Cum sa postim cu folos si cu discernamant? De ce avem nevoie si de PAZA LIMBII?t
Cititi si:
- INCEPE POSTUL ADORMIRII MAICII DOMNULUI! Lasa-vom sec
- si de rautate, de cleveteala, de duh lumesc?
- Postul Maicii Domnului. CARE E TAINA NASCATOAREI DE DUMNEZEU
- SI A CELOR CARE II URMEAZA? Merinde duhovnicesti pe calea
- postului de la Parintele Sofronie
- CUVANT VIU SI LAMURITOR DESPRE SENSUL, FOLOSUL SI
- MASURA POSTULUI de Ieromonahul Ioan Buliga
Parintele Ioan Buliga despre POST SI TACERE
Despre post
“Sfintii Parinti ne spun ca pentru cei ce vor sa se mantuiasca,
postul si rugaciunea sunt precum doua aripi la o pasare ce
zboara. Cu rugaciunea fara infranare nu facem nimic, la fel cum nu
facem nimic cu infranarea fara rugaciune, caci fara infranare suntem
cuprinsi de patimi, si rugaciunea ar fi cum am cere ceva ce nu vrem (căci fiind
plini de patimi, ce altceva putem cere decat sa scapam de ele, sau ce
sens ar avea sa cerem altceva?), iar fara rugaciune nu mai avem
legatura cu Dumnezeu, si atunci infranarea nu mai are sens.
postul si rugaciunea sunt precum doua aripi la o pasare ce
zboara. Cu rugaciunea fara infranare nu facem nimic, la fel cum nu
facem nimic cu infranarea fara rugaciune, caci fara infranare suntem
cuprinsi de patimi, si rugaciunea ar fi cum am cere ceva ce nu vrem (căci fiind
plini de patimi, ce altceva putem cere decat sa scapam de ele, sau ce
sens ar avea sa cerem altceva?), iar fara rugaciune nu mai avem
legatura cu Dumnezeu, si atunci infranarea nu mai are sens.
Ca si in alte cazuri insa, problema apare atunci cand nu stim ce inseamna
rugaciunea si postul. Despre rugaciune am mai vorbit si in alte locuri, si am pus
„punctul pe i”, cand am spus ca a te uita la televizor nu inseamna ca te rogi,
ba se poate ca pacatuiesti smintind si pe altii. Daca este sa vorbim despre
postul din zilele noastre, sigur ca majoritatea dintre noi stim invataturile
clasice, si postim de carne, lapte si branza, in zilele randuite de biserica, insa sunt
nevoit sa ma repet, ca o randuiala este foarte folositoare pentru incepatori,
pentru a se obisnui sa posteasca, insa cu trecerea timpului trebuie sa
avem o infranare permanenta, nu neaparat mancand permanent de post,
ci este vorba de un control al trupului si o permanenta stare de usurare
a lui pentru a-l feri de zburdarea spre pacat, pentru a-l smeri, dar si
pentru a fi intr-o permanenta stare de rugaciune, deoarece atunci cand te imbuibi,
nu te mai poti ruga.
rugaciunea si postul. Despre rugaciune am mai vorbit si in alte locuri, si am pus
„punctul pe i”, cand am spus ca a te uita la televizor nu inseamna ca te rogi,
ba se poate ca pacatuiesti smintind si pe altii. Daca este sa vorbim despre
postul din zilele noastre, sigur ca majoritatea dintre noi stim invataturile
clasice, si postim de carne, lapte si branza, in zilele randuite de biserica, insa sunt
nevoit sa ma repet, ca o randuiala este foarte folositoare pentru incepatori,
pentru a se obisnui sa posteasca, insa cu trecerea timpului trebuie sa
avem o infranare permanenta, nu neaparat mancand permanent de post,
ci este vorba de un control al trupului si o permanenta stare de usurare
a lui pentru a-l feri de zburdarea spre pacat, pentru a-l smeri, dar si
pentru a fi intr-o permanenta stare de rugaciune, deoarece atunci cand te imbuibi,
nu te mai poti ruga.
Astfel, asa cum bine se stie, trebuie ca in fiecare zi sa ne infranam si sa ne
ferim sa mancam mult fara niciun folos. Pentru aceasta, si efortul fizic trebuia
redus, si avantajul este ca in locul efortului fizic avem timp pentru suflet. Sigur
ca lucrul acesta este valabil doar pentru cei care isi fac singuri programul, si sunt
dispusi sa faca aceasta. Pentru cei care au multe obligatii familiale sau de
serviciu, si nu pot sa practice aceasta infranare permanenta, nu ramane
decat sa se smereasca, si sa se infraneze atunci cand o sa aiba prilejul.
ferim sa mancam mult fara niciun folos. Pentru aceasta, si efortul fizic trebuia
redus, si avantajul este ca in locul efortului fizic avem timp pentru suflet. Sigur
ca lucrul acesta este valabil doar pentru cei care isi fac singuri programul, si sunt
dispusi sa faca aceasta. Pentru cei care au multe obligatii familiale sau de
serviciu, si nu pot sa practice aceasta infranare permanenta, nu ramane
decat sa se smereasca, si sa se infraneze atunci cand o sa aiba prilejul.
Spuneam de starea de usurare a trupului, pe care trebuie sa o
urmarim, iar aceasta stare de usurare putem sa o avem si mancand putina
carne in zilele de dulce. Sunt unii care exagereaza si nici nu vor sa se
atinga de carne (nu ma refer la manastirile unde este randuiala de
a nu se manca carne, ci la mirenii sau chiar calugarii, care ii judeca pe
cei care mananca carne), pe cand chiar in Canoanele Sfintilor Parinti,
este blestemat cel ce considera carnea a fi ceva necurat. Faptul ca este
foarte sanatos sa nu mancam carne este indiscutabil, insa de aici si pana
a pune carnea ca pricina pentru a spori duhovniceste este o greseala mare.
urmarim, iar aceasta stare de usurare putem sa o avem si mancand putina
carne in zilele de dulce. Sunt unii care exagereaza si nici nu vor sa se
atinga de carne (nu ma refer la manastirile unde este randuiala de
a nu se manca carne, ci la mirenii sau chiar calugarii, care ii judeca pe
cei care mananca carne), pe cand chiar in Canoanele Sfintilor Parinti,
este blestemat cel ce considera carnea a fi ceva necurat. Faptul ca este
foarte sanatos sa nu mancam carne este indiscutabil, insa de aici si pana
a pune carnea ca pricina pentru a spori duhovniceste este o greseala mare.
Iarasi ma repet ca regulile stricte sunt pentru incepatori, iar atunci cand
vrem sa inaintam duhovniceste trebuie sa traim si sa simtim ceea ce
facem, iar trairea si simtirea ne spun ca putina carne nu schimba cu nimic
un om duhovnicesc. Ba mai mult, el trece peste impedimentul de a se mandri ca,
vezi Doamne, de cativa ani nu s-a atins de carne, sau trece peste situatia de
a privi nepotrivit pe cei care mananca carne, poate de a-i judeca uneori,
sau peste neplacerea in care se afla atunci cand se afla la o masa unde se servea
carne, si nu in ultimul rand, poate vedea ca duhovnicia unei persoane poate
sa nu fie cu nimic afectata de gustarea de carne, insa poate fi afectata
serios de judecarea si barfirea altora, de pierderea timpului fara rost,
si de neintelegerea a ceea ce facem.
vrem sa inaintam duhovniceste trebuie sa traim si sa simtim ceea ce
facem, iar trairea si simtirea ne spun ca putina carne nu schimba cu nimic
un om duhovnicesc. Ba mai mult, el trece peste impedimentul de a se mandri ca,
vezi Doamne, de cativa ani nu s-a atins de carne, sau trece peste situatia de
a privi nepotrivit pe cei care mananca carne, poate de a-i judeca uneori,
sau peste neplacerea in care se afla atunci cand se afla la o masa unde se servea
carne, si nu in ultimul rand, poate vedea ca duhovnicia unei persoane poate
sa nu fie cu nimic afectata de gustarea de carne, insa poate fi afectata
serios de judecarea si barfirea altora, de pierderea timpului fara rost,
si de neintelegerea a ceea ce facem.
Postul permanent, pe care trebuie sa-l tinem, este o viata echilibrata
din toate punctele de vedere, si este bine sa ne amintim ca la inceput
oamenii se hraneau doar cu fructe, legume si seminte. Sigur ca astazi, dupa
trecerea a catorva mii de ani, metabolismul oamenilor s-a schimbat
si s-a adaptat la noile alimente, si de multe ori, cei care vor sa manance
doar cum mancau oamenii de altadata, dau de un razboi
puternic al organismului, care s-a obisnuit cu noul mod de viata al
oamenilor. De fapt, organismul se simte foarte bine cu fructe legume
si seminte, insa stresul noii societati cere mult mai multe proteine si calorii,
si de aceea este aproape imposibil sa traim doar cu acestea, atata
timp cat suntem si noi in goana acestei lumi.
din toate punctele de vedere, si este bine sa ne amintim ca la inceput
oamenii se hraneau doar cu fructe, legume si seminte. Sigur ca astazi, dupa
trecerea a catorva mii de ani, metabolismul oamenilor s-a schimbat
si s-a adaptat la noile alimente, si de multe ori, cei care vor sa manance
doar cum mancau oamenii de altadata, dau de un razboi
puternic al organismului, care s-a obisnuit cu noul mod de viata al
oamenilor. De fapt, organismul se simte foarte bine cu fructe legume
si seminte, insa stresul noii societati cere mult mai multe proteine si calorii,
si de aceea este aproape imposibil sa traim doar cu acestea, atata
timp cat suntem si noi in goana acestei lumi.
In Biblie scrie cum tinerii din Babilon, care erau hraniti cu seminte si
verdeturi, aratau mai frumosi si mai grasi la trup, decat toti tinerii care
mancau din bucatele regelui(cf. Daniel 1, 12-15). Acum insa, in afara
faptului ca tinerii din Babilon aveau produse foarte diverse si de calitate,
specifice climei din Babilon, in timpurile noastre, in afara de stresul,
poluarea, iradiatiile nucleare si alte provocari prin care trece
societatea, si natura este mult mai saraca, dar si calitatea produselor
este mult slabita de tehnologia si schimbarile, la care au fost supuse
de catre om. Nu mai stii daca mananci ceva natural, daca este
plastic sau gelatina, daca este un produs original al naturii sau o
facatura a omului, care a mutat bucataria in laboratorul de chimie.
Astfel, mancam produse pline cu chimicale, si aratam si noi ca niste
oameni modificati, care nici nu mai sunt in stare sa inteleaga ce se
petrece in jurul lor.
verdeturi, aratau mai frumosi si mai grasi la trup, decat toti tinerii care
mancau din bucatele regelui(cf. Daniel 1, 12-15). Acum insa, in afara
faptului ca tinerii din Babilon aveau produse foarte diverse si de calitate,
specifice climei din Babilon, in timpurile noastre, in afara de stresul,
poluarea, iradiatiile nucleare si alte provocari prin care trece
societatea, si natura este mult mai saraca, dar si calitatea produselor
este mult slabita de tehnologia si schimbarile, la care au fost supuse
de catre om. Nu mai stii daca mananci ceva natural, daca este
plastic sau gelatina, daca este un produs original al naturii sau o
facatura a omului, care a mutat bucataria in laboratorul de chimie.
Astfel, mancam produse pline cu chimicale, si aratam si noi ca niste
oameni modificati, care nici nu mai sunt in stare sa inteleaga ce se
petrece in jurul lor.
In conditiile acestea, ne luptam sa fim intregi la minte, si postim
mancand echilibrat din ceea ce ni se pare mai sanatos. Fiecare trebuie
sa-si duca viata in functie de conditiile si posibilitatile pe care le are, si nu
facem reguli pentru altii, pentru ca nici nu se potrivesc. Fiecare om este
un unicat intre oameni, si din punctul de vedere al alimentatiei,
diferenta de la un om la altul poate fi foarte mare. De aceea,
ajunge sa avem vointa de a posti si a fi mai buni, si sa nu mai
mergem dupa reguli stricte, care nu se potrivesc totdeauna cu trairea
fiecaruia dintre noi, cu conditiila sau cu contextul in care traim.
mancand echilibrat din ceea ce ni se pare mai sanatos. Fiecare trebuie
sa-si duca viata in functie de conditiile si posibilitatile pe care le are, si nu
facem reguli pentru altii, pentru ca nici nu se potrivesc. Fiecare om este
un unicat intre oameni, si din punctul de vedere al alimentatiei,
diferenta de la un om la altul poate fi foarte mare. De aceea,
ajunge sa avem vointa de a posti si a fi mai buni, si sa nu mai
mergem dupa reguli stricte, care nu se potrivesc totdeauna cu trairea
fiecaruia dintre noi, cu conditiila sau cu contextul in care traim.
Pornind de la cuvantul Sfantului Apostol Pavel: „Oricine se lupta se
infraneaza de la toate” (cf. 1 Corinteni 9, 25), ma gandesc ca pana si
sportivii se infraneaza in perioadele premergatoare concursurilor, si atunci
dupa cum spune apostolul in acelasi loc, daca ei alearga pentru o cununa
stricacioasa, cu atat mai mult noi trebuie sa ne infranam, cei care dorim
sa luam o cununa nestricacioasa si vesnica.
infraneaza de la toate” (cf. 1 Corinteni 9, 25), ma gandesc ca pana si
sportivii se infraneaza in perioadele premergatoare concursurilor, si atunci
dupa cum spune apostolul in acelasi loc, daca ei alearga pentru o cununa
stricacioasa, cu atat mai mult noi trebuie sa ne infranam, cei care dorim
sa luam o cununa nestricacioasa si vesnica.
Pana la urma, tot ceea ce facem trebuie sa simtim si nu facem o nevointa
oarba si fara de roade. Astfel, Sfintii Parinti ne spun sa mancam atat cat
sa nu ne pierdem rugaciunea, deci atunci cand mananc nu o sa mai
gandesc sa fiu neaparat satul, ci sa fiu cu gandul la lucrarea pe care
o am de facut. Omul cu cat este mai patimas, cu atat are nevoie de o
mai mare infranare, caci numai asa o sa poata sa-si schimbe vechile
obiceiuri, iar daca dupa o perioada de lupta va tine situatia sub control,
atunci asceza nu trebuie sa fie asa de mare ca la inceput; insa sa fie atent
sa nu ia din nou patimile putere asupra lui.
oarba si fara de roade. Astfel, Sfintii Parinti ne spun sa mancam atat cat
sa nu ne pierdem rugaciunea, deci atunci cand mananc nu o sa mai
gandesc sa fiu neaparat satul, ci sa fiu cu gandul la lucrarea pe care
o am de facut. Omul cu cat este mai patimas, cu atat are nevoie de o
mai mare infranare, caci numai asa o sa poata sa-si schimbe vechile
obiceiuri, iar daca dupa o perioada de lupta va tine situatia sub control,
atunci asceza nu trebuie sa fie asa de mare ca la inceput; insa sa fie atent
sa nu ia din nou patimile putere asupra lui.
Sfintii Parinti ne spun iarasi, ca oricat de aspru ai tine un post, si oricat de
mult te-ai ruga, este zadarnic daca ii judeci si ii clevetesti pe ceilalti.
Acum este destul de greu sa nu vorbesti despre cineva, insa pentru a nu
cadea in judecata, este bine sa ne obisnuim sa vorbim mai mult despre
lucrurile pozitive. De asemenea, luand lucrurile invers, daca nu judecam pe
nimeni, ne putem mantui fara osteneala grelelor nevointe, numai ca trebuie sa
intelegem ca a nu judeca implica si ascultarea de aproapele,
pentru ca in momentul in care cineva are nevoie de noi, iar noi inchidem
ochii, de multe ori ne scuzam in sinea noastra cu un fel de judecare a
situatiei, care nu intotdeauna este corecta. Lucrurile sunt subtile,
insa tocmai in aceasta consta frumusetea credintei noastre.
mult te-ai ruga, este zadarnic daca ii judeci si ii clevetesti pe ceilalti.
Acum este destul de greu sa nu vorbesti despre cineva, insa pentru a nu
cadea in judecata, este bine sa ne obisnuim sa vorbim mai mult despre
lucrurile pozitive. De asemenea, luand lucrurile invers, daca nu judecam pe
nimeni, ne putem mantui fara osteneala grelelor nevointe, numai ca trebuie sa
intelegem ca a nu judeca implica si ascultarea de aproapele,
pentru ca in momentul in care cineva are nevoie de noi, iar noi inchidem
ochii, de multe ori ne scuzam in sinea noastra cu un fel de judecare a
situatiei, care nu intotdeauna este corecta. Lucrurile sunt subtile,
insa tocmai in aceasta consta frumusetea credintei noastre.
Pentru a castiga un lucru pretios avem nevoie si de osteneala, altfel daca ar
fi la indemana oricui, acel lucru nu ar avea niciun pret“.
fi la indemana oricui, acel lucru nu ar avea niciun pret“.
Despre tacere
“Din vietile Sfintilor Parinti, aflam ca tacerea era folosita pentru
practicarea rugaciunii.
practicarea rugaciunii.
Astazi insa, cand rugaciunea noastra este mult mai slaba, incercam sa tinem
o cale de mijloc, si sa ne punem paza gurii, (cf. Psalmii 140,3), nu numai
pentru practicarea rugaciunii, dar si pentru a pacatui cat mai
putin cu limba. Sfantul Apostol Iacov ne sgune ca: „Daca nu greseste
cineva in cuvant, acela este barbat desavarsit”, si ca: „Limba, nimeni
dintre oameni nu poate s-o domoleasca” (cf. Iacov 3, 2-8). Foarte mult
putem gresi cu limba, mai ales atunci cand vorbim mai mult decat ne
rugam, atunci cand traim departe de Dumnezeu, sau cand suntem
aprinsi de manie.
o cale de mijloc, si sa ne punem paza gurii, (cf. Psalmii 140,3), nu numai
pentru practicarea rugaciunii, dar si pentru a pacatui cat mai
putin cu limba. Sfantul Apostol Iacov ne sgune ca: „Daca nu greseste
cineva in cuvant, acela este barbat desavarsit”, si ca: „Limba, nimeni
dintre oameni nu poate s-o domoleasca” (cf. Iacov 3, 2-8). Foarte mult
putem gresi cu limba, mai ales atunci cand vorbim mai mult decat ne
rugam, atunci cand traim departe de Dumnezeu, sau cand suntem
aprinsi de manie.
De aceea, este bine ca zilnic sa ne controlam si sa incercam sa reducem
pe cat posibil vorbele nefolositoare, dar si sa ne formam un control
asupra noastra de a nu reactiona atunci cand suntem provocati.
„Pus-am gurii mele paza, cand a stat pacatosul impotriva mea”,
spune iarasi proorocul (cf Psalmii 38, 2), iar Inteleptul Solomon ne
spune: „Nu raspunde nebunului dupa nebunia lui, ca sa nu te asemeni
si tu cu el” (cf. Pilde 26,4), si de asemenea, am vazut si gestul Mantuitorului
de a nu mai raspunde nimic lui Pilat, atunci cand era de prisos acest lucru.
pe cat posibil vorbele nefolositoare, dar si sa ne formam un control
asupra noastra de a nu reactiona atunci cand suntem provocati.
„Pus-am gurii mele paza, cand a stat pacatosul impotriva mea”,
spune iarasi proorocul (cf Psalmii 38, 2), iar Inteleptul Solomon ne
spune: „Nu raspunde nebunului dupa nebunia lui, ca sa nu te asemeni
si tu cu el” (cf. Pilde 26,4), si de asemenea, am vazut si gestul Mantuitorului
de a nu mai raspunde nimic lui Pilat, atunci cand era de prisos acest lucru.
Vedem dar, ca sunt multe cazuri, in care este bine sa tacem. Sunt
oameni pe care nu-i putem lamuri oricat de intelepti am fi; sunt oameni
aprinsi de manie in fata carora trebuie sa tacem, si sunt oameni care
nici nu merita sa ne intindem la vorba cu ei.Mantuitorul ne spune:
„Nu aruncati margaritarele voastre in fata porcilor” (cf. Matei 7, 6).
Nu trebuie sa spunem cuvinte intelepte celor care le dispretuiesc,
si nici celor care nu vor sa le auda, si nici chiar celor apropiati, pe care
dorim sa-i apropiem de Biserica, si care nu vor sa auda de cele sfinte.
Trebuie sa asteptam momentul in care simtim ca ei ar fi dispusi sa
primeasca cuvantul nostru. Sigur insa ca sunt si oameni care au nevoie
de un cuvant bun si atunci incercam sa tinem o cale de mijloc, sa vorbim
atat cat sa nu ne vatamam pe noi si nici pe altii, si sa avem si momente de
tacere, incercand sa evitam un rau, dar si pentru a ne intelepti in rugaciune
.
oameni pe care nu-i putem lamuri oricat de intelepti am fi; sunt oameni
aprinsi de manie in fata carora trebuie sa tacem, si sunt oameni care
nici nu merita sa ne intindem la vorba cu ei.Mantuitorul ne spune:
„Nu aruncati margaritarele voastre in fata porcilor” (cf. Matei 7, 6).
Nu trebuie sa spunem cuvinte intelepte celor care le dispretuiesc,
si nici celor care nu vor sa le auda, si nici chiar celor apropiati, pe care
dorim sa-i apropiem de Biserica, si care nu vor sa auda de cele sfinte.
Trebuie sa asteptam momentul in care simtim ca ei ar fi dispusi sa
primeasca cuvantul nostru. Sigur insa ca sunt si oameni care au nevoie
de un cuvant bun si atunci incercam sa tinem o cale de mijloc, sa vorbim
atat cat sa nu ne vatamam pe noi si nici pe altii, si sa avem si momente de
tacere, incercand sa evitam un rau, dar si pentru a ne intelepti in rugaciune
.
Putem spune ca tacerea ar fi mai mult pentru calugari, insa nu este deloc
adevarat. Calugarii au fagaduit sa traiasca fara a avea lucruri personale,
au fagaduit sa traiasca in curatie, si au fagaduit sa traiasca in ascultare,
insa tacerea este foarte folositoare atat calugarilor, cat si
oamenilor din lume. Bineinteles ca trebuie sa procedam asa cum ne
lumineaza Dumnezeu, dupa situatia in care ne aflam, si sa nu facem
niste reguli absurde prin care mai mult sa ne tulburam decat sa ne folosim.
adevarat. Calugarii au fagaduit sa traiasca fara a avea lucruri personale,
au fagaduit sa traiasca in curatie, si au fagaduit sa traiasca in ascultare,
insa tacerea este foarte folositoare atat calugarilor, cat si
oamenilor din lume. Bineinteles ca trebuie sa procedam asa cum ne
lumineaza Dumnezeu, dupa situatia in care ne aflam, si sa nu facem
niste reguli absurde prin care mai mult sa ne tulburam decat sa ne folosim.
Sunt multe situatii, in care daca tinem gura inclestata si putem sa ne
abtinem cateva secunde, atunci putem evita un conflict sau o tulburare.
Putem sa suparam pe cineva si cu o vorba nevinovata. De aceea, atunci
cand ne intalnim cu cineva, salutam frumos, iar in gandul nostru putem sa
ne rugam pentru persoana respectiva. Daca vom face asa, atunci vom avea
mult mai multa bunatate fata de dansa, iar posibilitatea ca sa o jignim cu un
cuvant este mult mai mica.
abtinem cateva secunde, atunci putem evita un conflict sau o tulburare.
Putem sa suparam pe cineva si cu o vorba nevinovata. De aceea, atunci
cand ne intalnim cu cineva, salutam frumos, iar in gandul nostru putem sa
ne rugam pentru persoana respectiva. Daca vom face asa, atunci vom avea
mult mai multa bunatate fata de dansa, iar posibilitatea ca sa o jignim cu un
cuvant este mult mai mica.
Sunt multi vorbareti in jurul nostru, si este mai bine sa ne rugam
inauntrul nostru, decat sa ne implicam in ceea ce spun ei. Se spune ca,
chiar daca sunt subiecte despre Dumnezeu, tot tacerea este
recomandata, deoarece vorba multa tulbura sufletul omului.
Şi mai mult, se tulbura omul atunci cand mai apar si contraziceri,
completari sau corectari, si in loc sa mearga acasa sa se roage in
liniste, este urmarit de discutia precedenta, pe care a avut-o.
inauntrul nostru, decat sa ne implicam in ceea ce spun ei. Se spune ca,
chiar daca sunt subiecte despre Dumnezeu, tot tacerea este
recomandata, deoarece vorba multa tulbura sufletul omului.
Şi mai mult, se tulbura omul atunci cand mai apar si contraziceri,
completari sau corectari, si in loc sa mearga acasa sa se roage in
liniste, este urmarit de discutia precedenta, pe care a avut-o.
Proorocul David spunea ca: „Barbatul limbut nu se va
indrepta pe pamant” (cf. Psalmi 139, 11); si fiind insuflat de Duhul Sfant,
spunea un lucru foarte important pentru mantuirea noastra. De aceea,
trebuie sa avem mereu inaintea ochilor aceste cuvinte, sa
punem paza gurii (cf. Psalmi 140, 3), sa ne ferim de galceava si de
vorba multa“(Din: Singhel Ioan Buliga,
Provocarile crestinuluiortodox in zilele de astazi, Editura Egumenita 2012)
indrepta pe pamant” (cf. Psalmi 139, 11); si fiind insuflat de Duhul Sfant,
spunea un lucru foarte important pentru mantuirea noastra. De aceea,
trebuie sa avem mereu inaintea ochilor aceste cuvinte, sa
punem paza gurii (cf. Psalmi 140, 3), sa ne ferim de galceava si de
vorba multa“(Din: Singhel Ioan Buliga,
Provocarile crestinuluiortodox in zilele de astazi, Editura Egumenita 2012)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu