5 APRILIE 2015 ,
INTRAREA DOMNULUI ÎN IERUSALIM !
DUMINICA FLORIILOR !
INVIEREA LUI LAZAR SI INTRAREA DOMNULUI IN IERUSALIM. Predica si talcuirea exhaustiva a IPS Hierotheos Vlachos
Ce este pacatul?, Cum ne iubeste Dumnezeul nostru, Hrana duhului / PREDICI SI CUVINTE DE FOLOS, Intrarea Domnului in Ierusalim (Floriile), Invierea lui Lazar, IPS Hierotheos Vlachos, Sfantul Chiril al Alexandriei, Talcuiri ale textelor scripturistice, Triodul si Postul cel Mare | |
“Hristos Se arata intotdeauna in chip umil, nevoind sa provoace prea mult furia si patima oamenilor. De altfel, acesta este motivul pentru care Hristos Se dezvaluie ascunzandu-Se si Se ascunde dezvaluindu-Se. Numai cei care au viata duhovniceasca si inima sensibila Il pot recunoaste“.
“Atunci cand a venit vremea sa patimeasca pentru neamul omenesc, Hristos
a intrat in Ierusalim, unde iudeii I-au pregatit o primire triumfala.
Aceasta primire a fost cauzata de minunea invierii lui Lazar, care
fusese mort vreme de patru zile si ingropat in mormant. Dezamagiti
de starea sociala si nadajduind in venirea lui Mesia, iudeii credeau ca
El era stapanul lui Israel pe care il asteptau. Trebuie sa spunem ca aceste
asteptari mesianice ale lor erau indisolubil legate de luptele pentru
eliberarea poporului si pentru dobandirea libertatilor etnice.
Invierea lui Lazar si intrarea triumfala a lui Hristos in Ierusalim sunt strans legate intre ele si
de aceea nu pot fi analizate separat. Desigur, in cadrul celor
douasprezece mari praznice imparatesti ale Bisericii, ele sunt doua
sarbatori de sine statatoare, insa din motivul pe care l-am explicat mai
inainte, vor fi analizate impreuna.
De altfel legatura
dintre ele se vadeste si din randuiala liturgica, pentru ca la
sarbatoarea invierii lui Lazar din sambata de dinaintea Floriilor cat si
in duminica Floriilor cantamacelasi tropar.
La ambele sarbatori, Hristos este cantat si slavit ca biruitor al mortii. Ramurile
de finic pe care oamenii le tin in maini in acea zi sunt simbolul
biruintei si al triumfului datorat invierii lui Lazar, care a fost
preinchipuirea Invierii lui Hristos, dar si a invierii de obste a
tuturor oamenilor.
Prin urmare, mai intai vom dezvolta subiectul invierii lui Lazar, iar mai apoi, vom analiza intrarea lui Hristos in Ierusalim.
1. Invierea lui Lazar – adeverire a invierii de obste
Invierea
lui Lazar ne este infatisata de Sfantul Evanghelist Ioan (Ioan 11, 1 si
urm.), fiind prevestirea Invierii Domnului, dar si preinchipuirea
invierii de obste a tuturor oamenilor la cea de-a Doua Venire a lui
Hristos. De aceea, ea are o insemnatate foarte mare.
Textul evanghelic referitor la acest eveniment poate fi impartit in trei parti prinicipale. Prima parteeste aceea in care Hristos le spune ucenicilor Sai despre boala lui Lazar si mai apoi despre moartea acestuia, a doua parte este intalnirea lui Hristos cu surorile lui Lazar, care plangeau moartea fratelui lor, iar a treia parte este invierea minunata a lui Lazar.
Din aceste evenimente se pot desprinde multe adevaruri teologice, ca de
exemplu, acela ca Hristos este invierea sau ca toti oamenii vor invia
in vremea de apoi, pe care insa nu le vom analiza in detaliu.
Ne vom opri asupra faptului a Biserica praznuieste invierea lui Lazar ca pe o adeverire a invierii de obste a oamenilor. De aceea, in troparul sarbatorii cantam triumfator:
“Invierea cea de obste mai inainte de patima Ta adeverind-o, pe Lazar din morti l-ai sculat, Hristoase Dumnezeule“.
In acest fel, Hristos a oferit certitudinea ca ii va invia pe toti oamenii. Asadar, nu vor invia numai dreptii, in vreme ce pacatosii vor disparea, ci vor invia cu totii si se vor infatisa inaintea infricosatorului scaun de judecata al lui Hristos.
Prezenta
impunatoare a lui Hristos in fata mormantului si a mortii, vocea Sa
poruncitoare prin care sufletul lui Lazar s-a intors in trupul mort,
readucerea la viata a trupului lui Lazar, si prezenta plina de viata a
lui Lazar in casa sa, impreuna cu cei apropiati lui, sunt preinchipuiri
ale celor ce se vor petrece la cea de-a Doua Venire a Domnului. Cu adevarat, aceasta minune savarsita de Hristos a fost inchipuirea “invierii de obste a mortilor” (Sfantul Chiril al Alexandriei).
Intre
invierea lui Lazar si invierea oamenilor la cea de-a Doua Venire a lui
Hristos exista, fara indoiala, o diferenta esentiala. Dupa
inviere, Lazar nu a luat trup duhovnicesc, ci acelasi trup pe care il
avea inainte sa moara, cu toate trasaturile caracteristice stricaciunii
si supunerii fata de moarte, drept care avea nevoie in continuare de hrana si de toate cele necesare pentru intretinerea trupului biologic. Acest lucru reiese si din faptul ca ma apoi el a murit din nou. Asadar, in ciuda invierii sale, el a luat trup muritor si vremelnic.
Insa dupa cea de-a Doua Venire a lui Hristos, cand trupurile vor invia,
ele vor fi duhovnicesti, nemaiavand nevoie de hrana, de somn, de apa
sau de vesminte.
Invierea
lui Lazar a aratat ca Hristos, Care a savarsit aceasta mare minune prin
Dumnezeirea Sa, poate sa ii invieze pe oameni in ziua pe care El o va
alege. El este Dumnezeu puternic si stapanitor.
2. “Lazar, prietenul nostru, a adormit“
Dupa
cum se vede in Evanghelie, Lazar era prieten cu Hristos. Nu numai el,
dar si surorile sale, Maria si Marta, Ii erau apropiate Domnului.
Comunicarea si legatura Mariei si a Martei cu Hristos si indrazneala pe
care o aveau fata de Acesta arata apropierea dintre ei. Surorile lui
Lazar i-au trimis veste lui Hristos: “Doamne, iata, cel pe care il iubesti este bolnav” (Ioan 11, 3). Iubirea lui Hristos fata de intreaga familie reiese din fraza: “Si iubea Iisus pe Marta si pe sora ei si pe Lazar” (Ioan 11, 5). In ceasul in care Hristos a anuntat moartea lui Lazar, l-a numit pe acesta prieten al Sau si al tuturor ucenicilor: “Lazar, prietenul nostru a adormit“ (Ioan 11, 11). Atunci cand Maria a venit plangand in intampinarea Domnului si a ucenicilor, vazand durerea ei si auzind cele spuse de ea, Hristos a lacrimat, iar iudeii au zis: “Iata cat de mult il iubea“ (Ioan 11, 36). Dupa invierea lui Lazar, Hristos a mers in casa acestuia la cina pe care I-au pregatit-o (Ioan 12, 1-3).
Asadar, din aceste fragmente se vede faptul ca Hristos il iubea foarte mult pe Lazar si pe surorile lui. Sfantul Andrei al Cretei l-a numit pe Lazar fericit pentru ca era iubit de Hristos, Care este Insasi Iubirea. In continuare, el spune ca nu
este deloc de mirare faptul ca si femeile, adica Marta si Maria, erau
iubite de Hristos – care a venit in lume ca sa cheme la El pe toti
oamenii – pentru ca aveau barbatie sufleteasca. Aceasta inseamna ca Marta si Maria, care simbolizeaza practica (fapta), respectiv teoria (contemplarea), dupa cum vom vedea mai tarziu, depasisera bariera emotionala si iubeau deplin si adevarat. Prin urmare, ele erau vredinice de a fi mult iubite de Hristos.
La inceput, Hristos a aflat ca Lazar s-a inbolnavit de la Marta si de la Maria. Sfantul Chiril al Alexandriei vorbeste despre obraznicia bolii care a indraznit sa vina pana si la oamenii care erau iubiti de Dumnezeu.
Dar dupa cum vedem din toate textele Sfintei Scripturi sau din
scrierile Parintilor Bisericii, si sfintii care sunt uniti cu Dumnezeu
sufera actiunea bolii.
In continuare, deoarece, ca Dumnezeu ce era, Hristos stia ca Lazar a murit, El le-a spus ucenicilor: “Lazar, prietenul nostru, a adormit” (Ioan 11, 11). El
considera ca moartea temporara a trupului este un somn, de vreme ce,
printr-un simplu gest al Celui care este viata adevarata, ea inceteaza
sa mai existe; In plus, Hristos vorbeste
despre moarte ca despre un somn, pentru ca nu a vrut nici macar sa
pomeneasca moartea, adica sa-i rosteasca numele, tocmai pentru ca El a creat omul pentru nestricaciune (Sfantul Chiril al Alexandriei).
Atata
timp cat traiesc in alcatuirea lor biologica si in conditiile de viata
corespunzatoare acesteia, prietenii lui Dumnezeu sunt supusi
stricaciunii si mortii, pentru ca sunt imbracati in haine de piele. Desigur, agonia mortii nu pune stapanire pe ei, pentru ca moartea este invinsa prin puterea lui Hristos;
cu toate acestea, moartea este o realitate. Insa, prin prietenia lor cu
Hristos, ei primesc inca de pe acum semintele nemuririi. Dupa slavita
lor moarte, si trupul scapa de stricaciune, pentru ca moastele celor mai
multi dintre sfinti nu putrezesc, iar la cea de-a Doua Venire a lui
Hristos, vor invia intru nestricaciune.
3. Vadirea firii omenesti si dumnezeiesti a lui Hristos
In
cazul mortii si invierii lui Lazar se vadeste si taina dumnezeiestii
iconomii, precum si felul in care lucrau cele doua firi ale lui Hristos.
Atunci cand ne-am referit la sarbatoarea Nasterii dupa trup a lu Hristos, ni s-a dat ocazia sa vorbim despre cele doua firi ale lui Hristos si sa facem analiza termenilor fara schimbare, fara amestecare si fara despartire, stabiliti de cel de-al patrulea Sinod Ecumenic. Fara schimbarearata ca firea dumnezeiasca si cea omeneasca au ramas neschimbate,
lucru care inseamna ca nici firea dumnezeiasca nu a devenit omeneasca,
nici firea omeneasca nu s-a dezbracat de trasaturile ei pentru a se face
dumnezeiasca. Niciuna din cel doua firi nu si-au pierdut
caracteristicile sale firesti. Fara amestecare inseamna ca nu s-a facut nici o amestecare intre energiile celor doua firi. Firea dumnezeiasca le face pe toate cele dumnezeiesti, iar firea omeneasca le face pe toat cele omenesti. Fara despartire inseamna ca cele doua firi nu s-au despartit niciodata si de aceea, atunci cand
Hristos le savarsea pe cel dumnezeiesti, era prezenta si fire
omeneasca, iar cand le facea pe cele omenesti, contribuia si firea
dumnezeiasca. Pentru a prezenta acest adevar, Sfintii Parinti spun ca fiecare fire lucra “in comuniune cu cealalta“.
Din cazul invierii lui Lazar, se vede cum anume lucrau cele doua firi. Ca om, Hristos a lacrimat pentru moartea prietenului Sau, Lazar, dar ca Dumnezeu, l-a inviat prin puterea Sa dumnezeiasca.
In continuare, vom aprofunda aceasta tema, analizand si alte laturi ale
evenimentelor legate de moartea si de invierea lui Lazar.
Atunci cand a anuntat moartea prietenului Sau, Hristos nu a vorbit despre moarte, ci despre adormire, in vreme ce, mai tarziu, cand a vorbit despre moartea lui Lazar, nu l-a mai caracterizat pe acesta ca prieten. El
vorbeste despre moartea lui Lazar, iar in acelasi timp, Isi exprima
hotararea de a merge spre a-Si invia prietenul. Dupa cum spune Sfantul
Andrei al Cretei, acest lucru nu este numai dovada a iconomiei, ci si
semn al prezentei Dumnezeirii, deoarece Dumnezeirea Se retragea in fata
celor omenesti si a tuturor lucrurilor legate de boala fizica, datorata
luarii de catre Cuvant a firii omenesti, iar iconomia limita lucrurile
care apartineau autoritatii dumnezeiesti, tot ca urmare a luarii de
catre Cuvant a firii omenesti. Asadar,autoritatea si puterea
dumnezeiasca se retrageau in fata tuturor celor omenesti, iar iconomia
le retragea si le limita pe cele dumnezeiesti, datorata faptului ca Hristos a luat asupra Sa firea omeneasca. Aceasta este marea taina a chenozei Fiului lui Dumnezeu Cuvantul.
Infatisand
faptele legate de intalnirea lui Hristos cu Maria, sora lui Lazar,
Sfantul Evanghelist Ioan spune ca Hristos a lacrimat (Ioan 11, 35). In Evanghelii se mentioneaza de doua ori ca Hristos a plans. Prima data, atunci cand S-a aflat in fata mortii prietenului Sau, Lazar, iar a doua oara, atunci cand venea spre Ierusalim (Luca 19, 41). Lacrimile sunt dovada firii omenesti, dar si a faptului ca Hristos a luat firea omeneasca pe de-a-ntregul. Asadar, Hristos a aratat si in acest fel ca, pe langa faptul ca era Dumnezeu desavarsit, era si om intreg si desavarsit.
Hristos
a lacrimat pentru moartea lui Lazar si pentru faptul ca a vazut
patrunderea mortii, uratirea chipului omenesc si stricarea firii omului
ca urmare a pacatului (Sfantul Andrei al Cretei). Omul nu a
fost zidit pentru a muri, dar pacatul a facut sa patrunda in el
stricaciunea. Numai Hristos, Care este Creatorul omului si prototipul
zidirii acestuia, stie cum era el la inceputurile sale si ce a ajuns ca
urmare a pacatului. De asemenea, si atunci
cand a plans la vederea Ierusalimului, Hristos a aratat marea Sa mila,
pentru ca S-a gandit la cele care urmau sa se petreaca, dar si pentru
faptul ca nu voia sa-i omoare pe oamenii din acelasi oras din pricina a
ceea ce aveau sa faca aceastia impotriva Lui. In plus, a plans pentru
indiferenta Ierusalimului, adica pentru indiferenta locuitorilor lui (Cuviosul Teofilact).
Pe langa faptul ca a lacrimat in fata mortii lui Lazar si a durerii Mariei, Hristos a simtit si zbucium sufletesc. Sfantul Evanghelist Ioan spune ca, atunci cand Hristos i-a vazut plangand pe Maria si pe iudeii care erau de fata, “a suspinat cu duhul si s-a tulburat intru Sine“ (Ioan 11, 33).
Interpretarea
acestei fraze necesita multa atentie, pentru ca in ea se ascunde din
nou taina lucrarii celor doua firi ale lui Hristos. Tocmai de aceea, o
vom aborda in contextul analizei interpretative a Sfantului Chiril al
Alexandriei.
Deoarece
dupa fire, Hristos nu a fost numai Dumnezeu, ci si om, El a suferit ca
un om. Atunci cand tristetea provocata de lacrima incepe sa se miste in
Hristos, trupul Sau era mustrat intr-o anumita masura de puterea Duhului
Sfant. Trupul omenesc tremura, se tulbura si era confuz, pentru ca
nu putea suporta miscarea Dumnezeirii Care Se unise cu trupul. De
altfel, prin intruparea Sa, Hristos a urmarit sa omoare slabiciunea
trupului cu puterea Sfantului Duh si sa izbaveasca firea omeneasca de
trasaturile pamantesti.
Hristos
a luat trup supus patimii si mortii pentru a-l scapa pe om de hainele
de piele pe care acesta le-a imbracat dupa caderea lui Adam. El a primit
tulburarea din patima in acelasi fel in care a primit foamea sau
oboseala. Cu alte cuvinte, pentru ca Hristos era om, in El se
miscau atat patimile nepacatoase ale trupului, cat si patimile
nepacatoase ale mintii, adica tulburarea care vine din aducerea-aminte.
Un alt lucru care atrage atentia este ca Hristos a intrebat unde l-au ingropat pe Lazar.Daca
oamenii care traiesc in Hristos cunosc multe din lucrurile viitoare,
pentru ca le sunt descoperite de harul lui Dumnezeu, cu atat mai mult
Hristos le stia pe toate. Fiind Dumnezeu, El nu stia numai ceea ce se
petrecea atunci, ci si lucrurile viitoare, inainte ca ele sa inceapa a
se petrece. Hristos a spus ca nu stie unde au pus trupul mort al lui
Lazar pentru a arata ca firea omeneasca este saraca si roaba, vadind
astfel sfanta chenoza, adica aplecarea Sa catre om, dar si pentru
a-i face pe oamenii care erau acolo sa se indrepte spre locul unde urma
sa aiba loc minunea (Sfantul Chiril al Alexandriei).
Inainte de minunea invierii lui Lazar, Hristos a facut rugaciune catre Tatal Sau:
“Parinte, Iti multumesc ca M-ai ascultat. Eu stiam ca intotdeauna Ma asculti, dar pentru multimea care sta imprejur am zis, ca sa creada ca Tu M-ai trimis” (Ioan 11, 41-42).
Prin
acest cuvant, Hristos a aratat faptul ca este egal cu Parintele Sau,
pentru ca a fost trimis de Tatal si savarseste minunile dupa voia
Acestuia. Desigur, trebuie observat faptul ca voia a fost inainte
de replamadirea omului, adica de invierea lui Lazar, dupa cum
odinioara, voia a fost inainte de zidirea primului om, adica a lui Adam. Intre aceste doua cazuri exista insa o diferenta. Atunci (la zidirea lui Adam), Tatal a spus Fiului: sa facem om, iar Fiul a ascultat, dar acum, Fiul vorbeste Tatalui, iar Tatal asculta. De aici vedem ca Fiul si Tatal sunt de o cinste si de o voie (Sfantul Grigore Palama). Prin urmare, aceasta
rugaciune s-a facut pentru iudei, spre a-i face pe acestia sa inteleaga
ca Hristos a venit de la Tatal, ca El este Dumnezeu si Fiul lui
Dumnezeu si ca are aceeasi voie si aceeasi fire cu Tatal(Sfantul Andrei al Cretei).
Asadar, rugaciunea a fost rostita pentru multimea care era de fata. Cuvintele care au urmat – adicaLazare, vino afara! – nu au mai fost cuvinte de rugaciune, ci cuvinte de stapan, care exprimau puterea. Hristos ar fi putut sa-l invieze pe Lazar de la distanta si fara a striga cu putere, prin simpla sa voie. Insa El a strigat cu glas mare:Lazare, vino afara! (Ioan 11, 43)pentru poporul care era de fata.Toti
cei de acolo trebuiau sa creada ca Hristos este Cel care cheama din
nefiinta la fiinta si Care le tine pe toate prin puterea Sa, iar acest
lucru trebuia sa fie dovedit prin toate simturile trupului. Astfel, prin vaz iudeii il vedeau pe Lazar in mormant, prin miros simteau mirosul greu al mortului, prin pipait au ridicat piatra, au dezlegat legaturile de pe trup si au dat la o parte mahrama de pe fata, iar cu urechile lor trebuiau sa inteleaga puterea stapanitoare a lui Hristos (Sfantul Grigore Palama).
Prin toate acestea, s-a vadit faptul ca Hristos era Dumnezeu-Om, adica Dumnezeu desavarsit si om desavarsit, si ca avea doua firi, una dumnezeiasca si una omeneasca, firi care lucrau fara schimbare, fara amestecare si fara despartire. Din
minunea invierii lui Lazar intelegem ca Hristos este Imparat si Stapan,
dar in acelasi timp, vedem si smerirea Sa pentru mantuirea neamului
omenesc.
4. Motivatiile invierii lui Lazar in cea de-a patra zi
In
timpul vietii Sale de pe pamant, Hristos a savarsit trei invieri din
morti asupra unor oameni care se aflau in diferite momente de la moarte. Prima a fost invierea fiicei lui Iair,imediat dupa ce aceasta murise, a doua a fost invierea fiului vaduvei din Nain, care s-a facut in ceasul cand mortul era dus la ingropare, iar a treia a fost invierea lui Lazar, care a fost savarsita in cea de-a patra zi de la moarte.
Sfantul Evanghelist Ioan spune: Deci, venind, Iisus l-a gasit pus de patru zile in mormant (Ioan
11,17). Mai tarziu, atunci cand Hristos a poruncit sa fie ridicata
piatra de pe gura pesterii unde era inmormantat Lazar, Marta, sora
mortului, I-a spus: Doamne, deja miroase, ca este a patra zi(Ioan 11,39).
Aceste
fragmente arata ca trecusera patru zile de la moartea lui Lazar, adica
de la iesirea sufletului din trup, dar si ca incepuse deja descompunerea
trupului. Insa, prin puterea Sa, Hristos a poruncit sufletului sa se
intoarca, iar in acelasi timp, a tamaduit si a reinnoit trupul. Prin
urmare, ne aflam cu adevarat in fata replamadirii si a rezidirii, pentru
ca descompunerea care incepuse in trup a fost vindecata.
Faptul
ca Hristos l-a inviat pe Lazar la patru zile de la moartea acestuia a
avut o motivatie precisa, tinand cont ca El nu a facut nimic fara un
anumit scop. Comentand acest episod, Sfintii Parinti ai Bisericii aduc
in atentie motivele sale principalele, fara insa a epuiza tema. Mai intai,iudeii trebuiau sa creada ca Cel care are putere sa invieze un om mort de patru zile are puterea de a Se invia si pe Sine dupa trei zile: „Pentru ca mai degraba este a se ridica din morti dupa trei zile decat dupa patru zile” (Sfantul Andrei al Cretei). Apoi, cu cat trecea mai mult timp din ziua mortii, cu atat mai mult era pretuita puterea lui Hristos (Sfantul Andrei al Cretei). In plus, fiindca incepuse descompunerea trupului, minunea avea sa fie nemaivazuta, dat fiind faptul ca Hristos a curmat avantul stricaciunii (Sfantul Andrei al Cretei). De asemenea, pentru ca invierea lui Lazar reprezinta prevestirea invierii de obste a oamenilor, Hristos l-a inviat pe Lazar in cea de-a patra zi, astfel incat sa arate ca invierea de obste se va face din cele patru elemente din care este alcatuit trupul omenesc.
Din toate cele prezentate aici, se vede faptul ca, prin
invierea lui Lazar, Hristos preinchipuie invierea de obste a trupurilor
omenesti, Acela Care l-a inviat pe Lazar, ce era mort de patru zile si
mirosea, poate sa-i invieze si pe oamenii ale caror trupuri s-au
descompus dupa iesirea sufletului din ele. De altfel,
invierea viitoare a trupurilor se mai numeste si renastere sau rezidire,
pentru ca este vorba despre o noua creare. Aceasta noua creare nu
inseamna ca trupurile vor capata o alta forma, fiindca, ramanand
aceleasi, ele vor fi izbavite de stricaciune si de stapanirea mortii,
devenind trupuri duhovnicesti.
5. Cuvintele poruncitoare ale lui Hristos
In
acord cu cele spuse pana in acest moment este si talcuirea pe care a
facut-o Sfantul Andrei al Cretei cuvintelor Mantuitorului Lazare, vino afara! (Ioan 11, 43). Talcuind porunca lui Hristos, Sfantul Andrei spune ca ea are doua motivatii.
Mai intai, prin aceasta porunca, Hristos
i-a cerut lui Lazar sa invieze pentru a arata cum va fi invierea cea de
obste si cum, intr-o clipita, fiecare fiinta se va insufleti. Ceea
ce s-a petrecut cu Lazar, care, la vocea lui Hristos, a inceput sa se
miste si a iesit din mormant, la cea de-a Doua Venire a Domnului, se va
petrece cu toti oamenii. Acela Care a spus odinioara sa fie lumina si sa fie tarie, acum porunceste: vino afara. Asa cum afirma Sfantul Andrei al Cretei, observam
ca lui Lazar i s-au petrecut lucruri greu de inchipuit, pentru ca
trupul sau a inceput a se misca, desi incetasera toate functiile sale.
Astfel, vedem ca are respiratie in nari, ca venele ii sunt pline cu
sange, in vreme ce vocea i se reintoarce in faringe, vorbele ii intra in
urechi, ochii au puterea sa vada si nasul sa miroasa, mersul se face in
mod firesc si, in general, tot trupul este inviorat si functioneaza
normal, pentru ca sufletul s-a intors.
In al doilea rand, prin aceasta porunca, Hristos
i-a cerut prietenului Sau, Lazar, sa invieze pentru a vedea toate
lucrurile straine si peste fire care urmau sa se petreaca in acele zile
la Ierusalim. Hristos ii vorbeste lui Lazar la persoana a
doua si-i spune ca trebuie sa invieze pentru a-L vedea rastignit cu
talharii si adapat cu otet si cu fiere, batut in cuie si impuns in
coasta cu lancea, chinuindu-Se sub lumina soarelui, la mijlocul zilei,
iar intunericul sa acopere soarele, Iudeii sa-L batjocoreasca si El sa
teologhiseasca cu talharul.
Asadar, invierea
lui Lazar trebuia sa arate felul in care se va face invierea de obste,
dar si sa aduca marturia lucrurilor infricosatoare care urmau sa aiba
loc in Ierusalim. Prin urmare, mortii inviati trebuiau sa confirme nerecunostinta si rautatea oamenilor.
Inviindu-l pe Lazar, Hristos a facut cel mai mare lucru cu putinta. Totusi, El
a cerut ca Lazar sa fie dezlegat de ceilalti, avand in vedere faptul
ca, asa cum erau inmormantati oamenii pe atunci, acesta era legat de
maini si de picioare cu fasii de panza alba, iar fata ii era acoperita
de o mahrama, adica de o basma. Porunca lui Hristos a fost categorica: Dezlegati-l si lasati-l sa mearga (Ioan 11,44).
Şi acest lucru a avut o motivatie precisa, pentru caprocedand
astfel, Hristos i-a facut martori ai celor intamplate pe iudeii care
erau de fata, acestia convingandu-se cu mainile lor ca ceea ce s-a
petrecut nu a fost o inchipuire. Iudeii trebuiau sa-l dezlege pe
Lazar, iar acesta urma sa fie lasat sa mearga singur, astfel incat sa
inteleaga cu totii ca cel care fusese mort si care incepuse sa
putrezeasca nu mai avea nevoie sa fie sustinut pentru a merge, deoarece
capatase o noua viata (Sfantul Andrei al Cretei).
In plus, fraza Dezlegati-l si lasati-l sa meargaexprima izbavirea omului de stricaciunea pacatului si a mortii la invierea de obste din morti. Intr-o anumita masura, pacatul ne-a infasurat chipul in valul rusinii si ni l-a legat cu pecetea mortii.
Insa, la cea de-a Doua Venire a lui Hristos, trupurile noastre vor
invia, iar noi ne vom misca liberi de stricaciune si de rautate. In
acest fel, se va implini cuvantul Profetului Maleahi:Şi va rasari
pentru voi, cei care va temeti de numele Meu, soarele dreptatii, cu
tamaduire venind in razele lui si veti iesi si veti zburda ca viteii de
ingrasat (Maleahi 3,20). Asadar, aceasta fraza a lui Hristos este
preinchipuirea invierii de obste a oamenilor, care va insemna izbavirea
de stricaciune si de moarte (Sfantul Chiril al Alexandriei).
6. Ce preinchipuie surorile Marta si Maria
De asemenea, prin
aceasta fraza Hristos a dezvaluit actiunea puterii sfinte, dar si
necesitatea actiunii puterii omenesti, pentru ca toate trebuie facute teantropic [divino-uman, n.n.]. Hristos
l-a inviat pe Lazar prin puterea Dumnezeirii Sale, dar oamenii au fost
aceia care au trebuit sa-l dezlege, iar Lazar insusi a trebuit sa mearga. Dumnezeu
nu-l inlocuieste pe om, ci face ceea ce omul nu poate, in vreme ce omul
trebuie sa lucreze in armonie cu energia lui Dumnezeu. Daca,
dupa invierea duhovniceasca, care are loc prin Tainele Bisericii, adica
prin darul lui Hristos, nu urmeaza propria noastra stradanie, atunci
harul lui Dumnezeu este acoperit de patimi, iar omul va fi din nou
cuprins de moarte.
Sfintii Parinti ai Bisericii au dat faptelor legate de invierea lui Lazar si o interpretare alegorica, potrivit careia Lazar este gandul cuprins de moartea pacatului, iar surorile sale, adica Marta si Maria, sunt practica (fapta), respectiv teoria (contemplarea, vederea lui Dumnezeu). Atunci
cand gandul omului este cuprins de moarte, Marta (adica practica)
incearca prin diferite moduri sa il gaseasca pe Hristos si il roaga sa
vina pentru a invia gandul mort, iar mai apoi ii urmeaza Maria (adica
teoria), care mai inainte sedea in casa, dar acum vine la Hristos si
plange inaintea Lui. Hristos inviaza gandul mort al omului si
dupa aceea, se face o cina mare, iar Lazar (gandul), care fusese mort,
este unul dintre invitati, alaturi de Hristos, in timp ce Marta
(practica) slujeste la masa, iar Maria (teoria) unge picioarele lui
Hristos cu mir scump (Ioan 11,17-33 si Ioan 12,1-3).
Aceasta inseamna ca, inainte
de invierea mintii celei moarte, mai intai se apropie de Hristos fapta
si apoi contemplarea, in vreme ce, dupa invierea mintii, fapta se
lucreaza si ii slujeste lui Hristos, in vreme ce contemplarea exprima
dragostea si comuniunea cu El prin diferite lucrari inmiresmate.
Reluand o exprimare relativa a Sfantului Maxim Marturisitorul, Sfantul Grigorie Palama afirma cagandul care se indeparteaza de Dumnezeu se face fie fiara plina de patimi, fie demon ce se deosebeste prin mandrie. La randul sau, Sfantul Chiril al Alexandriei spune ca, atunci
cand mintea moare, omul trebuie sa se indrepte prin spovedanie catre
Hristos si sa se roage Lui atat cu trupul cat si cu sufletul smerit, asa
cum au facut Marta si Maria. Drept urmare, Hristos va da
porunca de a se ridica nepasarea care zacea in mormant si va striga cu
glasul mare al trambitei Evangheliei sa iesim afara din ratacirea lumii,
desfacandu-ne legaturile pacatelor pentru a ne putea misca cu vigoare
inspre virtute.
Intr-o alta varianta interpretativa, Sfantul Chiril al Alexandriei spune ca Marta este virtutea practica, in vreme ce Maria este teoria care urmeaza practicii.
Prin practica (fapta) si prin teorie laolalta, putem sa ne aratam
dragostea fata de Hristos intr-o masura mai mare. De asemenea, exista unii care spun ca cele doua surori inchipuie Sfanta Scriptura, Marta fiindtipul Vechiului Testament, care ii slujeste lui Hristos, iar Maria reprezentand invatatura evanghelica. Mergand pe aceeasi linie, altii afirma ca Marta inchipuie Sinagoga iudeilor, care vrea sa il slujeasca pe Hristos prin practici trupesti, in vreme ce Maria este inchipuirea Bisericii Neamurilor,
care vine catre Dumnezeu aducand jertfe duhovnicesti si credinta
bine-mirositoare si care se sfinteste prin binecuvantarea trupului ce
izvoraste din taina Sfintei Impartasanii.
Aceasta
interpretare alegorica a invierii lui Lazar este intalnita la mai multi
Parinti ai Bisericii. Il amintesc aici numai pe Cuviosul Nichita
Stithatul, a carui interpretare este in acord cu ceea ce spunea Sfantul
Chiril al Alexandriei. In plus, exista si tropare ale Bisericii care se
refera la aspectele prezentate. Intr-unul din aceste tropare, care se
canta in joia de dinainte de Florii, se spune:
„insotind gandirea si fapta la cele de sus, sa ne sarguim a trimite lui Hristos rugaciuni, ca sa invieze mintea noastra cea ingropata, ca pe alt Lazar, cu venirea Lui cea infricosatoare; ca sa-l aducem stalparile dreptatii si sa strigam: Bine esti cuvantat, Cel ce vii“.
Intr-un alt tropar, care se canta in miercurea de dinainte de Florii, se spune limpede ca Marta
si Maria sunt mesagerii pe care trebuie sa ii trimitem la Hristos
pentru ca El sa vina si sa invieze gandul nostru nesimtitor si mort,
care, aflandu-se in mormantul nepasarii, nu simte frica sfanta si nu se
misca nicidecum inspre viata.
7. Intre Betleem si Betania
Inca de la inceput am afirmat ca exista o stransa legatura intra sarbatoarea invierii lui Lazar si intrarea triumfatoare a lui Hristos in Ierusalim.
Invierea lui Lazar a fost preinchipuirea invierii cea de a treia zi a
lui Hristos si a invierii de obste a oamenilor, iar primirea triumfala a
lui Hristos in Ierusalim s-a datorat tocmai faptului ca iudeii traiau
inca sub impresia acestui fapt nemaiauzit.
Intr-o
predica rostita in duminica Floriilor, Sfantul Chiril al Alexandriei se
refera la legatura, dar si la diferenta dintre cele doua sarbatori
imparatesti. Ieri, spune el, adica
in sambata lui Lazar; sarbatorea Betania, iar astazi, adica in duminica
Floriilor, intreaga Biserica se bucura de prezenta sfanta. Ieri, Hristos daruia viata unul om, adica lui Lazar, iar astazi, El insusi vine spre moarte. Ieri il invia pe mortul de patru zile, astazi vine in Ierusalim ca sa invieze din morti dupa trei zile.
Intre
Betleem si Betania, adica intre Nasterea lui Hristos si Betania –
Ierusalim exista multe asemanari, neuitand faptul ca toate praznicele
imparatesti se afla in stransa legatura. De asemenea, intre aceste doua
momente exista si deosebiri. Candva, in Betleem, erau Maria si [moasa]
Salomeea, iar acum, in Betania, sunt Marta si Maria. Odinioara, Hristos
era infasat, iar acum, Lazar este infasurat in panze albe. Atunci era
ieslea, iar acum este mormantul. Atunci Irod si Ierusalimul s-au
tulburat de Nasterea lui Hristos, iar acum, dupa invierea lui Lazar,
Ierusalimul se tulbura, iar fariseii indeamna poporul la razmerita.
Odinioara, pastorii se minunau, iar acum preotii sunt indignati. Atunci,
Magii se inchinau lui Hristos si ii aduceau daruri, acum poporul se
arata teomah (luptator impotriva lui Dumnezeu) fata de Hristos.
Odinioara, copiii ucisi de Irod aduceau plangand cantece de
ingropaciune, iar acum, copiii din popor ii canta lui Hristos imne de
biruinta, ca o prevestire a mortii pe care El avea sa o primeasca. Din toate acestea se vede nebunia
iudeilor care s-a manifestat si atunci cand Hristos S-a aratat in trup
dar si acum cand, prin cantari, El este dus spre rastignire.
Cu
adevarat, prin aparitia Sa in lume, Hristos a provocat o mare
tulburare, pentru ca oamenii nu puteau indura prezenta lui Dumnezeu
printre ei. Omenirea era atat de ranita de pacate, incat si cea
mai umila prezenta a lui Hristos provoca durere profunda, ca atunci cand
ne apropiem si atingem o rana, fie si din motive terapeutice. Intreaga
omenire era o mare rana.
Din
cauza acestui lucru, Hristos Se arata intotdeauna in chip umil, nevoind
sa provoace prea mult furia si patima oamenilor. De altfel, acesta este
motivul pentru care Hristos Se dezvaluie ascunzandu-Se si Se ascunde dezvaluindu-Se. Numai cei care au viata duhovniceasca si inima sensibila Il pot recunoaste.
8. Hristos intra in Ierusalim avand ca steag smerenia
In ciuda osanalelor datorate invierii lui Lazar si a asteptarilor poporului, adica a „primirii imparatesti” (Sfantul Chiril al Alexandriei), intrarea Imparatului Hristos in Ierusalim s-a facut in smerenie deplina.
Episoadele petrecute in timpul intrarii lui Hristos in oras, unde dupa
putine zile avea sa sufere chinuri cumplite, iar in cele din urma, sa
fie rastignit si sa invieze, sunt descrise de Sfintii Evanghelisti
(Matei 21,1-11, Marcu 11,1-10, Luca 19,28-40, Ioan 12, 12-16).
Intrarea Domnului in Ierusalim – ca de altfel toate evenimentele imparatesti – a fost propovaduita de profeti in Vechiul Testament. Proorocul Zaharia spunea:
Bucura-te foarte, fiica Sionului, veseleste-te, fiica Ierusalimului, caci iata, imparatul tau vine la tine drept si biruitor; smerit si calare pe asin, pe manzul asinei. El va nimici carele din Efraim, caii din Ierusalim si arcul de razboi va fi frant. El va vesti pacea popoarelor si imparatia Lui se va intinde de la o mare pana la cealalta mare si de la Eufrat pana la marginile pamantului (Zaharia 9,9-10).
Prezenta lui Hristos inseamna prezenta iubirii de oameni si a ingaduintei, nu a dreptei judecati sau a osandei. Hristos S-a intrupat si a venit in Ierusalim in chip de rob, ca mire si ca miel neprihanit care se da pe sine spre jertfire, smerit ca picatura de ploaie ce cade pe lana fara sa faca zgomot, iar prin acest chip umil El i-a rasturnat de pe tronuri pe cei puternici si i-a ridicat pe cei smeriti (Sfantul Chiril al Alexandriei).Hristos a venit catre oameni asa cum vine mirele la nunta, adica plin de dragoste si de smerenie, nu ca un stapanitor. De altfel, dragostea nu poate fi legata de stapanire si de tiranie.
Hristos este Imparatul noului Israel al harului lui Dumnezeu. Insa Imparatia Sa nu are legatura cu gandirea si cu slava lumeasca, pentru ca este o imparatie a iubirii si a smereniei. Hristos a intrat in Ierusalim si in istorie in chip diferit fata de ceilalti imparati si stapanitori. El
nu era un tiran inconjurat de acoliti si de aghiotanti si nici nu ducea
dupa Sine o multime de ostasi care traiau in belsug, cereau biruri sau
ii puneau pe oameni la munci injositoare si vatamatoare. Steagul lui Hristos erasmerenia, saracia si simplitatea (Sfantul Grigorie Palama).
Atunci
cand comenteaza intrarea lui Hristos in Ierusalim, Sfintii Parinti au
in vedere si atmosfera obisnuita a acelei epoci, cand imparatii si
conducatorii militari intrau in orase cu multa autoritate si putere.
Insa Hristos nu detinea o asemenea putere si nici nu voia sa Se impuna oamenilor in acest fel. De aceea, Sfantul Epifanie, Episcopul Ciprului, spune ca Hristos
nu avea sceptru si trambite, ci a venit intr-o saracie desavarsita; nu
era insotit de sabii, de arme si de sulite, asa cum, in semn de cinste,
se insoteau stapanii pamantesti, ci Se purta cu smerenie deplina; nu
avea oameni inarmati, scuturi, blazoane incrustate in aur, coifuri si
platose, ci numai blandete fara margini, bunatate nemasurata si
cumpatare desavarsita.
Smerenia
lui Hristos este expresia iubirii si simplitatii Sale, nu o virtute
exterioara prefacuta. Omul simplu din fire si iubitor este neaparat un
om smerit. Smerenia lui Hristos, impletita cu simplitatea si cu
dragostea Sa, reprezinta in realitate energia Sa necreata, care provine
din firea simpla a Dumnezeirii. De aceea, atunci cand sfintii se
invrednicesc sa il vada pe Hristos in slava, ei sunt coplesiti de
dragostea si de smerenia Sa. Hristos este bland si smerit cu inima, dupa
cum El insusi a spus-o.
9. Ce reprezinta manzul si asina
Potrivit talcuirilor Sfintilor Parinti, smerenia lui Hristos se vede din faptul ca a intrat in Ierusalim sezand pe manzul asinei. Sfantul Evanghelist Ioan scrie: Iisus, gasind un asin tanar, a sezut pe el (Ioan 12,14). La randul sau, Evanghelistul Matei spune ca ucenicii I-au adus lui Hristos asina si manzul: Au adus asina si manzul si deasupra lor si-au pus vesmintele, iar El a sezut peste ele (Matei 21, 7). Sfantul Evanghelist Luca vorbeste despre faptul ca Hristos S-a asezat pe manz, nu pe asina (Luca 19,35).
Dupa
cum talcuieste Cuviosul Teofilact, intre Evanghelisti nu exista nici o
contradictie. Hristos a intrat in Ierusalim sezand pe manzul asinei. Ucenicii au adus manzul la Hristos, dar impreuna cu manzul au adus-o si pe mama manzului, adica pe asina.
Atunci cand Sfantul Evanghelist Matei scrie peste ele, nu a vrut sa
spuna ca Hristos S-a asezat in acelasi timp si pe asina si pe manz.
Aceste cuvinte pot fi interpretate in doua chipuri diferite. In primul rand, a sezut peste ele se refera la hainele pe care ucenicii le-au asezat pe manz. In al doilea rand, daca ar fi sa interpretam ca a sezut peste ele inseamna
ca a sezut pe amandoua animalele care au fost aduse la Hristos, atunci
El a sezut mai intai pe asina si mai apoi pe manz, ceea ce simbolizeaza
ca mai intai s-a odihnit in sinagoga iudeilor, iar mai apoi in poporul
ce venea dintre neamuri.
Sfintii
interpreti ai textelor evanghelice arata ca aceste fapte au un inteles
simbolic. Cuviosul Eftimie Zigabenul spune ca Hristos a sezut pe manz, care este inchipuirea poporului dintre neamuri, iar in spate venea asina, care este inchipuirea poporului iudaic. Aceasta
inseamna ca, dupa ce Hristos va vesti Evanghelia catre neamuri si dupa
ce Se va odihni intru ele, vor veni si iudeii, care se vor intoarce la
credinta in Hristos.
Daca vom considera ca atat manzul cat si asina simbolizeaza poporul dintre neamuri, atuncisederea lui Hristos pe asina arata ca El a venit sa omoare inselaciunea idolatriei lipsite de judecata, iar sederea pe manz arata ca a venit sa tina in frau avantul nestapanit pe care il aveau popoarele spre necredinta,
pentru ca nu exista nimic mai fara de judecata decat necredinta si mai
indaratnic si nesupus decat neamurile care se inchina la idoli (Sfantul
Nicodim Aghioritul).
Acest
episod a fost proorocit in Vechiul Testament. Referindu-se la copilul
lui Iuda, din care S-a tras dupa trup si Hristos, si profetind
intruparea Fiului lui Dumnezeu Cuvantul, Patriarhul Iacov spune printre
altele: Acela isi va lega de vita asinul Sau, de coarda manzul asinei Sale (Facerea 49, 11).Din aceasta proorocie intelegem ca Hristos este via, iar
corzile, adica organele vegetale prin care vita de vie se infasoara pe
lemne si se tine de ele, sunt ucenicii lui Hristos, prin care Domnul a
legat de El pe manzul asinei, adica pe noul Israel cel dintre neamuri (Sfantul Grigorie Palama). Cu alte cuvinte, ucenicii,
care sunt ramurile vitei Mantuitorului, au adus neamurile la credinta
in Hristos si le-au unit cu via cea adevarata, care este Insusi Hristos.
Potrivit
Evanghelistilor care prezinta aceste fapte (Matei, Marcu si Luca),
Hristos i-a trimis pe ucenicii Sai in satul de dinaintea lor, acolo unde
se gaseau o asina legata si un manz cu ea. Hristos le-a cerut sa
dezlege acele doua animale si sa le aduca la El.
Talcuind acest episod, Sfantul Atanasie cel Mare spune ca satul de dinaintea lor este viata aceasta pamanteasca, iar orasul este viata cereasca,
adica Raiul din care a cazut Adam prin pacatul pe care l-a savarsit.
Nimeni altul in afara de Hristos nu putea sa ne faca sa intram din nou
in locul de unde am fost alungati. Asina si manzul reprezinta omenirea intreaga. Manzul esteprotoparintele nostru Adam, pe care Satana l-a legat prin inselatorie, iar asina, care este un animal necurat, reprezinta neamurile momite de idoli si murdarite cu sange necurat.Hristos
ii trimite pe ucenici la intreaga omenire pentru ca acestia sa ii aduca
la El atat pe iudei, cat si pe cei dintre neamuri si sa alcatuiasca
Biserica din crestini proveniti din randul iudeilor si a neamurilor. Dezlegarea
acestor animale si a ceea ce ele simbolizeaza poate fi facuta numai de
oameni mari, nu in sensul varstei trupesti, ci in sensul credintei, al
dragostei, al dreptatii, al intelepciunii, al barbatiei si al virtutii.
Asemenea barbati sunt Apostolii, care au fost trimisi in lume pentru a
propovadui si a plini Biserica lui Hristos.
Ucenicii
lui Hristos, adica Sfintii Apostoli, au dezlegat toate neamurile din
intunericul ce inseamna necunoasterea lui Dumnezeu, inselarea, pacatul,
robia celui rau si stapanirea intunericului acestui veac, ducandu-le
spre Dumnezeul lor Care le-a zidit. Iar acum, Hristos sta deasupra
tuturor acestor neamuri si imparateste peste ele (Tit, Episcopul Vostrelor).
Atunci
cand Hristos Şi-a trimis ucenicii sa dezlege manzul, El le-a spus ca,
daca vor intalni pe cineva care sa-i intrebe pentru ce fac aceasta, sa
raspunda ca Ii trebuie Domnului. Şi cu adevarat, atunci cand ucenicii au dezlegat manzul, unii din cei care erau de fata au intrebat: de ce dezlegati manzul? Dar cand ucenicii au raspuns ca este porunca lui Hristos, i-au lasat (Marcu 11,5-6).
Acest
lucru arata puterea stapanitoare a lui Hristos, pentru ca, fiind
Dumnezeu, El conduce lumea si nimeni nu poate sa Ii stea impotriva.
Toate lucrurile au fost zidite de El si toate sunt conduse de energia Sa
necreata.
Dupa cum talcuiesc Sfintii Parinti, daca
manzul este omenirea ce a fost dezlegata din legaturile pacatului,
putem sa ne gandim ca cei care se aflau de fata ii simbolizeaza pe
viclenele stapanii, care nu s-au putut opune poruncii lui Hristos, ci,
asa cum talcuieste Sfantul Atanasie cel Mare, au alergat imediat la
stapanul lor, Satana, si i-au spus toate cele care s-au petrecut. Tocmai
de aceea, imediat s-a facut sfat si intrunire a celor vicleni
impotriva lui Hristos. Diavolii i-au spus lui Satana ca urma sa se
intample ceva, pentru ca manzul a fost dus la domnul sau si nu mai era
al lor, iar ei nu mai aveau putere asupra lui. Diavolul s-a gandit ce
trebuie sa faca si astfel, i-a indemnat pe carturari si pe farisei sa
pregateasca moartea lui Hristos. Nefericitii nu stiau insa ca
moartea lui Hristos avea sa ne daruiasca noua viata vesnica, iar
pogorarea Sa la Iad urma sa duca la ridicarea noastra la ceruri.
10. Fiecare dintre noi se aseamana manzului ce a fost legat cu legaturile pacatului
Proorocul si imparatul David se intoarce la Dumnezeu si spune:
Eram fara de minte si nu stiam; ca un dobitoc eram inaintea Ta. Dar eu sunt pururea cu Tine. Apucatu-m-ai de mana mea cea dreapta. Cu sfatul Tau m-ai povatuit si cu slava m-ai primit (Ps. 72, 22-23).
David
se lasa cu incredere in voia lui Dumnezeu, pentru ca are credinta
desavarsita ca El il va indruma in cel mai bun chip cu putinta.
Sfantul Andrei al Cretei face legatura dintre acest fragment din Psalmi si episodul pe care il analizam, spunand ca omul
trebuie sa se faca dobitoc in ceea ce priveste simplitatea mintii, la
fel ca manzul ce mergea fara a se opune dupa ucenicii care il
dezlegasera si il duceau la Hristos. Omul trebuie sa asculte fara
cartire de cel care si-a asumat indrumarea sa duhovniceasca in Hristos
si sa devina astfel manz al Domnului, izbavit de orice
nebunie care il face asemenea animalului. Abia atunci va inceta sa
paseasca pe pamantul grijii lumesti, sa se incovoaie sub povara
incercarilor si sa se ingreuieze cu greutatea patimilor impotriva firii,
pentru ca, ridicandu-se deasupra grasimii vietii pamantesti,
purtandu-se deasupra placerilor carnii si calcand pe balonul de sapun al
slavei desarte, el va fi manz al lui Hristos si se va face „car al tronului Heruvimilor“.
Omul
indepartat de Dumnezeu devine dobitoc pentru ca este stapanit de
necugetatele pofte si voile trupesti si pentru ca se supune poftelor
omului celui vechi. Insa atunci cand dobandeste smerenia in Hristos si
leapada aceasta lipsa de minte, omul se face car al lui Hristos. Acesta
este intelesul fragmentul din Psalmi „ca un dobitoc eram inaintea Ta”.
Sfantul Atanasie cel Mare invata ca fiecare dintre noi se aseamana manzului ce a fost legat cu legaturile pacatului.
De aceea, trebuie sa-L rugam pe Hristos sa-i trimita la noi pe ucenicii
Sai ca sa ne dezlege. Unul este legat cu iubirea de arginti, altul cu
preacurvia, altul cu betia, altul este stapanit de slava desarta, altul
nedreptateste, altul rapeste avutul aproapelui sau si al saracului,
altul ia dobanda peste dobanda si, in general, fiecare dintre noi a
slabit prin nedreptatile sale. Din acest motiv, cu totii avem nevoie de
tamaduire de la Mantuitorul Hristos: „Şi avem nevoie de El sa ne trimita si noua pe ucenicii Sai ca sa ne dezlege din legaturile diavolului“.
Atunci
cand omul se face ca un dobitoc, cu sensul de supunere deplina fata de
ucenicii Domnului, el este dus fara indoiala inaintea tamaduitorului
Hristos, Care il vindeca de toate slabiciunile si il face tron al lui
Dumnezeu. De aceea, trebuie sa ne facem dobitoace cugetatoare si vom fi
sfintiti de Hristos.
11. Semnificatia asternerii vesmintelor
Atmosfera
triumfala si sarbatoreasca a intrarii Domnului in Ierusalim si bucuria
iudeilor rezulta si din faptul ca oamenii isi asterneau vesmintele
pentru ca Hristos sa treaca peste ele. Acest lucru era obisnuit in cazul intrarii in orase a regilor si a generalilor incununati de victorie.
Din Sfintele Evanghelii vedem ca au fost asternute doua feluri de vesminte. Mai intai, Apostolii si-au pus hainele pe manzul pe care S-a asezat Hristos, dupa care unii dintre iudei si-au asternut vesmintele pe pamant, pe unde avea sa treaca manzul ce il purta pe Hristos. Şi [Apostolii] au adus manzul la Iisus si si-au pus hainele pe el si Iisus a sezut pe el. Şi multi isi asterneau hainele pe cale… (Marcu 11,7-8).
Vesmintele Apostolilor care au fost asezate pe manz sunt virtutile acestora, pe care Hristos sta asezat. Dupa cum spune Cuviosul Teofilact, aceasta inseamna ca, daca sufletul omului nu se impodobeste cu virtutile apostolice, Dumnezeu nu poate domni peste el. Viata apostoliceasca este fundamentul venirii si biruintei lui Hristos in inima omului. A
asterne hainele noastre nu inseamna altceva decat a ne supune carnea si
voia in fata duhului, pentru ca numai astfel ne putem invrednici sa ne
inchinam Patimii lui Hristos si slavitei Sale Invieri (Sfantul Grigorie Palama).
Vesmintele care au fost asezate pe manz nu simbolizeaza numai virtutile Apostolilor, ci si harul care le-a fost dat acestora.
Hristos a fost facut cunoscut la toate popoarele prin har (Tit,
Episcopul Vostrelor). Asadar, sfintii Apostoli nu ar fi putut savarsi
toata aceasta lucrare daca nu ar fi avut harul lui Hristos.
Sfantul
Evanghelist Luca consemneaza un amanunt foarte reprezentativ prin
intelesul pe care il are. El spune ca ucenicii si-au asternut vesmintele
pe manzul pe care S-a suit Domnul, iar in continuare, in vreme ce
Hristos inainta, isi asterneau hainele pe cale inaintea Lui: Iar pe cand mergea El, asterneau hainele lor pe cale (Luca 19,36).
Talcuind asezarea hainelor Sfintilor Apostoli la picioarele manzului, Sfantul Atanasie cel Mare spune ca hainele reprezinta legile morale care sunt asternute sub picioare. Aceste legi morale sunt poruncile lui Dumnezeu,
adica sa nu fii desfranat; sa nu ucizi; sa nu furi; sa nu marturisesti
stramb impotriva aproapelui tau; cinsteste pe tatal tau si pe mama ta. Sfintii
Apostoli si-au asternut vesmintele pe cale pentru ca noi sa nu mai
pasim pe pamant si sa nu mai mergem insotiti de dorinte si de pofta
pantecelui, adica sa nu fim stapaniti de patimile partii poftitoare si
ale partii irascibile a sufletului. Trebuie sa fim atenti si sa nu
pasim pe pamant, pentru ca Apostolii si-au asternut pentru noi
vesmintele, adica poruncile lui Hristos. Pentru ca primim acest ajutor,
putem urca foarte sus, fiindca, in loc sa ne aplecam fruntea spre
pamant, ne-o plecam in fata lui Hristos, asa cum a facut Sfantul Ioan
Teologul. Astfel, omul nu-si mai taraste picioarele pe pamant, ci
paseste in ceruri. In mod vadit, aici este vorba despre virtutea
practicii (a faptei) si despre virtutea teoriei (a vederii lui
Dumnezeu). Prin practica trebuie sa ne luptam pentru a ne curati inima, iar prin teorie sa ajungem la comuniunea cu Dumnezeu.
Faptul
ca Apostolii si-au scos hainele si le-au asezat ca sa treaca peste ele
Hristos mai inseamna printre altele ca cei care sunt vrednici a-L slavi
pe Hristos trebuie sa il lege pe omul cel vechi si sa il supuna
Domnului. Atunci, Hristos va veni la acestia si ii va sfinti, iar carnea
lor nu se va mai rascula impotriva duhului (Cuviosul Teofilact).
12. Insemnatatea cuvintelor osana si binecuvantat
Bucuria iudeilor la intrarea lui Hristos in Ierusalim era nestavilita. Ei strigau zicand: Osana! Binecuvantat este Cel ce vine intru numele Domnului (Ioan 12,13). Sfantul Evanghelist Matei spune ca multimea care mergea inaintea Lui striga: Osana Fiului lui David; binecuvantat este Cel ce vine intru numele Domnului! Osana intru cei de sus! (Matei 21, 9), iar dupa cum afirma Sfantul Evanghelist Marcu, multimea aclama: Osana!
Binecuvantat este Cel ce vine intru numele Domnului! Binecuvantata este
imparatia ce vine a parintelui nostru David! Osana intru cei de sus!(Marcu 11, 9-10). De asemenea, Sfantul Evanghelist Luca spune ca multimile strigau:Binecuvantat este imparatul care vine intru numele Domnului! Pace in cer si slava intru cei de sus(Luca 19,38).
Intelesul
tuturor acestor osanale este acelasi, numai cuvintele sunt diferite,
pentru ca multimea striga fara a fi strunita in vreun fel, asa cum se
intampla de obicei in asemenea imprejurari, iar Evanghelistii au redat
ceea ce au auzit ei insisi, diferentele fiind cele specifice care apar
in povestirea evenimentelor de catre martori diferiti. Cert este ca
aveam de-a face cu strigate de biruinta si de slava, pentru ca cei mai
multi sperau ca a venit Mesia care avea sa ii elibereze din robia lor
fata de romani. S-au asteptat asadar ca El sa fie un stapan lumesc care le va aduce eliberare nationala.
Cuvantul osana este ebraic si inseamna mantuieste (Sfantul
Nicodim Aghioritul). El provine dintr-un Psalm al lui David, care era
cunoscut iudeilor pentru ca se canta in sinagogi: O, Doamne,
mantuieste! O, Doamne, sporeste! Binecuvantat este cel ce vine intru
numele Domnului; binecuvantatu-v-am pe voi din casa Domnului. Dumnezeu
este Domnul si S-a aratat noua (Ps. 117,25-27). Am putea spune ca iudeii au adaptat un cuvant liturgic la aceasta imprejurare. Exista si punctul de vedere ca osana se talcuieste harul lui Dumnezeu (Macarie
Hrisochefalul). Insa acesta nu este un sens contradictoriu, pentru ca
Dumnezeu ii mantuieste pe oameni prin harul Sau. Asadar, osana reprezinta un imn adresat Domnului care inseamna mantuieste, iar intru cei de sus arata ca Hristos nu este slavit numai pe pamant, ci si de catre ingerii din cer (Sfantul Grigorie Palama).
Cuvantul binecuvantat, atunci
cand este adresat de catre oameni lui Dumnezeu, are un inteles diferit
fata de cazul in care este indreptat de Dumnezeu catre oameni.
Raspunzand la nedumerirea legata de cum este cu putinta ca omul zidit sa
il binecuvanteze pe Dumnezeul nezidit, pentru ca ar trebui sa se
intample tocmai contrariul,Sfantul Nicodim Aghioritul spune ca termenul binecuvantare are in Sfanta Scriptura doua intelesuri. In primul rand, el este folosit pentru a arata sfintirea care este data de Dumnezeu oamenilor, dupa cuvantul si a binecuvantat Dumnezeu ziua a saptea si a sfintit-o (Facerea 2, 3). De asemenea, cuvantul binecuvantare maieste folosit pentru a exprima doxologia si multumirea adresata de noi lui Dumnezeu, dupa cum este scris in Psalmul lui David: Binecuvanteaza, suflete al meu, pe Domnul si toate cele dinlauntrul meu, numele cel sfant al Lui (Ps. 102,1), undecuvantul a binecuvanta are intelesul de doxologie si de multumire.
Sfantul
Ioan Gura de Aur spune ca nu numai Dumnezeu il binecuvanteaza pe om, ci
si omul il binecuvanteaza pe Dumnezeu, dar in chip diferit. Atunci
cand Dumnezeu il binecuvanteaza pe om, il face pe acesta mai
stralucitor, iar cand omul Il binecuvanteaza pe Dumnezeu, devine el
insusi mai stralucitor. Asadar, fie spunem ca Dumnezeu il
binecuvanteaza pe om, fie ca omul Il binecuvanteaza pe Dumnezeu, cel
castigat este omul, pentru ca Dumnezeu nu are nevoie de nici o
binecuvantare.
Cuvintele
multimii, care au devenit un imn liturgic, au un inteles hristologic
profund pentru ca arata cele doua firi ale lui Hristos. Osana intru cei de sus exprima firea inalta a Dumnezeirii, iar binecuvantat este Cel ce vine intru numele Domnului exprima
firea omeneasca adica samanta lui Avraam, care a fost binecuvantata de
Dumnezei pentru ca din ea avea sa vina mantuirea neamului omenesc (Tit,
Episcopul Vostrelor). Faptul ca ambele doxologii sunt adresate
Persoanei lui Hristos arata caracterul Sau teantropic, pentru ca El este
Dumnezeu si om, avand doua firi intr-un ipostas si intr-o persoana.
Iudeii strigau: Osana Fiului lui David (Matei
21, 9). Ei Il numeau pe Hristos Fiu al lui David pentru ca stiau din
proorociile Vechiului Testament ca Mesia Se va trage din neamul lui
David. Dumnezeu i-a fagaduit lui David: Juratu-S-a Domnul lui David adevarul si nu-l va lepada: «Din rodul pantecelui tau voi pune pe scaunul tau» (Ps. 131,11) in
acel moment, poporul a fost luminat de Duhul Sfant, pentru ca si-a
amintit acest Psalm si a inteles ca Hristos este Mesia cel fagaduit spre
mantuirea lor (Sfamtul Nicodim Aghioritul).
Astfel, dupa
ridicarea lui Lazar din morti, ingerii au inteles in chip tainic
maretia lui Dumnezeu, iar oamenii au vazut-o cu ochii lor si de aceea
s-au ridicat si au cantat cu totii imnuri de biruinta, slavindu-L pe
Hristos ca pe Mesia pe Care il asteptau sa vina pentru a izbavi neamul
omenesc si a aduce ingerilor darul neschimbarii [imposbilitateade a cadea]. Maretia lui Dumnezeu a fost inteleasa mai ales de ingeri. Ingerii sunt zidirea lui Dumnezeu si de aceea nici ei nu cunosc viitorul sau ceea ce nu este nevoie ca ei sa cunoasca.
Ei au aflat ca Adam va fi inviat si li s-a confirmat acest lucru abia
cand L-au vazut pe Hristos inviindu-i pe fiul vaduvei si pe fiica
sutasului, dar mai ales atunci cand au vazut invierea lui Lazar, care
incepuse sa putrezeasca, sa se descompuna si sa fie luat in stapanire de
viermi. Vazand, dar, ingerii ca desi fusese sub stapanirea viermilor
si a demonilor, omul a inviat, s-au ridicat minunandu-se si au cantat
osana (Tit, Episcopul Vostrelor).
Prin
acest imn, Hristos este slavit ca biruitor al mortii. Triumful si
biruinta generalilor asupra ostirilor de pe pamant nu pot fi comparate
cu biruinta lui Hristos asupra diavolului si a mortii si de aceea, acest
imn este unic.
13. Pruncii Il slaveau pe Hristos
Chiar
daca intregul popor il slavea pe Hristos strigand pe cale „osana”, cand
El a intrat in templu, de unde i-a scos pe cei care vindeau si cumparau
si i-a vindecat pe orbii si pe schiopii care se gaseau acolo, arhiereii
si carturarii au fost indignati. Indignarea lor a crescut atunci cand i-au auzit pe copii strigand Osana Fiului lui David. Arhiereii si carturarii au protestat inaintea lui Hristos, dar El le-a raspuns: Au niciodata n-ati citit ca din gura copiilor si a celor ce sug Ţi-ai pregatit lauda? (Matei 21,15-16).
Asa cum aminteste si Hristos, imnele de slava cantate de copii au fost proorocite in Vechiul Testament de Profetul David: Din gura pruncilor si a celor ce sug ai savarsit lauda, pentru vrajmasii Tai, ca sa amutesti pe vrajmas si pe razbunator (Ps. 8,2). Fiind curati, copiii L-au slavit pe Hristos in templu, nu pe cale.
Acesti copii s-au aratat mari teologi, iar imnul lor a fost un imn teologic, chiar daca ei erau needucati si neinvatati (Sfantul
Grigorie Palama). Privelistea era straina si peste fire pentru ca
pruncii de lapte stateau in bratele mamelor lor si cu o mana tineau
sanul mamei, iar cu cealalta ramura de finic, in vreme ce aceleasi guri
care sugeau laptele matern rosteau dogma imparateasca (Sfantul Chiril al
Alexandriei). Limba si buzele pruncilor erau miscate de harul si de
puterea Sfantului Duh, pentru ca altfel acest lucru nu ar fi fost cu
putinta.
Un
fapt si mai iesit din comun a fost acela ca pruncii Il slaveau pe
Hristos ca Dumnezeu, in vreme ce parintii lor, arhiereii si carturarii
il huleau. Sfantul Chiril al Alexandriei face o serie de observatii deosebite, subliniind aceasta diferenta. El spune ca pruncii
L-au recunoscut pe Imparatul zidirii asa cum Acesta S-a infatisat, in
vreme ce parintii lor s-au aratat nestiutori; copiii L-au slavit ca
Dumnezeu, insa parintii lor L-au rastignit ca vrajmas; copiii cantau osana, iar parintii strigau rastigniti-L;
varsta frageda si nepriceputa s-a inteleptit, in vreme ce inteleptii
s-au intunecat; copiii si-au asternut vesmintele ca sa treaca peste ele
Hristos, iar parintii lor I-au impartit hainele; pruncii L-au intampinat
pe Hristos cu ramuri de finic, iar parintii blestemau; copiii L-au
primit pe pastor ca niste miei, in vreme ce parintii lor au sfasiat
mielul ca niste lupi.
Diferenta dintre copii si parinti izvoraste din starea sufleteasca diferita a acestora, deoarece Duhul
Sfant lucreaza numai asupra inimilor curate si nemurdarite de mandrie.
El nu poate salaslui in inimile atinse de nepasare.
Imnul pruncilor de lapte este imnul noului popor al Domnului, care are inima de prunc.Sfantul Apostol Pavel le spune crestinilor din Corint: Fratilor, nu fiti copii la minte. Fiti copii cand e vorba de rautate. La minte insa, fiti desavarsiti (I Cor. 14,20). Exista o varsta de prunc si de copil la minte si o varsta de prunc si de copil la inima. Crestinii
nu trebuie sa fie prunci cu mintea. Ei trebuie sa fie prunci cu inima,
in vreme ce la minte, ei trebuie sa fie desavarsiti si impliniti. Starea de pruncie a inimii este legata de curatirea si de indepartarea de acolo a tuturor gandurilor.
Sfantul Grigorie Palama le spune crestinilor pe care ii pastorea: „fratilor, batrani sau tineri, luati rautatea pruncilor ca sa fiti laolalta cu imparatii si cu capeteniile“. Atunci
cand omul are rautate de prunc, el este intarit de Dumnezeu pentru a
putea tine semnele biruintei si ale triumfului nu numai asupra patimilor
viclene, ci si asupra vrajmasilor vazuti si nevazuti, dupa care omul primeste harul de a grai de fiecare data cand este nevoie.
14. Ramurile de finic
Pe
langa faptul ca strigau si il slaveau pe Hristos ca Dumnezeu, multimile
tineau in maini ramuri de finic. Sfantul Evanghelist Ioan scrie: A
doua zi, multime multa, care venise la sarbatoare, auzind ca Iisus vine
in Ierusalim, au luat ramuri de finic si au iesit intru intampinarea Lui (Ioan 12,12-13). Ceilalti Evanghelisti spun ca oamenii taiau ramuri din copaci si le asterneau pe cale (Matei 21, 8; Marcu 11,8).
Aceasta
scena aminteste de intampinarea unui conducator lumesc care vine
biruitor dintr-o batalie. Dupa victoria lui Simon Macabeul, s-a scris: Şi au intrat in ea [in cetate]… cu laude si cu stalpari si harpe si chimvale si cu alaute si cu cantari de cantece… (I Macabei 13,51). Dar si
sfintii pe care Sfantul Ioan Teologul i-a vazut stand pe tronul lui
Dumnezeu purtau vesminte albe si tineau in mana ramuri de finic (Apoc. 7,9).
Exista
marturii care confirma faptul ca Biserica a repetat aceasta scena a
intrarii triumfale in Ierusalim. Astfel, odinioara aveau loc procesiuni
in care poporul mergea la Muntele Maslinilor tinand in mana ramuri de
finic, iar episcopul se aseza pe un manz, inchipuindu-L astfel pe
Hristos. Litania aceasta este amintita in multe dintre troparele slujbei
din duminica Floriilor.
Dupa cum spune Sfantul Epifanie,vaion [Βαΐων - cuvant in limba greaca care la plural inseamna Florii] este un cuvant provenit din limba egipteana care inseamna ramura de finic. Şi
astazi, de Florii, crestinii tin in maini ramuri, pentru ca ele
simbolizeaza primirea triumfala a lui Hristos si prezenta virtutilor. Aceasta
zi este precedata de patruzeci de zile nevointa, de post si de
rugaciune prin care crestinii se pregatesc pentru a-L intampina pe
Hristos Care va invia din morti.
Sfantul Chiril al Alexandriei le recomanda crestinilor sa
nu tina ramuri de finic numai in mana, ci sa le poarte si in suflet,
pentru ca prezenta lor inseamna dezbracarea sufletului de moartea vechii
haine de piele si lepadarea de orice boala si mandrie. Sfantul
Andrei al Cretei spune sa nu asternem pe calea pe care va trece Hristos
ramuri de maslin, obiecte sau ramuri de finic, ci, pe cat ne este cu
putinta, sa ne asternem pe
noi insine, prin smerenia sufletului si prin dreapta judecata, pentru ca
astfel sa-L primim la noi pe Cuvant, iar Dumnezeul cel neincaput sa isi
faca salas in noi. Iar in alta parte, Sfantul Andrei spune
ca nu trebuie sa-L marturisim pe Hristos cu ramuri, ci cu viata plina de
virtuti. De altfel, ramurile de maslin sunt mainile care se intind spre mila si milostivire [In limba greaca, cuvantulmaslin, cu forma de genitiv plural, adica eleon (ελαιω'ν) are aceasi pronuntie cu éleon(ελεον), care inseamna mila, diferenta fiind numai de accentuare. Drept uramre, autorul face un joc subtil de cuvinte].
In sfarsit, ramurile
pe care le tin crestinii in maini nu trebuie sa reprezinte doar
manifestari exterioare ale credintei, pentru ca ele simbolizeaza induhovnicirea, fapta, cunostinta si lucrarea curata a omului interior, dupa
cum ne invata Tit, Episcopul Vostrelor. Lucrarea duhovniceasca a omului
nu se refera numai la fapta, ci si la cunostinta si la contemplare.Ramurile de finic arata lucrarea duhovniceasca completa a omului care inseteaza sa Il intampine pe Biruitorul mortii.
15. Praznuire launtrica
Un tropar al slujbei Vecerniei din duminica Floriilor incepe astfel: „Astazi harul Sfantului Duh pe noi ne-a adunat si toti, luand Crucea Ta, zicem…“ Sfantul
Nicodim Aghioritul explica motivul pentru care se rosteste acest
tropar, motiv care are o semnificatie deosebita. El spune ca in ziua
pomenirii Sfantului Antonie cel Mare (17 ianuarie), parintii de
odinioara care vietuiau prin manastiri se retrageau in pustie, in munti
sau in pesteri si ramaneau acolo pana in ziua Floriilor, nevoindu-se in
isihie sfanta si petrecand in post si in rugaciune. In saptamana de
dinainte de duminica Floriilor, ei se strangeau laolalta pentru a
praznui Patimile, Rastignirea si Invierea lui Hristos. La acest fapt se refera multe tropare. Unul dintre ele spune: „Veniti
cei din pustii si din munti si din pesteri, adunati-va tinand stalpari
impreuna cu noi, sa intampinam pe imparatul si Stapanul“. Tocmai de aceea cantau: „Astazi harul Sfantului Duh pe noi ne-a adunat“.
De aici intelegem ca nu este suficienta praznuirea exterioara a acestor evenimente, ci este nevoie de o abordare existentiala si interioara a lor.
Rugaciunea, isihia si cumpatarea sunt mijloacele potrivite pentru ca
omul sa se apropie in mod corect de aceste sarbatori si sa le
praznuiasca in chip sfant, nu idolatric. De aceea, Biserica a stabilit o perioada de pregatire de cincizeci de zile [Triodul. n.n.], care incepe din Duminica vamesului si a fariseului.Aceste fapte hristologice sunt legate de mantuirea omului si presupun o pregatire corespunzatoare.
*
Invierea
lui Lazar si intrarea triumfala a lui Hristos in Ierusalim inchipuie
nadejdea invierii de obste precum si intrarea lui Hristos in inima
curata a omului. Aceste sarbatori trebuie sa depaseasca stadiul de evenimente exterioare si sa devina praznuiri launtrice.
Tit, Episcopul Vostrelor, spune:
„Sa ne facem pentru El car sfant, nu manz necurat, pentru ca [Hristos] sa urce in el. Sa punem frau pe gandurile noastre, pentru ca El sa domneasca peste noi in veac“.
Noiembrie 1994
Pentru Invierea lui Lazar si Intrarea in Ierusalim:
MULTUMESC MARIA ,ATAT DE MULT NE INVETI CU RAVNA TA CATRE DUMNEZEU IISUS HRISTOS.MULTUMESC FRUMOS.
RăspundețiȘtergereCu multă dragoste sufletească !
Ștergere