biserica Ortodoxa Bulgara (1968).
Au ramas, insa, cateva
Biserici Ortodoxe cu calendarul iulian neindreptat, ca: Patriarhia
Ierusalimului, Biserica Rusa si Biserica Sarba, precum si Manastirile
din Sf. Munte Athos, cu exceptia Vatopedului, care se numesc "pe stil
vechi", pentru ca praznuiesc Pastile si toate sarbatorile dupa vechiul
calendar, adica dupa "stilul vechi".Anul bisericesc nu este identic cu anul liturgic
Anul liturgic incepe in ziua Sfintelor Pasti, in vreme ce anul bisericesc isi are inceputul pe data de 1 septembrie. Anul liturgic se imparte in trei mari perioade:
a) Perioada Triodului (perioada prepascala)
b) Perioada Penticostarului (perioada pascala)
c) Perioada Octoihului (perioada postpascala).
Fiecare din aceste perioade cuprinde un anumit numar de saptamani.
a) Timpul Triodului tine de la Duminica Vamesului si a Fariseului (cu trei saptamani inainte de inceputul postului Pastilor) pana la Duminica Pastilor (total 10 saptamani).
b) Timpul Penticostarului tine de la Duminica Pastilor pana la Duminica I-a dupa Rusalii sau a Tuturor Sfintilor (total opt saptamani).
c) Timpul Octoihului tine tot restul anului, adica de la sfarsitul perioadei Penticostarului pana la inceputul perioadei Triodului. Este cea mai lunga perioada din cursul anului bisericesc. Tot astazi, facem pomenirea:
- Sfantul Cuvios Simeon Stalpnicul;
- Minunii savarsite de Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu la Manastirea Miasinilor;
- Sfintei Cuvioase Marta, mama Sfantului Cuvios Simeon Stalpnicul;
- Sfintei Cuvioase Evantia; a adormirii lui Isus Navi;
- Sfintelor patruzeci de Mucenite Fecioare si a lui Amun, diaconul, dascalul lor;
- Sfintilor Mucenici si frati Evod, Calista si Ermoghen;
- Sfantului Cuvios Meletie cel Nou, care s-a nevoit in Muntele Myopolis de langa Theba (Capadocia);
- Sfantului Mucenic Anghel.
Cu dragoste, Maria.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu