PREDICA  PĂRINTELUI  CLEOPA , DIN  DUMINICA  A  PATRA  DE  POST  A  SFINTELOR  PASTI  !
Predică la Duminica a IV-a a Sfîntului şi Marelui Post
( a Sfîntului Ioan Scărarul )
Despre credinţă şi îndoială
                                       
Versiune fara diacritice | Predici la duminici
Iubiţi credincioşi,
Să înţelegem că alta este credinţa tare, deplină, şi alta este 
credinţa îndoielnică şi puţină. Prin credinţa dreaptă şi deplină omul 
poate, cu puterea lui Dumnezeu, să facă minuni şi să dobîndească 
fericirea vremelnică şi veşnică. Credinţa deplină sau desăvîrşită este 
credinţa propovăduită de Biserica Ortodoxă şi mărturisită pe scurt în 
Simbolul Credinţei (Crezul). Această sfîntă şi dreaptă credinţă, 
împreună cu lucrarea faptelor bune, cu scopul de a plăcea numai lui 
Dumnezeu, îi aduce omului mîntuirea sufletului (I Corinteni 10, 31).
Să ştiţi, fraţii mei, că sînt multe feluri de credinţe pe pămînt care
 nu aduc mîntuirea sufletului, ci şi la piezare îl duc. Aşa sînt 
credinţele păgîne, credinţele strîmbe ale celor care cred în vrăji, în 
descîntece şi în fermecătorii, în visuri şi vedenii false şi alte multe 
feluri de credinţe străine de adevăr care duc la pierzare pe cei 
înşelaţi de ele. Numai credinţa cea deplină şi dreaptă pe care o 
mărturiseşte şi o propovăduieşte Biserica Ortodoxă este mîntui-toare 
fiind întemeiată pe Sfînta Scriptură şi Sfînta Tradiţie apostolică şi 
patristică. Ea are temelie neclintită pe Hristos piatra cea din capul 
unghiului (Matei 21, 42).
Sfinţii şi dumnezeieştii Părinţi, ca şi Sfinţii Apostoli au fost cei 
mai mari apărători ai dreptei credinţe la cele şapte Sinoade ecumenice 
şi la cele locale. Prin învăţăturile lor scrise ne-au lăsat luminate 
căile mîntuirii, care duc la Hristos numai după dreptarul credinţei 
Ortodoxe. Cînd pe Sfîntul Vasile cel Mare îl îndemna guvernatorul Modest
 să primească unirea cu erezia lui Arie, atunci marele ierarh i-a zis: 
"Nu! Biserica a primit învăţătura sa de la Hristos Dumnezeu şi această 
învăţătură eu sînt dator s-o apăr chiar cu preţul vieţii mele. De aceea 
nu voi îngădui să se lase la o parte sau să se schimbe vreun cuvînt, sau
 măcar o silabă din această dumnezeiască predanie. Ci ca un paznic 
rînduit de Dumnezeu prin har voi sta aici credincios şi neclintit la 
postul meu, chiar dacă voi plăti această împotrivire cu viaţa mea. Eu nu
 voi înceta de a apăra tezaurul cel nepreţuit al credinţei contra 
tuturor vătămăturilor ce vin de la necredincioşi şi eretici. Adevărurile
 dreptei credinţe au fost păstrate în totalitatea şi curăţia lor cu 
multe jertfe omeneşti şi cu mari valuri de sînge creştin".
Cînd milioane de oameni, bărbaţi şi femei, copii, tineri şi bătrîni, 
învăţaţi şi filosofi din primele veacuri ale creştinismului şi-au dat 
viaţa pentru învăţătura creştină, pentru a ne lăsa moştenire curată în 
Iisus Hristos, nimeni dintre creştinii zilelor noastre n-are dreptul să 
strice frumuseţea şi podoaba dreptei credinţe, avînd în ea adevărul. 
Toţi care vor face unele schimbări în cuvintele Sfintei Scripturi şi ale
 Sfintei Tradiţii nu vor avea parte de Hristos şi nu vor moşteni 
împreună cu sfinţii Lui cereasca împărăţie.
Credinţa deplină şi tare este cea care se lucrează prin dragoste 
(Galateni 5, 6), adică cea care este urmată de fapte bune. Iar credinţa 
care este lipsită de dragoste, adică de fapte bune, este zadarnică şi 
nefolositoare. Aceasta ne-o arată Sfîntul Apostol Pavel zicînd: De aş
 avea darul proorociei şi orice ştiinţă şi de aş avea totă credinţa 
încît să pot muta şi munţii, iar dragoste nu am, nimic nu sînt (I 
Corinteni 13, 2). Încă să ştim, fraţilor, că dreapta noastră credinţă 
cea deplină şi tare, care lucrează prin fapte bune, trebuie să fie 
statornică pînă la ultima noastră suflare. În această privinţă avem mii 
şi milioane de pilde lăsate nouă de Sfinţii lui Dumnezeu care L-au 
mărturisit şi, pentru dragostea Domnului şi Mîntuitorului nostru Iisus 
Hristos, şi-au pus sufletele lor pentru Evanghelie, răbdînd pînă la 
moarte înfricoşătoare chinuri. Pentru a adeveri acest lucru despre 
credinţa cea statornică a Sfinţilor lui Dumnezeu voi aduce cîteva 
exemple din viaţa Bisericii.
Primul exemplu de jertfă totală pentru mîntuirea lumii şi pentru 
propovăduirea Sfintei Evanghelii pe pămînt a fost Însuşi Domnul nostru 
Iisus Hristos. El ne-a descoperit adevărurile veşnice ale dreptei 
credinţe. El ne-a învăţat cum să credem în adevăratul Dumnezeu cel 
închinat şi mărit în trei persoane: Tatăl, Fiul şi Duhul Sfînt. Hristos,
 Mîntuitorul lumii, ne-a descoperit că Duhul Sfînt purcede de la Tatăl 
şi ni L-a trimis pe pămînt ca Mîngîietor şi Domn al vieţii. El a sfinţit
 pe fecioara Maria prin întruparea Sa şi ne-a încredinţat-o tuturor ca 
Născătoare de Dumnezeu şi mamă, zicîndu-i: Iată fiul tău! iar prin iubitul Său ucenic Ioan Evanghelistul, căruia i-a spus: Iată mama ta! (Ioan 19, 26-27), ne-a făcut fiii ei.
Dreaptă credinţă plină de Duh şi de putere a avut dintre oameni cel 
mai mult Maica Domnului, cea dintîi rugătoare pentru noi toţi înaintea 
Preasfintei Treimi. Ea a crezut în cuvintele Arhanghelului Gavriil şi 
prin el a primit să nască cu trup pe Hristos, cînd a spus: Fie mie după cuvîntul tău! (Luca 1, 38).
Dar ce vom spune de marea credinţă a Sfinţilor Apostoli? Oare nu ei 
au semănat dreapta credinţă şi Evanghelia în toată lumea? Nu au 
străbătut ei Asia, Europa şi Africa, vestind venirea Mîntuitorului în 
lume şi apropierea Împărăţiei Cerurilor? Nu au răbdat ei atîta prigonire
 şi temniţă şi moarte martirică pentru Hristos şi pentru Evanghelie? Nu 
au vindecat ei bolnavi şi tot felul de suferinzi cu puterea credinţei, 
chemînd numele lui Hristos? Nu au dărîmat ei capiştile idoleşti şi în 
locul lor au înălţat biserici creştine?
Astfel, ce vom vorbi de credinţa plină de rîvnă a lui Petru, căruia i-a spus Hristos: Amin zic ţie, tu eşti Petru şi pe această piatră voi întemeia Biserica Mea şi porţile iadului nu o vor birui
 (Matei 16, 18)? Oare nu a fost el răstignit pe cruce cu capul în jos 
pentru dragostea lui Hristos? Ce vom zice de credinţa Apostolului Pavel,
 gura lui Hristos? Pe el l-a făcut Mîntuitorul din tiran şi persecutor, 
Apostol al neamurilor şi martir. Deci, cum vom lăuda credinţa de foc a 
Sfîntului Pavel, dragostea lui pentru mîntuirea păgînilor şi a evreilor,
 curajul şi bărbăţia lui, înţelepciunea lui şi răbdarea lui, bătăile, 
temniţa şi lanţurile pe care le-a suferit el pentru Evanghelie, 
învrednicindu-se să fie înălţat de Duhul Sfînt pînă la al treilea cer? 
Oare nu el a spus că după plecarea mea vor intra între voi lupii răpitori - adică ereticii -, care nu vor cruţa turma? (Fapte 20, 29).
Cine poate spune cu cîtă dragoste şi fierbinte credinţă au slujit 
Apostolii pe Hristos şi Evanghelia Lui? Sau cine ştie cîte bătăi şi 
torturi şi lanţuri au pătimit pentru Hristos Sfinţii Mucenici? Căci cu 
cît îi chinuiau păgînii mai mult, ei mai tari se făceau în credinţă şi 
primeau cu bucurie să moară pentru Iisus, decît să se lepede de El. Cine
 ştie dintre muritori numărul şi numele tuturor sfinţilor lui Dumnezeu? 
Sau cine poate lăuda după vrednicie credinţa lor, dragostea lor, 
smerenia lor, bărbăţia lor şi sfinţenia cu care au trăit ei Evanghelia 
şi au împlinit poruncile lui Dumnezeu? Oare ei credeau în Hristos numai 
cu buzele sau pentru răsplată? Sau slujeau Biserica pentru ranguri? Sau 
mărturiseau Evanghelia învierii pentru bani şi daruri?
Nu, niciodată. Sau se temeau de oameni mai mult decît de Dumnezeu? 
Sau se certau pentru întîietate? Sau se pîrau unii pe alţii, sau 
urmăreau averi şi scopuri pămînteşti în Biserică? Sau se îndoiau în 
credinţă şi schimbau după plac şi după mintea lor învăţătura 
Evangheliei, cum fac sectele de azi? Nu. Ci credinţa lor dreaptă şi 
statornică în Dumnezeu era tare ca fierul; feţele şi inimile lor 
străluceau de lumina Duhului, ca făcliile pentru sfinţenia vieţii lor; 
mîinile lor nu oboseau să dea milostenie, picioarele lor nu conteneau să
 alerge la biserici şi la vestirea Evangheliei; gurile lor nu încetau să
 se roage lui Dumnezeu, iar sufletele lor albe ca zăpada aşteptau cu 
bucurie dezlegarea de trup şi unirea în cer cu Hristos.
Aceeaşi credinţă tare pînă la jertfă şi viaţă îngerească au dus pe 
pămînt toţi sfinţii şi Cuvioşii Părinţi ai Bisericii Ortodoxe. Ei cu 
rugăciunea şi credinţa lor făceau multe minuni, cu lacrimile lor 
sfinţeau pustiul şi mănăstirile, cu inima lor odihneau pe Dumnezeu, iar 
cu înţelepciunea şi sfaturile lor scriau cărţi de folos, apărau dreapta 
credinţă în lume, combăteau pe eretici şi izgoneau pe diavoli dintre 
oameni. De aceea sînt trecuţi ca sfinţi în calendar şi le cerem 
ajutorul.
Ce putem spune de părinţii şi înaintaşii noştri care au păstrat cu 
atîta sfinţenie şi tărie credinţa ortodoxă pe pămîntul ţării noastre? Să
 amintim de marele domn al Moldovei Ştefan cel Mare, care a apărat 
ortodoxia aproape o jumătate de secol şi a înălţat 48 de biserici şi 
mînăstiri. Să pomenim şi pe domnul martir Constantin Brîncoveanu, cu cei
 patru copii ai săi, care şi-au vărsat sîngele pentru Hristos departe de
 ţară. Să amintim şi pe ierarhii mărturisitori şi apărători ai dreptei 
credinţe din Transilvania, şi pe sihaştrii şi cuvioşii sfinţi care s-au 
nevoit în Carpaţi, în pădurile şi mînăstirile noastre.
Nu putem uita nici pe bunii noştri părinţi şi ţărani credincioşi de 
la sate. Oare cîţi erau mai credincioşi decît ei? Cine se ruga mai cu 
credinţă şi cu lacrimi ca ei, ţăranii şi mamele noastre blînde şi 
evlavioase de prin sate?
Toate acestea le-am spus, fraţii mei, ca să ne dăm seama că şi în 
ţara noastră credinţa în Dumnezeu a avut dintotdeauna bărbaţi sfinţi, 
trăitori adevăraţi în Hristos şi apărători ai credinţei curate împotriva
 tuturor sectelor şi a celor îndoielnici şi slabi în credinţă.
Iubiţi credincioşi,
Împotriva credinţei adevărate şi puternice în Dumnezeu, de-a lungul 
celor două mii de ani de creştinism, s-au ridicat tot felul de 
obstacole, ispite şi neghine, cum le numeşte Iisus Hristos în pildele 
Sale. Şi care au fost acestea? La începutul creştinismului s-au ridicat 
creştini iudaizanţi, care voiau să amestece credinţa curată în Hristos 
cu practicile religioase ale Legii Vechi. Apoi s-au ridicat împotriva 
credinţei propovăduite de Mîntuitorul şi de Apostoli, împăraţi păgîni 
romani, care prin grele persecuţii sîngeroase căutau să-i întoarcă pe 
creştini din nou la idolatrie.
Din secolul IV diavolul a ridicat împotriva credinţei apostolice tot 
felul de eresuri, secte şi curente filosofice păgîne, ca arianismul, 
nestorianismul, monofizismul, monotelismul, iconoclasmul, gnosticismul, 
maniheismul, montanismul şi multe altele. Mai tîrziu s-au ridicat 
reformiştii luterani, calvinii, husiţii şi sectele mai noi din zilele 
noastre. Toate acestea au urmărit slăbirea dreptei credinţe şi 
convertirea ortodocşilor la eresul lor. Unii au reuşit mai mult, alţii 
mai puţin în scopul lor prozelitist, diabolic, de fărîmiţare a Bisericii
 lui Hristos, iar alţii au dispărut fără urme.
Corabia Bisericii lui Hristos merge mai departe pe marea vieţii dar 
diavolul nu încetează s-o atace cu noi şi noi arme şi ispite. Cea mai 
puternică armă, după secte, este necredinţa în Dumnezeu care, luînd 
locul păgînismului, încearcă să slăbească credinţa tare şi curată în 
Dumnezeu. Însă jertfa păstorilor devotaţi ai Bisericii, scrierile 
Sfinţilor Părinţi şi rugăciunile călugărilor şi ale credincioşilor au 
slăbit atacul necredincioşilor.
Atunci diavolul a inventat o nouă armă împotriva credinţei vii, 
lucrătoare în Hristos, anume, îndoiala. Creştinii îndoielnici sînt din 
ce în ce mai numeroşi. Ei cred în Dumnezeu, dar se îndoiesc şi de viaţa 
veşnică, şi de puterea rugăciunii, şi de harul Lui. Se roagă, dar cu 
îndoială, cum s-a rugat şi tatăl copilului bolnav din Evanghelia de 
astăzi. Creştinii îndoielnici merg la biserică numai cînd sînt bolnavi, 
cînd au duşmani, necazuri, sau examene. În rest, spun că n-au timp, că 
se pot ruga şi acasă sau că se roagă preoţii pentru ei. Aceştia se 
îndoiesc şi de viaţa veşnică, şi de puterea rugăciunii, şi de harul 
preoţiei, şi de sfinţenia Sfintei Împărtăşanii. Duhul îndoielii este un 
diavol cumplit care chinuie pe mulţi credincioşi şi îi aruncă în 
deznădejde, în gînduri negre, în secte, în sinucidere. Căci şi creştinii
 care se duc la secte, tot din cauza îndoielii în credinţă o fac. De 
aceea îndoielnicii şi sectanţii sînt mereu tulburaţi, îngînduraţi, gata 
oricînd de ceartă şi chiar de răzbunare.
O imagine clară a îndoielii noastre în credinţă o prezintă Evanghelia
 de astăzi. Un tată şi-a adus copilul bolnav de epilepsie să-l vindece 
Hristos. Mai întîi a cerut să-l vindece ucenicii Săi dar n-au putut. 
Apoi căzînd la picioarele lui Hristos, I-a spus durerea şi L-a rugat 
să-i vindece copilul. Dar Mîntuitorul întîrzia să facă minunea. De ce? 
Din cauza necredinţei tatălui copilului. Că iată cum se ruga: "Doamne, 
de poţi ceva, ajută-ne nouă, fiindu-Ţi milă de noi!" Atunci Hristos i-a 
răspuns: De poţi crede, toate sînt cu putinţă celui credincios. Tatăl copilului, apăsat de boala fiului său, a strigat cu lacrimi: Cred, Doamne! Ajută necredinţei mele! (Marcu 9, 22-24). Atunci îndată Hristos a izgonit duhul rău din copil şi l-a vindecat.
Oare cîţi dintre creştinii noştri nu cîrtesc înaintea lui Dumnezeu 
cînd sînt în suferinţă şi necaz? Cîţi nu vin la biserică şi se roagă mai
 mult din interese pămînteşti, zicînd cam aceleaşi cuvinte îndoielnice: 
"Doamne, dacă eşti bun, ajută-mi! Doamne, dacă m-ai iertat, 
miluieşte-mă! Doamne, dacă poţi şi vrei, vindecă-mă şi pedepseşte pe 
vrăjmaşii mei!" Or, aceasta nu este rugăciune primită de Dumnezeu!
Iubiţi credincioşi,
Dacă vrem să ne mîntuim şi să fim miluiţi de Hristos, să avem 
credinţă tare, vie, curată, statornică. Altfel nu ne aude repede 
Dumnezeu. Sau ne răspunde ca omului din Evanghelia de azi: De poţi crede, toate sînt cu putinţă celui credincios! Să avem credinţă puternică şi toate le vom dobîndi.
Îndoiala în credinţă a adus lumea aici, la marginea prăpastiei. 
Îndoiala în credinţă a creat atîtea secte şi a adus dezbinarea în 
Biserică, în familie şi peste tot. Cum ne putem întări în credinţă ca să
 scăpăm de îndoială şi de cumplitele ei urmări? Numai prin rugăciune şi 
post, prin deasă spovedanie şi împărtăşire şi prin citirea cărţilor 
sfinte. Căci aşa a răspuns Mîntuitorul ucenicilor Săi care L-au 
întrebat: Pentru ce noi n-am putut să-l scoatem? Pentru puţina voastră credinţă (Matei 17, 19-20). Acest neam de diavoli cu nimic nu poate fi scos, fără numai cu rugăciune şi cu post! (Marcu 9, 28-29).
Vedeţi ce ne răspunde Hristos? Vedeţi puterea rugăciunii ajutată de 
post? Vedeţi puterea postului ajutat de rugăciune? În zadar unii vorbesc
 de rău postul. În zadar alţii se roagă, dacă nu vor să postească. Uniţi
 rugăciunea cu postul, mergeţi regulat la Sfînta Liturghie, spovediţi-vă
 curat, mai ales acum în Sfîntul şi Marele Post. Împăcaţi-vă, ajutaţi-vă
 în greutăţile vieţii şi creşteţi-vă copiii în credinţă şi frică de 
Dumnezeu, ca să nu fie robiţi de diavolul prin păcatele tinereţii. Doar 
vedeţi cîţi părinţi suferă pentru copiii lor bolnavi, neascultători şi 
răi.
De ne vom ruga cu credinţă şi cu post, vom dobîndi cererile noastre 
şi vom putea rosti cu folos rugăciunea omului din Evanghelia de astăzi: Cred, Doamne! Ajută necredinţei mele! Amin.
 
 
 
          
      
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu