Predică la duminica a III-a după Paști
– despre femeile mironosițe!
Şi venind Iosif cel din Arimateea, sfetnic ales, care aştepta şi el împrăţia lui Dumnezeu, şi, îndrăznind, a intrat la Pilat şi a cerut trupul lui Iisus. Iar Pilat s-a mirat că a murit şi, chemând pe sutaş, l-a întrebat dacă a murit de mult. Şi aflând de la sutaş, a dăruit lui Iosif trupul. Şi Iosif, cumpărând giulgiu şi coborându-L de pe cruce, L-a înfăşurat în giulgiu şi L-a pus într-un mormânt care era săpat în stâncă şi a prăvălit o piatră la uşamormântului. Iar Maria Magdalena şi Maria, mama lui Iosif, priveau unde L-au pus. (Marcu 15:43-47; 16:1-8)Şi după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov, şi Salomeea au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă. Şi dis-de-dimineaţă, în prima zi a săptămânii (Duminică), pe când răsărea soarele, au venit la mormânt. Şi ziceau între ele: Cine ne va prăvăli nouă piatra de la uşa mormântului? Dar, ridicându-şi ochii, au văzut că piatra fusese răsturnată; căci era foarte mare. Şi, intrând în mormânt, au văzut un tânăr şezând în partea dreaptă, îmbrăcat în veşmânt alb, şi s-au spăimântat. Iar el le-a zis: Nu vă înspăimântaţi! Căutaţi pe Iisus Nazarineanul, Cel răstignit? A înviat! Nu este aici. Iată locul unde L-au pus. Dar mergeţi şi spuneţi ucenicilor Lui şi lui Petru că merge în Galileea, mai înainte de voi; acolo Îl veţi vedea, după cum v-a spus. Şi ieşind, au fugit de la mormânt, că erau cuprinse de frică şi de uimire, şi nimănui nimic n-au spus, căci se temeau. (Marcu 16:1-8)
Iubirea
celui viu pentru cel viu este minunată. Lumina soarelui nu este
niciodată atât de minunată. Iubirea celui viu pentru cel mort este
minunată. Licărirea gingaşă a lunii pe oglinda lacului nu este niciodată
atât de minunată. Omul este măreţ atunci când cercetează pe cei vii;
omul este mai mult decât măreţ atunci când se îngrijeşte de cei
morţi. Omul se îngrijeşte adesea de cei vii din iubirea de sine. Dar ce
fel de iubire de sine poate fi atunci când omul poartă de grijă celor
morţi? Poate să-l plătească cel mort, sau pot ei să-şi aducă
recunoştinţa? Unele animale îşi îngroapă morţii lor; dându-i pe ei
mormântului, îi dau pe ei uitării. Dar atunci când omul cel viu îşi
îngroapă mortul, cel viu îngroapă o parte din el împreună cu mortul şi
se întoarce acasă aducând în sufletul său o parte din cel mort. Aceasta
se face cu totul desluşit atunci când o rudenie îşi îngroapă o rudenie,
şi un prieten îşi îngroapă un prieten. O, groparilor, în câte morminte
aţi fost voi deja îngropaţi, şi câte leşuri au viaţă în voi!
Moartea
şi iubirea au o însuşire care este asemenea; ca şi iubirea, moartea
lucrează o schimbare profundă în mulţi dintre cei care trec prin aceasta
şi continuă să fie vii. După îngroparea copiilor săi, mama merge la
mormintele copiilor ei. Cine merge acolo? Copiii din sufletul mamei,
dimpreună cu mama, merg la morminte. În sufletul ei, mama trăieşte numai
într-un ungher; tot restul sufletului este un palat pentru sufletele
copiilor care au fost luaţi de la ea. Tot la fel sufletul este cu
Hristos, deşi într-o măsură cu mult mai mare. El făcea cercetări la
marginile mormântului pentru ca oamenii, copiii Săi, să cunoască
lărgimea palatului fără margini a Raiului. Mama merge la mormintele
copiilor, de parcă i-ar readuce la viaţă în sufletul ei, ca să-i
răscumpere cu lacrimile ei, ca să-i miluiască pe ei prin gândurile ei.
Iubirea mamei îi izbăveşte pe copiii ei de pieire şi stricăciune în
lumea aceasta, măcar pentru o vreme.
Domnul,
umilit şi scuipat, a fost biruitor, plecându-Se Crucii şi Mormântului,
înviind cu adevărat întreaga omenire prin iubirea Sa, şi mântuind pe
toţi oamenii pentru vecie de la pieire şi stricăciune. Lucrarea lui
Hristos este nespus mai mare decât lucrarea oricărei mame din lume,
iubirea Lui pentru oameni fiind cu mult mai mare decât iubirea oricărei
mame din lume pentru copiii ei. Cu toate că mama varsă întotdeauna
lacrimi din marea ei iubire şi durere, îi mai rămân lacrimi pe care le
ia cu ea atunci când ea însăşi pogoară în mormânt. Cu toate acestea,
Domnul Iisus a vărsat toate lacrimile Sale pentru copiii Săi, până la
ultima lacrimă – şi tot sângele Său până la ultima picătură. O,
păcătosule, niciodată nu se vor mai vărsa pentru tine lacrimi de mai
mare preţ, nici viu nici mort. Niciodată mama, sau femeia bărbatului,
sau copiii, sau ţara, nu va plăti pentru tine mai mult decât a plătit
Mântuitorul Hristos. O, omule sărman şi singur – nu spune: cine va
plânge pentru mine când voi muri? Cine va plânge peste trupul meu cel
mort? Iată, Domnul Hristos a plâns pentru voi şi peste voi, atât în
viaţă cât şi în moarte, cu inima mai plină decât a propriei voastre
mame.
Nu
este potrivit să chemaţi morţii pentru care a suferit şi a murit
Hristos, în iubirea Sa. Ei sunt vii întru Domnul Cel viu. Noi toţi vom
cunoaşte aceasta desluşit când Domnul va intra în mormântul lumii
acesteia pentru ultima oară, şi când trâmbiţele vor suna. Iubirea mamei
nu poate face deosebire între copiii ei cei morţi şi cei vii. Cu atât
mai mult nu poate face deosebire iubirea lui Hristos. Domnul este mult
mai pătrunzător decât soarele: El vede sfârşitul care se apropie, al
celor care se află în viaţă pe pământ, şi mai vede şi începutul vieţii
pentru cei care se mută la odihnă. Pentru Cel care a făcut pământul din
nimic, şi trupul omului din ţărână, mormântul omului nu este la fel,
fără nici un fel de deosebire, fie că este din pământ sau din trup.
Grânele care se află pe câmp sau care sunt adăpostite în hambar - sunt
deosebite între ele pentru gospodarul care se gândeşte la grâne în
amândouă împrejurările, iar nu la paie sau la hambar? Dacă oamenii se
află în trup sau în pământ – ce deosebire poate să fie pentru Gospodarul
sufletelor oamenilor?
Venind
pe pământ, Domnul a făcut două vizite oamenilor: prima a făcut-o celor
vii din mormântul trupului şi a doua a făcut-o celor din mormântul
pământului. El a murit pentru a-i vizita pe copiii Săi cei morţi. Ah,
este foarte adevărat că mama moare când ea merge la mormintele copiilor
ei! Grija pentru morţi este numai grija lui Dumnezeu; tot restul este
bucuria lui Dumnezeu. Dumnezeu nu-şi face griji pentru îngerii fără de
moarte; El se veseleşte întru îngerii Lui, tot aşa cum şi ei se veselesc
întru El. Cu toate acestea, El se îngrijeşte continuu de felul în care
să dea învierea oamenilor. De aceea, El vizitează continuu mormintele
oamenilor, atât cele mişcătoare (ale trupului) cât şi cele nemişcătoare
(ale pământului), împreună cu sfinţii Săi îngeri. Dumnezeu Îşi face mari
griji pentru cei morţi; nu pentru că nu-i poate aduce la viaţă ci
pentru că nu toţi morţii vor să fie înviaţi. Oamenii îşi nu primesc
propriul lor bine: pentru aceasta Îşi face Dumnezeu griji foarte mari.
O,
ce veselie mare se face în cer atunci când un mort vine la viaţă,
atunci când un păcătos se pocăieşte! Un păcătos pocăit – care este
acelaşi lucru cu omul care a murit în suflet şi a venit din nou la viaţă
– dă lui Dumnezeu bucurie mai mare decât nouăzeci şi nouă de îngeri
care nu au nevoie de pocăinţă. “Că
aşa şi în cer, va fi mai multă bucurie pentru un păcătos care se
pocăieşte, decât pentru nouăzeci şi nouă de drepţi, care n-au nevoie de
pocăinţă” (Luca 15:7). Cât de înălţătoare este grija pentru morţi!
Îngerii lui Dumnezeu împărtăşesc grija lui Dumnezeu îngrijindu-se de noi
în această vale a morţii. Îngrijindu-ne de morţi, împărtăşim şi noi
grija lui Dumnezeu, şi în felul acesta ne facem prietenii şi împreună
lucrătorii lui Dumnezeu.
Dar
atunci când Domnul şi Dumnezeul nostru moare ca om, doborât de păcatele
oamenilor, cine are grijă de El mort, dintre toţi cei pentru care El
S-a îngrijit dintru întreaga veşnicie? Cine pogoară în mormântul Lui?
Femeile. Nu fiecare şi nu toate femeile, ci femeile mironosiţe, ale
căror suflete fuseseră unse cu mir de către iubirea fără de moarte a
Domnului nostru Iisus Hristos. Sufletele lor s-au umplut de mireasma
credinţei şi a iubirii, şi de aceea ele şi-au umplut mâinile cu uleiuri
mirositoare şi au pornit către mormânt, ca să ungă trupul lui Hristos.
Pericopa
Evanghelică de astăzi vorbeşte despre aceasta: despre grija pentru Cel
Unul Fără de Moarte care se află în stare de moarte, pe care o au cei
pentru care învăţătura lui Hristos le dăduse viaţă. La vremea aceea venind
Iosif din Arimateea, sfetnic ales, care aştepta şi el împărăţia lui
Dumnezeu, şi, îndrăznind, a intrat la Pilat şi a cerut trupul lui Iisus.
Se mai afla şi un alt om mare care venise din Arimateea, sau Ramataim,
pe Muntele Efraim: Proorocul Samuel (I Regi 1:1). Acest Iosif este
pomenit de către toţi cei patru Evanghelişti, mai ales în legătură cu
îngroparea Domnului celui mort. Ioan îl numeşte pe el ucenic al lui
Iisus, dar într-ascuns (Ioan 19:38); Luca îl numeşte bărbat bun şi drept(23:50), Matei îl numeşte om bogat (27:57).
(Evanghelistul nu-l numeşte bogat din îngâmfare, pentru a arăta că
Domnul avea printre ucenicii Săi şi oameni bogaţi, “ci pentru a arăta
cum s-a făcut că el a putut să ia trupul lui Iisus de la Pilat. Pentru
un om sărac sau necunoscut nu s-ar fi putut să pătrundă până la Pilat,
reprezentantul puterii romane.” – Ieronim: “Comentariu la Matei“.)
El era nobil în suflet: el avea frică de Dumnezeu şi aştepta Împărăţia
lui Dumnezeu. Pe lângă trăsăturile sale duhovniceşti de mare preţ, Iosif
mai era şi bogat cu stare bună. Marcu şi Luca îl numesc sfetnic.
Atunci, el era unul dintre bătrânii poporului, ca şi Nicodim. Ca şi
Nicodim, el Îl preţuia în ascuns pe El şi era ucenicul lui Iisus
Hristos. Dar, deşi aceşti doi bărbaţi erau următori ascunşi ai
învăţăturii lui Hristos, totuşi ei s-au aşezat înaintea primejdiei
rămânând împreună cu Hristos. Nicodim i-a întrebat odată pe cârmuitorii
iudei cu feţele lor înveninate, când aceştia căutau o pricină pentru ca
să-L ucidă pe Hristos: “Nu cumva Legea noastră judecă pe om, dacă nu-l ascultă mai întâi?”
(Ioan 7:51). Iosif din Arimateea s-a aşezat în faţa unei primejdii şi
mai mari, gândindu-se să ia trupul Domnului atunci când ucenicii Săi cei
cunoscuţi fugiseră şi se împrăştiaseră, şi atunci când lupii iudei,
ucigând Păstorul, puteau în orice clipă să se năpustească asupra oilor.
Evanghelistul foloseşte cuvântul “cutezând”
ca să arate că Iosif făcea ceva primejdios. Atunci, el avea nevoie de
mai mult decât curaj; el avea nevoie de cutezanţă ca să meargă la
reprezentantul lui Cezar şi să ceară trupul unuia ucis pe cruce. Dar
Iosif, după cum spune Nichifor, “în măreţia sufletului său, a lăsat
frica şi s-a descotorosit de toată slugărnicia, dând pe faţă că este
ucenic al lui Iisus Hristos.”
Iar
Pilat s-a mirat că a şi murit şi, chemând pe sutaş, l-a întrebat dacă a
murit de mult. Şi aflând de la sutaş, a dăruit lui Iosif trupul.
Pilat cel prrcaut, neîncrezător, este tipul acela de căpetenie care
stăpâneşte prin putere, şi prin putere se desprinde de alţii. Lui nu-i
venea să creadă nici măcar un cuvânt al unui om nobil ca Iosif. Poate că
într-adevăr era greu de crezut că Cel pe care numai în noaptea dinainte
Îl osândise la răstignirea pe cruce, Îşi dăduse deja ultima suflare pe
Cruce. Pilat s-a arătat un adevărat reprezentant al puterii statului
roman: el l-a crezut mai degrabă pe sutaşul pe care îl însărcinase să
stea de pază pe Golgota decât pe un bătrân ales al poporului. Pilat a
împlinit cererea lui Iosif numai atunci când sutaşul a încuviinţat
“oficial” vestea lui Iosif.
Şi
Iosif, cumpărând giulgiu şi coborându-L de pe cruce, L-a înfăşurat în
giulgiu şi L-a pus într-un mormânt care era săpat în stâncă şi a
prăvălit o piatră la uşa mormântului. Alt Evanghelist spune că acesta era mormântul lui Iosif – şi L-a pus în mormântul nou al său(Matei 27:60) în care nu mai fusese nimeni îngropat (Ioan 19:41), ca să se împlinească cuvintele proorocului Isaia: “cu cei făcători de rele, după moartea Lui”
(53:9). Când ne răstignim mintea faţă de lume şi o îngropăm într-o
inimă readusă la viaţă, ca într-un mormânt, atunci mintea noastră va
veni la viaţă şi va învia tot omul lăuntric. Un mormânt nou, pecetluit, o
piatră mare prăvălită la intrare, un ostaş care stă de pază lângă el –
ce înseamnă toate astea? Toate aceste măsuri pline de mare grijă, au
fost alese prin înţelepciunea rânduielii lui Dumnezeu, pentru ca prin
acestea, să se închidă gurile tuturor necredincioşilor care încearcă să
dovedească faptul că Hristos ori n-a murit, ori n-a înviat, ori că
trupul Său a fost furat. Dacă Iosif nu ar fi cerut trupul mort de la
Pilat; dacă căpetenia gărzilor nu ar fi dat mărturie despre moartea lui
Hristos; dacă trupul nu ar fi fost îngropat şi pecetluit în faţa
prietenilor şi vrăjmaşilor lui Hristos, s-ar fi putut spune că, de fapt,
Hristos nu murise, ci că se aflase numai în stare de comă şi apoi Şi-a
recăpătat cunoştinţa (aşa cum au afirmat mai recent Schleiermacher şi
alţi protestanţi). Dacă mormântul nu ar fi fost închis şi pecetluit cu o
piatră mare, dacă nu ar fi fost păzit de către ostaşi, s-ar fi putut
spune că era adevărat faptul că Hristos murise şi fusese îngropat, dar
că El fusese furat din mormânt de către ucenicii Săi. Dacă nu ar fi fost
un mormânt cu totul nou, s-ar fi putut spune că nu Hristos era cel care
a înviat ci vreun alt mort, care fusese îngropat mai dinainte. Şi
astfel toate măsurile de pază care s-au luat de către iudei pentru a
ascunde adevărul, au sprijinit adevărul, prin rânduiala lui Dumnezeu.
Iosif a înfăşurat trupul Domnului în giulgiu curat de in (Matei
27:59), şi L-a pus în mormânt. Dacă noi vrem ca Domnul să învie din
morţi în noi, atunci noi trebuie să-L păstrăm în trupul nostru curat,
neprihănit – căci inul curat înseamnă un trup curat. Trupul care se
necurăţeşte prin patimi şi pofte nu este locul în care Domnul va învia
din morţi şi va fi viu. Evanghelistul Ioan întregeşte chipul dat de
către ceilalţi Evanghelişti, spunând că a venit şi Nicodim la mormântul
lui Hristos aducând ca la o sută de litre de amestec de smirnă şi aloe. Au luat deci trupul lui Iisus (adică Iosif dimpreună cu Nicodim) şi l-au înfăşurat în giulgiu cu miresme, precum este obiceiul de înmormântare la iudei (19:39-40).
O, aceşti bărbaţi binecuvântaţi, care cu atâta curaj, grijă şi iubire
au luat preacuratul trup al Domnului şi l-au pus în mormânt! Ce exemplu
minunat este acesta pentru toţi cei care Îl iubesc pe Domnul! Şi cât de
cumplit s-au osândit acei preoţi şi mireni care, ruşinându-se înaintea
lumii, se apropie de sfântul potir cu nebăgare de seamă şi fără de
iubire, ca să primească în ei preasfântul şi de viaţă dătătorul Trup şi
Sânge al Domnului – al Domnului Celui înviat şi viu.
Dar
Iosif şi Nicodim nu au fost singurii prieteni ai lui Hristos care au
putut, cu proprii lor ochi, să vadă şi să cerceteze că El a murit şi a
fost îngropat. Grija lor pentru Domnul cel mort era atât fapta iubirii
pentru Învăţătorul şi Prietenul cel mult iubit cât şi o datorie pe care
omenirea le-a lăsat-o lor, pe care ei să o pună în lucrare faţă de Cel
Unul care a suferit pentru dreptate. Dar iată că privind mormântul, alte
două suflete pline de iubire cercetau cu mare atenţie ceea ce făceau
Iosif şi Nicodim, pregătindu-se pentru o lucrare a preacuratei iubiri
faţă de Domnul – două femei mironosiţe: Maria Magdalena şi Maria mama
lui Iosif!
Iar
Maria Magdalena şi Maria, mama lui Iosif, priveau unde L-au pus. Şi
după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov,
şi Salomeea au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă. Întâi sunt
pomenite două femei şi apoi trei. Două fuseseră de faţă la toate cele ce
se întâmplaseră Domnului pe Golgota. Ele au văzut cum ucenicii cei
ascunşi ai lui Hristos au coborât trupul cel mort de pe Cruce; ele au
văzut toate cele ce s-au făcut cu trupul mort după aceasta şi, ceea ce a
fost cel mai important pentru ele, ele au văzut mormântul în care
fusese pus trupul. O, cu câtă bucurie s-au grăbit ele ca să dea ajutor
lui Iosif şi lui Nicodim ca să spele sângele de pe trup, ca să închidă
şi să curăţească rănile, ca să netezească părul Lui, ca să aşeze mâinile
Lui în formă de cruce, ca să înfăşoare pânză în jurul capului Lui cu
mare grijă şi să învelească trupul Lui în giulgiu de in! Dar făcând
aceasta, ei nu împlineau nici un obicei nici o regulă cu ajutorul
bărbaţilor. Ei se vor întoarce mai târziu, ca să facă totul singuri, şi
mai ales ca să ungă trupul Domnului cu miresme. Împreună cu ei, a venit
mai târziu cea de a treia purtătoare de mir, prietena lor. Duhul lui
Dumnezeu i-a adunat pe toţi împreună în prietenie mare.
Cine
erau aceste femei? Pe Maria Magdalena am cunoscut-o deja. Ea este acea
Marie pe care Domnul a vindecat-o, scoţând din ea şapte diavoli. Maria,
mama lui Iosif şi Maria, mama lui Iacov erau, potrivit Părinţilor, una
şi aceeaşi persoană. Salomeea era femeia lui Zevedeu, mama Apostolilor
Iacov şi Ioan. Ce deosebire era între aceste femei şi Eva! Din iubire,
aceste femei se grăbeau să dea ascultare trupului mort al Domnului, pe
când Eva nu L-a ascultat pe Domnul Cel viu. Ele făceau ascultare pe
Golgota, la locul săvârşirii uciderii, vărsării de sânge şi răutăţii, pe
când Eva a fost neascultătoare în Rai.
Şi dis-de-dimineaţă, în prima zi a săptămânii (Duminică), pe când răsărea soarele, au venit la mormânt.
Toţi Evangheliştii sunt de acord că era prima zi a săptămânii, ziua
Învierii Domnului, ziua care a urmat sâmbetei, aşa cum spune
Evanghelistul Marcu: Şi după ce a trecut ziua sâmbetei …
Toţi Evangheliştii sunt de acord cu aceasta: că Domnul a înviat în
zorii zilei de Duminică. Ei mai sunt de acord cu faptul că femeile au
venit la mormântul Domnului dis-de-dimineaţă. În Evanghelia sa, Marcu
pare să fi mers puţin mai în urmă când spune: la răsăritul soarelui.
Este foarte probabil că femeile au venit la mormânt de mai multe ori,
atât din iubire pentru Omul cel mort cât şi din frică de vrăjmaşii
obraznici ai lui Hristos care ar putea pângări în vreun fel mormântul şi
trupul. (“Ele au venit cu nerăbdare, nevrând să lase mormântul Domnului
pentru multă vreme singur” – Ieronim: “Comentariu la Matei“.)
Se poate ca Marcu să nu se gândească aici la “soare” ca la soarele cel
materialnic, ci chiar la Domnul, potrivit cuvintelor proorocului care
spune: “Soarele Dreptăţii va răsări”
(Maleahi 4:2), gândindu-se la Mesia. Soarele Dreptăţii răsărise deja
din întunericul adâncului la ora aceea devreme, când au venit la mormânt
mironosiţele. Fiindcă Soarele acesta strălucea mai înaintea soarelui
care fusese făcut la prima zidire a lumii, aşa că acum, la cea de a doua
zidire, la reînoirea lunii, Acesta strălucea peste istoria omenirii mai
înainte ca soarele cel materialnic să strălucească peste natura
pământească.
Şi ziceau între ele: Cine ne va prăvăli nouă piatra de la uşa mormântului?
Aceasta vorbeau Femeile Mironosiţe urcând pe Golgota, necăutând nimic
neaşteptat. Mâinile femeilor nu aveau destulă putere ca să rostogolească
piatra de la intrarea mormântului, pentru că aceasta era foarte mare.
Sărmanele femei! Ele nu şi-au amintit că se grăbiseră cu ostenire şi
râvnă către mormânt, pe când Domnul se mai afla în viaţa pământească. În
Betania, la cina din casa lui Simon leprosul, o femeie turnase mir de
nard de mare preţ pe capul lui Hristos: Atoatecunoscătorul, Domnul
nostru, a spus la vremea aceea despre această femeie: “Ea, turnând mirul acesta pe trupul Meu, a făcut-o spre îngroparea Mea”
(Matei 26:12). El cunoştea limpede, mai dinainte, că trupul Său, nu va
mai primi în moarte o altă ungere cu mir. Vă puteţi întreba: atunci de
ce a îngăduit Rânduiala lui Dumnezeu ca aceste femei evlavioase să
primească dezamăgire atât de amară? Pentru a cumpăra mir de mare preţ,
ca să vină cu frică în noaptea întunecată şi fără de somn la mormânt şi
să nu săvârşească fapta plină de iubire pentru care ele se jertfiseră
atât de mult? Dar Dumnezeu nu le-a răsplătit ostenelile într-un chip
negrăit de bogat, dându-le pe Dumnezeul Cel viu – în locul trupului
mort?
Dar,
ridicându-şi ochii, au văzut că piatra fusese răsturnată; căci era
foarte mare. Şi, intrând în mormânt, au văzut un tânăr şezând în partea
dreaptă, îmbrăcat în veşmânt alb, şi s-au spăimântat. Venind împreună cu
oamenii săi la Marea Roşie, Moise s-a aflat în mare greutate: cum să
croiască o cale acolo unde nu se afla nici una. Şi atunci când el a
strigat la Dumnezeu, marea s-a împărţit în două, şi calea s-a deschis de
îndată. Aceasta se întâmplă acum cu femeile mironosiţe. Fiind foarte
preocupate, că cine ar rostogoli piatra pentru ele, acestea se uitau, şi
au văzut că piatra fusese rostogolită, şi au coborât în mormânt fără
întârziere. Dar unde se aflau strajele care păzeau mormântul? Nu erau
aceştia o piedică mai mare în intrarea lor în mormânt decât piatra cea
mare şi grea care se afla la intrare? La vremea aceea, santinela, fie că
era pe jumătate mort de frică, fie că fugise deja în cetate, ca să
grăiască cu bâlbâială bărbaţilor, ceea ce de la strămoşul nostru Adam
încoace, urechile omeneşti nu mai auziseră niciodată. La mormânt nu era
nimeni care să-i oprească, şi la intrare nu se afla nimeni şi nimic.
Dar, în mormânt, se afla cineva, şi înfăţişarea lui era ca fulgerul şi îmbrăcămintea lui albă ca zăpada (Matei 28:3). Părea să fie un tânăr; de fapt, un înger al lui Dumnezeu. Femeile s-au înfricoşat şi şi-au plecat feţele la pământ (Luca
24:5), căci era înspăimântător să priveşti înfăţişarea vestitorului lui
Dumnezeu din cealaltă lume, vestitorul celor mai neaşteptate şi de
bucurie îmbelşugate veşti de pe pământ, de la căderea omului în păcat,
şi omul a început să se hrănească cu cele pământeşti. Nu există nici o
împotrivire între cele grăite de Evanghelistul Matei, precum că un înger
al lui Dumnezeu şedea pe piatra care fusese rostogolită de la intrarea
mormântului; şi cele grăite de Evanghelistul Marcu, potrivit cărora,
îngerul se afla în interiorul mormântului. Femeile puteau să-l fi văzut
mai întâi pe înger pe piatră, şi apoi să-i fi auzit glasul în interiorul
mormântului. Îngerul nu este trupesc şi nemişcător: în orice clipă el
se poate arăta acolo unde doreşte. Credinciosul nu trebuie să se
întristeze nici de faptul că Luca pomeneşte de doi îngeri, iar Marcu şi
Matei de unul singur. Când S-a născut Domnul în Betleem, s-a arătat
îndată un înger printre păstori,şi ei s-au înfricoşat cu frică mare (Luca 2:9). Îndată după aceea, deodată s-a văzut, împreună cu îngerul, mulţime de oaste cerească (2:13).
Cete de îngeri ai Domnului trebuie să se fi aflat şi pe Golgota la
Învierea Domnului. Atunci, cum poate fi de mirare faptul că femeile
mironosiţe au văzut o dată un înger şi altă dată doi îngeri?
Iar
el le-a zis: Nu vă înspăimântaţi! Căutaţi pe Iisus Nazarineanul, Cel
răstignit? A înviat! Nu este aici. Iată locul unde L-au pus. Dar mergeţi
şi spuneţi ucenicilor Lui şi lui Petru că merge în Galileea, mai
înainte de voi; acolo Îl veţi vedea, după cum v-a spus. Îngerul
strălucitor al lui Dumnezeu potoleşte mai întâi frica şi groaza
femeilor, pentru a le pregăti pentru vestea cea neaşteptată a Învierii
Domnului. Mai întâi femeile au fost uimite să vadă mormântul deschis, şi
apoi s-au umplut de înfricoşare aflând în interiorul mormântului, nu pe
Cel pe care Îl căutau, ci pe cineva la care nu se aşteptau. De ce
vorbeşte îngerul precis: “Căutaţi pe Iisus Nazarineanul, Cel răstignit?”
Pentru ca să nu fie nici un fel de îndoială sau nedumerire despre Cel
care înviase. Îngerul vorbeşte foarte lămurit atât pentru femei, cât şi
pentru toate veacurile şi neamurile viitoare. Îngerul are acelaşi scop,
şi atunci când le arată mormântul gol: “Iată locul unde L-au pus.”
Era de prisos să spună aceasta femeilor, care văzuseră cu ochii lor
ceea ce le spunea îngerul, dar nu era acelaşi lucru pentru întreaga
omenire, pentru care Domnul murise şi înviase. “A înviat! Nu este aici.”
Vestitorul cel ceresc rosteşte veştile cele mai mari din întreaga
istorie a omenirii în chipul cel mai scurt şi mai simplu cu putinţă: “A înviat! Nu este aici.”
Pentru cetele de îngeri nemuritori, moartea Domnului era mai uimitoare
decât Învierea Lui. Pentru oamenii cei muritori, situaţia era inversă.
După aceasta, îngerul a spus femeilor să vestească aceste ştiri de bucurie Apostolilor “şi lui Petru“. De ce “şi lui Petru“?
Cu siguranţă este aceasta, pentru că Petru se simţea cu mult mai
nelămurit decât ceilalţi ucenici. Conştiinţa lui trebuie să-l fi chinuit
pentru că se lepădase de Domnul de trei ori, şi în cele din urmă fugise
de El. Râvnal Apostolului Ioan, dimpreună cu care Petru stătuse cel mai
aproape de Domnul, trebuie să-i fi ascuţit şi mai mult conştiinţa lui
Petru. Ioan nu fugise, ci rămăsese sub Crucea Domnului Său răstignit. Pe
scurt, Petru trebuie să se fi simţit vânzător al Domnului, şi trebuie
să fi fost foarte neliniştit în preajma Apostolilor, mai ales în preajma
Preasfintei Maici a Domnului. Numele lui Petru înseamnă “piatră”, dar
credinţa lui nu era tare ca piatra. Şovăiala şi sfiiciunea l-au făcut să
se nesocotească în proprii săi ochi. El trebuia aşezat pe picioarele
sale şi să-şi aibă demnitatea sa ca om şi Apostol rezidit. Din iubirea
Sa de oameni, Domnul a făcut aceasta acum, şi de aceea îngerul a pomenit
cu osebire numele lui Petru.
De
ce a vorbit îngerul despre arătarea Domnului în Galileea, şi nu despre
arătarea lui de mai înainte în Ierusalim şi în preajma Ierusalimului? “Acolo Îl veţi vedea pe El, aşa v-a spus El”
(cf. Marcu 14:28). Fiindcă Galileea era mai păgână decât Iudeea, şi
astfel a vrut Domnul să se înfăţişeze acolo, ca să arate ucenicilor Săi
calea Evangheliei Sale, locul principal al lucrării Apostolilor în
zidirea Bisericii lui Dumnezeu. De asemenea, fiindcă El li S-a arătat
acolo, nu cu frica sub care trăiau în Ierusalim, ci întru libertate; nu
întru întunericul nopţii sau în amurg ci întru toată lumina zilei, aşa
ca să nu se spună că frica are ochii mari, şi că aflându-se sub povara
fricii şi a spaimei, ucenicii L-au văzut pe Domnul viu în Ierusalim. În
cele din urmă, îngerul lui Dumnezeu a vorbit despre arătarea Domnului în
Galileea, păstrând sub tăcere cu înţelepciune arătarea Lui în
Ierusalim, pentru a smulge armele din mâinile necredincioşilor celor
răi, care altfel ar fi spus că ucenicii văzuseră o nălucă la ideea
îngerului: adică, ei L-au văzut pe El pentru că sufletele lor erau în
agitate, aşteptând să-L vadă. (Nichifor spune: “De ce vorbeşte îngerul
tocmai despre arătarea Sa în Galileea? Pentru că arătarea Sa în Galileea
era cea mai limpede şi cea mai însemnată: acolo, Domnul nu S-a arătat
într-o casă cu uşile închise, ci pe munte, în chip văzut pentru toţi.
Văzându-L acolo, ucenicii I-au dat Lui slavă; acolo li S-a arătat
Domnul, cu o mare descoperire a puterii dată Lui de la Tatăl, spunând: “Datu-Mi-s-a toată puterea în cer şi pe pământ” (Matei 28:18).) “După învierea Mea, voi merge mai înainte de voi în Galileea”
(Marcu 14:28), a spus Domnul. Adică: Ca Biruitor, voi merge înaintea
voastră în lumea păgână, şi voi – urmaţi-Mă. Şi oriunde vă îndeamnă
Duhul să propovăduiţi, gândiţi-vă că Eu Mă aflu în faţa voastră – şi Eu
voi merge înaintea voastră, ca să vă deschid calea.
Şi ieşind, au fugit de la mormânt, că erau cuprinse de frică şi de uimire şi nimănui nimic n-au spus, căci se temeau.
Se aflau în cer sau pe pământ? Cu cine vorbeau ele? Ce auziseră ele?
Oamenii nu visează asemenea lucruri; şi acesta nu era vis ci adevăr: din
tot ceea ce se întâmplase, se desluşeşte prea lămurit că acesta era
adevărul. O, acea cutremurare şi frică binecuvântată care cade asupra
omului când cerurile sunt deschise pentru el şi el aude glas de bucurie
din ţara sa adevărată, fără de moarte şi mult slăvită! Nici cel mai
mărunt lucru nu vede vreunul dintre îngerii nemuritori ai lui Dumnezeu;
nici nu se aude glasul care slobozeşte din buzele cele fără de moarte.
Este mai îndurător să vezi faţa şi să auzi urletul întregii lumi
muritoare, stricăcioase decât să vezi faţa şi să auzi glasul celor fără
de moarte, care au fost zidiţi înaintea lumii, şi a căror frumuseţe şi
tinereţe este mai minunată decât zorii primăverii. Când Proorocul
Daniel, omul lui Dumnezeu, a auzit glasul îngerului, el a spus despre
sine: şi
n-a rămas în mine putere, faţa mea şi-a schimbat înfăţişarea,
strigându-se, şi nu mai aveam vlagă … eu am căzut înmărmurit cu faţa la
pământ (Daniel 10:8-9). Atunci, cum să nu se cuprindă de frică şi
cutremur aceste femei slabe? Cum să nu fugă ele de la mormânt? Cum să
poată deschide gura şi să grăiască? Unde să se afle cuvintele care să
spună ceea ce văzuseră? O, Doamne, de negrăit prin cuvânt este slava Ta
cea minunată! Noi, oamenii cei muritori, spunem aceasta mai lesnicios în
tăcere şi cu lacrimi decât cu limbile noastre. Şi nimănui nimic n-au spus, căci se temeau.
Ele nu au spus nimic nimănui pe cale; nici unuia dintre vrăjmaşii şi
vărsătorii de sânge ai lui Hristos, împreună cu care se amesteca
întregul Ierusalim. Dar, desigur că ele au spus Apostolilor. Ele nici
măcar nu cutezau, nici nu erau în stare să vorbească atunci când le
poruncise îngerul cel fără de moarte. Cum să nu poată împlini ele
porunca lui Dumnezeu? Atunci, este limpede că femeile au spus numai
celor cărora le era de trebuinţă (vezi Luca 24:10), şi iarăşi, că ele nu
au vorbit celor care nu trebuiau să ştie şi de care le era frică.
Astfel,
s-a sfârşit mergerea femeilor mironosiţe la mormântul lui Hristos în
dimineaţa Învierii. Femeile mironosiţe au venit cu miruri, cu care voiau
să-L ţină pe El departe de stricăciune, pe Cel care păstrează cerurile
de şubreziciune, şi cu care ele doreau să-L ungă pe Cel de la care
cerurile îşi iau mireasma! O, Doamne Preaînmiresmate, singura mireasmă a
fiinţei omeneşti şi a istoriei omeneşti; cât de minunat ai răsplătit Tu
aceste suflete cinstite şi credincioase care nu Te-au uitat pe Tine
mort în mormântul Tău! Tu le-ai făcut pe femeile mironosiţe vestitoarele
veştii Învierii şi slavei Tale! Ele nu Ţi-au uns cu mir trupul Tău cel
mort, dar Tu le-ai uns sufletele lor vii cu uleiul bucuriei. Cei care
plângeau mortul au ajuns rândunelele unei primăveri noi. Cei care au
plâns la mormântul Tău au ajuns sfinţi în Împărăţia Ta cea cerească. Cu
rugăciunile lor, Dumnezeule Cel înviat, miluieşte-ne şi mântuieşte-ne
pe noi, ca să Te slăvim pe Tine, dimpreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh –
Treimea Cea deofiinţă şi nedespărţită, acum şi pururea, şi-n vecii
vecilor. Amin!
Nu cei care ne-au implementat "Deveselu" sunt cei vinovati, ci noi, cei care stam asa,....a.....prosti, .....suntem vinovati, pt le-am permis sa ne trateze ca pe PRIMATE!
RăspundețiȘtergereOricum te tratau, caci asa sunt ei... se considera deasupra tuturor si absolut totul le apartine (exact ca si evreii khazari), daca te pot insela si te supui, e foarte bine pentru ei, se prefac cum ca sunt "prietenii tai" asa pe fata cat sa ii crezi insa daca nu te supui, vin peste tine si te borbandeaza, inventeaza ei sa fie ceva fapte de terorism... ca si in Irak. Sunt niste prefacuti de prima mana. Inseala pe cine pot, daca nu intorc foaia.
ȘtergereAu venit aici la noi sa faca scutul minunat ca doar aici e satul fara caine . De ce nu l-au facut la unguri ? Pe acelasi principiu vor face si moscheia . noi , poporul nu suntem consultati , nu se face referendum , suntem multimea vida . Unde au intrat americanii ,,pentru pace'' e razboi, sunt tari distruse : in Irak , Afganistan, |Siria .
RăspundețiȘtergerePai de ce s-ar face? Oricum si daca s-ar face tot ar iesi cum vor ei. Problema este ca avem iesire la mare, suntem in coasta rusilor, de aceea au descalecat aici americanii, dar nu stiu de ce am permis asa ceva, insa e vina presedintilor care au acceptat asemenea lucruri...
Ștergere