Noapte de 10 -11 Mai 2016,ora 2,34 !
HRISTOS A ÎNVIAT,dragii mei !
În aceasta noapte, când tocmai îmi făceam Rugaciunea, văd dragii mei spre Răsărit, un vârf de munte plat, un varf de munte înverzit.
Aici dragilor, în fața acestui vârf de munte plat, a îngenuncheat Mântuitorul nostru Iisus Hristos, iar Cerul s-a deschis ,si din Cer, Lumină alba orbitoare se revarsa asupra DOMNULUI si DUMNEZEULUI nostru IISUS HRISTOS.
.
Scumpul nostru Mântuitor era tare trist, si ÎL ruga pe TATĂL CEL CERESC daca poate ,să treaca paharul acesta de la EL.
Dar iată dragii mei, ce ne spune Sfanta Evanghelie:
Dar mai întâi, as dori a vă -ndemna ca să -ngenunchem si noi în fața Sfintelor Icoane, si sa-L rugam pe Iisus Hristos ,ca sa ne dea si nouă câte puțin din PAHARUL suferinței Sale, pentru a-I fi mai usoara (daca se poate spune asa) povara chinurilor si a pătimirilor Sale pentru păcatele noastre.Amin
Cu dragoste,Maria.
Talcuirea Evangheliei din Miercurea Mare
Talcuirea Evangheliei din Miercurea Mare
"Atunci a mers Iisus impreuna cu ei la locul
ce se numeste Ghetsimani si a zis ucenicilor: Sedeti aici pana ce voi
merge sa Ma rog acolo. Si luand pe Petru si pe cei doi fii ai lui
Zevedeu, a inceput a Se intrista si a Se mahni si le-a zis lor:
Intristat este sufletul Meu pana la moarte. Ramaneti aici si privegheati
impreuna cu Mine."
- Pentru ca acesti ucenici erau nedespartiti de
Hristos, Hristos i-a luat cu El si le-a spus: "Ramaneti aici pana ce voi
merge sa Ma rog". Ca Hristos avea obiceiul sa Se roage singur, fara ei.
A facut aceasta ca sa ne invete sa ne rugam in liniste si inconjurati
de multa tacere.
Si i-a luat pe cei trei si le-a spus: "Intristat este sufletul Meu pana la moarte".
- Dar pentru ce nu i-a luat pe toti?
- N-a luat pe toti ucenicii, ca ucenicii sa nu-si piarda curajul, ci pe acestia, care fusesera privitorii slavei Lui. Dar si pe acestia i-a lasat departe de El.
- Dar pentru ce nu i-a luat pe toti?
- N-a luat pe toti ucenicii, ca ucenicii sa nu-si piarda curajul, ci pe acestia, care fusesera privitorii slavei Lui. Dar si pe acestia i-a lasat departe de El.
"Si mergand putin, S-a rugat zicand: Parinte,
daca este cu putinta, sa treaca de la Mine paharul acesta; dar nu cum
voiesc Eu, ci cum voiesti Tu. Si a venit la ei si i-a gasit dormind; si a
zis lui Petru: Asa, n-ati putut veghea un ceas cu Mine? Privegheati si
va rugati, ca sa nu cadeti in ispita, ca duhul este osarduitor, iar
trupul neputincios."
Nu fara pricina S-a adresat numai lui Petru, desi
dormeau si ceilalti doi, ci a vrut sa-l mustre si cu acest prilej pentru
pricina de care am vorbit mai inainte. Apoi, pentru ca si ceilalti
spusesera acelasi lucru - ca spune evanghelistul: "Cand Petru a zis:
Chiar de-ar fi sa mor impreuna cu Tine, eu nu ma voi lepada de Tine, au
spus la fel si toti ucenicii", deci pentru ca spusesera si ceilalti
ucenici acelasi lucru, Hristos le-a grait tuturor, pentru a vadi
slabiciunea lor. Ca ei, care spusesera ca voiesc sa moara impreuna cu
El, n-au putut atunci sa privegheze, nici sa se intristeze cu El cand
era intristat, ci i-a biruit somnul.
Hristos S-a rugat cu staruinta, ca sa nu para ca
rugaciunea Lui e o fatarie. Sudoarea Ii curgea din aceeasi pricina, dar
si pentru ca sa nu spuna ereticii ca agonia sufletului Sau era
prefacatorie. Din pricina aceasta sudoarea Lui, ca picaturile de sange;
din pricina aceasta s-a aratat un inger intarindu-L; din pricina
aceasta, atatea nenumarate dovezi de frica, ca sa nu spuna nimeni ca
sunt plasmuite cuvintele Evangheliei. Din pricina aceasta si rugaciunea
Lui staruitoare. Prin cuvintele: "Daca e cu putinta sa treaca" a aratat
firea Lui omeneasca, iar prin cuvintele: "Dar nu cum voiesc Eu, ci cum
voiesti Tu" a aratat virtutea si intelepciunea Lui, invatandu-ne sa
urmam lui Dumnezeu, chiar cand firea noastra ne trage in alta parte.
Dar pentru ca nu era de ajuns pentru oamenii fara de
minte sa le arate numai fata plina de tristete, Hristos a adaugat si
cuvintele. Si iarasi, pentru ca nu le erau de ajuns numai cuvintele, au
trebuit si faptele; si a unit cuvintele cu faptele, ca si cei mai
cartitori oameni sa creada ca a fost om si a murit. Daca, dupa ce a
facut toate acestea, mai sunt inca unii care nu cred ca a fost om cu
adevarat, cu mult mai mult n-ar fi crezut de n-ar fi fost acestea. Vezi
cu cate dovezi arata adevarul Intruparii Sale? Cu cele ce rosteste, cu
cele ce patimeste.
Apoi vine la Petru si-i spune: "Asa, n-ai putut veghea un ceas cu Mine?". Toti dormeau, dar il mustra pe Petru, ca sa-i aduca aminte
de cuvintele pe care le rostise mai inainte. Cuvintele "cu Mine" nu
sunt puse fara rost, ci ca si cum i-ar fi spus: "N-ai putut sa
priveghezi cu Mine, si ai spus ca-ti vei pune sufletul pentru Mine?" Si
celelalte cuvinte tot acelasi lucru il arata, ca spune: "Privegheati si
va rugati, ca sa nu cadeti in ispita".
Vezi cum ii invata din nou sa nu fie ingamfati, ci sa
fie cu inima zdrobita, sa fie smeriti si sa lase totul pe seama lui
Dumnezeu?
- Hristos Se adreseaza cand lui Petru, cand tuturor
ucenicilor. Lui Petru ii spune: "Simone, Simone, a cerut satana sa va
cearna, dar Eu M-am rugat pentru tine"; iar tuturor celorlalti:
"Rugati-va sa nu cadeti in ispita". Cu orice prilej le taie ingamfarea
si-i face gata de lupta. Apoi, ca sa nu para cuvantul Sau impovarator,
le spune: "Ca duhul este osarduitor, iar trupul neputincios". "Chiar
daca ai vrea sa dispretuiesti moartea, spune Hristos, nu vei putea, atata vreme cat Dumnezeu nu-ti intinde mana de ajutor; ca trupul trage in jos mintea".
"Si iarasi S-a rugat la fel zicand: Parinte, daca nu poate trece acest pahar de la Mine, ca sa nu-l beau, faca-se voia Ta!"
Prin aceste cuvinte arata ca vointa lui Hristos este una cu vointa lui Dumnezeu si ca trebuie sa urmam totdeauna vointa lui Dumnezeu si pe aceasta s-o cautam.
"Si venind i-a gasit dormind."
Era si noaptea tarziu, dar si ochii ucenicilor erau ingreuiati de tristete.
Era si noaptea tarziu, dar si ochii ucenicilor erau ingreuiati de tristete.
Si S-a dus a treia oara si a rostit iarasi aceleasi
cuvinte, intarind ca a fost om. Cand Scriptura arata ca un lucru s-a
savarsit de doua si de trei ori inseamna ca acel lucru este mai presus
de orice indoiala. De pilda Iosif il intreaba pe Faraon: "De doua ori ai
avut visul acesta? Ei bine, s-a facut asta pentru adevar si pentru ca
sa fii incredintat ca se va intampla cu adevarat". De aceea si Hristos a
rostit aceleasi cuvinte o data si de doua ori si de trei ori, pentru a
ne incredinta ca a fost om cu adevarat.
- Dar pentru ce a venit a doua oara la ucenici?
- Ca sa-i mustre, dar ei erau atat de prinsi de tristete incat nici n-au simtit venirea Lui. Si nu i-a mai mustrat, ci S-a departat putin. Prin aceasta a aratat cat de mare era slabiciunea lor, ca n-au putut sa privegheze, desi fusesera tinuti de rau. Nu-i mai trezeste, nici nu-i mai cearta, ca sa nu le raneasca si mai mult sufletul, ci Se duce de la ei si Se roaga. Apoi Se intoarce si le spune:
- Ca sa-i mustre, dar ei erau atat de prinsi de tristete incat nici n-au simtit venirea Lui. Si nu i-a mai mustrat, ci S-a departat putin. Prin aceasta a aratat cat de mare era slabiciunea lor, ca n-au putut sa privegheze, desi fusesera tinuti de rau. Nu-i mai trezeste, nici nu-i mai cearta, ca sa nu le raneasca si mai mult sufletul, ci Se duce de la ei si Se roaga. Apoi Se intoarce si le spune:
"Dormiti de acum si odihniti-va!"
Si ar fi trebuit ca atunci sa privegheze ucenicii! Hristos insa le arata ca ei nu vor suferi nici vederea chinurilor Lui, ci vor fugi si vor sta departe de agonia Sa. Le mai arata ca nu are nevoie de ajutorul lor si ca trebuie sa fie dat negresit in mainile pacatosilor.
Si ar fi trebuit ca atunci sa privegheze ucenicii! Hristos insa le arata ca ei nu vor suferi nici vederea chinurilor Lui, ci vor fugi si vor sta departe de agonia Sa. Le mai arata ca nu are nevoie de ajutorul lor si ca trebuie sa fie dat negresit in mainile pacatosilor.
"Dormiti de acum si odihniti-va, le spune El. Iata s-a apropiat ceasul si Fiul Omului Se da in mainile pacatosilor".
Arata iarasi ca fapta aceasta intra in randuiala mantuirii lumii.
Arata iarasi ca fapta aceasta intra in randuiala mantuirii lumii.
Dar nu numai asta, ci le si da ucenicilor curaj,
spunandu-le: "in mainile pacatosilor", ca sa le arate ca uciderea Lui
este opera rautatii pacatosilor, nu ca ar fi vinovat de vreun pacat.
"Sculati-va, sa mergem de aici! Iata s-a apropiat cel ce Ma vinde!"
Hristos, prin tot ce face si spune, ii invata pe ucenici ca vanzarea si moartea Lui nu se datoreaza nici neputintei, nici silniciei, ci unei randuieli mai presus de minte si de cuvant. Stia mai dinainte ca vanzatorul se apropie; si nu numai ca n-a fugit, ci a si mers intru intampinarea lui.
Hristos, prin tot ce face si spune, ii invata pe ucenici ca vanzarea si moartea Lui nu se datoreaza nici neputintei, nici silniciei, ci unei randuieli mai presus de minte si de cuvant. Stia mai dinainte ca vanzatorul se apropie; si nu numai ca n-a fugit, ci a si mers intru intampinarea lui.
"Si inca vorbind El, iata a venit Iuda, unul
din cei doisprezece, si cu el multime multa cu sabii si bete, de la
arhiereii si batranii poporului."
Frumoase unelte in mainile preotilor! Navalesc asupra Lui cu sabii si cu bete!
Frumoase unelte in mainile preotilor! Navalesc asupra Lui cu sabii si cu bete!
Evanghelistul spune: "Si cu ei Iuda, unul din cei
doisprezece". Evanghelistul il numeste iarasi: "unul din cei
doisprezece" si nu-i este rusine sa o spuna.
"Iar vanzatorul le daduse semn, zicand: "Pe Care-L voi saruta, Acela este, prindeti-L".
Vai, cata rautate a intrat in sufletul vanzatorului! Cu ce ochi se uita atunci la invatator? Cu ce gura il saruta? O, suflete ticalos! Ce-ai pus la cale? Ce-ai indraznit? Ce semn ai dat vinzarii? "Pe Care-L voi saruta", a spus Iuda. Se bizuia pe bunatatea invatatorului. Bunatatea Lui, care, mai mult decat orice, trebuia sa-l rusineze si sa-l lipseasca de orice iertare ca a vandut pe Cel Ce era atat de bun!
Vai, cata rautate a intrat in sufletul vanzatorului! Cu ce ochi se uita atunci la invatator? Cu ce gura il saruta? O, suflete ticalos! Ce-ai pus la cale? Ce-ai indraznit? Ce semn ai dat vinzarii? "Pe Care-L voi saruta", a spus Iuda. Se bizuia pe bunatatea invatatorului. Bunatatea Lui, care, mai mult decat orice, trebuia sa-l rusineze si sa-l lipseasca de orice iertare ca a vandut pe Cel Ce era atat de bun!
- Dar pentru ce Iuda a spus ca le va da semn?
- Pentru ca de multe ori Domnul, fiind inconjurat de iudei, a trecut printre ei fara sa-L vada. Si s-ar fi putut intampla si atunci aceasta daca Hristos ar fi voit. Voind deci sa-i arate lui Iuda lucrul acesta, Domnul a orbit atunci vederile celor ce venisera, si i-a intrebat:
- Pentru ca de multe ori Domnul, fiind inconjurat de iudei, a trecut printre ei fara sa-L vada. Si s-ar fi putut intampla si atunci aceasta daca Hristos ar fi voit. Voind deci sa-i arate lui Iuda lucrul acesta, Domnul a orbit atunci vederile celor ce venisera, si i-a intrebat:
"Pe cine cautati?"
Dar ei nu L-au cunoscut, desi erau cu faclii si cu lumini si aveau pe Iuda cu ei. Iar cand I-au raspuns: "Pe Iisus", El le-a spus: "Eu sunt Acela pe Care-L cautati." Apoi il intreaba iarasi pe Iuda:
Dar ei nu L-au cunoscut, desi erau cu faclii si cu lumini si aveau pe Iuda cu ei. Iar cand I-au raspuns: "Pe Iisus", El le-a spus: "Eu sunt Acela pe Care-L cautati." Apoi il intreaba iarasi pe Iuda:
"Prietene, pentru ce ai venit?"
Atunci a ingaduit Hristos sa fie prins, dupa ce Si-a aratat puterea Sa.
Atunci a ingaduit Hristos sa fie prins, dupa ce Si-a aratat puterea Sa.
Evanghelistul Luca spune ca, chiar in ceasul acesta
al vanzarii, Hristos cauta sa-l indrepte pe Iuda, spunandu-i: "Iuda, cu o
sarutare vinzi pe Fiul Omului?" "Nici chipul vanzarii nu te rusineaza,
Iudo?" ii spune Domnul. Totusi, pentru ca nici aceasta nu l-a impiedicat
pe vanzator, Hristos a primit sa fie sarutat si S-a dat lor de buna
voie; si au pus mana pe El; si L-au prins chiar in noaptea in care
mancasera Pastele. Atat de mult clocoteau de manie, atat erau de
inversunati; dar nimic n-ar fi putut daca Hristos nu le ingaduia.
Aceasta insa nu-l scapa pe Iuda de osanda aceea de nesuferit, ci il
osandeste si mai mult, pentru ca a ajuns mai salbatic decat o fiara,
desi avusese atatea dovezi de puterea Lui, de blandetea si de bunatatea
Lui.
"Si iata unul din cei ce erau cu Iisus,
intinzind mina, a scos sabia si lovind pe sluga arhiereului, i-a taiat
urechea. Atunci Iisus i-a zis: "intoarce sabia la locul ei; ca toti cei
ce scot sabia, de sabie vor muri. Sau ti se pare ca nu pot sa rog pe
Tatal Meu si sa-Mi trimita acum mai mult de douasprezece legiuni de
ingeri? Dar cum se vor implini Scripturile, ca asa trebuie sa fie?"
- Cine a fost cel care a taiat urechea?
- Evanghelistul Ioan spune ca Petru a facut lucrul acesta din pricina firii lui inflacarate.
- Evanghelistul Ioan spune ca Petru a facut lucrul acesta din pricina firii lui inflacarate.
Dar se cade sa ne intrebam: Pentru ce purta sabie? Ca
purta sabie se vede nu numai de aici, ci si din raspunsul pe care
ucenicii l-au dat lui Hristos: "Sunt aici doua sabii."
- Pentru ce, dar, le-a ingaduit Hristos sa poarte sabii?
- Si la intrebarea aceasta ne raspunde tot evanghelistul Luca, care, spunand ca Hristos a zis ucenicilor Lui: "Cand v-am trimis fara de punga si fara traista si fara incaltaminte, ati avut nevoie de ceva?", iar cand ei au raspuns: "De nimic", le-a spus: "Iar acum cel ce are punga sa o ia, asemenea si traista; iar cel ce n-are sabie sa-si vanda haina lui si sa-si cumpere sabie". Iar cand ei au raspuns: "Sunt aici doua sabii", le-a spus: "Sunt de ajuns".
- Pentru ce, dar, le-a ingaduit Hristos sa poarte sabii?
- Si la intrebarea aceasta ne raspunde tot evanghelistul Luca, care, spunand ca Hristos a zis ucenicilor Lui: "Cand v-am trimis fara de punga si fara traista si fara incaltaminte, ati avut nevoie de ceva?", iar cand ei au raspuns: "De nimic", le-a spus: "Iar acum cel ce are punga sa o ia, asemenea si traista; iar cel ce n-are sabie sa-si vanda haina lui si sa-si cumpere sabie". Iar cand ei au raspuns: "Sunt aici doua sabii", le-a spus: "Sunt de ajuns".
- Dar de ce le-a ingaduit sa poarte sabie?
- Ca sa-i incredinteze ca are sa fie vandut. De aceea le-a spus: "Sa-si cumpere sabie", nu ca sa se inarmeze cu sabii - Doamne fereste! - ci prin cuvintele acestea a aratat vanzarea.
- Ca sa-i incredinteze ca are sa fie vandut. De aceea le-a spus: "Sa-si cumpere sabie", nu ca sa se inarmeze cu sabii - Doamne fereste! - ci prin cuvintele acestea a aratat vanzarea.
- Dar pentru ce le spune sa ia traista?
- I-a invatat sa fie treji, sa privegheze si sa aiba multa ravna. La inceput, pentru ca erau neiscusiti, Hristos i-a incalzit cu marea Lui putere; acum insa ii scoate ca pe niste pui din cuib si le porunceste sa se foloseasca de aripile lor. Dar ca sa nu socoteasca ucenicii ca le-a ingaduit sa poarte sabie din pricina slabiciunii Lui, Domnul le aminteste de cele petrecute mai inainte, spunandu-le: "Cand v-am trimis fara punga, ati avut lipsa de ceva?", ca si prin una si prin alta sa cunoasca puterea Sa; si prin aceea ca i-a ocrotit si prin aceea ca acum ii lasa singuri.
- I-a invatat sa fie treji, sa privegheze si sa aiba multa ravna. La inceput, pentru ca erau neiscusiti, Hristos i-a incalzit cu marea Lui putere; acum insa ii scoate ca pe niste pui din cuib si le porunceste sa se foloseasca de aripile lor. Dar ca sa nu socoteasca ucenicii ca le-a ingaduit sa poarte sabie din pricina slabiciunii Lui, Domnul le aminteste de cele petrecute mai inainte, spunandu-le: "Cand v-am trimis fara punga, ati avut lipsa de ceva?", ca si prin una si prin alta sa cunoasca puterea Sa; si prin aceea ca i-a ocrotit si prin aceea ca acum ii lasa singuri.
- Dar de unde erau acolo sabii?
- Fusesera la cina si iesisera de la masa. Acolo erau si cutite pentru miel. Ucenicii, auzind ca au sa vina unii impotriva Domnului, poate ca au luat si sabii, ca sa le aiba de ajutor si sa lupte pentru invatatorul lor. Dar aceasta era numai ideea ucenicilor. De aceea Petru este certat de Hristos ca s-a slujit de sabie; si-l cearta cu aspra amenintare.
- Fusesera la cina si iesisera de la masa. Acolo erau si cutite pentru miel. Ucenicii, auzind ca au sa vina unii impotriva Domnului, poate ca au luat si sabii, ca sa le aiba de ajutor si sa lupte pentru invatatorul lor. Dar aceasta era numai ideea ucenicilor. De aceea Petru este certat de Hristos ca s-a slujit de sabie; si-l cearta cu aspra amenintare.
Petru a atacat sluga care s-a apropiat; a atacat-o cu
caldura; dar n-a facut-o ca sa se apere pe el, ci pe invatatorul lui.
Hristos insa n-a ingaduit sa se faca vreo vatamare; a vindecat urechea
slugii. A facut o mare minune, in stare sa vadeasca blandetea si puterea
Lui, dar si iubirea si bunatatea ucenicului. Petru a scos sabia din
dragoste pentru Hristos si a bagat-o la locul ei din supunere fata de
Hristos. Cand a auzit: "Baga sabia ta la locul ei", a ascultat indata si
niciodata in toata viata lui n-a mai facut asta. Evanghelistul Luca
spune ca ucenicii L-au intrebat pe Domnul: "Sa lovim cu sabia?", dar
Domnul i-a oprit. A vindecat sluga ranita, iar pe ucenic l-a certat si
l-a amenintat; si ca sa-l convinga, a spus: "Toti cei ce scot sabia, de
sabie vor muri". Adauga si un temei cuvintelor Lui: "Sau vi se pare ca
nu pot sa rog pe Tatal Meu sa-Mi trimita mai mult de douasprezece
legiuni de ingeri? Dar ca sa se plineasca Scripturile". Cu aceste
cuvinte, Hristos, a stins mania lor, aratandu-le ca si Scripturile
hotarasc lucrul acesta. De aceea i-a rugat mai inainte pe ucenici sa
indure cu resemnare tot ce se intampla, cunoscand ca totul se intampla
dupa voia lui Dumnezeu. Si i-a mangaiat pe ucenici cu doua temeiuri:
unul, ca vor fi pedepsiti cei ce fac rau: "Toti cei ce scot sabia, de
sabie vor muri", al doilea, ca El nu sufera acestea fara voia Lui: "Pot
sa rog pe Tatal Meu".
- Dar pentru ce n-a spus: "Sau credeti ca nu pot sa-i omor pe toti?"
- Pentru ca pareau a fi mai vrednice de crezare cuvintele spuse; ca apostolii nu aveau inca despre Hristos parerea ce I se cuvenea. Cu putin mai inainte spusese: "intristat este sufletul Meu pana la moarte", si: "Parinte, sa treaca de la Mine paharul acesta"''; a fost vazut apoi tulburat sufleteste, plin de sudoare si intarit de inger. Asadar, pentru ca Hristos a aratat multe slabiciuni omenesti, n-ar fi fost crezut daca ar fi spus: "Credeti ca nu pot sa-i omor pe toti?" De aceea a spus: "Sau socotiti ca nu pot sa rog pe Tatal Meu?". Apoi spune iarasi cuvinte pe care le-ar fi spus orice om: "Sa-mi trimita douasprezece legiuni de ingeri". Daca un inger a ucis o suta optzeci si cinci de mii de ostasi inarmati, ar fi fost, oare, nevoie de douasprezece legiuni pentru o mie de oameni? Nu! Dar Hristos graieste asa din pricina fricii si slabiciunii ucenicilor; ca erau morti de frica. De aceea aduce ca temei Scripturile, spunand: "Cum se vor implini Scripturile?" ii infricoseaza si mai mult cu cuvintele Scripturii: "Daca Scripturile spun aceasta, le zice Domnul, pentru ce va impotriviti acestor oameni, luptandu-va cu ei?"
- Pentru ca pareau a fi mai vrednice de crezare cuvintele spuse; ca apostolii nu aveau inca despre Hristos parerea ce I se cuvenea. Cu putin mai inainte spusese: "intristat este sufletul Meu pana la moarte", si: "Parinte, sa treaca de la Mine paharul acesta"''; a fost vazut apoi tulburat sufleteste, plin de sudoare si intarit de inger. Asadar, pentru ca Hristos a aratat multe slabiciuni omenesti, n-ar fi fost crezut daca ar fi spus: "Credeti ca nu pot sa-i omor pe toti?" De aceea a spus: "Sau socotiti ca nu pot sa rog pe Tatal Meu?". Apoi spune iarasi cuvinte pe care le-ar fi spus orice om: "Sa-mi trimita douasprezece legiuni de ingeri". Daca un inger a ucis o suta optzeci si cinci de mii de ostasi inarmati, ar fi fost, oare, nevoie de douasprezece legiuni pentru o mie de oameni? Nu! Dar Hristos graieste asa din pricina fricii si slabiciunii ucenicilor; ca erau morti de frica. De aceea aduce ca temei Scripturile, spunand: "Cum se vor implini Scripturile?" ii infricoseaza si mai mult cu cuvintele Scripturii: "Daca Scripturile spun aceasta, le zice Domnul, pentru ce va impotriviti acestor oameni, luptandu-va cu ei?"
Aceste cuvinte le-a spus ucenicilor Sai; celorlalti le graieste asa:
"Ca la un talhar ati iesit cu sabii si cu bete sa Ma prindeti? In fiecare zi sedeam in templu invatand si nu M-ati prins!"
Uita-te cate a facut Hristos ca sa zguduie sufletele
celor care au tabarat asupra Lui: i-a aruncat cu fata la pamant, a
vindecat urechea slugii, i-a amenintat cu moartea, caci "cine scoate
sabia de sabie va muri! Cu vindecarea urechii i-a incredintat si de
adevarul acestor cuvinte. De fiecare data Hristos isi arata puterea Lui
si prin cele ce face si prin cele ce spune ca se vor intampla in viitor,
pentru a le arata ca prinderea Lui nu se datoreaza puterii lor. De
aceea a si adaugat: "in fiecare zi eram cu voi si sedeam invatand si nu
M-ati prins". Si cu aceste cuvinte le arata ca prinderea Lui s-a facut
cu voia Lui. Trece peste minuni si vorbeste numai de invatatura Sa, ca
sa nu para ca se lauda. "Cand invatam, nu M-ati prins. Cand am tacut,
atunci ati tabarat asupra Mea! Eram in templu si nimeni n-a pus mana pe
Mine. Acum insa la o vreme nepotrivita si la miezul noptii, v-ati
aruncat asupra Mea cu sabii si cu bete. Pentru ce era nevoie de aceste
arme, cand am fost tot timpul in mijlocul vostru?" Cu aceste cuvinte
le-a aratat ca, daca nu S-ar fi dat de buna voie in mana lor, n-ar fi
putut pune mana pe El. Daca n-au putut sa-L prinda atunci cand il aveau
in mana, daca n-au putut sa puna mana pe El atunci cand il aveau in
mijlocul lor, nici acum n-ar fi putut-o face, daca n-ar fi voit sa fie
prins. Hristos insa lamureste si nedumerirea aceasta: pentru ca acum a
voit.
"Dar aceasta s-a facut, a spus El, ca sa se plineasca Scripturile profetilor."
Ai vazut ca pana in cel din urma ceas si chiar in clipa vanzarii a facut totul pentru indreptarea acelora, vindecand, profetind, amenintand: "De sabie vor muri", spunand ca de buna Sa voie sufera: "in fiecare zi eram cu voi, invatandu-va", aratand ca este de acord cu Tatal: "Ca sa se implineasca Scripturile profetilor".
Ai vazut ca pana in cel din urma ceas si chiar in clipa vanzarii a facut totul pentru indreptarea acelora, vindecand, profetind, amenintand: "De sabie vor muri", spunand ca de buna Sa voie sufera: "in fiecare zi eram cu voi, invatandu-va", aratand ca este de acord cu Tatal: "Ca sa se implineasca Scripturile profetilor".
- Dar pentru ce nu L-au prins in templu?
- Pentru ca in templu n-ar fi indraznit din pricina multimii. De aceea Hristos a si iesit afara din oras, pentru ca si locul si timpul sa le ingaduie sa-L prinda si pentru ca pana in cel din urma ceas sa le taie orice cuvant de aparare. Cum ar fi putut da o invatatura potrivnica, El, Care S-a dat pe Sine pentru ca sa se implineasca profetiile?
- Pentru ca in templu n-ar fi indraznit din pricina multimii. De aceea Hristos a si iesit afara din oras, pentru ca si locul si timpul sa le ingaduie sa-L prinda si pentru ca pana in cel din urma ceas sa le taie orice cuvant de aparare. Cum ar fi putut da o invatatura potrivnica, El, Care S-a dat pe Sine pentru ca sa se implineasca profetiile?
"Atunci toti ucenicii Lui, lasandu-L, au fugit."
Cand L-au prins, ucenicii au stat pe loc; dar dupa ce a grait cuvintele acelea catre cei ce L-au prins, au fugit. Au vazut ca nu mai este cu putinta sa mai scape, de vreme ce de buna voie Se da pe mana lor si spusese ca se face aceasta potrivit Scripturilor.
Cand L-au prins, ucenicii au stat pe loc; dar dupa ce a grait cuvintele acelea catre cei ce L-au prins, au fugit. Au vazut ca nu mai este cu putinta sa mai scape, de vreme ce de buna voie Se da pe mana lor si spusese ca se face aceasta potrivit Scripturilor.
Dupa ce au fugit ei,
"L-au dus la Caiafa, iar Petru L-a urmat si a intrat sa vada care este sfarsitul."
Mare este dragostea ucenicului! N-a fugit nici cand a vazut pe ceilalti ucenici fugind, ci a ramas si a intrat impreuna cu El. E drept, a intrat si Ioan, dar acesta era cunoscut la curtea arhiereului.
Mare este dragostea ucenicului! N-a fugit nici cand a vazut pe ceilalti ucenici fugind, ci a ramas si a intrat impreuna cu El. E drept, a intrat si Ioan, dar acesta era cunoscut la curtea arhiereului.
- Si pentru ce L-au dus acolo unde erau adunati toti?
- Pentru ca sa se faca toate cu hotararea arhiereilor. Caiafa era atunci arhiereu; si toti erau acolo si-L asteptau pe Iisus. Pentru aceasta privegheau si erau treji! Scriptura spune ca nici n-au mancat atunci Pastele, ci in acest scop au stat toata noaptea treji. Cand evanghelistul Ioan a spus ca era dimineata, a adaugat: "N-au intrat in pretoriu ca sa nu se spurce, ci sa manance Pastele."
- Pentru ca sa se faca toate cu hotararea arhiereilor. Caiafa era atunci arhiereu; si toti erau acolo si-L asteptau pe Iisus. Pentru aceasta privegheau si erau treji! Scriptura spune ca nici n-au mancat atunci Pastele, ci in acest scop au stat toata noaptea treji. Cand evanghelistul Ioan a spus ca era dimineata, a adaugat: "N-au intrat in pretoriu ca sa nu se spurce, ci sa manance Pastele."
- Ce putem spune?
- Ca au mancat Pastele in alta zi si au calcat in picioare legea din dorinta de a-L ucide pe Hristos. Hristos n-a calcat timpul Pastelor, dar ei indrazneau orice, chiar daca ar fi calcat mii si mii de legi. Altadata, cand fierbeau cumplit de manie, n-au putut pune mana pe El, desi au incercat de multe ori sa-L omoare; acum insa, cand au pus mana pe El intr-un chip atat de neasteptat, au preferat sa lase si Pastele numai ca sa-si implineasca ucigasa lor dorinta. De aceea s-au si adunat cu totii. Era o adunare de ciumati. Si vrand sa dea ticalosiei acesteia o infatisare de judecata, au cautat si martori. "Dar marturiile nu se potriveau", spune evanghelistul Marcu. Atat era de plasmuita judecata! Totul era numai tulburare si zgomot.
- Ca au mancat Pastele in alta zi si au calcat in picioare legea din dorinta de a-L ucide pe Hristos. Hristos n-a calcat timpul Pastelor, dar ei indrazneau orice, chiar daca ar fi calcat mii si mii de legi. Altadata, cand fierbeau cumplit de manie, n-au putut pune mana pe El, desi au incercat de multe ori sa-L omoare; acum insa, cand au pus mana pe El intr-un chip atat de neasteptat, au preferat sa lase si Pastele numai ca sa-si implineasca ucigasa lor dorinta. De aceea s-au si adunat cu totii. Era o adunare de ciumati. Si vrand sa dea ticalosiei acesteia o infatisare de judecata, au cautat si martori. "Dar marturiile nu se potriveau", spune evanghelistul Marcu. Atat era de plasmuita judecata! Totul era numai tulburare si zgomot.
"Si venind martori mincinosi au spus: Acesta a zis: Voi darama templul acesta si in trei zile il voi zidi."
- Hristos intr-adevar spusese: "in trei zile", dar n-a spus: "il voi darama", ci "daramati", si n-a vorbit despre templul din Ierusalim, ci despre trupul Lui.
- Hristos intr-adevar spusese: "in trei zile", dar n-a spus: "il voi darama", ci "daramati", si n-a vorbit despre templul din Ierusalim, ci despre trupul Lui.
- Ce a facut arhiereul?
- Voind sa-L faca pe Domnul sa Se apere, ca sa-L prinda in cuvant, a spus:
- Voind sa-L faca pe Domnul sa Se apere, ca sa-L prinda in cuvant, a spus:
"Nu auzi ce marturisesc acestia impotriva Ta? Iar El tacea."
Orice aparare ar fi fost fara de folos. Nimeni n-ar fi ascultat-o. Era numai o forma de judecata. De fapt era un atac de talhari care ataca la drumul mare. De aceea a tacut Hristos. Arhiereul insa staruia, zicand:
Orice aparare ar fi fost fara de folos. Nimeni n-ar fi ascultat-o. Era numai o forma de judecata. De fapt era un atac de talhari care ataca la drumul mare. De aceea a tacut Hristos. Arhiereul insa staruia, zicand:
"Te jur pe Dumnezeul cel viu sa ne spui daca
Tu esti Hristosul, Fiul Dumnezeului celui viu. Iar El a spus: Tu ai zis!
Dar Eu va spun: De acum veti vedea pe Fiul Omului sezand in dreapta
puterii si venind pe nori. Atunci arhiereul si-a sfasiat vesmintele lui,
zicand: A hulit!"
A facut lucrul acesta ca sa fie si mai impovaratoare
invinuirea adusa Domnului; a facut mai tari cuvintele sfasiindu-si
hainele. Spusele Domnului bagasera frica in ascultatori, de aceea
arhiereul a facut acum ceea ce facusera iudeii la uciderea lui Stefan
cand si-au astupat urechile.
- Si ce hula era aceea? Ca Hristos spusese doar mai
inainte cand erau ei adunati: "Zis-a Domnul Domnului Meu: Sezi de-a
dreapta Mea", si a talcuit aceste cuvinte. Atunci n-au indraznit sa
spuna ceva, ci au tacut si de atunci nu L-au mai contrazis. Cum se face,
dar, ca acum numesc spusele Sale hula?
- Dar pentru ce le-a raspuns Hristos asa?
- Ca sa le taie orice cuvant de aparare; ca pana in cea din urma zi i-a invatat ca El este Hristos, ca sta in dreapta Tatalui si ca va veni iarasi sa judece lumea, cuvinte care arata desavarsitul acord dintre El si Tatal.
- Ca sa le taie orice cuvant de aparare; ca pana in cea din urma zi i-a invatat ca El este Hristos, ca sta in dreapta Tatalui si ca va veni iarasi sa judece lumea, cuvinte care arata desavarsitul acord dintre El si Tatal.
Asadar, dupa ce si-a sfasiat hainele, arhiereul a spus:
"Ce vi se pare?"
Nu pronunta el hotararea, ci-i pofteste pe ceilalti, ca si cum ar fi fost vorba de niste pacate cunoscute de toti si de o hula invederata. Stiau ca daca ar fi ajuns sa se judece pricina si sa se cerceteze cu de-amanuntul, Hristos ar fi fost absolvit de orice vina, de aceea il osandesc fara judecata si baga in mintea ascultatorilor gandul acesta, spunandu-le:
Nu pronunta el hotararea, ci-i pofteste pe ceilalti, ca si cum ar fi fost vorba de niste pacate cunoscute de toti si de o hula invederata. Stiau ca daca ar fi ajuns sa se judece pricina si sa se cerceteze cu de-amanuntul, Hristos ar fi fost absolvit de orice vina, de aceea il osandesc fara judecata si baga in mintea ascultatorilor gandul acesta, spunandu-le:
"Voi ati auzit hula!"
Aproape ca i-a silit si i-a constrans sa pronunte hotararea.
Aproape ca i-a silit si i-a constrans sa pronunte hotararea.
- Ce au spus aceia?
"Vinovat este de moarte!"
L-au si socotit osandit. Au procedat asa ca sa-l faca
si pe Pilat sa pronunte aceeasi sentinta. Arhiereii stiau aceasta si de
aceea au spus: "Vinovat este de moarte!". Aceiasi oameni sunt si parasi
si judecatori, aceiasi si cei ce pronunta hotararea; aceiasi oameni au
facut atunci totul.
- Dar pentru ce nu L-au invinuit ca a calcat sambata?
- Pentru ca de multe ori le inchisese gura. De altfel chiar din pricina celor spuse atunci voiau sa-L prinda si sa-L osandeasca.
- Pentru ca de multe ori le inchisese gura. De altfel chiar din pricina celor spuse atunci voiau sa-L prinda si sa-L osandeasca.
- Arhiereul, luandu-o inainte, a scos din gura celor
adunati hotararea, atragandu-i pe toti de partea lui prin sfarsierea
hainelor. Si L-au dus la Pilat ca pe unul ce fusese osandit. Astfel
arhiereul a facut totul. Lui Pilat nu i-a spus nici una din invinuirile
aduse.
- Dar ce i-a spus?
"De n-ar fi fost acesta facator de rele, nu L-am fi dat tie!"
Voiau sa-L omoare punandu-I in spate crime obstesti.
Voiau sa-L omoare punandu-I in spate crime obstesti.
- Dar pentru ce nu L-au ucis pe ascuns?
- Pentru ca voiau sa-I atace si slava lui. Multi auzisera de El, multi il admirau si se minunau de El, de aceea arhiereii si-au dat toata silinta sa-L ucida pe fata, inaintea tuturora. Hristos nu i-a impiedicat, ci S-a slujit de rautatea lor spre vadirea adevarului, pentru ca moartea Lui sa ajunga cunoscuta. A iesit cu totul altceva decat ce voiau arhiereii. Voiau sa-L faca de ocara, sa-L faca de rusine prin osandirea aceasta. Hristos insa tocmai prin aceasta a stralucit mai mult. Si dupa cum spuneau: "Sa-L omoram, ca nu cumva sa vina romanii si sa ne ia cetatea si neamul" si dupa ce L-au omorat s-a intamplat ce-au spus, tot asa si acum; si-au dat toata silinta sa-L rastigneasca in fata intregii lumi, ca sa-I vatame slava; dar a iesit cu totul dimpotriva. Iudeii aveau si ei puterea sa-L ucida - asculta ce le spune Pilat:
- Pentru ca voiau sa-I atace si slava lui. Multi auzisera de El, multi il admirau si se minunau de El, de aceea arhiereii si-au dat toata silinta sa-L ucida pe fata, inaintea tuturora. Hristos nu i-a impiedicat, ci S-a slujit de rautatea lor spre vadirea adevarului, pentru ca moartea Lui sa ajunga cunoscuta. A iesit cu totul altceva decat ce voiau arhiereii. Voiau sa-L faca de ocara, sa-L faca de rusine prin osandirea aceasta. Hristos insa tocmai prin aceasta a stralucit mai mult. Si dupa cum spuneau: "Sa-L omoram, ca nu cumva sa vina romanii si sa ne ia cetatea si neamul" si dupa ce L-au omorat s-a intamplat ce-au spus, tot asa si acum; si-au dat toata silinta sa-L rastigneasca in fata intregii lumi, ca sa-I vatame slava; dar a iesit cu totul dimpotriva. Iudeii aveau si ei puterea sa-L ucida - asculta ce le spune Pilat:
"Luati-L voi si dupa legea voastra judecati-L."
Dar n-au voit, pentru ca sa para ca a fost ucis ca un calcator al legilor statului, ca unul ce a vrut sa ia puterea, ca un razvratit impotriva ordinei de stat. De aceea L-au si rastignit impreuna cu talharii; de aceea au si spus: "Nu scrie: Acesta este imparatul iudeilor", ci: "El a spus!". Toate acestea s-au facut pentru adevar, pentru ca iudeii sa nu aiba nici macar o umbra de nerusinata aparare. La fel si cu mormantul! Pecetile si paza au facut sa straluceasca si mai mult adevarul. Acelasi lucru l-au facut si batjocoririle, bataile de joc si ocarile. Asa e minciuna. Pe acolo se descopera, pe unde se unelteste. Asa s-a intamplat si acum. Cei ce pareau biruitori, aceia mai ales au fost facuti de rusine, aceia au fost biruiti si au pierit, iar Cel Ce parea invins, Acela mai cu seama a stralucit si a invins cu tarie.
Dar n-au voit, pentru ca sa para ca a fost ucis ca un calcator al legilor statului, ca unul ce a vrut sa ia puterea, ca un razvratit impotriva ordinei de stat. De aceea L-au si rastignit impreuna cu talharii; de aceea au si spus: "Nu scrie: Acesta este imparatul iudeilor", ci: "El a spus!". Toate acestea s-au facut pentru adevar, pentru ca iudeii sa nu aiba nici macar o umbra de nerusinata aparare. La fel si cu mormantul! Pecetile si paza au facut sa straluceasca si mai mult adevarul. Acelasi lucru l-au facut si batjocoririle, bataile de joc si ocarile. Asa e minciuna. Pe acolo se descopera, pe unde se unelteste. Asa s-a intamplat si acum. Cei ce pareau biruitori, aceia mai ales au fost facuti de rusine, aceia au fost biruiti si au pierit, iar Cel Ce parea invins, Acela mai cu seama a stralucit si a invins cu tarie.
"Atunci L-au scuipat in obraz si L-au batut
cu pumnii, iar altii ii dadeau palme, zicand: "Profeteste-ne, Hristoase,
cine este cel ce Te-a lovit!
- Pentru ce au mai facut asta, odata ce aveau sa-L omoare? Pentru ce mai era nevoie de batjocura aceasta?
- Ca sa afli, din tot ce s-a petrecut atunci, cat de rai la suflet erau judecatorii Lui. Ca si cum ar fi dat peste un animal de vanat, asa erau de salbataciti, asa erau de innebuniti; au facut petrecere din chinuirea Lui, au tabarat asupra Lui cu bucurie, dandu-si la iveala firea lor cea ucigasa.
- Ca sa afli, din tot ce s-a petrecut atunci, cat de rai la suflet erau judecatorii Lui. Ca si cum ar fi dat peste un animal de vanat, asa erau de salbataciti, asa erau de innebuniti; au facut petrecere din chinuirea Lui, au tabarat asupra Lui cu bucurie, dandu-si la iveala firea lor cea ucigasa.
Tu insa minuneaza-te de filozofia ucenicilor! Cu cata
amanuntime, cu cat adevar istorisesc totul! Se vede de aici firea lor
iubitoare de adevar. Istorisesc asa cum s-au petrecut cele ce pareau o
ocara; nu ascund nimic, nu se rusineaza de nimic, ci socotesc cea mai
mare slava - dupa cum si este - ca Stapanul lumii a primit sa sufere
unele ca acestea pentru noi.
Lucrul acesta arata si purtarea de grija cea nespusa a
lui Hristos, dar si rautatea de neiertat a acelora care au indraznit
acestea fata de Cel atat de linistit si bland, fata de Cel Care le-a
incantat urechile cu cuvinte care ar fi fost in stare sa faca din leu
miel. Lui Hristos nu I-a lipsit blandetea, dar nici acelora, ocara si
salbatacia in tot ce faceau, in tot ce spuneau. Pe toate acestea le-a
prezis si profetul Isaia, vestindu-le mai dinainte si aratand intr-un
cuvant toata aceasta ocara: "in chipul in care multi se vor minuna de
Tine, spune Isaia, in acelasi chip va fi necinstit chipul Tau de oameni
si slava Ta, de fiii oamenilor". Ce poate egala, oare, ocara aceasta? Au
scuipat si au palmuit obrazul acela de care marea s-a dat inapoi cand
L-a vazut, de care soarele si-a tras inapoi razele sale cand L-a privit
pe cruce. L-au lovit in cap, innebuniti de nebunia lor cumplita. L-au
ranit cu rani pline de ocara, ca L-au batut cu pumnii si L-au palmuit,
iar la ranile acestea au mai adaugat si ocara scuipatului. Au rostit
apoi si cuvinte pline de batjocura, spunand: "Profeteste-ne,
Hristoase,cine este cel ce Te-a lovit!". Il batjocoresc asa, pentru ca
multi spuneau ca e profet. Alt evanghelist spune ca faceau asta
acoperindu-I fata cu haina, ca si cum ar fi avut in fata lor un om de
nimica, un om de trei parale. Si nu numai oamenii liberi, ci si sclavii
fusesera cuprinsi atunci de aceasta nebunie. Pe acestea sa le citim des,
pe acestea sa le ascultam cum trebuie, pe acestea sa le scriem in
mintea noastra, ca acestea sunt cinstea noastra. Cu acestea ma laud
tare, ma laud nu numai cu miile si miile de morti pe care i-a inviat, ci
si cu patimile pe care le-a patimit.
Pe acestea Pavel neincetat le aminteste: crucea, moartea, patimile,
ocarile, insultele, batjocoririle. Uneori spune: "Sa iesim la El purtand
ocara Lui", alteori: "Care, in locul bucuriei ce-I sta inainte, a
rabdat crucea, dispretuind rusinea."
"Iar Petru sedea afara in curte, si s-a
apropiat de el o slujnica, zicand: Si tu erai cu Iisus Galileanul. Iar
el s-a lepadat inaintea lor, a tuturor zicand: Nu stiu ce zici! Iesind
el la poarta, l-a vazut pe el alta si a zis: Si acesta era acolo cu
Iisus Nazarineanul. Si iarasi s-a lepadat cu juramant. Iar dupa putin,
apropiindu-se de cei ce stateau, au zis lui Petru: Cu adevarat si tu
esti dintre ei, ca si graiul te vadeste. Atunci a inceput sa se blesteme
si sa se jure: Nu stiu pe omul acesta. Si indata a cantat cocosul. Si
si-adus aminte Petru de cuvantul lui Iisus, care spusese: Mai inainte de
a canta cocosul, te vei lepada de Mine de trei ori. Si iesind afara a
plans cu amar."
O, noi si straine lucruri! Cand Petru L-a vazut pe
invatator numai prins atat de tare clocotea ca a scos sabia si a taiat
urechea slugii arhiereului, dar acum, cand ar fi trebuit sa se revolte
si mai mult, sa se inflacareze si mai mult, sa arda si mai mult - doar
auzea cum il ocarasc pe Domnul - acum Petru se leapada de El.
- Dar pe care om nu l-ar fi scos din minti cele petrecute atunci?
- Da, e drept, dar ucenicul, biruit de frica, nu numai ca nu se revolta, dar se si leapada; ii este frica si de amenintarea unei slujnice sarmane si neinsemnate; si nu numai o data, ci de doua si de trei ori, in scurta vreme, si nu in fata judecatorilor; era doar afara, in curte. L-au intrebat cand a iesit pe poarta; si nici asa nu si-a dat seama indata de caderea lui. Evanghelistul Luca spune ca Hristos S-a uitat la el, aratand ca Petru nu numai ca s-a lepadat de Domnul, dar ca nici nu si-a adus singur aminte, desi a cantat cocosul, ci a fost nevoie sa i-o aminteasca tot invatatorul, iar privirea Lui a fost in locul glasului. Atat de speriat era. Evanghelistul Marcu spune, la randul sau, ca Petru sa lepadat intaia oara atunci cand cocosul a cantat intaia oara; iar cand s-a lepadat a treia oara, cocosul a cantat a doua oara. Marcu istoriseste mai cu de-amanuntul slabiciunea lui Petru si ne arata ca era mort de frica. Pe toate acestea Marcu le stia de la dascalul sau, ca a fost ucenicul lui Petru. Aceasta mai cu seama trebuie sa ne uimeasca! Ca Marcu nu numai ca n-a ascuns greseala dascalului sau, ci a si istorisit-o mai lamurit decat ceilalti evanghelisti, pentru ca a fost ucenicul lui Petru.
- Da, e drept, dar ucenicul, biruit de frica, nu numai ca nu se revolta, dar se si leapada; ii este frica si de amenintarea unei slujnice sarmane si neinsemnate; si nu numai o data, ci de doua si de trei ori, in scurta vreme, si nu in fata judecatorilor; era doar afara, in curte. L-au intrebat cand a iesit pe poarta; si nici asa nu si-a dat seama indata de caderea lui. Evanghelistul Luca spune ca Hristos S-a uitat la el, aratand ca Petru nu numai ca s-a lepadat de Domnul, dar ca nici nu si-a adus singur aminte, desi a cantat cocosul, ci a fost nevoie sa i-o aminteasca tot invatatorul, iar privirea Lui a fost in locul glasului. Atat de speriat era. Evanghelistul Marcu spune, la randul sau, ca Petru sa lepadat intaia oara atunci cand cocosul a cantat intaia oara; iar cand s-a lepadat a treia oara, cocosul a cantat a doua oara. Marcu istoriseste mai cu de-amanuntul slabiciunea lui Petru si ne arata ca era mort de frica. Pe toate acestea Marcu le stia de la dascalul sau, ca a fost ucenicul lui Petru. Aceasta mai cu seama trebuie sa ne uimeasca! Ca Marcu nu numai ca n-a ascuns greseala dascalului sau, ci a si istorisit-o mai lamurit decat ceilalti evanghelisti, pentru ca a fost ucenicul lui Petru.
Poate ca cineva m-ar intreba:
- Cum pot fi adevarate spusele evanghelistilor, cand Matei spune ca Domnul a zis: "Amin zic tie, ca mai inainte de a canta cocosul te vei lepada de Mine de trei ori", iar Marcu spune ca dupa ce s-a lepadat a treia oara cocosul a cantat a doua oara.
- Cum pot fi adevarate spusele evanghelistilor, cand Matei spune ca Domnul a zis: "Amin zic tie, ca mai inainte de a canta cocosul te vei lepada de Mine de trei ori", iar Marcu spune ca dupa ce s-a lepadat a treia oara cocosul a cantat a doua oara.
- Spusele evanghelistilor sunt cu totul adevarate si
nu se contrazic. Pentru ca de obicei cocosul canta la fiecare cantat de
trei ori si de patru ori, Marcu ne vorbeste despre aceste cantece
repetate ale cocosului, ca sa arate ca nici glasul cocosului nu l-a
oprit pe Petru de la cadere si nu i-a adus aminte. Asa ca sunt adevarate
si spusele lui Matei si ale lui Marcu. Inainte de a termina cocosul
intaiul sau cantat, Petru s-a lepadat de trei ori. Si nici dupa ce i-a
adus aminte Hristos de pacatul lui n-a indraznit sa planga inaintea
tuturora, ca sa nu-l dea de gol lacrimile, ci "a iesit afara si a plans
cu amar".
"Iar daca s-a facut ziua, L-au dus pe Iisus de la Caiafa la Pilat."
Pentru ca arhiereii voiau sa-L omoare si pentru ca nu puteau sa faca ei aceasta din pricina sarbatorii, L-au dus la guvernator.
Tu insa uita-mi-te cum s-au amestecat lucrurile, ca uciderea Lui sa aiba loc in timpul sarbatorii Pastelui. Asa fusese randuit de sus.
Pentru ca arhiereii voiau sa-L omoare si pentru ca nu puteau sa faca ei aceasta din pricina sarbatorii, L-au dus la guvernator.
Tu insa uita-mi-te cum s-au amestecat lucrurile, ca uciderea Lui sa aiba loc in timpul sarbatorii Pastelui. Asa fusese randuit de sus.
.
Cu iubire si cu pretuire,Maria.
Adevarat este Maria,adevarat ! Ar trebui si noi sa ingenunchem in fata sfintelor icoane sa facem acest lucru : sa cerem Tatalui Ceresc,o parte din suferintele Domnului Nostru Iisus Hristos ,pantru ca aceasta sa-i fie mai usoara...
RăspundețiȘtergereSi eu ies zilnic prin gradina.mai in spate avem si o livaduta.cateodata mai fac si aerochinetism.ieri am cosit iarba.ce mireasma frumoasa de iarba verde taiata.mireasma creatorului terra.abia astept sa se coaca ciresii de mai si zmeurica.am si capsunele dar sunt migaloase si suprafata nu imi permite(prea multa umbra).
RăspundețiȘtergereE bine sa te inchini lui Dumnezeu.
RăspundețiȘtergereMira