..
Duminica a 23-a după Rusalii – Vindecarea demonizatului din ţinutul Ghergesenilor – DEMNITATEA UMANĂ, UN DREPT GARANTAT PRIN CREDINŢA ÎN DUMNEZEU – Pr.Dr. Bogdan-Aurel TELEANU
C U V Â N T
la Duminica a 23-a după Rusalii
Ap. Efeseni 2, 4-10; Ev. Lc. 8, 26-39
(Vindecarea demonizatului din ţinutul Ghergesenilor)
DEMNITATEA UMANĂ, UN DREPT GARANTAT PRIN CREDINŢA ÎN DUMNEZEU
“Păcatul este moartea sufletului nemuritor”, zice Sf. Vasile cel Mare
DEMNITATEA UMANĂ, UN DREPT GARANTAT PRIN CREDINŢA ÎN DUMNEZEU. În mod paradoxal, Dumnezeu opreşte uciderea, dar osândeşte, în egală măsură, şi sminteala: “Nu
se poate să nu vină prilejuri de păcat, dar vai de acela prin care vin
ele! Mai de folos i-ar fi dacă cineva i-ar pune de gât o piatră de moară
şi l-ar prăbuşi în mare – asemenea porcilor din Evanghelia ce s-a citit
astăzi -, decât să smintească pe unul din aceştia mici”. (Luca 17, 1-2). Din episodul evanghelic al vindecării celor doi demonizaţi putem trage concluzia că, „omul
aliat cu satana devine cel mai feroce animal pentru semenul său: îi
distruge demintatea, îl mutilează sufleteşte, îl dezumanizează, îl
robotizează. Ce mai rămâne din el!” (Nicolae PURCĂREA, Urlă haita…, Fundaţia
Sfinţii Închisorilor, 2012, p. 109.). Atunci când în sufletul omului se
şterge orice urmă de relaţionare cu Dumnezeu, în acesta apare tendinţa
diavolească şi smintitoare de ai constrângere a semenilor. Principalul
factor generator de răutate în lume, diavolul, mobilizând sau
imobilizând conştiinţa umană potrivit scopului urmărit, asigură
perpetuarea răului în lume transformând oamenii în amplificatori sau
animatori ai săi. Sărăcit spiritual, dar din ce în ce mai dependent
material, omul se simte nevoit să facă compromisuri fundamentale,
renunţând la demnitatea umană şi la respectul faţă de sine însuşi.
Atunci când dorinţa omului de proprietate nu se limitează doar la
lucruri, ci se exercită prin intimidare sau constrângere asupra altor
persoane, sunt create premisele care facilitează instaurarea unor forme
similare de constrângere a drepturilor şi libertăţilor umane similare
celor din societăţile sclavagiste. Cauza acestei forme de sclavie
contemporane o constituie posesivitatea acelor oameni care – asemenea uliilor ce atacă şi dezosează carcasele animalelor muribunde –
abuzează de propria putere pentru a-i exploata pe cei mai slabi dintre
semenii lor. De regulă, asemenea nedreptăţi reuşesc să stârnească
deopotrivă atât mila, cât şi mânia lui Dumnezeu. Dar, în loc să
prospere, cei care comit aceste nedreptăţi pot constata cum „peste
mâna întinsă a milei lui Dumnezeu se poate da până şi cu copita; însă
împotriva urgiei mâniei Lui nu se mai poate face nimic” , afirmă Părintele Serafim Bădilă referindu-se la necazurile care îl aduc pe om la Dumnezeu (Părintele Serafim Bădilă în Părintele Arsenie Boca. Fost-a om trimis de Dumnezeu, Editura Agnos, Sibiu, 2012, p. 98).
RĂBDAREA CREŞTINULUI ÎN SUFERINŢĂ.
Satana este cel care se războieşte cu Dumnezeu, iar nu Dumnezeu, Care
îi fericeşte pe „făcătorii de pace”, se luptă cu satana! Ce sens are tot
acest tărăboi? Ce ar avea de găştigat satana dintr-o astfel de
provocare? Simpla îndrăzeală de a-L provoca pe Dumnezeu nu este
altceva decât un mare bluf divolesc prin care satan – cel care ar vrea
să deţină cheia secretelor la care să aspire oamenii – consideră că
promovează în eşalionul superior Creaţiei lui Dumnezeu. De ce
ar accepta Dumnezeu o asemenea confruntare din care pare că are de
pierdut din start în virtutea lucrării comuniunii multe dintre sufletele
oamenilor? Pentru că este conştient că oamenii, oricât de puţini ar fi
ei, pot ieşi mai întăriţi dintr-însa! În acest sens, trebuie observat
sfatul următor pe care părintele Arsenie Boca i l-a dat Aspaziei Oţel
Petrescu: „Trebuie să înveţi cum se ţine o flacără în furtună” (Aspazia
Oţel Petrescu în Părintele Arsenie Boca. Fost-a om trimis de Dumnezeu, Editura
Agnos, Sibiu, 2012, p. 53). Ce înseamnă acest sfat? Tocmai faptul de a
avea curajul înfruntării cu demnitate a oricărei situaţii dificile în
viaţă, conştienţi că nimic nu se pierde, ci totul se transformă în plan
duhovnicesc. De aceea, din această perspectivă al duhului
secretomaniei impuse de diavol, orice compromis pe care îl facem de
dragul unor promisiuni deşarte cu speranţa uşurării greutăţilor vieţii
noastre de multe ori atârnă mai greu în balanţa consecinţelor sale
ulterioare. Dar, cum să anticipezi asemenea consecinţe când nu
ai ochi decât după interesul imediat şi facil care te împiedică să
gândeşti în profunzime. Lucru verificat pentru cei care nu au obinuinţa
unei asemenea profunzimi care te ajută să deosebeşti duhurile, „cel ce
vrea să scadă la crucea lui mai mult adaugă” (Ibidem, p. 60). Oare scopul
vederii care ne ajută să deosebim duhurile, care se dobândeşte prin
anevoioase încercări duhovniceşti, nu este tocmai purtarea cu demnitate a
crucii comuniunii întru Hristos? Pentru a înţelege
semnificaţia demnităţii umane, pe care diavolul caută să o ştirbească cu
orice preţ, este suficient să îl punem în antiteză cu cel de păcătos. Păcătosul
nu este altceva decât „gardianul” veros al „secretelor” diavolului pe
care nimic nu-l enervează mai tare decât ignoranţa cu care un om demn îi
desconsideră puterea câştigată prin dezvoltarea secretomaniei în scopul
umbririi adevărului. Cum se explică ura diavolului faţă de
omul virtuos? Pur şi simplu prin faptul că omul păcătos urăşte pe cel
care-i cunoaşte păcatul! (*** Măria Sa, Neagoe Basarab. Însemnările monahiei Platonida, Doamna Despina a Ţării Româneşti, Editura Bonifaciu, 2012, p. 113: „Îmi amintesc cuvintele Patriarhului Nifon de dinainte de plecare: Neagule, ia aminte că omul păcătos urăşte pe cel care-i cunoaşte păcatul”).
Ce îl face oare pe cel din urmă să aibă o atât de proastă reputaţie de
care până şi el însuşi se jenează? Simplul fapt că nu poate face nimic
bun! Ba, mai mult, „omul aliat cu satana devine cel mai feroce animal
pentru semenul său: îi distruge demintatea, îl mutilează sufleteşte, îl
dezumanizează, îl robotizează. Ce mai rămâne din el!” (Nicolae PURCĂREA,
Urlă haita…, p. 109).
INCRESTINAREA PRESUPUNE JERTFA DE SINE.
„Am început să înţeleg că însemni ceva, că poţi deveni ceva, că
reprezinţi ceva în măsura în care tu, ca persoană, te dăruieşti, te
jertfeşti…” (Părintele Serafim Bădilă în Părintele Arsenie Boca. Fost-a om trimis de Dumnezeu, p. 19). „Înfrângerile înţelepţesc mai mult decât biruinţele, iar slava pământească nu foloseşte în ceasul Judecăţii” (*** Măria Sa, Neagoe Basarab. Însemnările monahiei Platonida, Doamna Despina a Ţării Româneşti, Editura Bonifaciu, 2012, p. 13). Acţionând în mod creator sau constructiv, conform voinţei luI Dumnezeu,iar nu după păcat, omul, pentru a realiza ceea ce s-a
plăsmuit în adâncul sufletului său, se exteriorizează. Creând, se
creează pe sine; schimbând lumea, se schimbă pe sine; încreştinând pe
alţii, se încreştinează pe sine. În acest sens, filozoful german Hannah
Arendt consideră că artizanul (homo faber), spre deosebire de animal
laborans, a cărui grijă este de a se „adapta” la condiţiile lumii
(Hannah ARENDT, The Human Condition, The University of Chicago Press,
United States of America, 1958, p. 104), este cel care stabileşte sau,
mai bine zis, creează condiţiile în care vieţuieşte, fiind
„constructorul lumii (the builder of the world) şi producătorul de
lucruri (the producer of things)” (Ibidem, p. 141). Din punct de vedere
social, capacitatea creatoare a omului determină, de fapt, diferenţa
dintre animal laborans şi homo faber: „Spre deosebire de animal
laborans, a cărui viaţă socială este similară celei de turmă, fiind
incapabil să edifice şi să locuiască în sfera publică şi mundană, homo
faber este capabil, în cel mai înalt grad, să aibă propria sa sferă
publică, chiar dacă nu este politică, în sensul deplin al cuvântului”
(Ibidem, p. 115). Această diferenţă este determinată de recunoaşterea
demnităţii umane a lui homo faber. Cu alte cuvinte, afirmarea publică a
lui homo faber, care depinde de recunoaşterea valorii acţiunilor sale şi
a rezultatului acestora din partea altor oameni, conferă, la rândul ei,
demnitate umană: „Valoarea există doar luând în considerare sfera
publică, unde lucrurile apar ca marfă; valoare unui obiect nu este
conferită atât de muncă, operă, capital, profit sau material, cât mai
ales – dacă nu chiar în mod exclusiv – de faptul că aceasta apare în
sfera publică pentru a fi evaluată, cerută sau refuzată. Valoarea este
calitatea pe care un lucru nu o poate obţine în mod privat, ci poate fi
dobândită doar din momentul în care apare în public” (Ibidem, p. 118).
Pr. Dr. Bogdan-Aurel TELEANU, Biserica Sf. Pantelimon
un Cuvant foarte bun.
RăspundețiȘtergeremultumesc,
Valeriu
Diavolul ispiteste oamenii lui Dumnezeu, pentru ca ei sunt buni la suflet si confunda rautatea oamenilor rau intentionati cu slabiciunea. Un om bun vede binele intr-un om rau si nu crede in rautate, de asta cade in capcana.
RăspundețiȘtergereOamenii rai sunt prefacuti si manipulativi pana cand oamenii buni in plasa, apoi isi arata adevarata fata.
Cum procedam in aceasta situatie, Doamna Maria? Va multumesc.
Sa avem grija la lumina falsa. Aceasta este una dintre cele mai mari sminteli.
RăspundețiȘtergereFoarte bun blog, multa inspiratie in continuare.
www.contact-cultural.ro
Dragilor preoti din Romania, asa cum multi dintre voi a-ti invitat cetatenii ca sa voteze cu diferite partide tot asa a-ti putea invita cetatenii ca sa se manifeste pe facebook contra oficierii casatoriilor intre femei si cele intre barbati, Iohanis a dat libertate exprimindu-se la tv pentru deci voi facind parte din (partidul) Lui Dumnezeu trebuie ca impreuna cu turmile voastre pe care le pastoriti sa fiti contra acestor casatorii scirboase cine vrea sa fie ghei sau lesbi nimeni nui opreste ei vor raspunde in fata Domnului dar sa o faca inafara legi si asa romini au destule pacate ,crime,zeci de mii de avorturi si multe altele deci l-am miniat destul pe Dumnezeu deci macar acest pacat sa nul lasam sa fie legalizat caci atunci putem ca sa disparem ca natie Dumnezeu a intemeiat familia dintre un barbat si o femeie pt procreare si Slava Lui AMIN.
RăspundețiȘtergere