PREDICĂ LA SFINŢII ARHANGHELI MIHAIL ŞI GAVRIIL!
- PREDICĂ LA SFINŢII ARHANGHELI – Pr.Ilie Cleopa
- PREDICĂ LA SOBORUL SFINŢILOR ARHANGHELI MIHAIL ŞI GAVRIIL ŞI A TUTUROR PUTERILOR CEREŞTI – Pr. Dorin Picioruş (2011)
- Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș: Predică despre Sfinții Îngeri (8 noiembrie 2012)
- PREDICA PĂRINTELUI SOFIAN BOGHIU LA PRAZNICUL SFINŢILOR ARHANGHELI MIHAIL ŞI GAVRIIL (8 noiembrie)
- PREDICI VIDEO LA PRAZNICUL SFINŢILOR ARHANGHELI MIHAIL ŞI GAVRIIL
- Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș: Predică la Soborul Puterilor cerești (8 noiembrie 2013)
* * *
În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
„Ce este omul că-ţi aminteşti de el? Sau fiul omului, că-l cercetezi pe el?”
(Evrei 2: 6; Psalmul 8: 5)
Astăzi, iubiţi credincioşi, este
sărbătoare şi praznic. Astăzi prăznuiesc mii – dar ce zic mii?!,
milioane de îngeri, nenumărate milioane de oştiri sau de armate
îngereşti. Astăzi Cerul întreg este în sărbătoare: Tronuri, Heruvimi şi
Serafimi, Domnii, Începătorii şi Puteri, Stăpânii, Arhangheli şi Îngeri –
cele nouă cete îngereşti. Dar, cu precădere, Biserica ni-i pune astăzi
înainte pe Sfinţii Arhangheli – îndeobşte cunoscuţi – Mihail şi
Gavriil. Astăzi este însă şi ziua onomastică a tuturor acelora dintre
bărbaţi şi femei, care poartă nume îngereşti: Mihail şi Gavriil şi
derivatele lor…
Iubiţi credincioşi, dacă ne vom
convinge de valoarea pe care o are omul în planul creaţiei lui Dumnezeu,
atunci nu numai că ne vom convinge de existenţa îngerilor, vom simţi
existenţa îngerilor în lume, iar în felul acesta vom fi ajutaţi şi să-i
cinstim după cuviinţă. „Ce este omul – se întreabă proorocul-împărat David – că-ţi aminteşti de el? Sau fiul omului, că-l cercetezi pe el?” Pe
cât de sigur este, fraţi creştini, că există oameni pe pământ – şi cine
contestă acest adevăr, că există oameni pe pământ? -, pe atât de sigur,
pe atât de adevărat este că există îngeri în ceruri şi pe pământ, în
mijlocul nostru, lângă noi.
Omul, coroana creaţiei, a fost zidit de Dumnezeu din trup şi
din suflet. Trupul – o parte materială, deci trupesc, văzut; sufletul –
partea spirituală a omului, nevăzută.
Trupul stricăcios.
Când participaţi la o slujbă de înmormântare, vă întăriţi în cunoştinţa
aceasta că trupul este stricăcios, material, muritor – se strică, nu
stă mai mult de trei zile, iar în ţările din Orient unde este foarte
cald, nici o zi nu rezistă. Se îngroapă repede, ca să se întoarcă în
pământul din care a fost luat. Deci trupul este muritor şi stricăcios.
Şi dacă se analizează într-un laborator de chimie sau la morgă un
cadavru, se va vedea că omul este alcătuit din cele mai elementare
stihii sau elemente ale pământului. Din ce e alcătuit omul? Din apă, din
grăsimi minerale, din fosfor, cărbune, puţin fier şi alte elemente
lipsite de importanţă. Asta a luat Dumnezeu din pământ, atunci când l-a
plăsmuit, când l-a modelat pe om cu mâinile Sale dumnezeieşti şi a
suflat în faţa lui suflare de viaţă şi s-a făcut omul fiinţă vie. Asta a
luat în mâinile Sale Dumnezeu – nu natura cum zic ateii şi
necredincioşii; nu natura, căci acelaşi Dumnezeu a făcut şi natura
înainte de a-l face pe om. Omul este pământ din punct de vedere trupesc
şi-n pământ se va întoarce când va închide ochii, în ziua înmormântării
lui.
Dar în acest trup, fraţi
creştini, în acest trup există ceva superior, există ceva nevăzut,
există ceva lipsit de materie, de corporalitate grosolană. Există ceva
duhovnicesc, ceva spiritual şi acest ceva este sufletul. Domnul Hristos ce ne spune în Sfânta Evanghelie despre suflet? „Ce va folosi omului de va câştiga întreaga lume şi-şi va pierde sufletul?…” sau „Ce va da omul în schimb pentru sufletul său?…”
(Marcu 8: 36-37). Aşadar, incomparabil mai mare, neasemănat de valoros
în comparaţie cu trupul, cu lumea întreagă, cu tot Universul, în ochii
lui Dumnezeu este – nu sufletele – un singur suflet! Pentru fiecare
suflet în parte Dumnezeu a plecat cerurile şi S-a pogorât, S-a întrupat,
S-a răstignit, a murit, a înviat, S-a înălţat la ceruri, a suit firea
noastră omenească îndumnezeită pe tronul Sfintei Treimi, „pentru noi şi pentru a noastră mântuire”.
Omul, iubiţilor, suprema creaţie a lui Dumnezeu de pe pământ, a fost creat „după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu”. „A făcut Dumnezeu pe om; după chipul şi asemănarea Sa L-a făcut”;
după chipul Său şi în perspectiva unei continue asemănări cu El prin
sfintele fapte bune, prin virtuţi, prin împlinirea poruncilor Lui. L-a
făcut pe om pentru rai, pentru nesfârşita şi veşnica Împărăţie a lui
Dumnezeu. Pentru Cer L-a făcut pe om, nu L-a făcut pentru pământ. Atât
de mare e valoarea omului. Omul este chemat să devină „dumnezeu după har”. Ce citim în Psalmi? „Iar Eu am zis: „Dumnezei sunteţi şi toţi fii ai Celui Preaînalt”” (81: 6). Sfinţenia este şi poruncă. A
dobândi sfinţenia înseamnă a parcurge drumul de la chipul lui Dumnezeu
din noi – de la suflet, la asemănarea cu El, a ajunge la îndumnezeirea
după har. Şi cu toate acestea, deşi atât de mare e valoarea
omului, unii care o fac pe deştepţii şi interesanţii, pe cultivaţii şi
pregătiţii, pe doctorii în diferite ştiinţe, spun că omul se trage din
maimuţă. Şi-i învaţă blasfemia aceasta şi pe copii în şcoală. Şi astăzi,
în paralel cu religia… – parcă nu s-ar bate cap în cap. Şi copiii
noştri – nevinovaţii copii, pentru că părinţii sunt dezinteresaţi şi
lipsiţi de atitudine şi nu se duc la şcoală să spună: Vreau un lucru.
Copilul meu să nu înveţe la biologie Teoria lui Darwin. Vreau să
lipsească de la această lecţie şi să nu i se pună absent. Dacă nu se
poate scoate din manualul de biologie acest capitol, vreau o aprobare
specială pentru copilul meu, ca să nu asiste la această oră, iar apoi să
nu fie examinat oral sau scris la acest capitol. Nu găsesc înţelegere?…
Îmi mut copilul la altă şcoală. Deci, sărmanii copii, din lipsa de
interes, de atitudine şi de prezenţă a părinţilor, sunt victimele
dezorientării, debusolării; nu mai ştiu pe cine să creadă… Să-l creadă
pe profesorul de religie sau pe cel de biologie? Pe cine să creadă
copiii? Pe preot sau pe profesor? Biserica sau şcoala? Dar această
teorie, iubiţi credincioşi, nu stă în picioare, nu rezistă. Pentru
că o prăpastie imensă îl deosebeşte pe om de animal. Un abis. Şi chiar
partizanii acestei teorii, în adâncul fiinţei lor, nu cred în ea.
Oamenii de ştiinţă contemporani contrazic evoluţionismul, contrazic
darwinism-ul. Spun că a fost un exerciţiu mental. Doar nişte
construcţii raţionale întemeiate pe nişte presupuneri, pe nişte
bănuieli. Aşadar, darwinismul pică, nu stă în picioare şi, dacă îi luaţi
la bani mărunţi pe cei care-l susţin şi, dacă o să-i numiţi maimuţă, o
să vedeţi că o să se supere. Păi de ce să se supere, dacă le spuneţi
adevărul?! Dacă le spuneţi propria teorie?! Să-i spuneţi doamnei ce vă
predă aşa ceva „doamna maimuţă” şi să vedeţi cum va reacţiona. O va lua
ca pe o insultă, ca pe o jignire obraznică. Asta doar dacă doriţi să vă
convingeţi că în şcoala românească de astăzi se mai predă minciuna. Deci
altceva este omul şi altceva este animalul.
Omul are suflare dumnezeiască.
Peste animal Dumnezeu nu a suflat. A poruncit pământului să scoată
fiinţe vii – deja însufleţite, din pământ. La fel şi apele, la fel şi
văzduhul: s-au umplut de vietăţi fără suflarea lui Dumnezeu, la cuvântul
lui Dumnezeu. Altceva cuvântul, altceva suflarea. Suflarea lui Dumnezeu
este sufletul omenesc, chipul lui Dumnezeu din om.
Dar nu există doar omul în acest univers. Există şi o fiinţă superioară omului. Şi care este această fiinţă superioară? Aşa
după cum omul e mai presus de animale şi animalele sunt mai presus de
plante şi plantele mai presus de minerale, tot aşa există nişte fiinţe
superioare omului şi acestea sunt sfinţii îngeri al căror sobor sau
sinaxă, adunare, astăzi o prăznuim. Îngerii n-au trup material. Au un
trup eteric, ca de foc. Au o oarecare corporalitate în comparaţie
cu Dumnezeu care doar El este Spirit absolut. Ei sunt în comparaţie cu
noi netrupeşti; de aceea noi, la otpust, în fiecare duminică seară şi
luni dimineaţă spunem: „cu folosinţele cinstitelor, cereştilor, netrupeşti puteri”,
adică fără de trup. Şi această ne-corporalitate sau esenţă eterică a
îngerilor îi face să fie în comparaţie cu omul foarte rapizi. Sfinţii
îngeri se mişcă pe pământ şi în cer cu o rapiditate deosebită, ca să
împlinească voia lui Dumnezeu. Şi e plin Cerul Vechiul Testament de
sfinţii îngeri. Sfânta Scriptură, care este cuvântul lui Dumnezeu,
prezintă nenumărate dovezi asupra existenţei îngerilor. Înger s-a arătat
lui Avraam, când l-a oprit să-l junghie pe Isaac, fiul lui; înger s-a
arătat lui Iacob şi l-a apărat de mânia fratelui său Esau; un înger s-a
arătat lui Iosif, un înger s-a arătat lui Moise, un înger Proorocului
Daniil în groapa cu lei, un înger celor trei tineri în cuptorul din
Babilon, un înger lui Iosua Navi, când împresura Ierihonul… Aşadar,
armate îngereşti, oşti de îngeri pe întregul Cer al Vechiului Legământ.
Dar şi în Noul Legământ: „Îngerul cel mai întâistătător din cer a fost trimis să-i zică Născătoarei de Dumnezeu: Bucură-te!”. Care rugăciune începe aşa? Unii creştini evlavioşti citesc în fiecare seară Acatistul Bunei Vestiri; icosul I aşa începe: „Îngerul cel mai întâi stătător…”
Aşadar, la Buna–Vestire îl avem pe Arhanghelul Gavriil; în noaptea de
Crăciun, în noaptea naşterii lui Hristos, avem oştiri de îngeri care
cântau: „Slavă întru cei de sus, lui Dumnezeu, şi pe pământ pace, între oameni bună-voire!”.
Un înger avem şi în Grădina Ghetsimani – atunci când Mântuitorul în
agonia morţii, pe care ca Dumnezeu şi-o prevedea, iar ca Om o trăia şi
se ruga, iar sudoarea feţei Lui se prefăcea în picături de sânge ce
picurau pe pământ – un înger a venit în Ghetsimani şi-L întărea pe Omul
Iisus în patimile ce avea să le îndure pentru a noastră mântuire. Un
înger avem însă şi după Înviere, în mormântul gol, întâmpinând pe
femeile mironosiţe. Doi îngeri – după cum vedeţi în icoana Înălţării –
avem la Înălţarea Domnului. Bărbaţi galileeni – le-a spus ucenicilor -,
ce staţi privind la cer? Acest Iisus pe care-L vedeţi înălţându-Se de la
pământ la cer, astfel va şi veni. Astfel va şi veni. Cu slavă va veni,
să judece viii şi morţii, înconjurat de armatele îngereşti. „Ca pe Împăratul tuturor primind, pe cel înconjurat în chip nevăzut de oştile îngereşti”,
aici în Sfânta Liturghie, dar în chip văzut la A-doua-Venire, când
Domnul va veni să judece viii şi morţii. Aşadar, tot cuvântul lui
Dumnezeu, din întreaga Scriptură a Vechiul Testament şi din întreaga
Scriptură a Noul Testament, dă mărturie despre existenţa îngerilor.
Şi aceşti îngeri au o lucrare
specială, mare, înaltă, măreaţă. În primul rând, ei aduc lui Dumnezeu
slavoslovie sau doxologie, laudă, slavă neîncetată, necurmată, continuă,
veşnică, zi şi noapte. Aici, în biserică – vedeţi ? – staţi o oră,
două, chiar şi trei, şi obosiţi, pentru că aveţi trup material, trup
neputincios. Ce zice Hristos ucenicilor adormiţi în Ghetsimani? „Căci duhul – adică sufletul – este osârduitor, dar trupul este neputincios”
(Marcu 14: 38). Staţi o oră şi vă mutaţi de pe un picior pe altul.
Obosiţi, căutaţi scaune, pentru că sunteţi trupeşti. Îngerii ce-am zis
că sunt? Netrupeşti. Ei nu obosesc. Dacă nu au trup, nu obosesc; dacă nu
au trup, nu dorm, nu flămânzesc, nu însetează. De aceea, lucrarea lor
este minunată şi înaltă, că zi şi noapte Îl laudă pe Dumnezeu. Şi ce
zic? „Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Savaot, plin este cerul şi pământul de slava Ta”, adică ceea ce auziţi la fiecare Sfântă Liturghie – „Cântare de biruinţă cântând, strigând, glas înălţând şi grăind…” Aceasta
este veşnica lucrare şi cea mai importantă, lucrarea primordială a
îngerilor lui Dumnezeu. Îngerii nu sunt numai lăudători sau cântareţi
veşnici ai Sfintei Treimi. Îngerii sunt şi vestitori sau crainici, soli
ai voii lui Dumnezeu. Aşa cum în armată există curierii militari care
transmit mesajele de la general la subalterni, până la ultimul militar
din gradul inferior, aşa şi în lumea lui Dumnezeu, în universul creat de
Dumnezeu există sfinţii îngeri – cele nouă cete îngereşti, pe care
Sfântul Dionisie Areopagitul le clasifică în trei triade a câte trei
cete, iar mesajele dumnezeieşti se transmit de la Tronul Sfintei Treimi
către lumea noastră păcătoasă, debusolată, împrăştiată, împărţită,
divizată, care nu ştie ce să creadă şi pe ce cale s-o apuce. Şi ni se
vesteşte voia lui Dumnezeu de la Scaune, Heruvimi şi Serafimi, apoi
trecând la a doua triadă – Domnii, Stăpânii şi Puteri, spre cea de-a
treia: Începătoriile, Arhanghelii şi Îngerii; Arhanghelii şi Îngerii, a
căror sărbătoare o cinstim noi astăzi; pentru că ei sunt cei mai aproape
de noi, fiinţele de ţărână, chemate să devenim „asemănarea lui
Dumnezeu” şi „dumnezei după har”. Îngerii sunt lăudători, sunt vestitori, dar sunt şi păzitori ai oamenilor. La care slujbă nu auzim: „Înger de pace, credincios îndreptător, păzitor al sufletelor şi al trupurilor noastre de la Domnul să cerem. Dă Doamne!”? Cerem
înger păzitor. Deci îngerii sunt lângă noi. Realizăm noi asta? Ne dăm
seama de lucrul acesta? Ne comportăm ca şi cum îngerii lui Dumnezeu ar
fi lângă noi? Trăim cu conştiinţa prezenţei lângă noi a Îngerului
nostru? Îngerul păzitor, pe care fiecare l-am primit la Botez şi
care ne păzeşte şi ne ocroteşte – atât cât îl lăsăm şi nu-l alungăm cu
păcatele noastre – până în clipa în care ne dăm duhul. Realizăm această
prezenţă? Credem în ea? Ne gândim măcar o dată pe zi că avem lângă noi
un înger păzitor? La fiecare pas! Aşa cum în Bizanţ, dar şi la noi în
Evul Mediu, copiii de împăraţi şi de voievozi erau păziţi – aveau
străjeri, gărzi speciale care păzeau şi ocroteau pe copiii de împăraţi
şi de voievozi, pe potenţialul împărat sau voievod, pe cel care era os
domnesc.
Şi noi, iubiţilor, suntem copii
ai Împăratului ceresc, pentru că Dumnezeu este Împăratul nostru. Şi
gărzile Lui speciale sunt îngerii păzitori. Nu cântăm „Ca pe Împăratul tuturor…” la fiecare Sfântă Liturghie? Nu cântăm în Sfânta şi Marea Sâmbătă „Să
tacă tot trupul pământesc şi să stea cu frică şi cu cutremur şi nimic
pământesc întru sine să nu cugete, căci Împăratul împăraţilor şi Domnul
domnilor merge să se junghie şi să se dea spre mâncare credincioşilor?”
În ce fel?! Înconjurat de armate de îngeri, de heruvimii cei cu ochi
mulţi şi de către serafimii cei cu câte şase aripi. Aşadar, pentru că
Domnul, Creatorul, Împăratul nostru, Împăratul prin excelenţă, ne
consideră copii ai Lui iubiţi, nu ne-a lipsit pe niciunul din noi de
înger păzitor. Şi acest lucru este o realitate. Nu este basm sau
poveste, nici mit sau minciună, nu sunt „poveşti ale popilor”, ci sunt
realităţi dumnezeieşti descoperite de cuvântul lui Dumnezeu, care este
deasupra tuturor.
Îngerii se bucură când noi
împlinim voia lui Dumnezeu şi se întristează atunci când noi o încălcăm.
Şi ce face? Se îndepărtează de noi. De aceea, noi când păcătuim să nu
credem că îngerul mai este lângă noi. Să ne gândim că l-am izgonit şi că
am rămas fără înger, fără apărare. Noi am alungat ocrotirea. Pentru că
îngerul lui Dumnezeu nu stă lângă miasma, lângă duhoarea păcatului. Dar
bucurie se face – aşa a zis Domnul -, „bucurie se face în ceruri pentru un păcătos care se pocăieşte”. La vecernia din seara aceasta a vărsat cineva măcar o lacrimă? Am pus întrebarea aceasta şi aseară. O lacrimă de pocăinţă!
A zis Domnul: Praznic în ceruri, sărbătoare, banchet duhovnicesc,
dansuri îngereşti. Îngerii lui Dumnezeu se bucură pentru un păcătos care
se pocăieşte. O lacrimă de pocăinţă e de mare preţ. Transformă cerul în
sărbătoare. Una singură. De aceea, iată cât este de important, mai ales
la sărbătoarea arhanghelilor şi îngerilor – când e şi ziua îngerului
nostru păzitor, să ne pocăim, să ne spovedim, să plângem pentru păcatele
noastre, iar la Liturghie să ne împărtăşim. În felul acesta transformăm
cerul în sărbătoare; pentru că trebuie să ştiţi că sunt şi îngeri care
plâng pe 8 noiembrie. Foarte mulţi îngeri plâng de ziua lor, pentru că
oamenii au uitat de existenţa lor şi au negat existenţa lui Dumnezeu,
Care este izvorul vieţii lor. Vreţi să vă bucuraţi îngerul păzitor în
ziua de 8 noiembrie, de ziua lui? Vărsaţi o lacrimă de pocăinţă pentru
păcatele voastre.
Sfântul Cosma Etolianul
spunea că aşa cum în faţa unui copil mic, ca tată sau ca mamă, sau tu,
ca om cu conştiinţă, nu-ţi permiţi să faci o obrăznicie, un gest
necugetat, să păcătuieşti, tot aşa în prezenţa îngerului păzitor nu
trebuie să păcătuim. Trebuie să petrecem o viaţă curată,
neîntinată, fără prihană. Dar pentru asta, trebuie să avem conştiinţa că
la fiecare pas, îngerul păzitor primit de noi la Botez, este lângă noi.
Şi trebuie să cultivăm această credinţă prin îndreptarea gândului
nostru mai des la îngerul nostru păzitor. Vedeţi? Şi rugăciunile de dimineaţă şi rugăciunile de seară au câte o rugăciune adresată sfântului înger păzitor.
Dacă vă faceţi rugăciunile de de dimineaţă şi rugăciunile de seară după
cartea de rugăciuni – Micul Ceaslov sau după Ceaslovul mare, veţi fi
motivaţi vrând-nevrând să vă gândiţi măcar de două ori în zi la îngerul
vostru păzitor. Dar vai, uitarea, ce mare rău este uitarea…! Aţi uitat
vreodată să respiraţi?! Nu. Dar de Dumnezeu şi de îngerul nostru păzitor
de ce uităm cu zilele, cu lunile, cu anii? Nu este normal. Pentru că nu
suntem doar trup, suntem şi suflet şi nu suntem creaţi pentru pământ,
suntem creaţi pentru lumea îngerească, pentru cer.
Deci, îngerii sunt suprema
creaţie a lui Dumnezeu în cer, dar şi pe pământ. Dar, şi omul aici,
iubiţi credincioşi, şi omul aici, pe pământ, în această vale a
plângerii, este chemat să-i imite pe îngeri, să îi urmeze pe îngeri, în
vieţuire, la măsurile lor. Aşa cum poate, fiecare om purtător de trup şi
vieţuitor în această lume, trebuie să-i imite pe îngeri. Poate deveni
înger pământesc. Când prăznuim pe cuvioşi, nu-i numim îngeri pământeşti?
Dar au fost oameni purtători de trup ca şi noi şi vieţuitori în această
lume păcătoasă cu atâtea ispite ca şi noi. Înger pământesc a fost Ioan Botezătorul, de aceea este reprezentat cu aripi.
Înger pământesc şi-n Vechiul Testament a fost Ilie Tesviteanul. Îngeri
pământeşti au fost toţi sfinţii cuvioşi, pustnici, nevoitori, asceţi,
anahoreţi, Cuvioasa Parascheva, Cuviosul Dimitrie ce Nou din Basarabi,
îngeri pământeşti au fost. În această
lume, iubiţi credincioşi, oamenii trăiesc ştiţi în câte feluri? În patru
feluri. Mai nou, în patru feluri. Dacă, poate cu ani în urmă, în
societăţile creştine puteam spune că oamenii trăiau în trei moduri, şi
anume: unii trăiau ca animalele, alţii trăiau ca oamenii, iar alţii
trăiau ca îngerii, mai nou, noi spunem aşa – şi avem toate motivele:
unii trăiesc mai prejos decât animalele, pentru că oamenii care
păcătuiesc împotriva firii, împotriva naturii, fac ceea ce nu fac
animalele; şi apoi cele trei categorii care rămân în picioare.
Aşadar, oameni pe pământ,
îngeri în cer, dar îngeri şi pe pământ, la tot pasul. Dar mai presus de
oameni, mai presus de îngeri, mai presus de astre, de galaxii, de toate
corpurile cereşti, cine se află?
Veniţi să I ne închinăm!… Veniţi să ne închinăm şi să cădem la
Însuşi Hristos, Împăratul şi Dumnezeul nostru. Acesta este mai presus şi
decât îngerii şi decât oamenii. Dumnezeu-Omul Iisus Hristos, El
guvernează toate, şi astrele şi galaxiile şi planetele şi îngerii şi
oamenii. El deţine cheile vieţii şi cheile morţii. El este axa
universală în jurul căreia gravitează toate. El este Fiinţa supremă –
„Cel-ce-este” – cum învăţaţi voi la Dogmatică . „Cel ce este” – El
există prin Sine Însuşi, necauzat din afară, nu este dator cu existenţa
unei cauze exterioare.
Aşadar, Hristos ca Om – pentru
că este şi Dumnezeu, Om adevărat şi Dumnezeu adevărat – ca Om, este Omul
desăvârşit. Forma perfectă a omului, Arhetipul, Modelul, Icoana, Adam
cel Nou, după care trebuie să ne ghidăm noi, având un astfel de
Înaintemergător dumnezeiesc-omenesc, ca să ajungem în patria noastră
cerească. Noi, spunea un filosof, suntem fragmente de om. Hristos este
Omul desăvârşit, Omul total, Omul perfect. Noi suntem bucăţi, fracţiuni.
Încercăm să ne şlefuim caracterul, dar de câte ori nu eşuăm? Şi de
foarte puţine ori reuşim să depăşim ispita. Aşadar, cu ochii ţintă la
Iisus, Începătorul şi Desăvârşitorul credinţei noastre. El este monada,
icoana, modelul desăvârşit. Unul singur, „Unul Sfânt, Unul Domn, Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu Tatăl”,
Omul, pe care întotdeauna dacă îl scriem, trebuie să Îl scriem cu „O”
mare, cu majusculă; Omul, de care atunci când auzim, întotdeauna trebuie
să ni-l imaginăm grafic, scris cu „O” mare.
Pentru toate acestea, Acestuia,
Dumnezeului-Om Iisus Hristos I se potriveşte cel mai bine versetul din
psalmul lui David, pe care îl reia mâine Apostolul la Liturghie: „Ce este omul că-ţi aminteşti de el? Sau fiul omului, că-l cercetezi pe el?”.
Ce este omul? – se întreabă şi se miră Proorocul Împărat David. Ce este
omul? – se întreabă şi se uimeşte vasul alegerii, Apostolul neamurilor –
Pavel. Dacă noi oamenii, când mergem în vacanţă în Grecia, la Meteore,
ne uimim de acele stânci uriaşe – de ce a putut construi omul la
asemenea înălţimi; ne ducem să vizităm Acropole – În loc să mergem la
Locurile Sfinte, mergem mai repede spre locurile păgâne! Şi asta spune
ceva! – şi se minunează omul de statuile Lumii Antice închinătoare la
idoli, de perfecţiune, de linii, de capodoperele artistice ale epocii.
Priveşte şi se minunează; rămâne cu gura căscată; trebuie să-l tragi de
mână – Hai, că ne grăbim! Se duce omul la muzeele din Viena, şi se
minunează; se duce la marile muzee din lume: în Franţa, la Louvrou; se
duce la Catedrala Notre-Dame din Paris, la Turnul Eiffel, se duce şi se
miră, deschide ochii mari şi rămâne gură-cască, se duce la British
Museum în Londra, se duce în Sankt-Petersburg la Muzeul Ermitaj – m-am
dus şi eu şi-am căscăt gura o zi întreagă, mai demult, cu ani în urmă.
Se duce şi se miră.
Dar de Dumnezeul-Om Iisus
Hristos, nu se cuvine să ne minunăm?! De El de ce nu ne uimim?! Nu este
un lucru minunat şi înfricoşător că Împăratul îngerilor este încoronat
de copiii Lui cu cunună de spini şi îmbrăcat cu porfiră mincinoasă şi
ţintuit pe Cruce ca pe un tron, mai mult decât de piroanele, de
fărădelegile şi de nerecunoştinţa noastră, de dragostea Lui nesfârşită
şi atotcuprinzătoare faţă de noi? Ia aminte cerule! Înfricoşează-te,
pământule!
Lui fie slava şi puterea în vecii nesfârşiţi. Amin.
La mulți ani și multă sănătate celor care poartă numele Sfinților Mihail și Gavril.Vă urez să fiți protejați și ocroțiți de îngerul vostru păzitor pe care l-ați primit la Sfîntul Botez.Cu drag.DS
RăspundețiȘtergereMii de multumiri draga Maria !Faci un imens efort pentru cei departe de tara si de bisercile ortodoxe .Departe fizic dar tu ne ajuti sa fim prezenti cu sufletul la Sf .Liturgjie . DUMNEZEU SA TE SI SA NE BINECUVINTEZE PE TOTI !
RăspundețiȘtergere