Predică la Duminica lasatului sec de brînză
( a Izgonirii lui Adam din Rai )
Despre lucrarea faptelor bune în ascuns şi despre milostenie
Versiune fara diacritice | Predici la duminici
Iar tu postind, unge capul tău şi faţa ta o spală, ca să nu te arăţi oamenilor că posteşti (Matei 6, 17)
Iubiţi credincioşi,
Domnul şi Mîntuitorul nostru Iisus Hristos a venit din Cer ca să facă
ascultare de Părintele Său şi să slujească la mîntuirea neamului
omenesc, scoţîndu-l din robia diavolului şi a morţii. În toată
Evanghelia El a învăţat neîncetat pe oameni, cum să facă voia lui
Dumnezeu şi cum să lucreze faptele bune spre slava Lui şi spre mîntuirea
sufletelor lor. În dumnezeiasca Evanghelie de azi, pe lîngă alte
învăţături, ne arată cum să postim şi unde să adunăm comoară pentru
sufletele noastre. Iată ce zice în privinţa postului ca să fie spre
slava lui Dumnezeu şi spre mîntuirea sufletelor noastre: Tu însă,
cînd posteşti, unge capul tău şi faţa ta o spală, ca să nu te arăţi
oamenilor că posteşti, ci Tatălui tău care este în ascuns; şi Tatăl care
vede în ascuns îţi va răsplăti ţie (Matei 6, 17-18).
Dar Mîntuitorul ne-a poruncit nu numai postul să-l facem în ascuns,
spre a scăpa de slava oamenilor, ci şi milostenia, şi rugăciunea, şi
toate faptele bune, că iată ce zice: Luaţi aminte ca faptele
dreptăţii voastre să nu le faceţi înaintea oamenilor, ca să fiţi văzuţi
de ei; altfel nu veţi avea plată de la Tatăl vostru Cel din ceruri (Matei 6, 1). Deci, cînd
faci milostenie, nu trîmbiţa înainta ta, cum fac făţarnicii în sinagogi
şi pe uliţe, ca să fie slăviţi de oameni; adevărat grăiesc vouă că îşi
iau plata lor. Tu însă, cînd faci milostenie, să nu ştie stînga ta ce
face dreapta ta, ca milostenia ta să fie într-ascuns şi Tatăl tău care
vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie. Iar cînd vă rugaţi, nu fiţi trişti
ca făţarnicii cărora le place, prin sinagogi şi prin colţurile uliţelor,
stînd în picioare, să se roage ca să se arate oamenilor; adevărat
grăiesc vouă că îşi iau plata lor. Tu însă, cînd te rogi, intră în
cămara ta şi, închizînd uşa, roagă-te Tatălui tău care este în ascuns,
şi Tatăl tău, Care vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie (Matei 6, 2- 6).
Iată, fraţii mei, cum ne-a învăţat Mîntuitorul nostru Iisus Hristos
să lucrăm întru ascuns, spre a ne feri de păcatul cel mare al mîndriei
şi al slavei deşarte care de multe ori ne vine din lauda oamenilor.
Dar oare întotdeauna trebuie să lucrăm faptele bune în ascuns? Suntem
datori să lucrăm faptele bune şi în ascuns şi la arătare, cînd nu vom
putea să le ascundem. Numai un lucru să avem în vedere: ca toate faptele
noastre să fie plăcute lui Dumnezeu şi spre slava Lui. Că zice
Mîntuitorul nostru Iisus Hristos: Aşa să lumineze lumina voastră
înaintea oamenilor, încît să vadă faptele voastre cele bune şi să
slăvească pe Tatăl vostru cel din ceruri (Matei 5, 16). Deci, ori de
facem fapte bune în ascuns, ori întru arătare, să le facem spre slava
şi plăcerea lui Dumnezeu. Acest lucru ne învaţă şi vasul alegerii marele
Apostol Pavel, zicînd: De aceea, ori de mîncaţi, ori de beţi, ori altceva de faceţi, toate spre slava lui Dumnezeu să le faceţi. (I Corinteni 10, 31).
Dumnezeieştii Părinţi ne arată că fapta are trup şi suflet. Trupul
faptelor bune este lucrarea lor, iar sufletul faptelor bune este scopul
cu care le lucrăm. Deci, se cuvine să fim cu mare luare aminte la scopul
cu care lucrăm faptele cele bune. Fapta bună făcută cu scop rău are
temelie de umbră şi, pe lîngă faptul că pierdem osteneala săvîrşirii ei,
ne facem vinovaţi de osîndă. Căci Dumnezeu, care vede cele ascunse ale
inimii noastre nu ia aminte la cele ce facem, ci la scopul cu care
lucrăm fapta bună.
Acest adevăr ni-l arată şi dumnezeiescul părinte Maxim
Mărturisitorul, care zice: "În toate cele făcute de noi, Dumnezeu ia
seama la scop" (Filocalia, vol. II, Sibiu, 1947, p. 86). Căci
unul lucrează fapta bună ca să fie lăudat şi cinstit de oameni, altul,
ca să cîştige bani sau avere, iar altul, ca să tragă pe unii la păcate
şi dezmierdări. Toate aceste scopuri sunt rele şi vătămătoare de suflet.
Altul însă suferă toată osteneala faptelor bune şi cu multă răbdare şi
smerenie îşi duce crucea vieţii avînd în vedere numai scopul sfînt de a
face toate spre slava lui Dumnezeu, spre a cîştiga milă şi îndurare în
ziua morţii şi a Judecăţii de apoi ca să-şi mîntuiască sufletul. Fericit
şi de trei ori fericit este asemenea om care nu doreşte altceva în
viaţă decît mîntuirea sufletului său.
Oare cîţi din sfinţi, urînd slava de la oameni, au fugit de lume şi
au slujit lui Dumnezeu prin pustietăţi şi prin stîncile pămîntului! Iar
unii, spre a fi urîţi şi batjocoriţi de oameni, s-au făcut nebuni pentru
Hristos, precum au fost sfinţii Andrei şi Simon. Alţii, avînd în vedere
prăpastia slavei deşarte, se sileau mai mult a ascunde faptele bune
decît a le lucra. Aşa vedem pe acel bătrîn care se depărta totdeauna
întru adîncul pustiului şi acolo îşi petrecea viaţa lui în tăcere, în
linişte şi rugăciune. Odată l-a întrebat ucenicul lui, zicînd: "Pentru
ce, părinte, totdeauna fugi de noi şi te depărtezi în adîncul pustiului?
Nu este mai bine să trăieşti aproape de oameni, ca văzînd ei nevoinţa
şi viaţa ta bună, să se folosească şi alţii, şi tu vei avea mai mare
plată de la Dumnezeu?"
Răspuns-a bătrînul: "Crede-mă, fiule, că măcar de ar fi cineva
asemenea cu Sfîntul şi Marele Prooroc al lui Dumnezeu Moise şi ar trăi
împreună cu oamenii, nu poate să se cheme fiu al lui Dumnezeu după dar
şi să-şi folosească sufletul său nicidecum. Că eu sunt fiu al lui Adam,
şi precum Adam părintele meu, văzînd roada frumoasă şi bună la gust, n-a
răbdat să nu guste, prin care a murit, aşa şi eu, cînd văd rodul
păcatului, îndată îl poftesc, prin care luînd şi gustînd mor. Pentru
aceea, Preacu-vioşii noştri Părinţi, fugeau din lume la pustie, ca să-şi
omoare patimile şi poftele dulceţilor căci acolo nu aflau mîncare care
naşte poftele păcatului" (Pateric, Rm. Vîlcea, 1930. Despre smerenie).
Iubiţi credincioşi,
Astăzi se lasă sec de brînză, iar de mîine începe Sfîntul şi Marele
post al Paştelui, care durează şapte săptămîni. Primele şase săptămîni
formează postul propriu-zis, iar ultima săptămînă de la Florii pînă la
Învierea Domnului, postim şapte zile în cinstea Sfintelor şi
mîntuitoarelor Patimi ale Domnului nostru Iisus Hristos.
De felul cum trebuie să postim ne învaţă Însuşi Mîntuitorul în
Evanghelia de astăzi, cum am amintit la început. Adică să postim după
puterea fiecăruia, dar în taină şi cu bucurie, iar nu cu tristeţe, căci
sunt o parte din creştini care spun: "Eu nu pot posti că sunt bolnav!"
Sau dacă totuşi postesc o zi, două se arată trişti, indispuşi şi chiar
agitaţi. În această privinţă, fraţii mei, trebuie să ştiţi că "Biserica
nu este omorîtoare de oameni ci de patimi". Postul de mîncare de dulce
şi chiar de vin este rînduit de Biserică pentru toţi, dar după putere.
El este necesar tuturor, mai ales celor tineri, ca să-i oprească de la
păcate şi de la patimile trupeşti. Iar dacă cineva este bolnav, bătrîn
sau neputincios să asculte de duhovnicul lui şi să postească după cît
poate.
Să ştiţi şi aceasta, că postul este de două feluri. Post trupesc,
adică înfrînare de la mîncare pe un timp limitat, cu scopul de a ne ruga
mai curat lui Dumnezeu şi de a ne stăpîni firea. Al doilea, este postul
sufletesc, adică înfrînarea limbii, a ochilor, a auzului de la cele
rele; a mîinilor să nu lucreze vreun păcat şi, mai ales, înfrînarea
minţii de la imaginaţii şi gînduri pătimaşe, a inimii de la pofte şi tot
felul de răutăţi "care ies din inimă" şi a voinţei ca să nu accepte
săvîrşirea vreunui păcat.
Iată deci, cele două feluri de posturi. Numai cine posteşte cu
amîndouă felurile de post, adică şi cu trupul şi cu sufletul, numai
acela ţine post întreg şi adevărat. Iar dacă cineva este bolnav să se
înfrîneze de la mîncare după putere, dar să postească de mînie, de
tutun, de beţie, de ceartă, de înjurături, de glume, de somn mult, de
gînduri şi imaginaţii necurate, de cărţi rele, de păcate urîte trupeşti
şi sufleteşti, de furt, de minciună, de judecăţi prin tribunale, de
vrăjitorie, de avorturi, de divorţ, de dezbinări între rude şi de tot
păcatul. Că mai mare este postul sufletesc de gînduri şi de faptele
rele, decît postul trupesc de mîncare. Cine se înfrînează de la toate
aceste răutăţi se va putea cu uşurinţă înfrîna şi de la mîncare şi
băutură.
Poate întreba cineva de vechimea postului, crezînd că postul a fost
rînduit de Biserică mult mai tîrziu. Aici vă amintesc cuvintele
Sfîntului Vasile cel Mare care spunea că postul este una din cele mai
vechi porunci, fiind rînduit chiar din rai. Căci a poruncit Dumnezeu lui
Adam: Din toţi pomii din rai poţi să mănînci, iar din pomul
cunoştinţei binelui şi răului să nu mănînci, căci, în ziua în care vei
mînca din el, vei muri negreşit! (Facere 2, 16-17). Vedeţi vechimea
postului? Iar dacă Adam şi Eva au călcat porunca postului şi ascultării,
vedeţi că au fost izgoniţi din rai şi au murit? Iată vechimea postului
şi iată şi urmările celor ce au putut dar n-au voit să postească. Deci
şi noi să ne silim a trece curgerea Postului Mare, cu înfrînare după
puterea trupească şi sufletească. Iar cînd nu putem sau nu ştim cum să
postim să urmăm sfatul preotului nostru.
Iubiţi credincioşi,
Postul se respecta şi în Legea Veche. Iudeii posteau lunea şi joia şi
în anumite zile după rînduiala de cult a Vechiului Testament. In Legea
Harului, Sfinţii Părinţi, pornind de la cultul iudaic, au rînduit două
zile de post săptămînal obligatoriu: miercurea, în amintirea vînzării
Domnului de către Iuda şi vinerea, în cinstea răstignirii Lui pe cruce.
Mai tîrziu s-a rînduit şi lunea zi de post, mai ales pentru călugări, ca
să prisosească în toate Biserica creştină faţă de cultul iudaic. Apoi
s-au rînduit şi celelalte patru posturi de peste an, dintre care cel mai
important pentru pocăinţa şi creşterea noastră duhovnicească este
Postul Mare. În acest sfînt post creştinii se înfrînează de la mîncare
de dulce, merg cît mai regulat la biserică, se împacă unii cu alţii,
soţii ţin definitiv curăţenie trupească. Apoi toţi se roagă mai mult,
citesc regulat Psaltirea, fac metanii şi milostenie după putere, se
spovedesc şi se împărtăşesc în post de două ori, sau măcar odată pînă la
Sfintele Paşti, renunţă la judecăţi, la certuri şi distracţii care
robesc mintea şi înşeală pe mulţi.
Pentru a avea folos de post şi pentru a-l trece cu uşurinţă, trebuie
să-l unim cu încă două fapte bune cu sfînta rugăciune şi cu milostenia.
Rugăciunea şi postul formează cele două aripi cu care creştinul poate
zbura pînă la Hristos, iar amîndouă unite cu milostenia ne duc pînă în
faţa Preasfintei Treimi şi formează cea mai sigură şi scurtă scară de
mîntuire pentru creştini. O scară numai cu trei trepte care ne poate
ridica de jos, unde suntem căzuţi împreună cu Adam, pînă sus, în
Împărăţia Cerurilor. Să iubim aceste trei virtuţi şi să le lucrăm toată
viaţa, dar mai ales acum în Postul Sfintelor Paşti. Postul este jertfa
trupului, rugăciunea este jertfa sufletului, iar milostenia este jertfa
dragostei în Hristos.
Să postim cu dragoste şi să urcăm scara Postului Mare cu bucurie, iar
nu suspinînd, "că pe dătătorul de bunăvoie îl iubeşte Dumnezeu". Adam a
căzut călcînd porunca postului. De aceea se şi numeşte Duminica de
astăzi "a Izgonirii lui Adam din rai".
Noi însă să ne ridicăm din
căderea lui Adam, încercînd cu post, cu rugăciune şi cu milostenie,
scara celor patruzeci de zile ale Marelui Post, crescînd duhovniceşte în
credinţă, în dragoste şi în nădejdea mîntuirii, pînă vom ajunge
înaintea lui Hristos înviat şi în lumina cea neapusă a Preasfintei
Treimi.
În seara aceasta se citeşte la vecernie o rugăciune de iertare şi se
iartă, acasă şi în biserică, toţi credincioşii din fiecare sat, parohie,
familie, ca şi cei din mănăstiri. Fără iertare nu putem începe postul,
nu ne putem ruga şi osteneala ne este fără folos. Iar începînd de mîine,
timp de patru zile se citeşte, în fiecare biserică, "Canonul Mare" al
Sfîntului Andrei Criteanul, o prea frumoasă rugăciune de pocăinţă. Care
puteţi, luaţi parte cu evlavie la slujba Canonului Mare, care se citeşte
patru zile. Acasă citiţi cărţi de rugăciuni şi cărţi creştineşti, după
timp şi putere faceţi metanii şi, mai ales, citiţi Psaltirea pînă la
Sfintele Paşti, că mare putere au psalmii.
Cu aceste scurte învăţături duhovniceşti, încheiem predica de azi şi
rugăm pe bunul Dumnezeu să ne binecuvînteze începutul Postului Mare, ca
să-l parcurgem cu folos şi să ajungem cu bucurie să ne închinăm şi
slăvitei Sale Învieri. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu