Dragii mei,
Este uimitor, am rămas cu gura căscată la propriu ,când am găsit într-un caiet din 2003, o trăire despre MARELE FILOSOF al Antichităţii, PLATON !
MARELE FILOSOF PLATON, toate câte a scris şi a spus , a fost numai sub VEGHEREA DUHULUI CELUI PREA SFÂNT !
Deci ,în această dimineaţă o Lumină albă, orbitor de strălucitoare mă cutremură cu tot cu pat ,şi brusc ,nu mai sunt cu sufletul în patul meu, ci sunt în mijlocul unei mari Mulţimi de Oameni. Mai la distanţă de mulţime dragilor, văd Un caiet de matematică , cu foi scrise, dar si cu foi nescrise, adică avea si foi albe.
Mulţimea de oameni ,nu se apropiau de acest Caiet de Matematică, ci doar priveau la ceea ce se întâmpla.
Aud un glas dragilor, care vine de sus, din Cerul prea senin şi strălucitor .
Glasul dragilor spunea răsunător de tare aşa :
"Ar trebui să-i dau lui PLATON , două mii de Idei ,acuma !
dar un alt glas intrevine şi zice :
Acuma nu !
Sosesc eu ,la PLATON !
Fraţilor ! Acum ,fiind lângă acel caiet de Matematică cu foi scrise pe partea stângă şi urma partea dreaptă a caietului ,care era albă foaia, văd O MARE MINUNE !
Pe foaia albă nescrisă, s-.a aşezat O Lumină roşie trandafirie , extrem de strălucitoare.
Această Lumină roşie dragilor, pulsa pe caietul de matematică , şi-l îndemna pe PLATON ca să scrie .
Lumina Roşie dragilor , o vedea toată Mulţimea adunată. O vedeau de la distanţă, pentru că era mare şi stralucitoare.
MARELE FILOSOF PLATON fraţilor ,scria sub Inspiraţia Duhului SFÂNT !
Duhul Cel Prea Sfânt , îi dicta lui Platon, toate ideile, pe care le asternea pe foaia de matematică.
Dragii mei, cred că acum mă credeţi când şi eu vă spuneam de multe ori, că scriam noaptea în caietele mele, auzeam glasul Lui Dumnezeu,şi nu aveam nevoie de veioză !
LUMINA LUI DUMNEZEU, roşie, verde de smarald, aurie sau albastra stralucitoare, stătea în permanenţă sub vârful creionului sau al pixului meu, şi scriam fară probleme în întuneric total. Ca si acum de altfel. Adeseori scriu noaptea in caietul de suflet, ce îl ţin lângă pernuţa mea, fără ca să aprind veioza.
Dragii mei, gândiţi-vă numai, cât de mare şi inimaginabilă pentru noi, este PUTEREA LUI DUMNEZEU !
Să credem în EL şi în Maica Domnului, şi să ne închinăm cu toată fiinţa noastra ! Căci numai la DUMNEZEU şi la MAICA DOMNULUI, ne este toată Mila şi Nădejdea noastră.
Am adus aici, de pe net, câte ceva despre PLATON !
Platon - viața și opera - scurte considerații | |
(Istorie) | |
A
considera opera lui Platon doar o speculatie, doar o pura creatie
ideatica, fara valoare practica sau doar o forma a gandirii umane fara
suport material, fara aplicatii practice, o simpla incercare de
teoretizare si atat, reprezinta o falsa cunoastere a acestei opere.
In cadrul istoriei psihologiei, momentul Platon este deosebit de important prin faptul ca acest autor antic, redand conceptia mentorului sau spiritual, Socrate, pregatea de fapt opera urmasului sau, elevului sau, Aristotel, cel care poate fi socotit pe drept cuvant parintele psihologiei, in contextul in care predecesorii sai erau inca tributarii unei gandiri mitice, el ridicandu-se la un grad superior de intelegere si interpretare a vietii psihice, a lumii in general. |
Viata lui Platon
Viata lui Platon
Platon
s-a nascut la Atena (sau Egina) in 7 Thargolion a primului an al
Olimpiadei a 88-a, asadar in anul 427 i.Hr., sau, dupa altii, in 7
Thargolion Olimpiada a 87-a, adica in anul 428 i.H. 327, primind numele
de Aristokles, ca fiu al lui Ariston si al Periktionei, care isi aveau
originea intr-una dintre cele mai vechi si mai nobile familii din Atena.
Ariston se tragea din familia regelui Kodros, iar Periktione, din
familia lui Solon. Porecla de Platon i-a fost data mult mai tirziu de un
maestru de gimnastica si aceasta din pricina figurii lui solide, a
frumusetii, armoniei si sanatatii lui fizice. Din acest motiv nu este
deloc surprinzator ca poporul grec l-a trecut pe Platon in legendele
sale. Asa de ex. Olimpodor ne-a transmis legenda ca, indata dupa
nasterea lui Platon, parintii acestuia l-au asezat pe Hymettos, in timp
ce ei aduceau jertfa lui Pan, lui Apollo si nimfelor. In timpul acesta
albinele zburau in jurul copilului si-i depuneau pe buze miere si de
aceea acesta va vorbi mai tirziu asa de frumos si de inspirat. Iar dupa
alta legenda si mai veche, Platon ar fi de origine divina. Aceste
legende nu lamuresc decit faptul ca Platon a fost o personalitate
uriasa.
Din
acest motiv este foarte interesant sa urmarim pe Platon pe drumul
educatiei sale. Platon a trait cu intensitate destinul asa de zbuciumat
si schimbator al patriei sale. Se crede ca profesorii lui au fost
Dionisius, Ariston din Argos, Drakon si Megillus din Agri-gent. Platon a
luat parte la mai multe expeditii si lupte la Tangra, Corint si Delium.
Dar aceste razboaie, expeditia in Sicilia si mai ales dezastrul suferit
de Atena in razboiul impotriva Spartei, au contribuit in mare masura ca
sa-i atraga atentia tinarului Platon asupra metehnelor de guvernamint
ce stapineau in orasul sau natal. Desi, trebuie sa subliniem acest
lucru, Platon isi iubea cu pasiune orasul in care vazuse lumina zilei.
Se spune ca el ar fi zis, cu o ocazie oarecare, ca multumeste zeilor
pentru trei lucruri: ca s-a nascut barbat, ca el s-a nascut in Atena si,
in sfirsit, ca el s-a nascut in timpul lui Socrate.
Faptul
ca el a trait in preajma genialului intelept atenian a avut o
importanta covirsitoare asupra evolutiei spirituale a lui Platon. Se
stie ca Socrate a fost un dusman neimpacat al regimului oclocrat.
Resentimentul lui Socrate fata de democratie era fundamentat pe o
convingere doctrinara. Meteahna cea mare a democratiei era, dupa
Socrate, ca in timp ce in viata cetateneasca in orice afacere hotaraste
specialistul, in afacerile oficiale si in conducerea statului, dupa
convingerea democratica, trebuie sa hotarasca numarul de voturi si nu
intelegerea. Acest fel de a gindi era pentru Socrate o nebunie si din
aceasta pricina el combate democratia. In aceasta tendinta
antidemocratica Socrate se intil-neste cu tineretul atenian aristocrat.
Probabil ca si aceasta l-ar fi determinat pe Platon sa-l urmeze pe
Socrate.
Inainte
de a-l cunoaste pe Socrate, Platon se ocupase - cum am remarcat-cu
poezia, in care, dupa spusa lui Zeller, ar fi ajuns foarte departe. De
asemenea el a fost introdus in filozofia heracliteana de catre Cratylas.
Dar se-spune ca, in clipa in care Platon l-a cunoscut, datorita lui
Critias si Charmides, pe Socrate, a ars toate incercarile sale poetice
si a urmat acestuia. Platon era in virsta de 20 de ani. Tinarul plin de
entuziasm si cu o fantezie creatoare puternica a avut o ocazie buna de
a-si disciplina gindirea in preajma logicianului Socrate, iar marimea de
caracter a maestrului sau i-a trezit admiratia. Este mai mult ca
posibil ca in acest timp el a facut cunostinta si cu alte directii
filozofice. Deci Platon si-a cistigat o cultura imensa, fie prin
educatia si instructia temeinica pe care o primise, fie prin influenta
pe care a exercitat-o asupra sa atmosfera spirituala in care el
respira. Caci nu trebuie sa uitam ca educatia tinarului Platon se
intimpla intr-o epoca in care Atena era sufletul cultural al lumii
antice. Literatura creata de trage-dienii greci era in floare tocmai in
timpul scolaritatii lui Platon. in acelasi timp cu genialele opere ale
lui Sofocle, Eschil si Euripide sa mai jucau piesele lui Aristofanes, pe
care Platon sigur ca le-a cunoscut. El a mai fost apoi influentat si de
megaricul Euclide. Toate aceste influente au contribuit ca Platon sa
ajunga la convingerea "ca nemurirea sufletului nu o poate cistiga
inteleptul decit prin totala sa daruire in slujba Ideii".
Dar
Platon n-a fost influentat numai de literatura, teatru si filozofie, ci
si de artele plastice. In acest timp Stoua Poikile a fost infrumusetata
cu tablouri de catre celebrii pictori Polygnot
si Pamainos, iar Phidias si Polokletos au impodobit Atena cu sculptori,
ce si astazi fac obiectul admiratiei noastre. in gustarea acestor opere
de arta a deprins si Platon maiestria de a descrie cu multa plasticitate
ideile, devenind astfel cel mai mare "sculptor al ideilor" al
antichitatii.
Desigur
ca de mare importanta a fost mai ales influenta pe care Platon a
suferit-o din partea filozofilor ca Euclide, prin care a cunoscut
filozofia eleata, Simmias si Cebes, prin care el a cunoscut filozofia
lui Philolaos si Heraclit. Trebuie sa mai subliniem faptul ca in acest
timp infloreau in Atena sofistica si retorica. Platon a cunoscut
temeinic sofistica, pe care el o va combate cu ardoare. De asemenea
Platon combate si retorica timpului sau, din pricina ca retorii
confundau retorica cu filozofia. Se mai crede ca Platon ar fi ascultat
in Atena pe Zenon din Elea. Ca el a cunoscut temeinic filozofia eleata
ne sta marturie dialogul Parmenides.
Dar
influentele acestea au fost mult depasite de aceea a lui Socrate. Am
vazut ca Socrate traia intr-o epoca in care in Atena facea mare dezastru
individualismul cel mai cras. Sofistii, retori si multi poeti ai
timpului preamareau individul, pe care-1 considerau a fi substanta
lumii morale. Socrate se opune curentului acesta individualist prin
aceea ca el cauta sa trezeasca spiritul autocunoasterii, fiindca
certitudinea oricarei realitati morale se afla in cunoasterea legilor
general-valabile, ce se afla in constiinta morala. Ce impresie uriasa
trebuie sa fi facut aparitia lui Socrate asupra spiritului cu o
rezonanta afectiva atit de mare ca a lui Platon ? Aceasta cu atit mai
mult cu cit si Platon era martor al decadentei morale si religioase
inlauntrul comunitatii de viata a poporului
atenian. La aceasta decadenta au contribuit, desigur, si unii
tragedieni, care si-au permis sa expuna in operele lor zei si eroi, care
trezesc risul. Sofistii preamareau, cu cuvinte mari si umflate,
posibilitatile individului si subiectivismul moral. Superstitiile cele
mai copilaresti isi gasisera iarasi un pamint fertil in Atena. Socrate
le combate cu un argument, care-l apropie de filozofii eleati, intrucit
el face dovada ca virtutea si moralitatea sint cunoastere autentica.
Sofistii au asezat pe tron, in locul ratiunii, intelectul cotidjan, al
simplismului, iar cei care mai credeau in mistere au trimis in exil atit
intelectul cit si ratiunea. Socrate are meritul de a le fi readus in
patria lor si cu aceasta in cultura omenirii si de a le fi redat locul
care li se cuvenea, ceea ce a insemnat ca el a ridicat ratiunea la
rangul de domnitoare peste intelect si instinct. in preajma acestei
personalitati uriase pe care Platon o urmeaza pe strazile si pietele
Atenei, pentru a-i sorbi cuvintele si a-i patrunde sensul spuselor sale,
el invata cu multa truda arta dialecticii si a descoperirii adevarului,
pentru a-si cladi in lumea spiritului sau o lume noua si pentru a se
transforma, cum zice Zeller, dintr-un poet diletant intr-un filozof
veritabil. Opt ani a luptat Platon cu spiritul lui Socrate, asa cum
Iacob a luptat cu ingerul Domnului, si rezultatul acestei lupte a fost
ca scinteia geniului, ce mocnea in sufletul lui Platon, s-a transformat
intr-un incendiu urias. De aceea este si explicabil de ce Socrate este
personajul principal in toate dialogurile platonice.
Dar
si mai mult l-a zguduit moartea martirica a prietenului si maestrului
sau iubit. Bolnav fiind, Platon n-a putut lua parte la ultimele discutii
pe care Socrate le-a avut cu elevii sai. Dar aceasta drama, pe care a
trait-o cea mai interesanta figura de filozof a antichitatii, a fost asa
de hotaritoare, incit ea 1-a determinat pe Platon sa se salveze din lumea senzoriala
intr-o lume suprasensibila, cum zice Zeller. De aceea dupa moartea lui
Socrate nici o problema nu i-a mistuit sufletul lui Pla ton cu dogoarea
ei mai mare decit problema politicii celui mai bun stat. Poate ca numai
problema nemuririi sufletului l-a mai chinuit asa de mult. Plafon
reprezinta ideea ca intre morala si politica exista o legatura
existentiala. Pentru el etica este temeiul etern al politicii, caci
aceasta convingere i-a intarit-o moartea eroica a lui Socrate. Acesta
si-a aruncat viata in cumpana mortii, tocmai pentru a salva eternitatea
valorilor etice. Din dialogurile platonice ajungem la concluzia ca
sufletul mare al lui Socrate traieste mai departe tocmai fiindca in
acesta era vie nostalgia dupa ceea ce are valoare eterna. Ceea ce a fost
muritor in fiinta lui Socrate a disparut, dar in opera platonica
a ramas ceea ce era in acesta vesnic si netrecator : Socrate oa
prototipul inteleptului, ca paradigma pentru aceia care nazuiesc sa
impreune adevarul cu viata si existenta.
Dupa
moartea lui Socrate, il intilnim pe Platon la prietenul sau Euclid in
Megara (399 i.Hr.). Cit timp a ramas el in Megara, nu stim nimic precis.
De asemenea nu stim daca din Megara el s-a intors la Atena sau a plecat
intr-o calatorie mai indepartata in Egipt. Dupa unii biografi Platon
s-ar fi intors in Atena, unde el era insa indezirabil, pentru regimul
democratic ce domnea acolo, caci se stie ca Platon intentiona sa
inlocuiasca democratia cu aristocratia spirituala, ce se fundamenteaza
pe o cultura morala si o credinta religioasa
mai inalta. Este convingerea pe care Platon si-o cistigase in preajma
lui Socrate, ca adevaratul conducator al poporului trebuie sa fie numai
filozoful (inteleptul), asadar ratiunea. Minat de nazuinta de a se
instrui si a asimila cit mai multa stiinta, Platon face in anii 395-390
i.Hr. calatorii mai indepartate in Kyrene si Egipt, Italia sudica si
Sicilia. Asupra ordinei cronologice a acestor calatorii parerile sint
foarte diferite. Sigur este ca in Egipt el a facut cunostinta cu
stiinta inalta a preotilor egipteni, iar in Kyrene, Platon face
cunostinta cu vestitul matematician Theodorus, care il introduce in
stiintele matematice. Caci, dupa marturia lui Produs, Platon a fost un
eminent matematician. Dar mai importante si mai fructuoase au fost
calatoriile lui Platon in Italia de sud si Sicilia. in Tarent, Platon a
facut cunostinta cu filozoful pitagoreian Architas, care l-a introdus
si mai temeinic in filozofia pitagoreica, decit au putut sa face acest
lucru in Atena un Cebes ori Simmias. Iar in Sicilia, Platon se
imprieteneste cu cumnatul tiranului Dyonisos (cel Batrin), cu Dion, si
prin aceasta voia sa-l intereseze pe cel dintii pentru planurile sale
politice. Dyonisos n-a aratat nici o intelegere pentru ideile politice
ale lui Platon, asa se face ca filozoful ajunge in conflict cu acesta,
care, ca sa scape de "incomodul moralist", il trata ca pe un prizonier
de razboi, predindu-l ambasadorului spartan Pollis, iar acesta il vindu
ca sclav in Egina. Filozoful cirenaic Anniceris il rascumpara si-i
darui libertatea. Dupa aceasta experienta tragica Platon se intoarse in
Atena.
Intors
la Atena (361 sau 360)-se pare complet vindecat de orice ambitie
politica-Platon se dedica numai filozofiei. Anniceris a refuzat sa
primeasca suma de bani pe care el o platise pentru Platon, si cu aceasta
s-a cumparat gradina Academos, unde Platon intemeie un fel de confrerie
in gimnaziul de acolo. Este vestita Academie platonica, ce avea forma
unei scoli superioare in Gimnaziul lui Akademos, iar forma ei
interioara era o comunitate spirituala intre maestru si elevi cu o
accentuata tendinta filozofica. Era vorba despre o comunitate intre
personalitati, care erau tinute laolalta de aceleasi idei filozofice :
ideea intelepciunii si a stiintei. In aceasta comunitate-straina de
orice interes material-"filia" devine temelia unui raport
moral-spiritual in care maestrul daruieste plin de iubire din bogatia sa
spirituala, iar elevii se cultiva si se maturizeaza din prinosul
acestui dar. "Prin comunitatea gin-dirii si a vointei de a produce
adevarul impreuna, acesta este pentru Platon, sensul oricarei prietenii
si iubiri prin care oamenii trebuie sa se uneasca. Din aceasta unire a
muritorilor, se produce mereu si mereu viata noua a ceea ce este
nemuritor. In aceasta Academie era un altar inchinat muzelor si lui Eros
; acelui Eros platonic, care n-are nimic de-a face cu iubirea
senzoriala, ci este reprezentantul nazuintei generale umane dupa Adevar,
Frumos si Bine. Asadar dupa ceea ce este vesnic. Este nazuinta
spiritualizata prin ratiune. Prietenia, iubirea si setea dupa stiinta se
unesc in acest Eros si formeaza o forta, ce are menirea sa uneasca
umanul cu divinul.
In aceasta Academie, Platon isi expune ideile sale filozofice, fie intr-o forma dialogica,
cum facea Socrate, fie 'intr-o forma expozitiva. Odata pe luna si in
zile anumite profesorii si elevii se adunau si organizau cite un
"symposion", in felul aceluia pe care-l descrie Platon in dialogul sau
celebru cu acelasi nume. Platon nu era singurul profesor in Academie, ba
chiar si elevii lui Platon au tinut cursuri. Dintre acestia amintim pe
Speusippos, nepotul lui Platon si urmasul acestuia-la conducerea
Academiei, Xenocrates din Calcedon, Menedemos din Phyra, Filippos din
Opus, Eudoxos si Aristotel. Nu posedam lista tuturor conducatorilor
Academiei, dar stim precis ca ea a durat 900 de ani, pina cind un edict
al imparatului Justinian (529 i.Hr.) a dizolvat-o.
Afara
de cursuri, Platon lucra asiduu la operele sale. Dialogurile platonice
au fost scrise in mare parte in timp ce Socrate traia. Caracteristica
acestora este ca aceste dialoguri nu se termina cu adevaruri ultime,
apodictice, absolute, ci-dupa modelul socratic-cu intrebari si probleme
chinuitoare, cu aporii, fiindca scopul acestora nu este sa invete, ci sa trezeasca activitatea proprie si sa deprinda la filozofare.
Platon
a mai fost tentat de doua ori sa-si realizeze planurile sale politice
in Sicilia. Intentia lui Platon in a doua calatorie pe care a facut-o
in Sicilia, intrerupindu-si activitatea filozofica, a fost ca, impreuna
cu prietenul sau Dion, sa determine pe tinarul conducator Dyonisius sa
transforme tirania intr-o monarhee intemeiata pe legi.. Planul acesta
n-a avut nici o sansa de izbinda, din pricina ca Dyonisius l-a suspectat
pe Dion ca are intentia sa-l rastoarne. Dion a fost exilat, iar Platon a
ramas fara nici o influenta. A treia calatorie a lui Platon in Sicilia
a facut-o ca sa impace pe Dyonisius cu Dion. Nici de data aceasta
Platon n-a avut nici un succes, ba era sa-1 coste chiar viata, daca n-ar
fi intervenit pentru el Architas din Tarent.
Dupa
intoarcerea la Atena, Platon s-a dedicat exclusiv filozofiei. In
aceasta epoca isi au obirsia cele mai grele de sens dintre dialogurile
sale, ca Parmenide, Solistul, Philebus si Legile. Platon s-a convins ca
un filozof, cu principii ca ale sale, nu poate realiza nimic pe plan
politic in Atena timpului sau si de aceea ia hotarirea "sa formeze
oameni politici" cum se exprima Zeller. Dupa aceste esecuri politice
Platon nu s-a mai ocupat de stiinta si filozofie. El a murit in virsta
de 80 de ani (347 i.Hr.). Elevii sai i-au cinstit memora declarind ziua
nasterii lui Platon drept o sarbatoare mare pentru Academie. Fara
indoiala ca Platon a fost o personalitate mare si un filozof veritabil.
Iata cum il descrie Goethe : "Platon se raporta la lume asemenea unui
spirit fericit, caruia ii place sa gazduiasca un timp in aceasta lume.
Si el nu e atat de preocupat sa faca cunostinta cu ea, fiindca el o
presupune, cit mai ales sa-i comunice ceea ce el aduce cu sine si de
ceea ce ea are nevoie. El patrunde in adincuri
mai mult ca sa umple lumea cu fiinta sa, decit ca s-o cunoasca. Platon
se misca spre inaltime, cu nostalgia, ca sa participe la originea ei.
Totul ceea ce el exteriorizeaza se raporteaza la un intreg etern, la un
Bine, Adevarat, Frumos, ale caror imperative el cauta sa le trezeasca
in fiecare piept" . Caci sufletul lui mare a fost miscat de nazuinta de a
salva comunitatea de viata a poporului grec. Prin aceasta nazuinta
Platon a devenit un mostenitor autentic al lui Socrate, desi, dupa cum
observa acelasi Zeller, Platon se va indeparta intrucitva de maestrul
sau mare. Spre deosebire de acesta, Platon elaborase un sistem
filozofic, in care voia sa-si introduca elevii sai, si de aceea el avea
nevoie si de alte mijloace mai subtile si mai savante, pentru a face
acest lucru. Din acest motiv filozofia sa a trebuit sa se retraga de
prin pietele si strazile Atenei in incaperile unei scoli filozofice.
Platon
preamareste si el puterea masurii pentru formarea vietii si a
existentei insului. Dar el este departe de a admite simplitatea
socratica, si dispretul fata de exteriorul si frumusetile vietii.
Probabil ca il oprea sa faca acest lucru originea sa aristocratica, sau
educatia lui artistica si interesul lui pentru intreaga realitate.
Socrate a fost, cu toata aversiunea pe care el o nutrea fata de
democratie, o figura foarte populara, in timp-ce personalitatea lui
Platon ca si filozofia acestuia, au o trasatura aristocratica. Platon
nici nu se adreseaza tuturor oamenilor fara nici o deosebire, ci numai
unor alesi, care sint capabili sa fie initiati si sa se impartaseasca
din cultura, stiinta si viziunea platonica despre lume si viata.
El se adresa "acelei aristocratii a inteligentei, pe care el cauta sa
fundamenteze si statul sau" si care caracterizeaza intreaga sa
personalitate. In Platon se unesc, intr-un chip minunat, cea mai
indrazneata idealitate cu o perspicacitate rara a gindirii cit si
aplecarea spre cele mai aride cercetari dialectice cu prospetimea
creatiei artistice. Biografii si cunoscatorii filozofiei platonice
au subliniat urmatoarele trasaturi esentiale ale caracterului lui
Platon : o sensibilitate accentuata pentru frumos, inaltimea gindirii
lui morale, stapinirea de sine, linistea sufleteasca si seriozitatea
principiilor pe care el si-a durat existenta sa. Este vorba despre "o
frumusete morala si sanatate sufleteasca a intregii vieti pe care Platon
insusi, ca un elin veritabil, o pretinde inainte de toate... si pe care
el a realizat-o in personalitatea sa proprie intr-un chip exemplar". Caracteristica filozofului
autentic este legatura intima intre caracterul si nazuinta sa de a
descoperi adevarul, pe care sa-l realizeze in viata si existenta sa
proprie. Aceasta nazuinta o deprinsese Platon in preajma marelui sau
maestru : Socrate.
Ca
o concluzie, putem incheia aceasta caracterizare a vietii lui Platon,
cu sublinierea faptului ca acesta a fost o natura "olimpiana-apolinica",
un prototip al frumusetii morale, al masurii si al armoniei. Si "vraja
personalitatii lui consta tocmai in aceasta inaltare solemna spre ceea
ce este mai inalt si mai nobil pentru gindirea si vointa omeneasca".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu