Predică în Duminica după Botezul Domnului
( Despre propovăduirea cuvîntului lui Dumnezeu )
Versiune fara diacritice | Predici la duminici
De atunci a început Iisus a propovădui şi a zice: Pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia cerurilor (Matei 4, 17)
Iubiţi credincioşi,
Una din învăţăturile Sfintei Evanghelii din Duminica de azi spune: De atunci a început Iisus a propovădui şi a zice: Pocăiţi-vă, că s-a apropiat Împărăţia Cerurilor (Matei 4, 17). Acelaşi cuvînt l-a spus şi Sfîntul Ioan Botezătorul cînd a început să propovăduiască în pustiul Iordanului: Pocăiţi-vă, că s-a apropiat Împărăţia Cerurilor
(Matei 3, 2). Acelaşi cuvînt au primit şi Sfinţii Apostoli, cînd au
fost trimişi să propovăduiască Evanghelia, că le-a zis lor: Şi mergînd, propovăduiţi, zicînd: S-a apropiat Împărăţia Cerurilor (Matei 10, 7).
Dumnezeiasca Evanghelie de azi zice: De atunci a început Iisus a propovădui...
(Matei 4, 17). Dar ce înseamnă "de atunci"? Adică de cînd a fost prins
şi pus la închisoare Sfîntul şi marele Prooroc Ioan Botezătorul. Acest
adevăr îl arată Sfînta Evanghelie de azi, zicînd: Şi Iisus, auzind că Ioan a fost pus în temniţă, a plecat în Galileea (Matei 4, 12). Dar
oare Mîntuitorul a plecat de frică în Galileea? Nicidecum. Ci s-a dus
în Galileea ca să înceapă a propovădui Evanghelia de acolo, după
profeţia proorocului Isaia care zice: Pămîntul lui Zabulon şi
pămîntul lui Neftali, spre mare, dincolo de Iordan, Galileea neamurilor.
Poporul ce stătea în întuneric a văzut lumina mare. Şi celor ce şedeau
în latura şi în umbra morţii lumină le-a strălucit (Isaia 9, 1; Matei 4, 15-16).
Iată, deci, care a fost pricina venirii Mîntuitorului în Galileea:
predicarea Evangheliei şi luminarea celor ce zăceau în întuneric. Căci
propovăduirea cuvîntului lui Dumnezeu în lume aduce adevărata lumină în
inimile oamenilor credincioşi care nu numai că aud cuvîntul, ci îl şi
împlinesc cu fapta, după cuvîntul Mîntuitorului, care zice: Fericiţi cei ce aud cuvîntul lui Dumnezeu şi îl păzesc pe dînsul
(Luca 11, 28). Cuvîntul lui Dumnezeu aduce mare fericire celor ce îl
ascultă şi îl pun în practică. Altfel, cuvîntul Evangheliei ne aduce
osîndă în loc de mîntuire.
Dar, fraţii mei creştini, cine sînt datori să predice cuvîntul lui
Dumnezeu în Biserica ortodoxă? Numai slujitorii Bisericii, adică
episcopii, preoţii şi diaconii hirotoniţi canonic au puterea şi dreptul
să predice Evanghelia lui Hristos. Mirenii, în cazuri speciale, pot
deveni misionari, ca ajutori ai clericilor, numai cu binecuvîntarea
ierarhilor respectivi. Aşadar, nimeni din clerici şi laici nu pot
predica cuvîntul lui Dumnezeu dacă nu vor fi trimişi la această misiune
cu aprobarea Bisericii. Marele Apostol Pavel adevereşte acest lucru,
zicînd: Cum vor propovădui de nu vor fi trimişi (Romani 10, 15).
Numai sectele rupte de Biserică au căzut cu totul în extrema opusă, dînd
totală libertate laicilor să predice cuvîntul lui Dumnezeu fără a fi
trimişi şi să explice Sfînta Scriptură după mintea lor. De aceea,
astăzi, lumea s-a umplut de erezii şi secte căci toate acestea predică
cuvîntul Sfintei Scripturi, nu după înţelesul cel adevărat explicat de
Sfinţii Părinţi, ci după minţile lor rătăcite, stăpînite de mîndrie.
Nu putem tăgădui că au fost în Biserică şi misionari laici, în
primele secole, care au predicat cuvîntul lui Dumnezeu şi care nu au
fost nici preoţi, nici episcopi. Aşa au fost marii misionari şi
apologeţi creştini, oameni învăţaţi care au apărat cauza creştinismului
în faţa împăraţilor şi filosofilor păgîni, din secolele II-III, începînd
cu Ţuadrat, pe care Eusebiu, istoricul bisericesc, îl numeşte
"părintele apologeticei", între anii 125-126. Apoi a fost Aristide de
Atena, între anii 125-130. Apoi Ariston de Pella, cel mai vechi apărător
în scris al creştinismului contra iudeilor, pe la 134-135. Alţi
apologeţi de mare renume au fost: Sfîntul Iustin Martirul şi Filosoful
(anii 140-170); Taţian Asirianul, către anul 170; filosoful Hermia, care
a trăit la mijlocul secolului al II-lea; Atenagora, filosoful creştin
din Atena (170); Minucius Felix la începutul secolului al III-lea;
Tertulian din Cartagina, între anii 160-240, şi alţii. Toţi aceşti mari
apologeţi creştini şi misionari de mare seamă ai Bisericii lui Hristos
au fost mireni, dar fiind foarte învăţaţi au contribuit mult la
propovăduirea Evangheliei şi la apărarea dreptei credinţe apostolice.
Aşadar, fraţii mei, vedem că încă de la început Biserica lui Hristos a
avut şi misionari laici care au predicat cuvîntul lui Dumnezeu înaintea
împăraţilor şi a filosofilor şi au apărat creştinismul cu preţul vieţii
lor, cum a fost Sfîntul Iustin Martirul şi Filosoful. Însă aceştia au
fost foarte bine orientaţi în adevărul dreptei credinţe şi de aceea au
adus mare folos Bisericii lui Hristos prin învăţăturile lor cele
luminate şi pătrunse de lumina adevărului.
Care erau condiţiile principale ce se cereau misionarilor laici care
apărau dreapta credinţă? Prima condiţie a misionarilor laici în Biserica
dreptmăritoare era ca cel trimis să predice cuvîntul lui Dumnezeu să
fie un creştin verificat, evlavios, cu viaţa curată şi să cunoască bine
dogmele credinţei Ortodoxe, deoarece dogmele sînt orientate după Sfînta
şi dumnezeiasca Scriptură şi după Sfînta Tradiţie a Bisericii lui
Hristos.
Apoi, să cunoască bine Sfintele Canoane apostoleşti, ale celor şapte
Sinoade Ecumenice şi cele ale Sfinţilor Părinţi, deoarece Sfintele
Canoane sînt norme ce rînduiesc şi reglementează viaţa Bisericii ca
organism special ce conduce pe credincioşi pe calea mîntuirii. Apoi, cei
ce predicau cuvîntul lui Dumnezeu dintre creştinii mireni erau
întotdeauna sub ascultarea Bisericii, fiind trimişi, controlaţi şi
subordonaţi ierarhilor în eparhia cărora acţionau. Fără respectarea
acestor condiţii principale şi obligatorii, misionarii laici care lucrau
în afara Bisericii de multe ori contribuiau la crearea de secte şi
eresuri, dezbinînd unitatea apostolică a Bisericii lui Hristos.
Datoria principală a propovăduirii Evangheliei lui Hristos cade însă
în sarcina păstorilor Bisericii, adică a episcopilor şi a preoţilor. Mai
puţin în sarcina diaconilor şi a călugărilor care ajută şi ei la
propovăduirea cuvîntului, însă în chip secundar. Primul care a
propovăduit Sfînta Evanghelie în lume a fost Însuşi Domnul nostru Iisus
Hristos. Tocmai de aceea a venit pe pămînt şi se cheamă Cuvînt, căci a
vestit tuturor oamenilor prin cuvînt Evanghelia mîntuirii, a întemeiat
Biserica şi cele şapte Taine, şi şi-a dat viaţa pe Cruce ca să
răscumpere lumea din robia morţii, a necredinţei şi a osîndei. Apoi,
înălţîndu-Se la cer de-a dreapta Tatălui, a încredinţat datoria
propovăduirii Cuvîntului lui Dumnezeu celor doisprezece Apostoli mari şi
celor şaptezeci de apostoli, numiţi mici, cărora le-a poruncit, zicînd:
Mergînd, învăţaţi toate neamurile, botezîndu-le în numele Tatălui şi
al Fiului şi al Sfîntului Duh, învăţîndu-le să păzească toate cîte v-am
poruncit vouă... (Matei 28, 19-20).
Apostolii sînt cei dintîi propovăduitori ai cuvîntului lui Dumnezeu
în Legea Harului. Ei au hirotonit primii preoţi şi episcopi, pe care
i-au rînduit peste tot să păstorească turma lui Hristos. Iar prin
episcopi, harul s-a transmis prin rugăciune şi punerea mîinilor, pînă
astăzi şi cît va fi lumea.
Iubiţi credincioşi,
În Biserica lui Hristos preoţii propovăduiesc cel mai mult cuvîntul
lui Dumnezeu pentru că sînt toată viaţa în mijlocul credincioşilor. Ei
sînt martorii vieţii noastre de la naştere şi pînă la moarte. Ei sînt
părinţii duhovniceşti ai satelor şi parohiilor noastre. De felul cum
preoţii de parohie îşi îndeplinesc misiunea lor apostolică, de felul cum
stăpînesc sfintele slujbe, în frunte cu Sfînta Liturghie, şi de felul
cum propovăduiesc cuvîntul Sfintei Evanghelii şi, mai ales, cum îşi duc
viaţa în marea familie a credincioşilor noştri ortodocşi, depinde
mîntuirea lor şi a păstoriţilor lor.
În marea lor misiune evanghelică, propovăduirea cuvîntului lui
Dumnezeu are un rol foarte mare. Un preot bun trebuie să fie şi un
predicator bun, ştiind că prin predică vie, caldă, plină de har şi
lumină preotul poate transforma total parohia şi masa enoriaşilor săi.
Dar pentru ca predica sa să poată ajunge la inima credincioşilor şi să
aibă puterea Duhului Sfînt de a transforma sufletul şi a-l întoarce la
pocăinţă, preotul trebuie să îndeplinească cîteva condiţii duhovniceşti
absolut obligatorii.
Prima şi cea mai importantă condiţie care încununează activitatea
pastorală a preotului este viaţa morală exemplară a lui şi a familiei
sale. Fără o viaţă curată, model, a preotului, predica sa nu va reuşi să
ajungă la inima credincioşilor, nici nu va putea cîştiga multe suflete
pentru Împărăţia Cerurilor.
A doua condiţie obligatorie unui preot şi predicator bun este sfînta
rugăciune. Preotul trebuie să fie un om de rugăciune, să iubească mai
mult ca orice Biserica, sfintele slujbe, Sfînta Liturghie, cîntarea în
comun a credincioşilor. Rugăciunea stăruitoare a preotului unită cu a
credincioşilor săi, îi sporeşte credinţa şi dragostea pentru Dumnezeu şi
oameni, îl face mai înţelept în gîndire şi predică, îi deschide inima
pentru milostenie şi îi dă multă putere şi har în predică. Un preot care
se roagă mult este un preot cu har în toate şi un bun predicator al
cuvîntului lui Dumnezeu.
A treia condiţie principală a unui bun preot şi predicator este
necesitatea cunoaşterii profunde a Sfintei Scripturi, a Sfinţilor
Părinţi, a învăţăturii de credinţă ortodoxă şi a Canoanelor Bisericii.
Un păstor bun trebuie să fie şi un teolog bun şi un apărător al dreptei
credinţe în faţa prozelitismului sectar. Fără cunoaşterea dreptei
credinţe, preotul nu poate fi predicator şi apologet.
Cine nu ştie că un preot bun transformă sufleteşte pe credincioşii
săi, prin slujbe frumoase, prin catehizare stăruitoare şi prin predici
bune şi pline de căldură duhovnicească? Cine nu ştie că predica bună
umple bisericile şi mînăstirile de credincioşi, apără şi sporeşte
dreapta credinţă, risipeşte prozelitismul sectar şi întoarce la pocăinţă
multe suflete? Iar bisericile fără slujbe frumoase şi fără predici
pline de duh şi putere se golesc de credincioşi şi nu pot vîna suflete
pentru Hristos.
Sau cine nu ştie cît de mult ajută şi mînăstirile noastre prin
slujbele lor atît de înălţătoare, prin predică şi prin duhovnicii lor,
la întărirea credinţei ortodoxe şi la creşterea evlaviei în satele şi
oraşele noastre? Pelerinajele locale pe la mînăstiri, în sărbători, în
posturi şi mai ales la hramuri, sînt o dovadă destul de grăitoare. În
felul acesta mînăstirile şi duhovnicii lor colaborează cu preoţii de la
sate şi oraşe la propovăduirea cuvîntului lui Dumnezeu, la mărturisirea
credinţei ortodoxe şi la mîntuirea bunilor noştri credincioşi.
Cu Duminica de astăzi se încheie marile praznice ale Naşterii şi
Botezului Domnului. Am încheiat cu pace încă un an din viaţa noastră şi
am început un nou an, pentru care mulţumim lui Dumnezeu de toate
darurile Sale şi cerem să ne întărească cu har, cu milă şi binecuvîntare
ca să trecem întreaga viaţă cu pocăinţă şi fapte bune pe calea
mîntuirii.
Am vorbit azi despre datoria preotului de a propovădui cuvîntul lui
Dumnezeu şi condiţiile principale care îl ajută să fie un preot vrednic
şi un bun predicator.
Cunoaştem cîţi preoţi buni şi predicatori vestiţi sînt în parohiile
noastre din Moldova, Transilvania şi din alte părţi ale ţării. Însă şi
credincioşii sînt datori să-i ajute pe preoţi, să-i asculte, să se roage
pentru ei şi să nu-i judece, că mare păcat fac credincioşii care
gîndesc şi vorbesc de rău pe slujitorii lui Dumnezeu şi pe părinţii lor
sufleteşti. Oare nu preoţii vă botează, vă cunună şi vă înmormîntează?
Oare nu preoţii vă spovedesc şi vă unesc cu Hristos prin Sfînta
Împărtăşanie? Oare nu săvîrşesc ei Sfînta Liturghie în fiecare Biserică
şi se roagă lui Dumnezeu pentru pacea, sănătatea, iertarea şi mîntuirea
sufletelor celor vii şi a celor adormiţi? Oare nu ei învaţă dreapta
credinţă pe credincioşi?
Deci să nu-i judecăm, ci mai degrabă să-i ajutăm în misiunea
preoţească şi să ne rugăm mult pentru ei. Este foarte bine şi necesar ca
fiecare preot să aibă şi un mic grup de mireni credincioşi, cunoscători
ai Sfintei Scripturi şi credinţei ortodoxe. Ei îl ajută mult pe preot
în desfăşurarea activităţilor sale misionare, la combaterea şi
îngrădirea prozelitismului sectar, la vizitarea şi ajutorarea
credincioşilor bătrîni, orfani, bolnavi şi a celor slabi în credinţă; la
înfrumuseţarea slujbelor şi înnoirea sfintelor noastre biserici.
Şi acum, fraţii mei, să ascultăm cuvîntul Domnului cît mai avem timp
de pocăinţă. Iată Hristos Mîntuitorul nostru a început să predice
Evanghelia în Galileea. Sfîntul Ioan Botezătorul propovăduieşte pocăinţa
în pustiul Iordanului; Sfinţii toţi ne vorbesc de Dumnezeu în scrierile
lor; preoţii, călugării şi ierarhii Bisericii ne învaţă calea mîntuirii
şi apără ortodoxia din amvoanele bisericilor. Fiul lui Dumnezeu se
jertfeşte zilnic pe Sfintele altare în timpul Sfintei Liturghii, iar
Domnul ne cheamă acum la început de an la o viaţă nouă în Hristos,
zicînd: Pocăiţi-vă că s-a apropiat Împărăţia Cerurilor! Deci să ne deşteptăm, să venim şi să ne pocăim, ca să trăim cu Hristos în veci. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu