PREDICA PĂRINTELUI CLEOPA,
DIN DUMINICA A PATRA ,DUPĂ RUSALII !
Predica la Duminica a IV-a dupa Rusalii ( Despre puterea rugaciunii pentru aproapele )
Si a zis Iisus sutasului: Du-te! Fie tie dupa cum ai crezut (Matei 8, 13)
Iubiti credinciosi,
In
Sfinta Evanghelie de astazi se arata cum a vindecat Mintuitorul pe
sluga greu bolnava a unui conducator de osti roman care locuia in
Capernaum, un mic oras de linga Marea Galileei. Minunea aceasta insa are
citeva caracteristici aparte. Ea s-a savirsit datorita credintei
dregatorului roman pagin, care se inchina la idoli. Apoi poate si sluga
lui, care zacea in casa bolnav, era tot pagin, deci strain de Legea
Vechiului Testament. De asemenea vedem ca Mintuitorul vindeca bolnavul
de la distanta, fara sa fie adus de fata, ceea ce mai rar se intimpla.
Multora le poruncea pentru bolnav: Aduceti-l aici la Mine! Iar pe altii
ii intreba: Crezi ca pot sa fac Eu aceasta? Si daca bolnavul sau
parintii si insotitorii lui marturiseau cu tarie credinta in minunile
lui Dumnezeu, indata minunea se savirsea si bolnavul se facea sanatos de
orice boala era cuprins.
Pe
sutasul roman nu l-a intrebat, insa, de crede in dumnezeirea lui
Hristos, caci ii cunostea credinta inimii. Ba nici nu l-a asteptat sa-i
spuna ce doreste. Ci indata ce sutasul s-a apropiat de El si I-a zis:
Doamne, sluga mea zace in casa slabanog, cumplit chinuindu-se;
Mintuitorul, cu multa blindete, i-a zis: Venind, Il voi vindeca (Matei
8, 6-7). Dar sutasul, pe linga credinta mare, avea si multa smerenie. De
aceea raspunde: Doamne, nu sint vrednic sa intri sub acoperisul meu, ci
numai zi cu cuvintul si se va vindeca sluga mea! Auzind aceasta Iisus
Hristos, S-a minunat de credinta sutasului si a zis: Adevar graiesc
voua: Nici in Israel n-am gasit atita credinta! De aceea va spun ca
multi de la rasarit si de la apus vor veni si vor sta la masa cu Avraam,
cu Isaac si cu Iacov in Imparatia Cerurilor. Iar fiii imparatiei vor
merge in intunericul cel mai dinafara; acolo va fi plingerea si
scrisnirea dintilor. Apoi i-a zis sutasului: Du-te, si dupa cum ai
crezut, fie tie! Si s-a facut sanatos sluga lui in ceasul acela (Matei
8, 7-13).
Vedeti
credinta la un om pagin? Vedeti cit poate credinta curata unita cu
smerenia? Amindoua la un loc fac adevarate minuni. Credinta pogoara
harul asupra aceluia ce se roaga si smerenia ii deschide inima. Vedeti
leacul prin care se poate vindeca lumea? Credinta si smerenia. Ca daca
omul a decazut moral atit de mult, este numai din cauza ca s-a departat
de Dumnezeu si de smerenie. Necredinta in Dumnezeu si mindria au adus
fiinta umana in starea in care se gaseste astazi. Vedeti care este calea
cea scurta si mai sigura a mintuirii noastre?
Credinta
si smerenia! Credinta ca Dumnezeu exista si are mila de lumea pe care a
creat-o, de fiecare dintre noi, si in acelasi timp, smerenia sincera,
marturisita ca nu sintem vrednici sa intre Hristos in casa si in inima
noastra din cauza multimii pacatelor pe care le-am facut. Iata leacul
care poate vindeca omul de astazi. Sa creada cu tarie si dreapta
credinta in Iisus Hristos si sa se socoteasca cel mai pacatos de pe
pamint.
Zicea
sutasul roman catre Hristos: Nu sint vrednic sa intri sub acoperisul
meu, ca sa ne invete si pe noi crestinii de azi cum sa ne apropiem de
El. Cum sa ne apropiem de rugaciune, de Sfinta Biserica, de cele sfinte
din Altar, de Sfinta Scriptura si mai ales de Sfinta Impartasanie. Caci
daca ne rugam lui Dumnezeu fara frica si cutremur, daca intram in
biserica cu nepasare si rautate in inima, daca citim Sfinta Scriptura cu
mindrie si cu duh de iscodire, toate ne sint spre pacat; caci ne
lipsesc cele doua virtuti amintite mai sus - credinta tare si smerenia.
Aceeasi osinda ne asteapta daca ne apropiem de Trupul si Singele lui
Hristos nevrednici, nepocaiti, cu pacate nespovedite, certati cu
aproapele nostru sau cu canonul neimplinit.
Vedeti
ca acest om, pagin dupa credinta, avea inima de crestin dupa fapta.
Necrestin fiind, era mai credincios ca iudeii de odinioara si ca multi
crestini din zilele noastre. De aceea Mintuitorul il lauda in public,
zicind: Adevar graiesc voua, ca nici in Israel n-am gasit atita
credinta! Nu numai intre evrei, dar nici intre crestinii de astazi nu se
gasesc oameni cu mai multa credinta ca acest sutas. Credinta si
smerenia lui l-a mintuit, i-a vindecat sluga si l-a facut nemuritor.
Iubiti credinciosi,
Nu
de mult am avut ocazia sa discut cu niste oameni rataciti de la dreapta
credinta. Printre altele ei sustineau despre copiii mici ca nu pot fi
botezati pentru ca, ziceau ei, copiii mici nu au credinta. Nu pot fi
botezati spuneau ei, deoarece Mintuitorul a zis catre Apostoli cind i-a
trimis la propovaduire: Cel ce va crede si se va boteza, se va mintui;
iar cel ce nu va crede se va osindi (Marcu 16, 16).
Avind
in vedere ca acesti oameni rataciti de la adevar pe multi ii inseala cu
cuvintele lor gresite, m-am gindit ca in predica de azi sa arat ca nu
numai credinta personala in Dumnezeu aduce mintuire si folos, ci si
credinta celor din jur poate vindeca, ierta pacatele altora si poate
chiar sfinti pe altii si invia din morti. Asa de exemplu vedem in Legea
Veche, ca prin credinta lui Iosua a lui Navi, Dumnezeu a oprit apele
Iordanului pina ce a trecut tot poporul si preotii cu sicriul Legii
darului (Iosua Navi 3, 11-17; 4, 16-23). Si tot cu credinta sa a oprit
soarele si luna din mersul lor pe cer pina ce a batut pe vrajmasii sai
(Iosua Navi 10, 10-14). Tot asa prin credinta lui Ghedeon, cei trei sute
de ostasi au biruit pe Madianiti (Judecatori 7, 16-25). Prin credinta
unei vaduve sarace marele Prooroc Ilie a inviat pe fiul ei (III Regi 17,
20-22), iar prin credinta Sunamitencei, Elisei proorocul a inviat pe
fiul ei (IV Regi 4, 30-36).
In
Legea Noua, Mintuitorul nostru Iisus Hristos a facut multe si mari
minuni prin credinta unora asupra altora. Asa vedem minunea pe care ne-o
arata Sfinta Evanghelie de azi, cum Mintuitorul, prin credinta cea mare
si tare a sutasului, a vindecat de la distanta pe sluga sa (Matei 8,
13). Alta data prin credinta neindoielnica a patru oameni ce purtau pe
slabanogul din Capernaum, Hristos a vindecat si a iertat pacatele celui
purtat de ei, poruncindu-i sa-si ia patul si sa mearga la casa sa (Matei
9, 2-6). Prin credinta lui Iair, Mintuitorul a inviat pe fiica sa
(Marcu 5, 36-43). Prin credinta femeii Cananeence, Domnul a vindecat de
duh necurat pe fiica sa (Matei 15, 22-28). Prin credinta Martei si
Mariei, surorile lui Lazar, Mintuitorul a inviat pe fratele lor mort de
patru zile, caci ziceau cu credinta: Doamne, daca ai fi fost aici, nu ar
fi murit fratele nostru (Ioan 11, 21). Iarasi, vedem ca pentru credinta
tatalui sau, Mintuitorul a vindecat pe tinarul lunatic (Matei 17, 18).
Dar nu numai vindecare si inviere din morti poate face cineva prin
credinta altora, ci si sfintire, dupa marturia marelui Apostol Pavel
care a zis: Se sfinteste barbatul necredincios prin femeia credincioasa
(I Corinteni 7, 14).
Asadar,
fratii mei, daca cineva va spune ca pruncii nu se pot boteza deoarece
nu au credinta, voi le spuneti ca ei cu adevarat nu au credinta, dar la
botez se sfintesc prin credinta parintilor lor si a nasilor de la botez
care marturisesc credinta in locul pruncului celui ce se boteaza. Nasii
de la botez sint parintii spirituali ai pruncului care se naste la o
viata noua in Duhul Sfint, asa cum parintii trupesti l-au nascut pe el
trupeste. Totodata nasii sint si garanti in fata lui Dumnezeu si a
Bisericii Sale ca fiul duhovnicesc va fi crescut in credinta ortodoxa si
va fi un om credincios.
Daca
cel ratacit de la adevar va zice ca nu stie copilul cind il botezi, si
deci nu este voia lui libera a se boteza, la aceasta sa se raspunda ca
botezul Legii Noi, adica botezul crestin prin apa si prin Duh poruncit
de Domnul (Ioan 3, 5) a inlocuit botezul Legii Vechi, adica taierea
imprejur, despre care marturiseste Sfintul Apostol Pavel, zicind: In
Hristos ati si fost taiati imprejur, cu taiere nefacuta de mina, prin
dezbracarea de trupul pacatelor carnii, intru taierea imprejur a lui
Hristos, ingropati fiind cu El prin Botez (Coloseni 2, 11-12).
Dupa
cum taierea imprejur in Legea Veche se facea la opt zile dupa nasterea
pruncului si dupa cum Isaac s-a taiat imprejur dupa opt zile, nu cu
voia, ci cu stirea lui, caci era numai de opt zile (Facere 17, 10-14;
Levitic 12, 3), asa si pruncul in Legea Harului nu stie cind a fost
botezat. Dar prin marturia preotului care l-a botezat, a parintilor si a
nasilor care marturisesc credinta in locul lui, se face valabila Taina
Botezului, deoarece pe marturia a doi sau trei martori se va rezema tot
cuvintul (Ioan 5, 32; II Corinteni 13, 1; I Timotei 5, 19).
Cit
despre vindecarea bolnavilor si pocainta multor pacatosi prin credinta
si staruinta rudelor, este de ajuns sa ne gindim la atitea fapte
minunate din zilele noastre. Citi crestini nu se roaga acasa si la
biserica pentru cei dragi ai lor stapiniti de betie, desfriu si
necredinta? Dumnezeu vazind lacrimile, rugaciunea si credinta lor,
intoarce la credinta si pocainta pe sotii si fiii stapiniti de pacate.
Aceleasi minuni se savirsesc si cu rudele care fac Sfintul Maslu pentru
bolnavii lor din spitale, ce nu pot fi de fata si cu darul lui Hristos
li se usureaza durerea sau se vindeca deplin. Citi nu se roaga lui
Dumnezeu pentru cei din calatorii, pentru cei din primejdie, pentru cei
amenintati cu moartea si pentru cei din examen? Datorita credintei,
rugaciunilor, Mintuitorul ajuta si salveaza pe cei din primejdie si
implineste cererea credinciosilor nostri.
Dar
si slujitorii Bisericii noastre se roaga la Sfintul Altar pentru vii si
morti, pentru tot felul de necazuri, boli, seceta si neintelegeri de
familie. Credinta lor si harul Duhului Sfint, pe multi bolnavi ii
vindeca, pe cei certati ii impaca, ploile adapa pamintul lovit de
seceta, cei robiti de patimi se intorc la pocainta si multe suflete ale
celor raposati in pacate sint salvate din muncile iadului. Toate acestea
sint adevarate minuni ale credintei slujitorilor si credinciosilor
nostri, care, in numele dragostei crestine, se roaga lui Dumnezeu pentru
fiii sufletesti ai Bisericii Ortodoxe, pentru ajutorul si mintuirea
tuturor.
Sa
va relatez un caz adevarat din zilele noastre, ca sa vedeti cum o
femeie credincioasa, datorita credintei ei, si-a salvat copilul de la
moarte si sotul de la necredinta si ucidere.
O
femeie de curind casatorita a ramas insarcinata. Sotul ei insa nu voia
nicidecum copilul. Femeia a cerut sfatul duhovnicului care i-a spus:
"Chiar daca te va lasa sau te ameninta, sa nu ucizi copilul. Mai bine
sacrifica-te si da-ti viata pentru copil si vei fi numarata in rindul
mucenicelor, decit sa-l ucizi si sa fii chinuita in iad ucigas. Roaga-te
cu credinta lui Dumnezeu pentru sotul tau si cred ca-l va imblinzi mila
Lui".
Rugindu-se
mult cu post si lacrimi intr-o noapte femeia a adormit putin si a avut
un vis infricosat. Se vedea ca mergea singura pe o vale de munte. Pe
marginea drumului din dreapta a vazut copaci mari incinsi de foc si cite
o femeie ce facuse avorturi legata de trunchiul lor, iar vulturi cu
gheare si cioc de foc veneau si le mincat pieptul. In stinga drumului,
iarasi, copaci aprinsi si femei ucigase de prunci legate cu funii de ei,
iar serpi fiorosi le sugeau sinii.
Plingind
de spaima, a vazut un tinar frumos venind spre ea si l-a intrebat:
"Doamne, tu esti Mintuitorul Hristos?" Iar el i-a raspuns: "Nu sint
Hristos, ci sint sluga Lui si ingerul tau pazitor, care pururea te
pazesc in aceasta viata si am venit sa te scot de aici. Si l-a intrebat
femeia: "care este pacatul acestor femei ce se chinuiesc asa de cumplit,
legate de copacii incinsi de foc?" Iar ingerul i-a raspuns: "Aceste
femei au ucis copiii lor in pintece si n-au vrut sa-i nasca dupa porunca
lui Dumnezeu. De aceea asa se vor chinui in veci. Iata, aici aveai sa
te chinui si tu, daca ascultai pe barbatul tau si-ti avortai
copilul...".
Desteptindu-se
din somn cuprinsa de spaima, femeia a spus toate cele vazute sotului
ei. Iar el, miscat de Duhul Sfint, i-a cerut iertare, fagaduind ca
niciodata nu o va mai sili la acest pacat cumplit. Apoi a cerut sa fie
dus si el la preot sa-si marturiseasca pacatele. Si asa credinta femeii a
salvat si copilul si sotul de la pierzare.
Iubiti credinciosi,
Sa
cerem de la bunul nostru Mintuitor sa ne dea si noua credinta sutasului
roman din Evanghelia de astazi. Credinta si smerenia lui, ca si
dragostea lui pentru sluga bolnava, sint virtuti care lipsesc multor
crestini din zilele noastre. Sa cerem de la Dumnezeu in rugaciunile
noastre mai multa credinta si toate virtutile parintilor nostri, care
ne-au nascut si crescut. Oare de cite ori s-au rugat si s-au jertfit
pentru noi tata si mama? Oare nu credinta lor curata si lacrimile lor
ne-au facut de atitea ori sanatosi, ne-au ajutat in necazurile vietii,
ne-au intarit in credinta si ne-au tinut aproape de Hristos?
Sa
facem deci si noi ce au facut parintii si sfintii nostri. Sa le imitam
viata, credinta, smerenia, rabdarea si jertfa lor. Sa ne rugam cu
credinta tare in Dumnezeu peNtru toata lumea, incepind cu cei din casa
noastra. Sa ne rugam lui Dumnezeu pentru ca fiii si rudele noastre sa
aiba credinta tare si curata, sa vina la biserica regulat, sa se
fereasca de secte si pacate, sa se vindece de boli sufletesti si
trupesti si sa urmeze in toate lui Hristos.
Sa
ne rugam pentru intarirea dreptei credinte si a unitatii crestine in
lume. Sa ne rugam cu credinta pentru cei bolnavi care sufera greu si
asteapta rugaciunea si mingiierea noastra. Sa ne rugam pentru saraci,
pentru orfani, pentru toti oamenii si pentru credinta si dragostea
noastra ii va milui Dumnezeu. Iar Dumnezeul dragostei, al milostivirii
si al iubirii de oameni va primi rugaciunea si credinta noastra, va
intra in casele si inimile noastre, va intari credinta si pacea in lume,
va vindeca si va alina suferintele noastre sufletesti si trupesti, va
binecuvinta pamintul cu ploaie timpurie si tirzie, va ajuta pe cei
pentru care ne rugam, ne va ierta si noua pacatele si va mintui in dar
sufletele noastre. Amin.
Parintele Cleopa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu