Predică la Duminica a III-a după Rusalii
( Despre paza minţii şi despre purtarea de grijă a lui Dumnezeu )
Versiune fara diacritice | Predici la duminici
De va fi ochiul tău curat, tot trupul tău va fi luminat (Matei 6, 22)
Iubiţi credincioşi,
Auzim pe Mîntuitorul zicînd: Dacă lumina care este în tine este întuneric, dar întunericul cu cît mai mult?
 (Matei 6, 23). Să înţelegem că această lumină este mintea noastră, căci
 după mulţi Sfinţi Părinţi mintea este ochiul sufletului. Cînd mintea 
noastră se va întuneca de păcate, atunci toată aşezarea şi simţurile 
trupului vor fi întunecate. Căci dacă mintea noastră, pe care ne-a dat-o
 Dumnezeu spre luminare şi povăţuire la toată fapta bună, va fi 
întunecată de cele rele, atunci cu cît mai întunecate vor fi poftele 
trupului nostru, care pururea şi prea lesne se pleacă la păcate.
Cînd cîrmaciul corabiei sau al unui mijloc de călătorie se îmbată şi 
se întunecă la minte, atunci cei ce sînt în corabie, în avion sau în 
orice maşină cu care călătorim sînt în primejdie de moarte. Tot aşa cînd
 mintea noastră este întunecată de păcate şi de pofte, sufletul nostru 
este pururea în primejdie să moară prin păcat. Dacă ochiul sufletului 
nostru, adică mintea va fi curată şi fără răutate, atunci şi aşezările 
şi lucrările trupului şi ale sufletului nostru vor fi luminate şi bine 
plăcute lui Dumnezeu. De aceea sfinţii au avut mare grijă să fie treji 
şi veghetori cu mintea în toată vremea, păzind-o curată de păcate şi de 
răutate.
Dar nu numai ei se sileau să aibă această lucrare, adică paza minţii,
 ci şi pe noi ne învăţau amănunţit această lucrare. Iată ce zice sfîntul
 Isihie Sinaitul: "Paza minţii este calea a toată virtutea şi porunca 
lui Dumnezeu" (Filocalia IV, 1947, p. 42). Auzim şi pe Cuviosul Pimen 
Egipteanul, zicînd: "Nu avem nevoie de nimic, numai de minte trează" 
(Patericul egiptean, 1930, p. 186). Avva Agaton a fost întrebat: "Ce 
este mai mare, osteneala trupească, sau păzirea cea dinăuntru?", şi a 
zis bătrînul: "Asemenea este omul ca un pom, osteneala trupească este 
frunza, iar paza celor dinăuntru este rodul" (Ibidem, p. 27).
Paza minţii este de mai multe feluri. Întîi trebuie să ne păzim 
mintea de închipuri pătimaşe. Al doilea, să ne păzim mintea de orice 
gînd păcătos. Al treilea, să chemăm neîncetat numele Domnului nostru 
Iisus Hristos în ajutor. Al patrulea, să ne aducem aminte neîncetat de 
moarte, spre a nu greşi înaintea lui Dumnezeu (Filocalia IV, op. cit. p.
 45). Nimeni nu-şi poate păzi mintea de gînduri rele şi de închipuiri 
pătimaşe de nu va avea pururea în mintea sa rugăciunea neîncetată. 
Despre aceasta zice Sfîntul Isihie Sinaitul: "Paza minţii şi rugăciunea 
se susţin una pe alta. Căci paza minţii vine din rugăciunea neîncetată, 
iar rugăciunea, din paza minţii şi din atenţia cea mare".
Toţi sfinţii şi dumnezeieştii Părinţi se sileau pururea la păzirea 
minţii, căci ştiau că fără această sfîntă lucrare nimic nu poate spori 
omul pe calea poruncilor lui Dumnezeu. De aceea, iubiţii mei fraţi, se 
cade nouă a ne păzi mintea de gînduri şi imaginaţii rele, aducîndu-ne 
aminte de Mîntuitorul nostru Iisus Hristos care zice: Privegheaţi în toată vremea, rugîndu-vă (Luca 21, 36). Şi iarăşi: Privegheaţi, căci nu ştiţi ziua, nici ceasul cînd vine Fiul Omului (Matei 25, 13). La fel Sfîntul Apostol Petru ne îndeamnă la trezvie şi la paza minţii, zicînd: Fiţi treji, privegheaţi. Potrivnicul vostru, diavolul, umblă răcnind ca un leu, căutînd pe cine să înghită (I Petru 5, 8).
Să trecem cu cuvîntul şi la altă învăţătură despre care am amintit la
 începutul predicii noastre, ce se cuprinde în Sfînta Evanghelie de azi.
 Este vorba de pronia sau, cum îi mai zicem noi, purtarea de grijă a lui
 Dumnezeu pentru întreaga lume. Aţi auzit pe Mîntuitorul vorbind în 
Sfînta Evanghelie de azi: Nu vă îngrijiţi pentru viaţa voastră ce veţi mînca, nici pentru trupul vostru cu ce veţi îmbrăca
 (Matei 6, 25). Apoi, ca să ne arate bunătatea Sa negrăită şi purtarea 
Sa de grijă faţă de noi şi de toate făpturile Sale, ne trimite cu mintea
 la păsările cerului, zicînd: Căutaţi la păsările cerului, că nu seamănă nici nu seceră, nici nu adună în jitniţe şi Tatăl vostru Cel ceresc le hrăneşte (Matei, 6, 26).
Ca să vă puteţi da seama cît de mare este purtarea de grijă a lui 
Dumnezeu pentru păsările cerului care sînt atît de neînsemnate faţă de 
om, voi folosi un exemplu de la Sfîntul Vasile cel mare, despre o pasăre
 de mare ce se cheamă alcion. Pentru această pasăre Dumnezeu ţine marea 
în linişte paisprezece zile pentru a nu-i strica cuibul făcut în nisipul
 mării şi a îneca puişorii acestei păsări minunate.
Iată istorisirea Sfîntului Vasile: "Această pasăre, alcionul, are 
obiceiul a-şi scoate puii la marginea mării. Ea îşi pune ouăle în nisip 
lîngă apa mării şi le cloceşte pe la mijlocul iernii, cînd se pornesc pe
 mare vînturi şi furtuni care cu pornire mare izbesc valurile sale de 
maluri. Dar toate valurile şi furtunile se potolesc şi se alină, cînd 
alcionul şade pe ouă în cele şapte zile, după care ies puişorii din 
găoace. Fiindcă şi de hrană au trebuinţă, Dătătorul Cel Mare, Dumnezeu, a
 mai dăruit acestei păsări, încă şapte zile pentru creşterea puilor săi.
 În şapte zile puii acestei păsări pot zbura spre a scăpa de apele 
mării. Aceste lucruri le ştiu corăbierii de prin aceste locuri şi numesc
 aceste zile "zilele alcionului".
Corăbierii cu corăbiile încărcate de mărfuri, aşteaptă să vină zilele
 alcionului, spre a porni în largul mării. Ei ştiu că atunci Dumnezeu 
ţine marea în loc, să nu se tulbure pentru ouăle şi puişorii 
alcionului".
Apoi zice marele Vasile: "Aceasta ţi-am pus înainte ca o lege, omule,
 despre purtarea de grijă a lui Dumnezeu către cele necuvîntătoare, spre
 îndemnare, ca să ceri de la Dumnezeu cele spre mîntuirea ta, căci dacă 
pentru o pasăre este atîta purtare de grijă, apoi ce nu s-ar fi făcut 
pentru tine, pe care te-a făcut după chipul lui Dumnezeu" (Sfîntul 
Vasile cel mare, Omilii la Hexaimeron, Bucureşti, 1986. p. 164).
Să vedem şi purtarea de grijă la ariciul de mare. Acesta este o 
vietate prea mică şi nevrednică de băgat în seamă. De multe ori se face 
învăţător corăbierilor, arătîndu-le cînd are să se tulbure marea şi cînd
 au să vină furtuni mari şi primejdioase pentru corăbii. Aricii 
cunoscînd mai înainte tulburarea mării de furtuni, se vîră sub o lespede
 mică, de care se prind cu picioruşele lor stînd în vremea furtunilor. 
Cînd valurile mari îi clatină ei se ţin de greutatea lespedei şi astfel 
scapă de a fi aruncaţi de valuri. Cînd văd acest semn, corăbierii cunosc
 din timp pornirea furtunii mari care are să fie. Şi nu pleacă cu 
corăbiile în largul mării, pentru a nu se primejdui. Nici un astrolog, 
nici un meteorolog nu ştie aşa de bine despre tulburările pămîntului şi 
ale văzduhului, schimbarea vremii, ca ariciul de mare, căci pe el nici 
filozofii, nici astronomii şi nici meteorologii nu l-au învăţat aceasta,
 ci Domnul mării şi al vînturilor. În această vietate mică, a pus urma 
înţelepciunii Sale celei mari şi negrăite.
Acestea arătîndu-le dumnezeiescul ierarh Vasile cel Mare, zice; 
"Nimic nu este lipsit de purtarea de grijă a lui Dumnezeu, nimic nu este
 trecut cu vederea de El. Toate le priveşte cu luare aminte ochiul cel 
neadormit al Lui. Lîngă toţi este de faţă cu mare îndestulare, dăruind 
fiecăruia mîntuirea. Dacă n-a lăsat Dumnezeu pe ariciul de mare afară de
 cercetarea Sa, pe ale tale nu le va cerceta? (Ibidem, p. 164). Încă şi 
ariciul de uscat este mare filosof şi meteorolog, fiindcă din două 
răsuflări îşi face vizuina. Cînd suflă crivăţul de miazănoapte el astupă
 gaura din partea aceea, din care simte că vine crivăţul. Cînd are să se
 schimbe vremea şi are să vină austrul, vîntul de miazăzi, se mută la 
răsuflătoarea dinspre miazănoapte. Prin aceasta ne arată nouă oamenilor 
tăinuit, nu numai că prin toate trece şi străbate purtarea de grijă a 
Aceluia ce ne-a zidit, ci şi faptul că în cele necuvîntătoare este 
orecare simţire a lucrului, ce are să se facă mai pe urmă în vremea 
viitoare. Ştim că cele necuvîntătoare au ştiinţă de mai înainte de la 
Dumnezeu, referitoare la schimbarea ce are să fie în aer, pricepere care
 mă covîrşeşte" (Ibidem, p. 173).
Încă vedem purtarea de grijă a lui Dumnezeu, nu numai asupra 
oamenilor ci şi a altor vieţuitoare de pe pămînt. Căci ursul cînd este 
greu rănit de alte fiare, are ştiinţă să se vindece singur cu floarea ce
 se cheamă lumînărică. Iar vulpea cînd este rănită are pricepere şi ştie
 să se vindece cu lacrima de răşină a molidului. Şi la furnică pronia 
lui Dumnezeu se vede în chip luminat căci i-a dat ei pricepere 
Preaînduratul Dumnezeu ca vara să-şi gătească şi să-şi adune hrana peste
 iarnă, mai înainte de a veni peste ea asprimea iernii. Că fără lenevire
 îşi cheltuieşte vremea şi cu mare sîrguinţă se întinde la lucru, pînă 
ce hrana cea îndestulată pentru iarnă ajunge în cămări şi aşezată cu 
multă sîrguinţă şi pricepere rară acolo, ca multă vreme să nu se strice.
 Că taie şi spintecă cu ale ei unghii partea cea din mijloc a roadelor 
ca nu încolţind, netrebnice să-i fie spre hrană. După ce le-a scos 
partea încolţitoare, le usucă dacă simte că se umezesc şi nu le scoate 
afară pe acestea în fiecare vreme, ci numai cînd vremea este bună şi 
secetă, ca să nu le umezească. Într-adevăr, nu vei putea să vezi nor sau
 ploaie curgînd cînd furnicile scot afară grîul să-l usuce.
Acest cuvînt va ajunge spre a spune minunile Prea Veşnicului Ziditor,
 care se văd în zidirile Sale şi purtarea Lui de grijă spre toate cele 
mici şi cele mari din zidirea Sa. Acestea înţelegîndu-le să zicem şi noi
 cu proorocul: Cît s-au mărit lucrurile Tale, Doamne. Toate întru înţelepciune le-ai făcut
 (Psalm 103, 25) (Ibidem, p. 173-174). Deci să înţelegem că pronia lui 
Dumnezeu este îngrijirea neîntreruptă a Lui faţă de toate făpturile 
Sale. Şi precum aerul înveleşte lucrurile din el şi apa acopere 
lucrurile care sînt în ea, aşa pronia cea prea bună şi sfîntă a 
Înduratului şi Atotputernicului Dumnezeu pe toate le cuprinde şi le 
îngrijeşte, ca un adevărat părinte şi purtător de grijă a toate (II Regi
 16, 9; Psalm 32, 13-15; 113, 10). De aceea, arătînd dumnezeiasca 
Scriptură purtarea de grijă cea veşnică a lui Dumnezeu asupra lumii, 
zice: "În toate zilele pămîntului semănatul şi secerişul, frigul şi 
căldura, vara şi iarna, ziua şi noaptea, nu vor mai înceta" (Facere 8, 
21).
Despre puterea şi purtarea de grijă a lui Dumnezeu faţă de toate lucrurile Sale vedem şi din cele vorbite de El către Iov: Încinge
 ca un bărbat mijlocul tău şi Eu te voi întreba, iar tu să-Mi răspunzi. 
Unde ai fost cînd am întemeiat pămîntul? Spune-mi de ai cunoştinţă? Cine
 a pus măsurile lui de ştii, sau cine este cel ce a pus funie de măsurat
 peste dînsul? Pe ce s-au întărit stîlpii lui şi cine este acela 
ce a pus peste dînsul piatra cea din marginea unghiului? Cînd s-au făcut
 stelele, lăudatu-M-au cu glas mare toţi îngerii Mei. Am ocolit marea cu
 îngrădituri cînd se revărsa afară şi cînd ieşea din pîntecele maicii ei
 şi am pus îmbrăcămintea ei nor şi am înfăşurat-o pe ea cu negură şi am 
pus ei hotar înconjurînd-o cu încuietori şi porţi şi i-am zis: Pînă aici
 să vii şi să nu treci mai departe, ci întru tine să se sfărîme trufia 
valurilor tale. Oare în zilele tale am tocmit lumina cea de dimineaţă şi
 luceafărul şi-a văzut rîndul său? Apucatu-te-ai de aripile pămîntului 
ca să scuturi pe cei necredincioşi de pe dînsul. Oare tu ai luat din 
pămînt lut şi l-ai făcut vieţuitor şi l-ai pus pe el, ca să poată 
cuvînta pe pămînt? Oare tu ai luat de la cei necredincioşi lumina şi 
braţul mîndrilor tu l-ai sfărîmat? Oare venit-ai la izvoarele mărilor şi
 umbrele adîncului le-ai umblat?
Deschisu-ţi-au ţie de frică porţile morţii şi portarii iadului 
văzîndu-te pe tine s-au înspăimîntat? Ai aflat şi lăţimea cea de sub 
cer? Spune-mi dar cum este şi cît este? În ce pămînt locuieşte lumina şi
 întunericul ce loc are? De mă voi duce la hotarele lor, ştii cărările 
lor? Ştii cînd aveai să te naşti şi cît de mult este numărul anilor tăi?
 Ai venit la visteriile zăpezii şi visteriile grindinei le-ai văzut? 
Oare tu porţi grijă de ceasul vrăjmaşului sau de ziua războiului şi a 
bătăii? De unde iese bruma şi de unde se risipeşte austrul sub cer şi 
cine a gătit ploi iuţi, curgeri de ape şi calea fulgerului şi a 
tunetului, ca să ploaie pe pămînt unde nu este bărbat şi în pustie unde 
nu este om (Iov 38, 3-26).
Am însemnat aici puţine din cartea dumnezeiescului Iov căruia 
Preaînduratul şi Atotputernicul Dumnezeu a binevoit a-i arăta multe 
despre minunile cele preamari şi despre purtarea Sa de grijă faţă de 
toate zidirile Sale.
Din toate acestea înţelegem că întreaga creaţie, cerul şi pămîntul, 
îngerii şi oamenii se află în purtarea de grijă a lui Dumnezeu, Cel ce 
ne-a zidit şi are milă de toată făptura.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu