Predică la Duminica Tomei
( Despre îndoiala în credinţă )
Fericiţi cei ce n-au văzut şi au crezut (Ioan 20, 29)
Hristos a înviat !
Iubiţi credincioşi,
În prima zi a Sfintelor Paşti, seara, ne spune Sfîntul Apostol şi
Evanghelist Ioan, S-a arătat Iisus Hristos înviat ucenicilor Săi,
ascunşi de frica iudeilor, într-o cameră încuiată din Ierusalim şi le-a
spus: Pace vouă! După ce i-a liniştit, că erau tulburaţi şi
cuprinşi de frică şi i-a încredinţat de Învierea Sa din morţi,
arătîndu-le mîinile şi coasta străpunse de cuie şi suliţă pe cruce, le-a
adăugat: Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, aşa vă trimit şi Eu pe voi
(Ioan 20, 21). Prin aceste cuvinte Domnul a trimis pe Apostoli la
propovăduire, avînd misiunea să vestească Evanghelia mîntuirii la toate
neamurile pămîntului.
Dar pentru a-i întări cu putere de sus la această misiune dumnezeiască de înnoire a lumii, Mîntuitorul a suflat asupra lor Duh Sfînt, şi le-a dat putere să ierte păcatele oamenilor, zicînd: Luaţi Duh Sfînt! Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine vor fi ţinute
(Ioan 20, 22-23). Nimeni nu poate propovădui pe Hristos dacă nu este
trimis de Dumnezeu şi dacă nu este întărit şi sfinţit de harul Duhului
Sfînt. Însă nu este destul pentru mîntuire numai să citim Sfînta
Scriptură şi să ascultăm cuvîntul Evangheliei. Trebuie să-l şi facem. Nu
era suficientă Apostolilor şi ucenicilor Domnului numai propovăduirea
cuvîntului. Ea singură nu poate mîntui fără pocăinţă. Apostolii aveau
datoria să-i înveţe voia lui Dumnezeu, dar să-i cureţe şi de păcate,
adică să le dezlege păcatele prin spovedanie, fără de care nu poate fi
iertare, pocăinţă şi mîntuire. De aceea Domnul întemeiază acum Taina
Sfintei Spovedanii, ca urmaşii lor, episcopii şi preoţii, să spovedească
pe cei ce cred, şi să-i dezlege de păcate. Aceasta este singura cale de
mîntuire a creştinilor: Credinţa dreaptă în Dumnezeu, împlinirea
poruncilor evanghelice şi dezlegarea păcatelor prin spovedanie.
Dar, cu rînduiala dumnezeiască, apostolul Toma nu era de faţă cu
ceilalţi apostoli cînd S-a arătat Domnul. Şi cînd i-au spus toţi: Am văzut pe Domnul!
el nici nu s-a bucurat, nici n-a voit să creadă, pînă nu a văzut cu
ochii şi a pipăit cu mîna rănile Mîntuitorului (Ioan 20, 25). După opt
zile, adică în Duminica a doua după Înviere, iarăşi S-a arătat Iisus
Hristos ucenicilor Săi, trecînd prin uşile încuiate. Atunci era şi Toma
de faţă. După ce le-a zis din nou: Pace vouă, a spus cu mustrare pentru Toma: Adu-ţi
degetul tău încoace şi vezi mîinile Mele, şi adu-ţi mîna ta şi o pune
în coasta Mea; şi nu fi necredincios, ci credincios! (Ioan 20, 26-27). Iar Toma pipăind şi văzînd rănile Domnului, cuprins de frică şi uimire, a strigat cu smerenie şi credinţă: Domnul meu şi Dumnezeul meu! Mîntuitorul însă l-a mustrat pentru puţina lui credinţă, zicînd: Pentru că M-ai văzut, Tomo, ai crezut? Fericiţi cei ce n-au văzut şi au crezut! (Ioan 20, 28-29).
Toma era un apostol îndoielnic. El a crezut numai după ce a văzut şi a
cercetat adevărul, pipăind rănile lui Hristos. De aceea l-a şi mustrat
Domnul, căci credinţa vine din auz, iar nu din pipăire şi vedere.
Credinţa vine din interior, din inimă, iar nu din afară. Credinţa vine
din cuvînt. Din cuvîntul de învăţătură auzit din gura mamei şi a tatei.
Căci părinţii trupeşti ne sînt primii dascăli de religie în viaţă. Apoi,
credinţa noastră în Dumnezeu ne vine şi se întăreşte în noi din predica
preotului la biserică, din sfaturile date de bătrîni, din citirea
cărţilor sfinte şi mai ales din cuvintele şi învăţăturile pe care le
auzim şi le citim zilnic în Sfînta Evanghelie.
La formarea noastră duhovnicească şi la sporirea dreptei credinţe în
inimile noastre cel mai mare rol îl au părinţii trupeşti care ne-au
născut şi părinţii sufleteşti care ne-au învăţat şi ne-au crescut în
frica de Dumnezeu, adică preotul satului, duhovnicul şi naşul de botez.
Cînd părinţii trupeşti şi cei sufleteşti sînt buni şi îşi fac datoria
creştină faţă de sufletele pe care le cresc şi le păstoresc, atunci se
nasc şi se formează creştini buni, copii ascultători de părinţi, tineri
cuminţi şi evlavioşi. Iar cînd părinţii trupeşti sînt necredincioşi şi
stăpîniţi de patimi, iar cei sufleteşti sînt indiferenţi şi nepăsători
faţă de fiii lor sufleteşti, atunci copiii sînt răi şi neascultători,
tinerii sînt necredincioşi sau îndoielnici şi caută dovezi văzute, ca
Toma, pentru a crede în nevăzutul Dumnezeu. Cei căsătoriţi vin rar la
biserică fiind înconjuraţi de griji pămînteşti; mulţi îşi ucid copiii şi
unii îşi distrug familia şi pacea sufletului prin divorţ. Dar şi
bătrînii care n-au avut în tinereţe o viaţă religioasă profundă îşi
sfîrşesc viaţa în beţii şi indiferenţă religioasă, spre osînda
sufletelor lor.
De vom cugeta mai mult la îndoiala apostolului Toma, vom înţelege mai
bine slăbirea credinţei în Dumnezeu în zilele noastre şi urmările ei
cumplite, pe care le trăim.
Iubiţi credincioşi,
Îndoiala lui Toma la Învierea Domnului a avut şi un rol providenţial.
Căci, prin pipăirea rănilor Mîntuitorului, Toma dovedeşte celor
necredincioşi că Hristos a avut cu adevărat trup omenesc, asemenea nouă,
afară de păcat şi că a pătimit cu trupul pe cruce pentru mîntuirea
lumii. Iar dacă Toma s-a îndoit de Învierea Domnului, după ce şi-a pus
mîna în coasta Lui, s-a căit de necredinţa sa şi, căzînd în genunchi,
şi-a mărturisit cu lacrimi credinţa şi păcatul său, prin aceste cuvinte:
Domnul meu şi Dumnezeul meu!
Oare cîţi dintre creştinii de astăzi nu cad în păcatul îndoielii şi
al necredinţei în Dumnezeu? Însă se întorc la credinţă, cu căinţă şi
smerenie ca apostolul Toma? Din cauza fricii şi Petru s-a lepădat de
Hristos prin cuvintele: Nu cunosc pe omul acesta! (Matei 26, 74). Dar îndată după cîntatul cocoşului, din miezul nopţii, Petru a ieşit afară şi a plîns cu amar.
Toată viaţa s-a căit Petru de căderea şi necredinţa sa. Dar dintre noi
cîţi creştini nu se îndoiesc de existenţa lui Dumnezeu? Cîţi nu-L înjură
şi-L hulesc? Cîţi nu caută dovezi şi zic: "Nu cred pînă nu văd!" Cîţi
nu caută să pipăie rănile şi coasta Domnului, căutînd dovezi ale
existenţei lui Dumnezeu prin pămînt, prin mărturii vechi, prin tainele
planetelor şi ale Universului? Cîţi nu zic dintre creştini: "Aici este
raiul şi iadul! Aici pe pămînt este totul!" Iar cînd se văd bolnavi, în
faţa primejdiei, a sărăciei şi a morţii, nici atunci nu se căiesc ca
Toma, să zică: "Tu eşti Domnul meu şi Dumnezeul meu! Acum cred în Tine
Doamne, că Tu m-ai zidit şi m-ai mîntuit. Iartă-mă de necredinţa mea!"
Nici măcar la bătrîneţe nu se întorc la Dumnezeu ca să plîngă cu amar ca
Petru, viaţa lor din tinereţe, cheltuită în desfrîu, în răutăţi şi
necredinţă.
Puţini sînt acei ce se pocăiesc de păcate la bătrîneţe. Cei mulţi mor
aşa cum au trăit, în necredinţă şi nepocăinţă, spre a lor veşnică
osîndă. Cu adevărat, mare dar este credinţa în Dumnezeu însoţită de
fapte bune! De aceea a şi zis Mîntuitorul către Toma cea de-a zecea
fericire: Fericiţi cei ce n-au văzut şi au crezut! (Ioan 20, 29). Iar cu alt prilej a zis către ucenicii Săi: Fericit este cel ce nu se va sminti întru Mine (Matei 11, 6). Adică nu se va sminti din dreapta credinţă în Dumnezeu, cum s-au smintit mulţi în zilele noastre.
De ce credeţi că se smintesc unii creştini în Hristos şi cad din
dreapta credinţă apostolică în tot felul de secte şi grupări religioase?
Pentru că ei vor să cuprindă cu mintea lor tainele şi dogmele
credinţei. Ei vor să pipăie cu raţiunea lor limitată mîinile şi coasta
Domnului, adică vor să înţeleagă adîncul cel nepătruns al credinţei, mai
mult decît este dat omului să înţeleagă.
Dar cei mai mulţi se leapădă şi se smintesc de Biserica întemeiată de
Hristos din cauza mîndriei şi a neascultării lor. Se smintesc de Maica
Domnului şi din mîndrie şi neascultare o defaimă spunînd că ar fi fost o
femeie de rînd. Se smintesc de Sfînta Cruce şi din aceleaşi pricini
spun că este un semn de ocară, iar nu armă a creştinilor împotriva
diavolilor, sfinţită cu sîngele lui Hristos. Se smintesc de sfintele
icoane şi le numesc idoli, neînţelegînd sensul lor duhovnicesc. Se
smintesc de sfinţi şi de cinstea dată lor şi-i numesc oameni de rînd,
iar pe ei se numesc drepţi şi mîntuiţi.
Se smintesc de preoţi, nu le recunosc harul Duhului Sfînt primit la
hirotonie şi îi judecă. Se smintesc de Tainele Bisericii întemeiate de
Hristos, prin care se revarsă harul Duhului Sfînt şi le refuză pe toate.
Se smintesc de învăţătura Sfintei Scripturi şi o răstălmăcesc după voia
şi mintea lor, spre a lor osîndă şi amăgirea multora.
De vom rămîne însă statornici şi ascultători în sînul Bisericii
Ortodoxe şi vom păstra cu sfinţenie dreapta credinţă dată nouă de
Hristos, ne vom izbăvi de necredinţa lui Toma, de sminteala religioasă a
sectelor şi vom înţelege cum trebuie înţeleasă învăţătura Sfintei
Evanghelii în sensul adevărat al celor două fericiri: Fericiţi cei ce n-au văzut şi au crezut! şi Fericit este acela ce nu se va sminti întru Mine!
Iubiţi credincioşi,
Se cade nouă astăzi, să ne bucurăm că stăm neclintiţi în dreapta
credinţă şi sîntem fii ai Bisericii lui Hristos de două mii de ani.
Necredincioşii se leapădă şi caută să vadă pe Dumnezeu cu ochi trupeşti;
îndoielnicii vor să pipăie rănile Domnului; cei slabi în credinţă caută
minuni; sectele părăsesc Biserica, răstălmăcesc dogmele credinţei şi
vestesc altă Evanghelie; cei robiţi de patimi amînă pocăinţa, iar noi,
fiii învierii şi fiii lui Dumnezeu după har, să-I rămînem credincioşi
pînă la sfîrşit, ştiind că cel ce va răbda toate pînă la sfîrşit, acela se va mîntui
(Matei 24, 13). Astăzi, a opta zi după Sfintele Paşti, Domnul înviat
S-a arătat Apostolilor şi le-a dat pacea Duhului Sfînt după care suspină
toată lumea. Astăzi Mîntuitorul l-a încredinţat pe Toma că a înviat cu
adevărat şi ne încredinţează şi pe noi că vom învia cu toţii la judecata
de apoi.
De aceea să ne bucurăm pentru înviere. Să ne bucurăm pentru
mărturisirea de credinţă a lui Toma şi să ne rugăm lui Dumnezeu ca şi
ceilalţi îndoielnici în credinţă şi doritori de semne şi minuni, tineri
sau bătrîni, rude, vecini şi chiar fii, să mărtu-risească şi ei pe
Hristos împreună cu Apostolul Toma. Să ne bucurăm cu adevărat că avem cu
noi, în mîinile noastre, pe Domnul înviat şi sîntem izbăviţi de
chinurile sufleteşti ale necredinţei şi îndoielii.
Noi credem în Dumnezeu şi nu căutăm să iscodim tainele credinţei sau
să pipăim coasta Domnului. Cerul înstelat ne arată puterea Lui. Soarele
şi luna ne amintesc de strălucirea Lui. Florile cîmpului şi armonia
creaţiei ne încredinţează că Dumnezeu este frumuseţe. Copiii cei
nevinovaţi, asemenea îngerilor, ne amintesc de bunătatea lui Dumnezeu şi
ne îndeamnă la sfinţenie. Mamele cu pruncii la sîn, cînd se roagă, ne
aduc aminte de Maica Domnului cu pruncul Iisus în braţe, care se roagă
pentru mîntuirea lumii.
Pentru toate acestea să ne întărim mai mult în credinţă şi să ne
bucurăm. Ne putem şi noi atinge de Domnul cu inima, cu mintea, cu voinţa
şi chiar cu trupul, dar nu cu nevrednicie sau cu îndoială ca apostolul
Toma. Cu inima ne atingem de Domnul prin credinţă, evlavie şi rugăciune
curată, duhovnicească. Cu mintea ne atingem de Domnul prin citirea
Sfintei Scripturi şi a altor cărţi ziditoare de suflet.
Cu voinţa ne atingem de Domnul prin săvîrşirea faptelor bune, în
dragoste şi smerenie. Iar cu sufletul şi cu trupul ne hrănim şi ne unim
mistic cu Hristos Mîntuitorul prin Sfînta Împărtăşanie, care este cea
mai înaltă cale de unire a noastră cu Hristos, fără de care nu ne putem
mîntui.
Vă reamintim că astăzi, la Duminica Tomei, numită şi "Paştele
blajinilor" în unele sate ies credincioşii la cimitir unde fac pomenire,
dau de mîncare unii altora şi cîntă cu toţii troparul Învierii.
Păstraţi cu sfinţenie acest obicei creştinesc. De altfel fiecare
Duminică este un Paşte, este ziua Învierii Domnului, ziua bucuriei şi a
mîntuirii noastre.
Să păstrăm cu sfinţenie credinţa curată şi fierbinte în Dumnezeu. Să
ne ferim de necredincioşi, de sectanţi şi de îndoielnici, ca să nu cădem
în cursele lor. Să păstrăm cu grijă frumuseţea cultului ortodox şi
toată tradiţia străbună moştenită de la înaintaşi şi să trăim în pace şi
iubire unii cu alţii, ca împreună să cîntăm cu îngerii "Hristos a
înviat!". Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu