Duminica Înfricoşatei Judecăţi !
Predica Părintelui Cleopa !
Predică a Părintelui Cleopa la Duminica lasatului sec de carne (a Înfricoşatei Judecăţi). Despre înfricoşata Judecată de apoi
Pentru
că noi toţi trebuie să ne înfăţişăm înaintea Judecăţii lui Hristos,
ca să ia fiecare după cele ce a făcut prin trup, ori bine, ori rău (II
Corinteni 5, 10)
Iubiţi credincioşi,
Astăzi am auzit toţi cei de faţă cuvintele Mîntuitorului nostru Iisus
Hristos despre venirea Sa la prea Înfricoşata Judecată de apoi. Să ştiţi
că nici un lucru de la întemeierea lumii şi pînă la sfîrşitul
veacurilor nu este mai înfricoşat ca venirea Domnului la Judecata de
apoi. Nici îngerii nu pot să ne spună cu deamănuntul despre acea
preaînfricoşată venire a Domnului, cînd va judeca toate neamurile
pămîntului de la Adam şi pînă la sfîrşitul lumii. Noi, fiind prea
neputincioşi şi nepricepuţi, nu vom putea vorbi despre acea negrăită
spaimă şi înfricoşătoare venire a Domnului.
Dar din cele ce am auzit astăzi în Sfînta Evanghelie şi din cele ce
arată dumnezeiasca Scriptură, precum şi din învăţăturile Sfinţilor
Părinţi despre Judecata zilei celei mari, vom însemna aici cîteva
învăţături după a noastră slabă pricepere despre venirea Domnului la
Judecata de apoi. Şi vom arăta mai întîi cu mărturii din Sfînta
Scriptură, în ce chip va veni Domnul şi care vor fi primele semne ale
venirii Lui. Primele semne care vor vesti venirea Domnului la Judecată
vor fi trîmbiţele cele cereşti. Acest adevăr ni-l arată Mîntuitorul,
zicînd: Şi va trimite pe îngerii Săi, cu sunet mare de trîmbiţă (Matei
24, 31). De aceea şi Sfîntul Prooroc Sofonie a numit ziua Judecăţii de
apoi "ziua trîmbiţei şi a strigării" (Sofonie 1, 16). Marele Apostol
Pavel, despre învierea morţilor şi glasul trîmbiţei cereşti, zice:
Deodată, într-o clipeală de ochi, la trîmbiţa cea de apoi; căci trîmbiţa
va suna şi morţii vor învia nestricăcioşi. Şi în alt loc, arătînd că
trîmbiţele vor însoţi pe Domnul la Judecată, zice că: Însuşi Domnul,
întru poruncă, la glasul arhanghelului şi întru trîmbiţa lui Dumnezeu,
se va pogorî din cer (I Corinteni 15, 52-53; I Tesaloniceni 4, 16).
Sfîntul Ierarh Grigorie Teologul, arătînd tăria glasului şi puterea
acelor trîmbiţe care vor anunţa venirea Domnului, zice: "Înfricoşat este
glasul trîmbiţelor, la care se supun stihiile, care despică pietrele,
care vor deschide mormintele, care vor descoperi cele mai dedesubt, care
vor zdrobi şi vor sfărîma porţi de aramă şi vor dezlega şi vor risipi
legăturile morţii".
Al doilea semn, care se va arăta după sunarea cea cu mare strigare a
trîmbiţelor, va fi învierea morţilor. Dar oare, fraţii mei, în ce fel
vor fi trupurile drepţilor şi ale păcătoşilor la învierea cea de apoi?
Oare vor învia aşa cum le punem noi în sicrie şi în morminte? Nu, căci
mare deosebire vor avea trupurile oamenilor la învierea cea de apoi de
trupurile de acum. Trupurile drepţilor, în vremea Judecăţii de apoi, vor
fi împodobite cu patru daruri alese: cu darul strălucirii, al uşurimii,
al subţirătăţii şi al nepătimirii.
Deci fiecare trup al celor drepţi, cu nemăsurată rază ca soarele va
străluci, după cum şi Însuşi Stăpînul şi Mîntuitorul nostru Iisus
Hristos a zis: Atunci drepţii vor străluci ca soarele întru Împărăţia
Tatălui lor (Matei 13, 43).
Prea minunată va fi atunci acea uşurime şi lesne mişcare a trupurilor
drepţilor încît să poată umbla în fiecare parte a lumii după voia lor,
fiindcă nici o întîrziere nu le va pricinui lor greutatea. Aceasta o
arată şi înţeleptul Solomon care zice: Ca nişte scîntei care se lasă pe
mirişte aşa vor fi (Înţelepciunea lui Solomon 3, 7) căci scînteile cînd
sunt purtate de vînt, pretutindeni cu mare uşurinţă se răspîndesc.
Trupurile drepţilor vor avea şi subţirătate, încît cu toată lesnirea să
poată trece prin celelalte materii. Aşa a trecut trupul Stăpînului
nostru Iisus Hristos după înviere, prin acea piatră mare care zăcea
deasupra mormîntului, fără a rupe peceţile şi a intrat prin uşile
încuiate în casa în care erau ucenicii adunaţi de frica iudeilor, ca un
duh preasubţire care nici în ziduri nu se ţine, nici în uşi nu se
împiedică.
Despre aceste patru daruri ale trupurilor înviate, Sfîntul Apostol Pavel
zice: Se seamănă întru stricăciune, înviază întru nestricăciune (I
Corinteni 15, 42). Iată darul nepătimirii. Se seamănă întru necinste,
înviază întru slavă. Iată darul strălucirii. Se seamănă întru
slăbiciune, înviază întru putere. Iată darul uşurimii. Se seamănă trup
firesc, înviază trup duhovnicesc (I Corinteni 15, 43-44). Iată darul
subţirătăţii.
Să arătăm pe scurt şi în ce fel vor fi trupurile înviate ale celor
păcătoşi osîndiţi la muncă veşnică. Mare va fi deosebirea trupurilor
celor păcătoşi de trupurile luminate ale drepţilor şi sfinţilor lui
Dumnezeu. Fiindcă în loc de strălucire, se vor îmbrăca cu adînc de
întuneric care va fi asemenea cu prea adîncul întuneric al iadului. In
loc de frumuseţe, trupurile păcătoşilor vor avea urîciune plină de
scîrbă. In locul uşurimii trupurilor drepţilor, trupurile păcătoşilor
vor fi prea grele şi greu de mişcat, ca să nu urmeze cu osîrdie
dumnezeieştile porunci. Căci singure trupurile acestea ale păcătoşilor
vor fi spre muncă veşnică şi fără sfîrşit.
Iubiţi credincioşi,
Ce alte semne vor urma înaintea venirii Domnului la judecată? Citim în
Sfînta Evanghelie că atunci se va arăta pe cer semnul Fiului Omului
(Matei 24, 30), care, după înţelesul Sfinţilor Părinţi este Crucea lui
Hristos pe care şi-a dat duhul (Ioan 19, 30). Unii zic că îndată ce se
va arăta Crucea pe cer, se va însemna cu acest semn fruntea tuturor
drepţilor (Apocalipsa 7, 3). Văzînd semnul Sfintei Cruci pe cer, vor
plînge toate neamurile pămîntului (Matei 24, 30). Dar pentru ce vor
plînge la arătarea ei toate neamurile pămîntului? Vor plînge atunci
toate popoarele pentru că vor cunoaşte al cui este semnul Sfintei Cruci;
vor plînge toţi care nu au cinstit Sfînta şi de viaţă făcătoare Cruce,
altarul cel preasfinţit cu Sîngele lui Hristos şi semnul venirii Lui. Ce
vor zice atunci păgînii, necredincioşii şi sectanţii care n-au cinstit
Sfînta Cruce şi nu s-au închinat semnului Fiului Omului?
După arătarea Sfintei Cruci pe cer, la înfricoşata Judecată va veni
Iisus Hristos întru slavă şi putere, cum spune în dumnezeiasca
Evanghelie: Şi vor vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului, cu
putere şi cu slavă multă (Matei 24, 30).
Iată şi cîteva prealuminate mărturii care ne arată slava cea negrăită cu
care va veni Domnul la înfricoşata Judecată. Sfîntul prooroc David,
zice: Foc înaintea Lui va merge şi cu văpaia va arde împrejur pe
vrăjmaşii Lui (Psalm 49, 4). Şi iarăşi: Luminat-au fulgerele Lui lumea,
văzut-a şi s-a cutremurat pămîntul; munţii ca ceara s-au topit de faţa
Domnului, de faţa Domnului a tot pămîntul; vestit-au cerurile dreptatea
Lui şi au văzut toate popoarele slava Lui (Psalm 96, 4-6).
Iar marele prooroc Isaia, despre înfricoşata venire a Domnului, zice:
Căci Domnul vine în văpaie şi carele Lui sunt ca o vijelie, ca să
dezlănţuie cu fierbinţeală mînia Lui şi certarea Lui cu văpăi de foc.
Domnul va judeca cu foc şi cu sabie pe tot omul şi mulţi vor fi cei care
vor cădea de bătaia Domnului! (Isaia 66, 15-16). Iar lîngă înfricoşatul
scaun cel de văpaie al Domnului va sta Preasfînta şi Preacurata
Născătoare de Dumnezeu de-a dreapta tronului Preaveşnicului Împărat,
după cum este scris: De faţă a stat împărăteasa de-a dreapta Ta...
(Psalm 44, 11).
Înaintea Domnului vor merge arhanghelii cei mai întîi stătători, iar
după aceştia stăpîniile, începătoriile şi înaintea lor Arhanghelul
Mihail, încins cu sabie de văpaie şi strălucind ca un fulger şi ca un
mai mare ostaş al marelui Împărat. Apoi vor urma Apostolii, mucenicii,
ierarhii şi mulţimea cea fără de număr a Îngerilor şi Sfinţilor, cu
săbii cu două tăişuri în mîinile lor, ca să răzbune pe neamuri şi să
pedepsească pe popoare (Psalm 149, 6-7). Oare cine va putea să stea
atunci înaintea Judecătorului Celui Preaînfricoşător şi nemitarnic?!
Acestea le-a cugetat şi Proorocul Isaia, care zice: Intraţi în
crăpăturile stîncilor şi vă ascundeţi în pulbere de la înfricoşata faţă a
Domnului şi de la strălucirea slavei Lui (Isaia 2, 10).
Sfîntul Evanghelist Matei spune următoarele despre venirea Domnului: Vor
vedea pe Fiul Omului venind pe norii cerului cu putere şi cu slavă
multă. Şi iarăşi zice: Cînd va veni Fiul Omului întru slava Sa şi toţi
sfinţii îngeri cu El, atunci va şedea pe tronul slavei Sale (Matei 24,
30; 25, 31). Sfîntul Evanghelist Luca, de asemenea Îl arată venind pe
nori cu putere şi cu slavă multă (Luca 21, 27).
După cuvîntul Sfîntului Apostol Pavel, Judecata de apoi se va face în
văzduh, deasupra văii lui Iosafat, unde vor fi adunate toate neamurile
şi limbile, de la primul Adam pînă la ultimul om. Apoi îi va despărţi pe
unii de alţii, precum desparte păstorul oile de capre. Şi va pune oile
de-a dreapta Sa, iar caprele de-a stînga (Matei 25, 32-33). După această
veşnică despărţire a celor buni de cei răi, va începe judecata cea
mare.
Dar cine ne va pîrî atunci în faţa Dreptului judecător? Însăşi faptele
noastre rele pe care le-am făcut şi nu ne-am pocăit. Apoi ne vor osîndi
duhovicii, cărora nu ne-am spovedit de toate păcatele, nici am făcut
canon pentru ele. Apoi ne vor osîndi îngerii care ne-au fost păzitori de
la botez, pe care nu i-am ascultat. Ne vor osîndi şi îngerii care au
scris toate faptele noastre din copilărie. Dar cel mai mare pîrîş care
ne va pîrî şi ne va cere pedeapsă şi osînda veşnică de la Dumnezeu în
ziua cea mare a Judecăţii de apoi, va fi diavolul pe care noi acum îl
ascultăm şi facem voile lui şi nu ne pocăim în fiecare zi de cele ce
facem.
Vai de noi! Ce vom face atunci dacă ne va găsi moartea şi judecata
nespovediţi şi nepocăiţi? Ce ne va folosi atunci viaţa aceasta
amăgitoare şi trecătoare în care acum ne desfătăm? Că ne legăm cu inima
de ea şi de grijile veacului de acum, încît uităm de moartea care vine
şi de osînda cea veşnică care ne aşteaptă în ziua cea mare a Judecăţii
de apoi. Vedeţi, fraţii mei, cum toţi murim şi nimeni din oameni nu
rămîne pe acest pămînt, oricine ar fi el. Vedeţi că cel ce moare, de
faţă fiind noi, i se leagă limba, i se schimbă ochii, îi tace gura, i se
opreşte graiul, cînd vede pe dumnezeieştii îngeri cum cheamă sufletul
din trup! Atunci măcar împărat de ar fi, măcar slugă, măcar stăpînitor a
toată lumea, tot se cutremură, se tulbură, se înspăimîntează, văzînd
puteri înfricoşate, văzînd chipuri străine, văzînd feţe aspre şi
posomorîte, văzînd rînduielile îngereşti pe care niciodată nu le-a mai
văzut.
Atunci luînd îngerii sufletul prin văzduh, îl duc la judecată, întru
care stau începătoriile, stăpîniile şi ţiitorii de lume ai puterilor
celor potrivnice, pîrîşii noştri cei amari, vameşii cei cumpliţi, şi
luătorii de seamă şi îngerii în văzduh întîmpinîndu-l, cer seama şi îl
socotesc şi îi aduc înainte păcatele lui şi zapisele lui cele din
tinereţe, cele din bătrîneţe, cele de voie şi cele fără de voie, cele
prin lucru, cele prin gînduri şi cele prin aduceri aminte. Multă este
frica acolo, mare este cutremurul ticălosului suflet a-tunci, care
pătimeşte de la mulţimea milioanelor de diavoli.
Iubiţi credincioşi,
Evanghelia Duminicii de azi este cea mai înfricoşătoare din tot cursul
anului, pentru că ne vorbeşte despre sfîrşitul lumii care este tot mai
apropiat şi de marea Judecată de apoi a tuturor oamenilor şi a îngerilor
răi. Aceasta este a treia şi ultima Duminică pregătitoare pentru
Sfîntul şi marele Post, pentru că ne aduce aminte de sfîrşitul
veacurilor, de Judecată, de osînda veşnică a păcătoşilor şi de
răsplătirea drepţilor în Împărăţia Cerurilor. Cine va cugeta la toate
acestea, va trece cu folos curgerea Sfîntului Post, se va împăca cu
aproapele său, se va ruga mai mult, se va spovedi cu căinţă de păcatele
sale şi va primi cu mare evlavie Trupul şi Sîngele Domnului nostru Iisus
Hristos. Iată folosul acestei Duminici.
Se cuvine să ne amintim că la Judecata de apoi, Dreptul Judecător va
spune celor de-a dreapta Sa: Veniţi, binecuvîntaţii Părintelui Meu,
moşteniţi împărăţia cea pregătită vouă de la întemeierea lumii, căci
flămînd am fost şi Mi-aţi dat să mănînc; însetat am fost şi Mi-aţi dat
să beau; străin am fost şi M-aţi primit; gol am fost şi M-aţi îmbrăcat,
bolnav am fost şi M-aţi cercetat; în temniţă am fost şi aţi venit la
Mine... Adevărat zic vouă, întrucît aţi făcut unuia dintr-aceştia ai mei
prea mici, Mie Mi-aţi făcut (Matei 25, 34-40).
Vedeţi, fraţii mei, cîtă putere are la Dumnezeu milostenia şi iubirea
aproapelui? Vedeţi că milostenia se laudă asupra judecăţii? Vedeţi că
cine face milostenie la săracii suferinzi, atît materială pentru trup,
cît şi spirituală pentru suflet, acela se mîntuieşte cel mai uşor?
Vedeţi că mai mare decît toate faptele bune este dragostea şi fiica ei
milostenia? De aceea vă îndemn ca pe aceasta s-o iubiţi, pe aceasta s-o
lucraţi mai mult decît pe toate celelalte, mai ales în sfintele posturi,
şi veţi avea răsplată veşnică în ceruri.
Auziţi ce zice Dreptul Judecător şi celor zgîrciţi şi răi de la stînga
Sa, care nu fac milostenie în viaţă: Duceţi-vă de la Mine,
blestemaţilor, în focul cel veşnic, care este gătit diavolilor şi
îngerilor lui, căci flămînd am fost şi nu Mi-aţi dat să mănînc... (Matei
25, 41-45). Vedeţi ce mare este păcatul lăcomiei şi al neiubirii de
oameni.
Să ne ferească Dumnezeu de acest cumplit păcat. Iar noi să începem
Sfîntul Post chiar de astăzi, lăsînd sec de carne. Apoi să ne împăcăm cu
toţi ai noştri, să postim, să ne rugăm şi să facem milostenie şi orice
faptă bună, după putere.
De vom face aşa, vom trece Postul Mare cu mult folos, vom ajunge cu bine
la Învierea Domnului, iar la Judecata de apoi vom auzi pe Hristos
zicîndu-ne cu dulce glas: Veniţi, binecuvîntaţii Părintelui Meu,
moşteniţi împărăţia cea pregătită pentru voi de la întemeierea lumii.
Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu