vineri, 13 iunie 2014

DE LUNI 16 IUNIE 2O14 , INTRĂM ÎN SFÂNTUL POST , AL SFINŢILOR APOSTOLI PETRU ŞI PAVEL !

                                            Luni 16  Iunie  2014,
                          începe Sfantul  Post 
                  al Sfinţilor Apostoli  Petru  şi Pavel !
Care ţine de la 16 Iunie ,până la 29 Iunie 2014 !

Sfintii Apostoli Petru si Pavel

petru si pavelSfintii Apostoli Petru si Pavel sunt praznuiti de catre Biserica Ortodoxa la data de 29 iunie a fiecarui an. Acestia sunt sarbatoriti impreuna datorita faptului ca ambii s-au savarsit la Roma. Sfantului Apostol Pavel i s-a taiat capul iar Sfantul Apostol Petru a fost rastignit cu capul in jos. Conform Sinaxarului, moastele celor doi apostoli au fost puse impreuna. Conform cercetarilor recente, Petru a fost rastignit in anul 64, iar Pavel a fost decapitat in anul 67. Petru si Pavel sunt, de asemenea, autori a unor epistole incluse de catre Biserica in textele canonice ale Noului Testament (Pavel -14; Petru – 2). Acestia sunt considerati ca fiind printre cei mai importanti oameni care au luat parte la Biserica lui Hristos.
Petru si Pavel au fost alesi de catre Iisus Hristos in niste conditii deosebite, motiv pentru care acestia au primit misiuni speciale. Petru era cel mai inaintat in varsta dintre apostoli dar si cel mai sensibil si umat decat toti. Acesta era descris ca fiind o fire nestatornica, vorbind mereu inainte de a gandi. Pavel a fost cel care a lasat in urma sa principiul fundamental al crestinului ortodox.
Sfantul Apostol Petru provine din orasul Betsadia, localitate situata pe malul nordic al lacului Ghenizaret, astazi cunoscuta sub numele de El Aradsch, situata in Siria. Numit la nastere Simon, Petru era fratele Sfantului Apostol Andrei. De asemenea, in Sfanta Scriptura este poment faptul ca Petru, in momentul in care si-a inceput activitatea, era casatorit. Acesta devine ucenic al Mantuitorului in urma unei partide de pescuit. Acela este momentul care marcheaza renuntarea lui Petru la toate averile materiale si decide sa il urmeze pe Iisus, devenind astfel “pescar de oameni”.
Sfantul Apostol Pavel s-a nascut in jurul anului 7, intr-o familie de evrei provenind din Tarsul Ciliciei. Numele sau la nastere a fost Saul. Acesta ajunge sa invete sub indrumarea rabinului Gamaliel. Totusi, Pavel nu l-a cunoscut pe Hristos cat timp acesta din urma a luat forma pamanteana. In schimb, a fost martor la martirizarea Sfantului Stefan. Acest lucru il determina sa devina unul dintre cei mai aprigi aparatori ai credintei in Dumnezeu. Pavel este botezadat de catre episcopului Damascului, un om pe nume Anania, moment care marcheaza schimbarea numelui sau din Saul in Pavel.

Postul Sfinţilor Apostoli Petru si Pavel Istorie: Postul Sf. Ap. Petru si Pavel era numit in vechime Postul Cincizecimii, datorita darurilor Sf. Duh, care s-au pogorât peste Sf. Apostoli. Primele marturii despre acest post le avem din sec. IV, in Constituţiile Apostolice – Cartea V, cap. 20: „După ce veţi serba Cincizecimea, mai serbaţi o săptămână, şi după aceea postiţi o săptămână; căci este drept să vă bucuraţi de darul lui Dumnezeu, şi să postiţi după odihnă, deoarece şi Moise şi Ilie au postit patruzeci de zile…” Mai târziu vom găsi informaţii despre acest post la Sf. Atanasie cel Mare, Teodoret, al Cirului si Leon cel Mare, care numeşte postul acesta Postul de vara sau al Cincizecimii. Potrivit cercetătorilor, acest post era ţinut la început numai in cercurile monahale şi abia mai târziu s-a extins şi la credincioși. Temei canonic: Spre deosebire de Postul Mare, postul Sf. Ap. Petru si Pavel, împreună cu celelalte 2 posturi de peste an, sunt mai noi. Hotărârile bisericești privitoare la respectarea lor nu fac altceva decât să consfinţească practici care erau de mult în uz. Întrucât la început, nici timpul din cursul anului, nici durata şi nici felul postirii nu erau uniforme, data şi durata postului au fost uniformizate pentru întreaga Ortodoxie la Sinodul local din Constantinopol (1166) prezidat de împăratul bizantin Manuil I şi patriarhul ecumenic Luca. Durata: Postul Sf. Apostoli Petru si Pavel are o durată variabilă de la an la an, deoarece începutul lui este fixat în funcţie de data variabila a Sfintelor Pasti (22 martie – 25 aprilie). Postul ţine până în ziua de 29 iunie/12 iulie. Durata lui poate varia de la 8 zile (durata cea mai scurtă, când Învierea cade la 25 aprilie/ 8 mai) până la 42 de zile (durata cea mai lungă, când Învierea cade la 22 martie/ 4 aprilie). Notă: • În Bisericile de stil nou, care ţin Pascalia tot pe stilul vechi, durata Postului Sf.Apostoli se scurtează, de la 28 de zile (durata cea mai lungă) până la desfiinţare (în anii în care Învierea cade după data de 1 mai). O regulă simplă şi practica spre a afla durata Postului Sf. Petru si Pavel din orice an este următoarea: câte zile sunt de la data Învierii (inclusiv) din anul respectiv până la 3/16 mai (exclusiv), atâtea zile ţine postul. Dezlegări: În Postul Sf. Petru si Pavel sâmbăta şi duminica se mănâncă peşte. Avem dezlegarea la peşte şi luni, marţi, joi, când cade sărbătoarea vreunui sfânt cu doxologie mare. La hramuri şi la Nașterea Sf. Ioan Botezătorul (24 iunie/7 iulie) se dă dezlegare la peşte, în orice zi a săptămânii ar cădea. Rostul postului: Cele 4 mari posturi din an constituie fără nici o discuţie, cea mai bună perioadă a anului pentru pocăinţă şi mărturisire, cercetare a cugetului şi curăţire pentru primirea Sf. Taine. Că aşa stau lucrurile o confirmă şi Tradiţia Bisericii, şi faptul că în acele perioade, există posturile de obşte, adică toată Biserica posteşte, „de la vlădică până la opincă”, cler şi credincioşi. Aceasta e regula, cu excepţiile de rigoare. Lăsăm la o parte cât reprezintă procentul acestor excepţii, deşi per ansamblu s-ar putea, pe bună dreptate obiecta, că, statistic vorbind, peste 80% din credincioşii ortodocşi nominali, nu respectă cum se cuvine rânduielile posturilor. Postul este o lege dumnezeiască şi este legat de pocăinţa, el este o rânduială sfântă care asigură stăpânirea duhului asupra patimilor trupești. Postul este o jertfă liber consimţită, de credincios pentru progresul său duhovnicesc; este o negare de bună voie a tot ceea ce înrobește sufletul; el este mijloc de supunere, întărire a voinţei, este cea mai mare contribuţie a omului pe calea sfinţirii lui. De asemenea, este un mijloc de binefacere socială. El are o importanţă deosebită în anul liturgic, pentru pregătirea sărbătorilor. Se înţelege, însă, de la sine că postul, ca abţinere de la mâncare, băutură şi pofte trupești, nu este singurul mijloc de desăvârșire şi cea mai importantă datorie creștinească. Postul trupesc trebuie dublat negreșit de cel sufletesc, de rugăciune, de milostenie şi de orice faptă de caritate. Numai așa el este un post deplin. Din acest punct de vedere, putem spune că postul are o importanţă socială, constituind un mijloc şi o forţă de progres, de întrajutorare. Sub această formă el este strâns legat de o altă virtute şi anume de cumpătare, care cere omului să folosească din bunurile pe care Dumnezeu i le dă, numai atât cât îi trebuie. Prin întrebuinţarea raţională şi echilibrată a bunurilor materiale, prin renunţarea de bună voie la consumarea îndreptăţită a lor, creștinul poate oferi şi celui care nu are posibilitatea de întreţinere şi de existenţă. Sf. Părinţi despre post: “Hrana trebuie dată trupului nu pentru satisfacerea plăcerii, ci spre satisfacerea slăbiciunii, caci cei care se împărtășesc din mâncări din alte pricini, se vor osândi ca cei care s-au dedat desfătării”. “Când cineva îţi va zice: “Eu am ţinut tot postul”, răspunde-i: “Eu aveam un dușman şi m-am împăcat cu el” . (Sf. Ioan Gura de Aur) „Postiţi? Arătaţi-mi-o prin fapte. Cum? De vedeţi vreun sărac, aveţi milă de el; un duşman, împăcaţi-vă cu el; un prieten înconjurat de un nume bun, nu-l invidiaţi; o femeie frumoasă, întoarceţi capul. Nu numai gura şi stomacul vostru să postească, ci şi ochiul şi urechile, şi picioarele, şi mâinile voastre, şi toate mădularele trupului vostru. Mâinile voastre să postească rămânând curate şi de hrăpire şi de lăcomie. Picioarele, nealergând la privelişti urâte şi în calea păcătoşilor. Ochii, neprivind cu ispitire frumuseţile străine… Gura trebuie să postească de sudalme şi de alte vorbiri ruşinoase”. (Sf. Ioan Gura de Aur) „Şi pe când slujeau Domnului şi posteau, Duhul Sfânt a zis: Osebiţi-mi pe Barnaba şi pe Saul, pentru lucrul la care i-am chemat” (Faptele Apostolilor 13, 2). „Şi hirotonindu-le preoţi în fiecare biserică, rugându-se cu postiri, i-au încredinţat pe ei Domnului în Care crezuseră” (Faptele Apostolilor 14, 23).  

Citiţi mai multe articole interesante pe siteul http://mitropolia.md/postul-sfintilor-apostoli-petru-si-pavel/
Mitropolia Moldovei
                                          Cu dragoste, MARIA.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu