Predica la Duminica a 5-a dupa Rusalii – Vindecarea celor doi demonizati !
“Ce este nouă şi Ţie, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici mai înainte de vreme ca să ne chinuieşti?” (Matei 8, 29)
Iubiţi credincioşi,
Iubiţi credincioşi,
Una din învăţăturile Sfintei Evanghelii
de azi este aceea despre iad şi chinurile lui, de care şi diavolii se
tem şi se cutremură. Cînd Mîntuitorul nostru Iisus Hristos a ajuns cu
predicarea cuvîntului în părţile Gadarenilor, zis şi Gherghesenilor,
L-au întîmpinat doi oameni îndrăciţi care ieşeau din morminte şi erau
foarte munciţi. Diavolii care chinuiau pe aceşti oameni, văzînd pe
Mîntuitorul, au strigat: Ce este nouă şi Ţie Iisuse, Fiul lui Dumnezeu?
Ai venit aici mai înainte de vreme ca să ne chinuieşti?
Să ne punem întrebarea de ce au zis
diavolii “mai înainte de vreme?” Cum să înţelegem acest cuvînt? Iată
cum. Dracii ştiau prea bine că la Judecata de apoi îi aşteaptă osînda
cea veşnică.
Despre aceasta ne arată dumnezeiasca
Scriptură, zicînd: Căci dacă Dumnezeu, pe îngerii care au păcătuit nu
i-a cruţat, ci legîndu-i cu legăturile întunericului în iad, i-a dat să
fie păziţi pînă la judecată… (II Petru 2, 4). Încă şi apostolul Iuda, în
a sa sobornicească epistolă, acelaşi lucru arată, zicînd: Pe îngerii
care nu şi-au păzit vrednicia, ci au părăsit locaşul lor, i-a pus la
păstrare sub întuneric, în lanţurile veşnice, spre judecata zilei celei
mari (Iuda 1, 6).
Aşadar, fraţii mei, acest lucru
ştiindu-l preabine diavolii, că mare osîndă şi grele munci îi aşteaptă
în ziua cea mare a Judecăţii de apoi, şi, totodată, cunoscînd puterea
cea fără de margini a Mîntuitorului nostru Iisus Hristos, Îl rugau să
nu-i muncească înainte de vreme. Adică să nu-i trimită mai înainte de
judecata cea de apoi în gheena focului nestins, dacă îi scoate din cei
doi oameni, ci să le dea voie să se ducă în turma cea de porci, care nu
era departe de ei (Matei 8, 29-31).
Iubiţi credincioşi,
Avînd în vedere că şi diavolii se tem de muncile iadului, voi vorbi pe scurt despre iad şi muncile din el. De la început vă rog să ţineţi minte că nici un patriarh, nici un prooroc, nici un apostol, nici un sfînt sau dascăl al Bisericii, nu ne-a vorbit mai luminat despre muncile iadului, ca Însuşi Domnul şi Mîntuitorul nostru Iisus Hristos în Evanghelia Sa. De aceea ni se cuvine mai mult a crede şi a asculta despre acest mare adevăr, că nu unul din robii lui Dumnezeu ne-a vorbit despre muncile iadului, ci Însuşi Ziditorul şi Dumnezeul nostru. Vrednice de crezare sînt şi învăţăturile sfinţilor prooroci din Legea Veche, despre chinurile cele veşnice ale iadului. Dar cu mult mai mult ni se cuvine a crede în cuvintele Sfintei Evanghelii pentru că sînt rostite de Însuşi Fiul lui Dumnezeu şi după acestea vom fi judecaţi.
Avînd în vedere că şi diavolii se tem de muncile iadului, voi vorbi pe scurt despre iad şi muncile din el. De la început vă rog să ţineţi minte că nici un patriarh, nici un prooroc, nici un apostol, nici un sfînt sau dascăl al Bisericii, nu ne-a vorbit mai luminat despre muncile iadului, ca Însuşi Domnul şi Mîntuitorul nostru Iisus Hristos în Evanghelia Sa. De aceea ni se cuvine mai mult a crede şi a asculta despre acest mare adevăr, că nu unul din robii lui Dumnezeu ne-a vorbit despre muncile iadului, ci Însuşi Ziditorul şi Dumnezeul nostru. Vrednice de crezare sînt şi învăţăturile sfinţilor prooroci din Legea Veche, despre chinurile cele veşnice ale iadului. Dar cu mult mai mult ni se cuvine a crede în cuvintele Sfintei Evanghelii pentru că sînt rostite de Însuşi Fiul lui Dumnezeu şi după acestea vom fi judecaţi.
Iată mărturiile principale ale Sfintei
Scripturi despre iad şi chinurile veşnice ale lui. Mai întîi trebuie să
ştim că iadul este un loc de chin (Matei 18, 8; 23, 33). În iad se
munceşte şi trupul şi sufletul (Daniel 12, 2; Matei 5, 29). Iadul are
pedeapsă veşnică (Matei 25, 46; Marcu 3, 29: I Tesaloniceni 1, 10).
Iadul are iezer de foc (Apocalipsa 19, 20; 20, 15). Iadul are rîu de foc
(Matei 18, 8; 25, 41) Iadul are flacără veşnică (Isaia 33, 14). Iadul
are foc mistuitor (Evrei 10, 27). Iadul are cuptor veşnic (Matei 13,
50). Iadul are gheena focului celui nestins (Matei 5, 22). Iadul are
tartar, adică frig cumplit. Iadul are întuneric veşnic (Matei 22, 13).
Iadul are plîngerea şi scrîşnirea dinţilor (Matei 22, 13). Iadul are
deznădejde şi este veşnic cu toate muncile lui. Iadul are vierme
neadormit, adică mustrarea conştiinţei, şi foc nestins (Marcu 9, 44).
Să auzim acum ce zic Sfinţii şi
dumnezeieştii Părinţi despre iad şi chinurile păcătoşilor. Sfîntul Ioan
Gură de Aur zice despre muncile iadului: “Nu crede, omule, că acel foc
se aseamănă celui din această lume; focul din această lume consumă şi
schimbă deplin tot ceea ce aprinde, iar focul de dincolo de mormînt va
arde totdeauna ceea ce a aprins şi nu va înceta niciodată să ardă. De
aceea se numeşte nestins, că şi păcătoşii care vor arde în el vor deveni
nemuritori pentru chinuri” (Viaţa repausaţilor noştri, Bucureşti, 1890,
p. 327).
Sfîntul Ioan Damaschin zice: “Păcătoşii
vor fi daţi focului veşnic; nu unui foc material ca al nostru, ci unui
foc ce nu este cunoscut decît lui Dumnezeu. Acel foc va arde fără a
consuma sau a distruge. El va lucra nu numai asupra trupului păcătoşilor
ci şi asupra duhurilor celor netrupeşti, ale demonilor, el va fi
întunecat şi tainic. Pe lîngă acest foc, cei păcătoşi vor fi mîncaţi de
viermele conştiinţei lor. Viermele şi focul ce munceşte pe păcătoşi în
gheenă este conştiinţa lor” (Teologia dogmatică, de Macarie, tom 2, p.
656-657).
Sfîntul Vasile cel Mare recunoaşte
viermele din iad ca o realitate, iar nu o ficţiune, o alegorie, o idee
abstractă. Sfîntul Ioan Gură de Aur pune, de asemenea, viermele şi
amarul muncilor iadului, ca simţual, zicînd: “De la sicriu şi de la
vierme aruncă-ţi cugetarea ta la viermele ce nu moare şi la focul ce nu
se stinge; la scrîşnirea dinţilor şi la întunericul cel mai dinafară, la
suferinţa unei strîmtori veşnice”. Sfîntul Dimitrie al Rostovului,
zice: “În gheenă va fi un foc nestins, o iarnă friguroasă, un vierme ce
nu moare, o putoare nesuferită, o întristare netîlcuită, o foame
grozavă, o sete nepotolită şi o strîmtoare extremă” (Omilia a doua,
despre intrarea Domnului în Ierusalim).
Să auzim acum şi pe dumnezeiescul
părinte Chiril al Alexandriei, care zice despre muncile veşnice ale
iadului: “Mă înfricoşez de gheenă, că fără de sfîrşit este. Mă
înspăimîntez de tartarul cel mai dinafară, că nu are împărtăşire cu
lumina. Mă înfricoşez de viermele cel neadormit, că fără de sfîrşit
chinuieşte. Mă înfricoşez de rîul cel de foc care curge înaintea
scaunului înfricoşatului şi prea Veşnicului Judecător, care va face
sunet mare şi cu văpaie prea iute va arde. Mă înfricoşez de negura cea
fără de lumină. Mă înfricoşez de întunericul cel mai din afară şi de
legăturile cele nedezlegate, de scrîşnirea dinţilor şi de plîngerea cea
nemîngîiată…”. Apoi zice: “Acolo totdeauna se aude: “Vai!” Acolo toţi
strigă: “Vai mie”, “Vai mie” şi nu este cine să le ajute. Suspină
neîncetat şi necurmat din adîncul inimii lor şi nimeni nu este cine să-i
audă. Plîng şi se jelesc, dar nimeni nu este cine să se milostivească
spre ei. Unde este desfătarea, unde este nălucirea averilor, unde este
acolo frumuseţea femeilor mincinoase şi nefolositoare? Unde este acolo
spoirea şi sulemenirea femeilor celor rele pe care o uneltesc spre a
înşela tinerii? Unde este podoaba hainelor? Unde este dulceaţa păcatului
cea necurmată şi întinată? Unde este mîndria cea fără de omenie? Unde
sînt boierii, unde împăraţii, unde egumenii şi cei ce se fălesc cu
dregătoriile şi bogăţiile lor? Ei defaimă pe Dumnezeu care i-a făcut pe
dînşii” (Uşa pocăinţei, 1812, p. 371-380).
Sfîntul Clement al Romei zice despre
muncile iadului: “Toate sufletele sînt nemuritoare, chiar şi cele ale
păcătoşilor. Mai bine ar fi fost acestora să nu mai fi existat, căci în
prada muncilor celor fără de sfîrşit, în focul care nu se stinge,
nemurind niciodată, ei nu vor vedea sfîrşitul chinurilor lor”. Sfîntul
Policarp, episcopul Smirnei, zice: “Tu mă ameninţi pe mine cu un foc
care se consumă pentru un timp şi se stinge curînd, căci nu cunoşti
nimic de focul judecăţii viitoare şi de munca cea veşnică pregătită
pentru necredincioşi”. Sfîntul Iustin Martirul, vorbind de muncile
iadului, zice: “Satana cu toată armata lui şi cu toţi cei ce au urmat
exemplul său, vor fi trimişi în focul cel nestins şi acolo veşnic vor
suferi”.
Sfîntul Chiril al Ierusalimului zice:
“Dacă cineva este păcătos, el primeşte un trup veşnic destinat a suferi
chinurile păcatului şi va arde veşnic în foc, fără a se distruge sau a
se mistui vreodată”. Sfîntul Vasile cel Mare, arătînd că muncile iadului
sînt veşnice, zice: “Domnul afirmă că aceştia vor merge în munca cea
veşnică” (Matei 25, 46). În alt loc trimite pe cei păcătoşi în focul cel
veşnic care este gătit diavolului şi îngerilor lui (Matei 25, 41).
După cum ne spune Mîntuitorul în Sfînta
Evanghelie (Matei 25, 41), iadul a fost creat de Dumnezeu, nu la
începutul zidirii, ci în clipa căderii din cer a îngerilor săi. El a
fost destinat nu oamenilor, ci “diavolului şi îngerilor lui”, pentru că
s-au răzvrătit împotriva lui Dumnezeu, dorind “să fie asemenea Celui
Preaînalt”. Iadul este o temniţă de chin veşnic pentru ei, întrucît
îngerii căzuţi nu mai au iertare şi pocăinţă, căci au păcătuit în
ştiinţă şi voinţă liberă, nu ca oamenii care cad din slăbiciune şi
neştiinţă. De aceea numai oamenii au pocăinţă şi iertare, iar diavolii
niciodată.
Atunci de ce se pedepsesc sufletele
oamenilor păcătoşi în muncile iadului, în temniţa diavolilor şi la un
loc cu ei, dacă iadul este numai pentru ei? Pentru că oamenii ascultă
mai mult de îndemnurile diavolilor spre păcat, decît de poruncile lui
Dumnezeu spre mîntuire. Şi dacă nu se pocăiesc din viaţă de bună voie,
prin spovedanie şi lacrimi de căinţă şi dacă nu părăsesc păcatele pînă
la moarte datorate necredinţei, nepăsării, mîndriei şi altor patimi care
îi ţin legaţi, atunci sufletele păcătoşilor sînt aruncate în chinurile
iadului, la un loc cu diavolii pe care i-au ascultat.
Dar oare şi sufletele oamenilor
nepocăiţi rămîn veşnic în iad cu diavolii? Oare păcătoşii din chinurile
iadului nu mai au nici o salvare? Ce ne învaţă despre aceasta Sfînta
Biserică? Cei care au murit în păcate grele împotriva Sfîntului Duh, cum
sînt necredincioşii, care pînă la moarte declară că nu cred în
Dumnezeu, cei care refuză la sfîrşitul vieţii spovedania şi Sfînta
Împărtăşanie, cei care se leapădă de dreapta credinţă şi mor în secte,
vrăjitorii, cei care se sinucid şi nu au nădejde în mila lui Dumnezeu,
toţi aceştia nu mai au nici o iertare după moarte şi Biserica nu se
roagă pentru ei niciodată, iar sufletele lor se chinuiesc veşnic în iad
cu diavolii.
La fel zac în chinuri şi sufletele celor
ce au făcut păcate de moarte şi strigătoare la cer, pînă în ceasul
morţii, precum: înjurături de cele sfinte, tot felul de desfrînări,
ucideri de copii (avorturi), cei stăpîniţi de mîndrie, de ură care mor
neiertaţi unii cu alţii, zgîrciţii, beţivii şi toţi cei robiţi de patimi
care mor nespovediţi pînă în ceasul morţii. Pentru aceştia Biserica se
roagă, dacă nu s-au lepădat de credinţă, însă sufletele lor numai se
uşurează de chinuri, dar nu se scot cu totul la lumină, fiind nepocăiţi
şi nedezlegaţi de păcate pe pămînt.
A treia categorie de suflete ce se
chinuiesc în iad este a celor ce au crezut în Dumnezeu, dar s-au
spovedit şi căit de păcat numai la moarte şi n-au mai avut timp a-şi
face canonul pentru ele pe pămînt. Aceştia suferă chinuri mai uşoare în
iad şi toţi sînt izbăviţi de osîndă prin slujbele Bisericii şi
milosteniile făcute în numele lor. Trebuie să mai ştim că sînt multe
locuri şi feluri de chinuri în iad, după măsura păcatelor fiecăruia şi
după urmările şi sminteala pe care le-au pricinuit altora. Altfel şi în
alt loc se chinuiesc apostaţii, adică lepădaţii de credinţă şi
necredincioşii şi altfel se chinuiesc ucigaşii, desfrînaţii şi urîtorii
de oameni. Iar altfel se chinuiesc vrăjitorii şi mincinoşii şi în alt
fel şi loc se chinuiesc cei zgîrciţi şi nemilostivi, căci precum în
Împărăţia lui Dumnezeu “multe locaşuri sînt”, după măsura faptelor
fiecăruia, tot aşa şi în iad multe locuri şi feluri de chinuri sînt după
măsura păcatelor omeneşti.
Nu este om în trup care să poată vedea
chinurile iadului şi să nu moară de frică şi durere. Că dacă şi diavolii
fug de iad şi stau pe pămînt sau în văzduh pînă la ziua cea mare a
judecăţii de apoi, cuprinşi de groaza chinurilor din iad, cum aţi auzit
în Evanghelia de azi, apoi cum să nu ne temem şi să nu fugim noi
păcătoşii de muncile iadului? Cum să nu ne pocăim aici, în trup, şi să
nu ne plîngem păcatele prin spovedanie şi fapte bune, acum cînd mai avem
puţină vreme, ştiind că fără pocăinţă nu este mîntuire şi că dincolo
nimeni nu mai poate face nimic? Cum să nu purtăm grijă de morţii noştri
care au murit nepregătiţi, ştiind că în iad nu mai este pocăinţă şi că
ei aşteaptă în foc rugăciunile, slujbele şi milostenia noastră?
Deci să ne pocăim cît mai curînd, că nu
ştim ceasul plecării noastre din trup. Să ne mărturisim păcatele cu mare
căinţă şi cu lacrimi la duhovnici iscusiţi, ca să luăm dezlegare şi să
facem pe pămînt canon pentru păcatele noastre, ştiind că în curînd ne
cheamă Hristos din trup şi nu ştim dacă ne va mai pomeni cineva după
moarte. Căci acum cît este Sfînta Liturghie pe pămînt, cît mai sînt
duhovnici iscusiţi şi mai avem puţine zile cu uşurinţă ne putem pocăi.
Iar dacă vom muri în păcatele noastre, în nepăsare, în necredinţă, în
răutate, în mîndrie, în desfrîu, cine ne va scoate din focul iadului,
din mîinile diavolului care stă gata să ne ucidă?
Să ne temem de Dumnezeu, fraţii mei, să
ne temem de judecată şi de orice păcat. Să alungăm pe diavoli dintre noi
şi păcatele din inimile noastre, prin pocăinţă adevărată şi viaţă
curată, prin spovedanie, rugăciune, ascultare şi iubire în Hristos. Să
ne îndreptăm acum cît mai sîntem în trup, că după moarte şi mai ales
după Judecata de apoi, nimeni nu mai poate schimba nimic.
Cu aceste îndrumări creştineşti, să-L
rugăm pe Mîntuitorul Hristos să alunge duşmănia dintre oameni,
necredinţa şi dezbinarea din lume şi tot păcatul din inimile noastre, ca
să avem cu toţi parte de rai şi de Cereasca Împărăţie împreună cu
îngerii şi cu toţi sfinţii. Amin.
de Arhimandrit Cleopa Ilie
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu