Vindecarea celor zece leprosi !
Vindecarea celor zece leprosi - Predica la Duminica a 29-a dupa Rusalii
In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin.
Binecuvantati si dreptmaritori crestini ai Sfintei Biserici a Domnului nostru
Iisus Hristos,
Dumnezeiasca Evanghelie de astazi ne impartaseste o vindecare trupeasca. E vorba de vindecarea celor zece leprosi. Dar unul din cei zece vindecati – asa ne incredinteaza cuvantul aratat – s-a vindecat si sufleteste. Rugam Duhul Sfant sa ne impartaseasca lumina ca sa va impartasim adevarul cat mai adanc al dumnezeiestii descoperiri – cuvantul Evangheliei.
Binecuvantati si dreptmaritori crestini ai Sfintei Biserici a Domnului nostru
Iisus Hristos,
Dumnezeiasca Evanghelie de astazi ne impartaseste o vindecare trupeasca. E vorba de vindecarea celor zece leprosi. Dar unul din cei zece vindecati – asa ne incredinteaza cuvantul aratat – s-a vindecat si sufleteste. Rugam Duhul Sfant sa ne impartaseasca lumina ca sa va impartasim adevarul cat mai adanc al dumnezeiestii descoperiri – cuvantul Evangheliei.
Precum citim, in vremea aceea (anume cand Mantuitorul mergea spre Ierusalim, spre jertfa lui cea de bunavoie si mantuitoare),
“Intrand intr-un sat, L-au intampinat
zece leprosi care stateau departe, si care au ridicat glasul si au zis:
Iisuse, Invatatorule, fie-Ti mila de noi! Si vazandu-i, El le-a zis:
Mergeti si aratati-va preotilor. Dar, pe cand ei se duceau, s-au
curatit. Iar unul dintre ei, vazand ca s-a vindecat, s-a intors cu glas
mare slavind pe Dumnezeu. Si a cazut cu fata la pamant la picioarele lui
Iisus, multumindu-I. Si acela era samarinean. Si raspunzand, Iisus a
zis: Au nu zece s-au curatit? Dar cei noua unde sunt? Nu s-a gasit sa se
intoarca si sa dea slava lui Dumnezeu decat numai acesta, si care este
de alt neam? Si i-a zis: Scoala-te si mergi; credinta ta te-a mantuit”.
(Luca 17, 12-19).
Cei noua s-au vindecat. Acesta primeste alt raspuns: s-a mantuit.
Cei noua s-au vindecat. Acesta primeste alt raspuns: s-a mantuit.
Avem in fata ochilor mintii imaginea
teribilei stari – intalnita de atunci pana aproape in zilele noastre – a
bolnavului de lepra. Maladia poate cunoaste o forma mai usoara, in care
apar pete pe trup, care incep sa puroieze, sau o forma mai grava, in
care organele trupului – ale fetei, ale restului trupului, maini,
picioare – incep sa se desfaca din trup. Si deodata sa simti cum mori de
viu; sa fii martor viu al descompunerii trupului tau. In starea asta sa
cugeti, sa vezi cum trupul tau parca se desface din incheieturi. Si
sa-ti pui intrebarea adanca a legaturii sufletului cu trupul.
Caci noi credem si marturisim, si acesta
este adevarul, ca sufletul e in trup si trupul e in suflet. E o unitate
de negrait. Nu trebuie sa le gandim ca doua existente radical si total
despartite, ci intr-o unitate dumnezeieasca. Judecata mai adanc: Mantuitorul,
Fiul lui Dumnezeu, “Dumnezeu-Cuvantul (Dumnezeu-Logosul,
Dumnezeu-Ratiunea, Dumnezeu-Mintea divina) trup S-a facut si S-a
salasluit printre noi si am vazut slava Lui, slava ca a Singurului
nascut din Tatal, plin de har si de adevar” (Ioan 1, 14). De aceea spun
dumnezeiestii Parinti ca omul e creat dupa chip si asemanare nu numai
prin suflet, ci si prin trup. Pecetea, se intelege, e in suflet; dar
sufletul e intr-o unitate de nedesfacut cu trupul. Sa retinem acest
adevar dumnezeiesc, etern: Fiul lui Dumnezeu S-a facut trup. Fiul lui
Dumnezeu, vesnicul Dumnezeu, Necreatul S-a unit cu creatura, S-a unit pe
veci. Caci omul n-a pastrat aceasta legatura care i-a fost incredintata
la zidire, cand Dumnezeu a suflat din El suflarea divina de viata. N-a
pastrat-o, n-a fost credincios harului. Si atunci, in Hristos se unesc
pe veci dumnezeiescul si pamantescul. Asa intelegem unirea aceasta intre
suflet si trup. Si cand spune cuvantul Evangheliei: “Am vazut slava Lui
(adica a Fiului lui Dumnezeu facut Om) stralucind, slava ca a
Unuia-Nascut din Tatal, plin de har si de adevar”, gandim atunci si la
noi, la aceasta unire adanca a sufletului cu trupul. Caci sufletul,
primind har spre indumnezeire (cum de atatea ori marturisim dupa
dumnezeiestii Parinti, ca harul lui Dumnezeu se face suflet al
sufletului nostru, ca lumina a lui), face partas si trupul. Iubitilor,
ganditi-va: atunci cand suntem luminati launtric de credinta, de
nadejde, de dragoste, de o bucurie negraita – a sanatatii, a rugaciunii,
a unei fapte bune – o, Doamne, cum straluceste trupul nostru! Se
ilumineaza. Si, dimpotriva, cum pacatul – desfrau, betie si altele – te
schimonoseste, te urateste. Dante spune cum, undeva in Infern, vede
chinuit un sarman pacatos pe care sarpele il incolaceste si-l strange,
iar el se zvarcoleste; si fata lui, sarmanul, seamana cu chipul celui
rau.
Atunci, cum sa nu cugetam adanc la
aceasta legatura, intre suflet si trup, intre prezenta harului lui
Dumnezeu si prezenta raului? O gandire inalta, sublima, nu se manifesta,
nu se implineste ea, la un artist, la un savant, prin lucrul deopotriva
al sufletului si al mainilor lui? Sau rugaciunea insasi, metania pe
care o fac, semnul crucii, jertfa pe care o aduc, fapta buna pe care o
savarsesc – toate le savarsesc prin unitatea aceasta sfanta intre suflet
si trup, intre spirit si materie, in care simti ca trupul este
intr-adevar o revelatie a sufletului tau.
In stare de boala, la sarmanul lepros,
revelatia sufletului in trup e inspaimantatoare, ca la orice bolnav.
Aici e una din cele mai adanci teme ale constiintei umane, anume: nu in
sarmanul trup e taina descompunerii, ci in nefericitul suflet, in
pierderea unitatii lui. Taina tainelor este unitatea; adica lupta
impotriva descompunerii, a disolutiei mele trupesti incepe in suflet. O,
iubitilor, fiecare dintre noi, in clipa aceasta, sa constientizam, in
adancul nostru, acel virus, acel microb al raului care ne descompune
sufletul, de unde vine si descompunerea trupului si moartea insasi.
Dumnezeiescul apostol Pavel, in cuvantul
care s-a grait astazi ne invata: “Fratilor, cand se va arata Hristos,
Care este viata voastra, atunci si voi, impreuna cu El, va veti arata
intru marire (intru slava). Drept aceea omorati madularele voastre, ale
omului pamantesc (adica ale omului care vede numai in materie, numai in
trup): desfranarea, necuratia, patima, pofta cea rea, lacomia, care este
o inchinare la idoli” (Coloseni 3, 4-5). Si ce-au fost idolii daca nu
tocmai o zeificare, o indumnezeire a patimilor omenesti si a lumii
acesteia dezradacinate – in constiinta lor, nu in fiinta ei – din
Dumnezeu? Si zice iarasi Apostolul: “Acum deci lepadati si voi toate
acestea: mania, iutimea, rautatea, defaimarea, cuvantul de rusine din
gura voastra. Nu va mintiti unul pe altul, fiindca v-ati dezbracat de
omul cel vechi, dimpreuna cu faptele lui, si v-ati imbracat in omul cel
nou, care se innoieste, spre deplina cunostinta, dupa chipul Celui ce
l-a zidit (adica al Mantuitorului Hristos)” (Coloseni 3, 8-10). Tatal,
din vointa Lui dumnezeiasca ne-a zidit pe toti, prin Fiul si dupa chipul
Fiului, in Duhul Sfant. Apostolul, deci, iubitilor, ne spune acest
adevar: lepadati toate aceste forme ale raului, care va descompun! Prin
care va pierdeti unitatea adanca cu Dumnezeu si unitatea dinlauntrul
vostru. Caci nu e unitate a sufletului fara legatura cu Cel Unul
Dumnezeu; si aceasta unitate se intipareste apoi in faptura mea.
De aceea, cele doua laturi ale iubirii
sunt, asa cum le cunoastem: “Sa iubesti pe Dumnezeu din toata inima ta,
puterea ta, cugetul tau, vartutea ta, inima ta, iar pe aproapele (citim
in Vechiul Testament) ca pe tine insuti”, iar Mantuitorul a zis: “Asa sa
va iubiti unul pe altul, precum Eu v-am iubit”. Atunci, in iubire sta
unitatea. Lumina si iubirea, sensul si viata ma indumnezeiesc. Si sensul
e Dumnezeu – din Tatal in Fiul (Logosul), iar viata in Duhul Sfant.
Acestea-mi dau unitatea. Iar neiubirea si lipsa luminii dumnezeiesti,
pacatele ma descompun. Trebuie inteles acest lucru. Negrait, aici e
toata taina suferintei, bolii, stricaciunii si mortii.
Cei care ne impartasim – unii adeseori –
sa citim cu atentie rugaciunile dinaintea Sfintei Impartasanii, spre
pilda Rugaciunea a patra, a Sfantului Simeon Metafrastul: “… Ci vezi,
Doamne, smerenia mea, si-mi iarta toate pacatele mele; vezi, ca s-au
inmultit mai mult decat perii capului meu faradelegile mele. Ce rau n-am
savarsit? Ce pacat n-am facut? Ce rau nu mi-am inchipuit in sufletul
meu? Ca iata, si cu faptele am facut (si desfasoara acest tablou tragic,
ruinator, distrugator al unitatii si al fiintei mele): desfranare si
preadesfranare, mandrie, trufie, batjocura, hula, vorba desarta,
infierbantare la ras, betie, lacomie a pantecelui, mancare fara masura,
rautate, pizmuire, iubire de argint, iubire de avutie, camatarie, iubire
de mine insumi, iubire de marire, hrapire, nedreptate, agonisire de
rusine, invidie, graire de rau, faradelege; toate simtirile si toate
madularele mi le-am intinat si le-am stricat si de nici o treaba le-am
facut (daca s-au imbolnavit, ce treaba, ce fapta buna sa mai fac?),
ajungand cu totul salas diavolului”. In traducerile mai vechi: “ajungand
cu totul pravalie diavolului” – adica acolo unde isi pune el marfa lui
si de unde ii trimite si pe altii sa cumpere; ca sa devii pe urma tu
contagiune pentru cealalta lume, sa-i strici si pe ceilalti.
Sa spuna si savantii, si psihologii, si
toti analistii sufletului omenesc: toate aceste patimi, ele ma
descompun. Eu traiesc atunci – nu numai in lepra, in orice boala –
contempland tragic descompunerea trupului meu; dar, intai, descompunerea
sufletului; de acolo pleaca aceasta tragedie a sufletului.
Si de aceasta tragedie de care sufereau
cei zece leprosi i-a vindecat Mantuitorul. I-a vindecat cum? Doar
privindu-i. Aruncandu-Si asupra lor, odata cu privirea, iubirea si
cuvantul Lui: “Mergeti si aratati-va preotilor!”. Asa era legea la
evrei: preotii erau si medici; aveau pregatire la templu. Erau si
medici, de buna seama, in vremea aceea. In Vechiul Testament se spune:
“Da cinste medicului, si el e tot de la Dumnezeu”, iar Mantuitorul
spune: “N-au trebuinta cei sanatosi de doctor, ci cei bolnavi”. Asadar,
preotii aveau o dubla misiune: odata cu rugaciunea, cu darul pe care-l
primeau de la Dumnezeu, aveau si aceasta investitura deosebita, sa
constate insanatosirea suferinzilor si sa-i declare, deci, in fata
multimii, a poporului, de acum curatiti, sanatosi, ca ei sa poata intra
in comunitate, in societate. Caci altfel, precum stim, erau izolati. Si
trebuia, cand se apropiau oameni de ei, sa strige: “Necurat! Necurat!”;
iar in sinagoga li se crea un loc special, unde erau acceptati, totusi.
In aceasta stare tragica, de moarte vie, Mantuitorul rosteste doar
cuvantul: “Aratati-va preotilor!”. Ei merg sa se arate. Pe cale s-au
vindecat. Preotii au constatat. Si, amanunt atat de revelator: unul
dintre leprosi se intoarce si vine la Mantuitorul, Ii cade in genunchi,
se pleaca si “da slava lui Dumnezeu”, Ii multumeste. Iar Mantuitorul
rosteste: “Au nu toti zece s-au vindecat? Dar cei noua unde sunt? Numai
unul s-a aflat sa dea slava lui Dumnezeu...?” – nu simplu “sa
multumeasca”. E o nuanta adanca, tot atat de revelatoare. “… numai
acesta, si care este de alt neam?” (era samarinean).
Iubitilor, doua idei se desprind de aici
si ne lumineaza constiinta. Din cei zece, unul vine si-I da multumire
lui Dumnezeu. Unul, care-si descopera unicitatea si care raspunde
dureros la una din temele noastre obisnuite. Cand ne-am intrebat adesea
ce inseamna sanatatea sufletului, sanatatea mintala sau normalitatea, si
am cercetat la diversi oameni de stiinta, savanti, mai ales la
psihiatri, am gasit definita sanatatea, normalitatea, drept “integrarea
in mediu, in societate”. Mi-am zis atunci: deci societatea il face pe om
sanatos?! Acest mediu social trebuie inteles in diversitatea lui,
pentru ca, daca unul se integreaza foarte bine intr-un mediu de talhari,
intr-o mafie, inseamna ca el e normal? Altfel spus, lumea, ea iti da
tie sanatatea? Erau in societate cei zece, nu? Dar unul dintre ei n-a
acceptat, pur si simplu, sa ramana in societatea aceea. A fost singurul
care s-a rupt de ea si a inteles ca nu lumea l-a vindecat pe el. Si el
vine – in unicitatea lui, in constiinta lui unica – la Mantuitorul. Si
spune Scriptura: “sa-I dea slava”; nu simplu “sa-I multumeasca”. E ceea
ce numim indeobste “recunostinta”. Dar ce inseamna recunostinta?
Re-cunosc, imi recunosc obarsia in Dumnezeu. De aceea spune Mantuitorul
“sa dea slava lui Dumnezeu”: taina slavei, a preamaririi lui Dumnezeu,
din care eu ma impartasesc. Iar in alt loc: “Slava de la oameni nu
caut”. Pentru ca Mantuitorul descopera slava nu pentru Sine, ci pentru
noi. Nu spune El Tatalui, pentru ucenici: “Tata, slava pe care Mi-ai
dat-o Mie Eu le-am dat-o lor”? Slava lui Dumnezeu nu e pentru a se
preamari pe Sine Dumnezeu, ci pentru a ne impartasi noua slava – lumina,
iubirea, bucuria, puterea, sanatatea. E altceva decat slava pe care o
aducem noi, oamenii. Iertati, imi vine in gand cuvantul lui Eminescu:
“Iar deasupra tuturora s-o scula vreun mititel / Nu slavindu-te pe tine,
lustruindu-se pe el”. Aceasta e nefericita noastra stare, de a schimba
talcul, sensul slavei lui Dumnezeu. Slava Lui, pe care o impartaseste cu
noi, cum adesea pomenim cuvantul Sfantului Grigorie Palama: “Dumnezeu,
fire mai presus de fire, nu are a sui la slava mai inalta. Slava Lui se
descopera prin coborarea la cele smerite”. Slava lui Dumnezeu in
smerenia Lui ni s-a descoperit, in chipul robului pe care L-a luat si al
crucii pe care S-a rastignit deschizand bratele Lui si imbratisandu-ne
pe noi, pentru a ne darui noua slava.
Si acest unu a inteles Cine l-a
vindecat, spre deosebire de sarmanii lui confrati de suferinta, care nu
s-au intors la El. Trupeste s-au vindecat; intrebarea este: s-au
vindecat si sufleteste? Or Mantuitorul spune: “Numai acesta s-a aflat sa
dea slava lui Dumnezeu?”. Si-i zice: “Mergi! Credinta ta te-a mantuit”.
De aceea am spus la inceput: cei noua s-au vindecat trupeste; acesta
s-a mantuit; cand a crezut (credinta in Hristos). Si a primit slava Lui –
mantuirea!
Asadar, revin asupra normalitatii, a
sanatatii mintale, adica nu numai a trupului, ci si a sufletului . Cum
intelegem noi taina aceasta a sanatatii mintale, a normalitatii, a
pastrarii unitatii mele cu Dumnezeu si cu lumea? M-a intrebat cineva,
rascolitor in adancul sufletului: “Parinte, pentru trup, intreb medicii,
dar pentru suflet, asa am socotit, ca se cuvine sa intreb un preot: ce
inseamna sanatatea sufleteasca?”. Am stat o clipa… In chip firesc,
spontan, mi-am inaltat sufletul la Dumnezeu si am cugetat ca e cuvios
sau cuvenit sa raspund asa: “Daca trupeste simt sanatatea atunci cand
toate organele mele trupesti, aparatele – creierul, inima, ficatul,
plamanii, rinichii, stomacul, ochii, urechile –, toate isi implinesc
menirea lor inscrisa fiziologic in trupul meu si care, prin urmare,
functioneaza pentru ca se afa in organica unitate, la fel si puterile
mele sufletesti (cele firesti – intelectul, sentimentele, vointa; cele
morale – intelepciunea, dreptatea, barbatia sau curajul, cumpatarea si
infranarea, stapanirea patimilor placerii, a desfraului, a patimilor
maniei si stapanirea de sine; si cele teologice – credinta, nadejdea,
dragostea si, impreuna cu ele: bunatatea, pacea, indelunga rabdare,
asceza, postul), toate aceste puteri sufletesti, virtuti morale, virtuti
teologice, isi implinesc menirea lor pozitiva, afirmativa (Dumnezeu
este da si numai da; si eu raspund zidirii mele dupa chipul lui
Dumnezeu: “Da, Doamne, cred si Te marturisesc!”), atunci si numai atunci
cand aceste puteri sufletesti ma zidesc pe mine, ma construiesc pe mine
in credinta, in adevar, in iubire, si eu devin un punct, smerit, de
contagiune mantuitoare, nu distrugatoare. Atunci eu simt in aceasta
unitate a fapturii mele (chiar in boala si in orice situatie a vietii),
prin Dumnezeu, prin radacina mea, prin Ziditorul meu, simt sanatatea
sufletului.
Iata, aceste daruri pe care le-am evocat
sunt, cum spune Sfantul Maxim Marturisitorul, “insusiri ale Dumnezeirii
care in noi devin virtutile noastre”, “materia spirituala” a sufletului
si a vietii noastre, daca putem spune asa. Acestea toate constituie
fiintial existenta noastra, zidirea noastra si mantuirea noastra, asa
cum ele sunt descoperite in Iisus Hristos, Modelul.
Deci Fiul lui Dumnezeu facut Om, El le-a
intrupat pe toate in plinatate, si nu poti dobandi sanatatea fara
aceasta icoana a Mantuitorului Hristos. In toate acestea e cuprinsa,
fireste, si societatea; e cuprins si mediul, sunt cuprinse toate. Dar
toate pleaca din radacina lor si merg spre sensul, spre telul lor.
Pentru ca lumea aceasta nu poate oferi nici modelul moral absolut – nu
poate intemeia o etica, zice stiinta –, nu poate oferi nici sensul
existentei, care este Hristos Domnul. Eu tin seama de mediu, de lume,
dar totdeauna ma ridic la Obarsia mea, la Chip, la Modelul meu, la
Hristos.
Pentru care spun si aici cuvantul
luminat de Dumnezeu, pe care l-a rostit Eminescu, vorbind de jertfa
Mantuitorului, care in momentele acelea de suferinta suprema pe cruce Se
jertfeste cerand iertare Parintelui Ceresc, pentru rastignitori; Se
jertfeste deci pentru toti. Asa a inteles Eminescu jertfa Mantuitorului
pe cruce: “Astfel, a te jertfi din iubire pentru altii, nu din dispret,
cum o faceau filosofii vechi, stoicii, nu din respectul unei legi, ci in
numele lui Dumnezeu si pentru semenul tau, din iubire pentru lume, e
cea mai inalta forma a existentei umane. In ea e acel sambure de adevar –
iubirea in stare sa dizolve intreaga dizarmonie dintre oameni si
asprimea luptei pentru existenta, ce bantuie natura intreaga”.
O, Doamne, fa-ne vrednici pe toti, sa
invatam si de la el, de la acest poet al neamului, cum a invatat el de
la Tine, taina iubirii, taina vindecarii de tot raul, taina mantuirii.
“Iubirea, cea mai inalta forma a existentei umane”, pe care Tu ne-ai
descoperit-o, Doamne. Si vindecatul lepros Ti-a dat slava… Astfel nu
numai ca s-a vindecat trupeste, ci s-a si mantuit. Fa-ne vrednici,
Doamne, de acest dar, ca noi, cei care Te cinstim pe Tine, sa fim deplin
sanatosi – sufleteste intai, si trupeste; prin credinta in Tine, prin
lumina vietii Tale, prin iubirea Ta, Doamne!
Observati: de ce rugaciunea pe care am
citit-o adineauri, in care sunt aratate patimile care ne descompun, sau
alta rugaciune – a treia: “Cel ce ai primit cu trupul Tau patimile cele
de viata facatoare si mantuitoare – crucea, piroanele, sulita, moartea –
omoara-mi patimile cele trupesti, care imi strica sufletul!”, de ce
aceste rugaciuni sunt puse inainte de Sfanta Impartasanie? Tocmai pentru
ca ele ne pregatesc sa ne impartasim – odata cu credinta in Hristos,
odata cu primirea cuvantului Evangheliei – si cu trupul Lui, pentru
trupul si sufletul nostru. Astfel ne vindecam.
Asa, Tu Doamne, “Cel ce cu ingroparea Ta
ai pradat imparatia iadului, ingroapa sfaturile mele cele viclene, prin
ganduri bune, si risipeste duhurile cele viclene. Cel ce cu Invierea Ta
cea de a treia zi si de viata purtatoare ai ridicat pe stramosul cel
cazut, ridica-ma si pe mine, cel ce am alunecat in pacat, punandu-mi
inainte chipuri de pocainta. Cel ce cu preaslavita inaltarea Ta la cer
ai indumnezeit trupul pe care l-ai luat si l-ai cinstit cu sederea de-a
dreapta Tatalui”, invredniceste-ma, Doamne, cu impartasirea din cuvantul
Tau, din virtutile Tale. Caci virtutile sunt daruri de la Dumnezeu
venind in trupul nostru. Si prin impartasirea cu Trupul si Sangele Tau,
Doamne, sa dobandim deplina noastra sanatate sufleteasca si trupeasca si
mantuirea de tot raul. Cu rugaciunile Preacuratei Maicii Tale si ale
tuturor sfintilor Tai. Amin.
Parintele Constantin Galeriu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu