Cuvânt de Învățătură,
la Duminica a V a , după PAȘTI !
Duminica Samarinencei !
"Duh este Dumnezeu si cei ce I se inchina, trebuie sa I se inchine in duh si in adevar!" (Ioan 4, 24)
                                      Iubiti credinciosi,
Citind, sau numai ascultand astazi, in cea de a 
cincea Duminica de dupa Sfintele Pasti, cunoscuta pericopa evanghelica, 
care cuprinde convorbirea Mantuitorului Hristos cu femeia samarineanca, 
al carei nume era Fotini si care si-a sfarsit viata in mod martiric, in 
timpul celei dintai persecutii crestine, a crudului imparat Nero, 
sufletul nostru ramane adanc impresionat de sublimul, inaltimea si 
adancimea invataturilor noii religii crestine, descoperita de insusi 
Fiul lui Dumnezeu, de Mesia cei prezis de prooroci - unei simple femei 
din orasul Sihar din Samaria, tinut locuit de samarineni, cu care 
evreii, desi vecini si inruditi intre ei, nu erau in legaturi de 
prietenie, dispretuindu-se reciproc.
Cuprinsul Evangheliei de astazi, din Duminica 
Samarinencii, deschide pentru toate popoarele lumii, perspectivele unei 
noi viziuni, mantuitoare, asupra relatiilor dintre om si Dumnezeu si 
asupra legaturilor dintre oameni.
Din multele si inaltele invataturi sau principii 
crestine, ce se desprind din textul Evangheliei, redate cu atatea 
amanunte de Sfantul Evanghelist loan, ne vom opri, in cuvantul nostru de
 astazi, asupra unuia dintre adevarurile de temelie ale invataturii 
noastre crestine si anume asupra raspunsului pe care l-a dat 
Mantuitorului femeia samarineana, la intrebarea acestuia: "Unde trebuie sa ne inchinam - pe muntele Garizim din Samaria, sau in Ierusalim?"
Raspunsul il cunoastem cu totii, totusi il repetam pentru reinprospatarea si intiparirea lui in mintea si in sufletul nostru: "Dar vine ceasul, spune Mantuitorul, si acum este, cand adevaratii inchinatori se vor inchina Tatalui in duh si in adevar" si apoi continua: "Duh este Dumnezeu si cei ce I se inchina, trebuie sa i se inchine in duh si in adevar" (Ioan IV, 23-24).
Iubiti credinciosi,
Din raspunsul Mantuitorului, pe care l-am auzit acum,
 invatam doua lucruri: intai ca Dumnezeu este duh, adica fiinta pur 
spirituala, nemateriala si in al doilea ca si inchinarea, sau adorarea 
pe care I-o aducem, trebuie sa fie potrivita cu fiinta Sa, adica sa aiba
 tot un caracter spiritual - duhovnicesc. Pe aceste doua adevaruri de 
temelie se reazima si cultul nostru crestin, adica toate slujbele si 
randuielile sfinte, prin care Biserica si credinciosii cinstesc pe 
Dumnezeu.
Dar oare ce inseamna a ne inchina lui Dumnezeu "in duh si in adevar?"
 Se stie ca prin cult divin, intelegem formule si mijloace prin care 
omul cauta sa intre in legatura cu Dumnezeu, sa-I simta prezenta, 
atotputernicia si bunatatea, sa-L cinsteasca, sa-L slaveasca, sa-I 
multumeasca si sa dobandeasca de ia El ajutorul si bunatatile pe care 
numai El le poate da. Cultul acesta sau inchinarea aceasta trebuie sa 
fie mai intii spirituala, caci Dumnezeu nu are trup material; El este 
duh sau spirit, Dumnezeu nu este aici sau acolo; El nu salasluieste 
numai in Templul din Ierusalim - cum credeau iudeii, sau pe muntele 
Garizim, cum pretindeau samarinenii, nici in idolii cu chipuri de oameni
 sau de animale, pe care ii adorau paganii. El este vesnic si 
pretutindeni prezent si poate fi gasit oriunde si oricand ne gandim la 
El sau II invocam, sau il chemam in ajutorul nostru.
Pentru a-L descoperi pe Dumnezeu, pentru a-I simti 
prezenta, nu trebuie sa plecam din sfera eului nostru, ci dinlauntrul 
nostru, din sufletul sau din duhul nostru, in care se afla chipul si 
asemanarea Sa. Acestea sunt cele doua mari adevaruri pe care Mantuitorul
 le formuleaza in raspunsul dat samarinencii: spiritualitatea fiintei 
lui Dumnezeu si interiorizarea legaturii noastre cu El. Daca nu-L vom 
gasi pe Dumnezeu mai intai aci, in noi insine, in sufletul nostru, nu-L 
vom gasi nicaieri. 
Pentru aceasta, unii nu L-au gasit pe Dumnezeu in 
natura, nu L-au vazut prin telescop, nici in navetele spatiale, pentru 
ca nu L-au avut mai intai in sufletul lor. Cel dintai altar si cel 
dintai tron al dumnezeirii sunt inima si sufletul omului. Numai ceea ce 
izvoraste din inima sau din suflet ajunge la Dumnezeu si il cinsteste cu
 adevarat. Numai rugaciunea pornita din inima curata si smerita -asa cum
 spune psalrnistul - e primita de Dumnezeu.
Pentru aceasta, rugaciunile lungi si facute mai mult 
de forma ale paganilor si iudeilor, sunt inlocuite de Mantuitorul cu 
rugaciunea domneasca "Tatal nostru",
 rugaciune scurta, dar atotcuprinzatoare si atat de minunata, care va 
ramane pentru vecie modelul neintrecut si dumnezeiesc al rugaciunii 
crestine. 
De acum inainte, adica de la venirea in lume a 
Mantuitorului, nu sacrificiile de tapi si de vitei vor spala 
constiintele incarcate de pacate ale oamenilor, ci smerenia si pocainta 
sincera, izvorate din inima, ajutata de harul sfintilor, a Sfantului 
Duh, apa cea vie ce s-a pogorat peste Sfintii Apostoli in ziua 
Cincizecimii si care lucreaza si va lucra pana la sfarsitul acestei 
lumi, prin apa sfintita a botezului, prin puterea sfantului mir, prin 
taina marturisirii si a sfintei impartasanii si prin celelalte taine si 
ierurgii crestine. 
Pe temelia aceasta, pusa de Domnul insusi, Biserica a
 intocmit randuielile de rugaciune, de cantari, de citiri si de acte 
sfinte din slujbele celor sapte laude si celelalte slujbe, prin care 
Biserica binecuvanteaza si sfinteste viata omului in momentele si 
imprejurarile ei mai de seama. in intregimea lui, cultul acesta 
alcatuieste una din comorile cele mai de pret ale credintei noastre 
crestine ortodoxe.
Frumusetea acestui cult, care a adus la picioarele 
lui Hristos cele mai mari popoare ale lumii, influenta binefacatoare a 
lui asupra sufletului omenesc, sunt prea bine cunoscute ca sa mai fie 
nevoie sa insistam. Vom reda totusi in rezumat, cit se poate de scurt, 
cuvintele unuia dintre cei mai insemnati filosofi romani, renumitul 
profesor de psihologie la Universitatea din Bucuresti, fost membru si 
presedinte al Academiei Romane, decedat in anul 1957; este vorba de 
Constantin Radulescu-Motru, care povesteste, intr-una din lucrarile 
sale, ca intr-o situatie nefericita pentru un parinte, care si-a pierdut
 unicul copil, singura lui mangaiere, care i-a adus linistea sufletului,
 a fost slujba sfintei inmormantari, care i-a redat nadejdea si credinta
 intr-o viata viitoare si fericita in care a trecut copilul sau. 
Redam textual ultimele insemnari ale acestui filosof: "Doamne,
 care alt mijloc ar fi putut sa dea sarmanului tata, mangaierea de care 
el avea atata nevoie? Care alt mijloc l-ar fi putut reda lumii cu 
nadejdea in suflet si cu dragoste pentru oamenii sai? Din acea zi, 
continua filosoful, am inteles misterul sau taina cultului ortodox. Din 
acea zi am alungat din mintea mea toate gandurile sceptice, adica 
indoielnice, pe care le adunasem din cele vazute in tari straine si de 
aici inainte am ascultat cu adanc respect slujba, insotita de atatea 
simboluri ale acestei Biserici, din care se revarsa o influenta atat de 
binefacatoare asupra neamului meu intreg".
Este adevarat insa ca unora li se pare cultul nostru 
prea incarcat de forme si de lucruri materiale si ca fiind in 
contradictie cu inchinarea in duh si in adevar, de care vorbeste 
Mantuitorul. Acestia uita insa ca daca Dumnezeu este duh, adica spirit 
pur, noi, in schimb, suntem alcatuiti din trup si din suflet, suntem 
deci datori sa cinstim pe Dumnezeu, sa ne inchinam Lui in intregimea 
fiintei noastre, adica si cu sufletul, dar si cu trupul, precum ne 
indeamna Sfantul Apostol Pavel: "Preamariti pe Dumnezeu in trupul vostru si in duhul vostru, ca unele care sunt ale lui Dumnezeu" (I. Corinteni VI, 20).
Inchinarea pe care o aducem lui Dumnezeu cel nevazut,
 izvorata din inima noastra, trebuie insotita de inchinarea din afara, 
care se exprima, sau se face vazuta, prin miscari ale trupului 
-ingenuncheri, insemnare cu semnul Sfintei Cruci, metanii - sau prin 
folosirea unor lucruri materiale precum apa la botez, untdelemnul, 
painea, vinul, sfintele vase, sfintele odajdii si altele.
Cand ne adunam in Biserica pentru rugaciune, il avem prezent pe insusi Domnul, caci El a spus: "Unde sunt doi sau trei adunati in numele Meu, acolo voi fi si Eu in mijlocul lor" (Matei 18, 20).
Insusi Mantuitorul vorbeste de aceasta unitate 
stransa dintre spirit si materie, in cult, prin cuvintele spuse 
fariseului Nicodim: "De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu"
 (Ioan 3, 5). Puterea spirituala, nevazuta a Duhului lucreaza deci, prin
 apa vazuta a botezului. Si asa este cu toate Sfintele Taine si cu toate
 lucrarile sfinte savarsite de Sfantul Duh in Biserica, prin sfintii ei 
slujitori. Totul in cultul nostru ne duce cu mintea la cele ceresti si 
tinde sa ne apropie de cele spirituale-duhovnicesti.
Tot ce se savarseste in sfintele locasuri de cult, in
 Biserica, toate formele externe ale cultului divin, nu sunt altceva, 
decat semne vazute ale inchinarii in duh si adevar, sunt expresii ale 
unor stari sufletesti, ale unor simtaminte religioase, ale credintei 
noastre in Dumnezeu, ale iubirii noastre fata de El. Asa de exemplu, 
cand ne insemnam cu semnul Sfintei Cruci, noi ne aducem aminte de 
patimile si rastignirea Domnului. 
Prin toate semnele exterioare, semne vazute, trupul 
nostru se asociaza cu sufletul nostru, luand parte astfel, la 
preamarirea lui Dumnezeu, implinind sfatul Sfantului Apostol Pavel, care
 zice: "Va indemn deci, fratilor,
 pentru indurarile lui Dumnezeu, sa infatisati trupurile voastre ca pe o
 jertfa vie, sfanta, bineplacuta lui Dumnezeu, ca inchinarea voastra cea
 duhovniceasca" (Rom. XII, 1-2). 
Totul in cultul nostru ortodox are o inalta 
semnificatie spirituala. Calea vazuta ne inalta cu gandul la cele 
nevazute; lucrurile materiale ne descopera pe cele spirituale, cele 
naturale ne conduc spre cele supranaturale. Asadar, inchinarea pe care 
noi, crestinii ortodocsi o aducem lui Dumnezeu, prin cultul sfintei 
noastre Biserici, este o adevarata cinstire a lui Dumnezeu; este o 
inchinare in duh si adevar, pentru ca toate formele vazute din care este
 alcatuit cultul divin au un inteles si un caracter pur spiritual, 
izvorand din acea radacina nevazuta, care este in duhul sau in sufletul 
nostru, despre care vorbea si Mantuitorul in conversatia cu femeia 
samarineanca. 
Principalul este ca totul in inchinaciunea noastra, 
in adorarea lui Dumnezeu, sa izvorasca din inima si sufletul nostru, sa 
se intemeieze pe iubirea adevarata pentru Dumnezeu si fata de oameni. Sa
 nu facem precum poporul iudeu, despre care Mantuitorul Hristos spune, 
prin glasul Evanghelistului Matei: "Poporul acestaa Ma cinsteste cu buzele, dar inima lui este departe de Mine" (Matei, 15,8). 
In acelasi timp, se impune mai multa liniste in 
sfintele noastre locasuri de inchinaciune, mai multa concentrare si 
inaltare a mintii noastre spre adevarurile sfinte si spre indeplinirea 
poruncilor lui Dumnezeu, o participare mai activa la sfintele slujbe, 
prin cantarea omofona sau obsteasca, caci, asa cum spune psalmistul, "toata suflarea sa laude pe Domnul". Toate acestea nu inseamna altceva, decat inchinarea in duh si in adevar.
Iubiti credinciosi,
Popasul Mantuitorului Hristos la fantana patriarhului
 lacob din Sihar - fantana ale carei ruine se vad si astazi, dupa cum ne
 relateaza cei ce au vizitat Locurile Sfinte, ne-a dat noua prilejul de a
 gusta cateva picaturi din izvorul de apa vie, apa ce izvoraste continuu
 din invatatura divina a Mantuitorului Hristos, din harul Sau 
dumnezeiesc, din frumusetea si splendoarea cultului nostru ortodox.
Acolo, la fantana batranului Patriarh Iacob, 
Mantuitorul Hristos a descoperit tuturor neamurilor, prin femeia 
samarineanca, adevarul, datator de viata, ca Dumnezeu este pretutindeni 
si ca rugaciunea catre El se poate face oriunde, dar mai ales in 
locasurile noastre sfinte, in casa de rugaciune a lui Dumnezeu, unde se 
aduce de fiecare data, cand se slujeste, jertfa cea fara de sange a 
Fiului lui Dumnezeu.
Stiind ca Mantuitorul Hristos este izvorul cel 
nesecat al vietii, al apei celei vii, sa cautam in tot timpul vietii 
noastre sa sorbim din plin sfintele Sale invataturi, sa indeplinim 
poruncile Lui si sa-I aducem in tot timpul cuvenita inchinare in duh si 
in adevar, sa fim propovaduitori ai binelui, ai adevarului, ai 
dreptatii, ai dragostei si ai tuturor principiilor crestine, asa cum a 
facut si femeia samarineanca din Evanghelia de astazi. in felul acesta, 
noi vom cunoaste darul lui Dumnezeu, ce ni s-a dat prin Domnul si 
Mantuitorul nostru Iisus Hristos, pe care sa-L slavim si Lui sa ne 
inchinam in duh si in adevar, acum si in veci, Amin !
                                      Parintele Sergiu Rosca !

 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu