Vindecarea Lunatecului !
In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin.
Binecuvantati si dreptmaritori crestini ai Sfintei Biserici a Domnului nostru Iisus Hristos,
Binecuvantati si dreptmaritori crestini ai Sfintei Biserici a Domnului nostru Iisus Hristos,
In
vremea aceea, “Mergand ei spre multime, s-a apropiat de El un om,
cazandu-I in genunchi, si zicand: Doamne, miluieste pe fiul meu ca este
lunatic si patimeste rau, caci adesea cade in foc si adesea in apa. Si
l-am dus la ucenicii Tai si n-au putut sa-l vindece. Iar Iisus,
raspunzand, a zis: O, neam necredincios si indaratnic, pana cand voi fi
cu voi? Pana cand va voi suferi pe voi? Aduceti-l aici la Mine. Si Iisus
l-a certat si demonul a iesit din el si copilul s-a vindecat din ceasul
acela. Atunci, apropiindu-se ucenicii de Iisus, I-au zis de o parte: De
ce noi n-am putut sa-l scoatem? Iar Iisus le-a raspuns: Pentru putina
voastra credinta. Caci adevarat graiesc voua: Daca veti avea credinta
cat un graunte de mustar, veti zice muntelui acestuia: Muta-te de aici
dincolo, si se va muta; si nimic nu va fi voua cu neputinta. Dar acest
neam de demoni nu iese decat numai cu rugaciune si cu post. Pe cand
strabateau Galileea, Iisus le-a spus: Fiul Omului va sa fie dat in
mainile oamenilor. Si-L vor omori, dar a treia zi va invia. Si ei s-au
intristat foarte!” (Matei 17, 14-23).
Evocam
momentul in care Petru marturisise “Tu esti Hristosul”, iar
Mantuitorul, coborand de acolo pe malul Iordanului, ii vestise pe
ucenici ca: “Iata, ne suim la Ierusalim si Fiul Omului va fi dat in
mainile oamenilor pacatosi, care-L vor prinde, batjocori, judeca,
osandi, omori, dar a treia zi va invia”. Cand au auzit ucenicii aceasta,
s-au cutremurat; s-au cutremurat ei care parasisera tot si mergeau dupa
Iisus, cu gandul ca El avea sa fie Mesia in chip pamantesc; un imparat
care sa scuture jugul imparatiei romane si sa instaureze regatul iudaic
de odinioara.
Atunci,
tot Petru spune: “Doamne, sa nu se intample una ca asta!”. Cu alte
cuvinte: ce sunt gandurile astea? Noi stim de Mesia in felul nostru, iar
Tu ne vorbesti de Cruce si moarte? Si Mantuitorul ii raspunde lui Simon
Petru: “Mergi inapoia Mea, satano!”. Asadar: tu esti vrajmas acestei
randuieli dumnezeiesti; tu nu o intelegi, ba, mai mult, te opui.
Si
atunci, in aceasta situatie, a luat pe cei trei apostoli si i-a urcat
pe muntele Taborului. Vrei sa intelegi Crucea si Invierea? Iata, avem o
pregustare a lor. Nu ne inchipuim noi ce taina este aceasta. Cat as vrea
s-o traim fiecare dintre noi!…
Asa
cum in Hristos a fost prefigurata mai intai moartea si Invierea, si noi
avem parte de aceasta. Daca noi credem cu tarie, prin cuvantul
Evangheliei, prin Sfintele Taine, si noi avem momente in care
preintampinam propria noastra moarte. Aceasta este marea taina a
Schimbarii la Fata.
Dar
Petru voia sa ramana lucrurile in acea stare a Schimbarii la Fata:
“Doamne, bine este noua sa fim aici!”. Mai ales dupa ce Mantuitorul
spusese ca avea sa se intample prinderea Lui, osandirea, rastignirea.
Doamne, vrea sa zica Petru, de ce sa mai mergem, la ce sa mai plecam
spre Ierusalim? Mai bine ramanem aici, pe Tabor, in lumina, in slava,
unde se aude si glasul Parintelui Ceresc (“Acesta este Fiul Meu cel
iubit. Pe acesta sa-L ascultati!”). Asa socotea Petru, asa socotim si
noi.
Se
dezvaluie aici un inteles uluitor. Deci pe Tabor vedem stralucirea
slavei dumnezeiesti: Mantuitorul in centru, cei doi profeti – Moise si
Ilie – de o parte si de alta, graiesc despre Cruce si Inviere. Le
pregusta duhovniceste. Norul Duhului Sfant ii invaluie, asa cum
odinioara invaluise poporul ales in trecerea prin pustie, iar glasul
Parintelui Ceresc se aude: “Acesta este Fiul Meu cel iubit…”. Asadar:
Sfanta Treime; ca la botezul Mantuitorului. E cerul pe pamant. Negrait
eveniment dumnezeiesc si omenesc!
La
poalele muntelui, insa, ce se petrece? Acolo, pe varful muntelui este
cerul pe pamant si pamantul indumnezeit; iar la poalele muntelui se
aflau ceilalti noua ucenici, cu multimea care se adunase, deoarece
aflasera cu totii ca Mantuitorul este acolo, iar in mijlocul multimii,
iata, cand cobora Mantuitorul de pe Tabor, Il intampina un om, cazandu-I
in genunchi si zicand: “Doamne, miluieste pe fiul meu ca e lunatic!
Patimeste rau. Adesea cade in foc, adesea in apa. Si l-am adus la
ucenicii Tai si n-au putut sa-l vindece”. Sfantul evanghelist Marcu, cel
care si-a scris evanghelia dupa predica Sfantului Petru, auzind ce se
petrecuse si pe Tabor si aici, ne mai da unele amanunte din descrierile
facute de tatal copilului: “Invatatorule, am adus la Tine pe fiul meu,
care are duh mut (nu mai putea vorbi copilul). Si oriunde il apuca, il
arunca la pamant si face spume al gura si scrasneste din dinti si
intepeneste. Si am zis ucenicilor Tai sa-l alunge, dar ei n-au putut.
Iar El, raspunzand lor, a zis: O, neam necredincios, pana cand voi fi cu
voi? Pana cand va voi rabda pe voi? Aduceti-l la Mine. Si l-au adus la
El. Si vazandu-L pe Iisus, duhul indata a zguduit pe copil, care, cazand
la pamant, se zvarcolea spumegand. Si l-a intrebat pe tatal lui: Cata
vreme este de cand i-a venit aceasta? Iar el a raspuns: din pruncie. Si
de multe ori l-a aruncat in foc si in apa ca sa-l piarda”. Altfel spus,
acum copilul devenise mai marisor, nu-l mai putea urmari, ca si cum ar
fi iesit undeva in drum si era fara adapost, deci fara paza.
O,
iubitilor! Acum, parca, dupa ce am ascultat acest fragment, avem
putinta sa contemplam cele doua lumi, cele doua stari: pe Tabor –
stralucirea dumnezeiasca, cerul pe pamant, iar dincoace – pamantul
apropiat de iad. Acolo pamantul apropiat de cer, oglindind cerul, aici
pamantul oglindind iadul, infernul durerii. Pe munte Petru spune:
“Doamne, sa ramanem aici! Ce sa mai coboram acolo, unde e atata infern
si unde ne asteapta crucea patimirilor?”. Dar era cu putinta? De pe
varful muntelui, asa cum Iisus Hristos privea in jos, la suferintele
omenesti, ar fi putut ramane Mantuitorul eternizand Schimbarea la Fata?
Schimbarea la Fata avea insa alta menire. Invierea va eterniza starea
aceea a noului eon, a celei de-a opta zi. Schimbarea la Fata era numai
pregatirea pentru Inviere, anticiparea, pregustarea ei, intarirea in
credinta si nadejdea Invierii si a vietii de veci.
Iar
noi, asa cum Evanghelia ne descopera, privind aceste doua lumi: lumea
Schimbarii la Fata – chiar si lumea celei de a opta zi, a Invierii – si
lumea de aici, cu suferintele, patimirile, bolile ei, parca intelegem
deodata: cer si pamant, bucurie si suferinta, placere si durere, lumina
si intuneric, viata si moarte… De unde aceste perechi dihotomice?
Unii
filosofi au incercat sa spuna ca tocmai aici se afla dinamica vietii.
Dar aceasta inseamna a eterniza raul. Cat de mult a framantat raul (sub
chipul suferintei, al durerii trupesti, al suferintei sufletesti)
constiinta umana! Cum raspunde constiinta umana la intrebarea: Raul si
suferinta sunt opera a lui Dumnezeu? Hotarat, raul nu e opera lui
Dumnezeu! Dar suferinta? Nici suferinta. Suferinta este consecinta
raului, urmarea raului; trebuie precizat insa dintru inceput: Nu
suferinta e raul, ci pacatul este raul. Cum se produce suferinta? Cum o
simti? Multi s-au revoltat, au cazut in necredinta de frica suferintei.
Cei care cercetati literatura, ganditi-va la un Camus, cu vestita lui
carte, “Ciuma”. Surprinde raul si suferinta lumii, scotand in relief mai
ales suferinta copiilor. Se zguduie, oare, in tine credinta, cand vezi
suferinta unui nevinovat? Scriptura a raspuns si la aceasta prin
suferinta lui Iov. Ati auzit de Maica Tereza, cea care lucra atat de
mult printre bolnavi, printre leprosi. Si ea a spus unei femei bolnave
de cancer: Sa stii ca Hristos e prezent in boala asta a ta! El te
imbratiseaza cu aceasta boala. Si biata femeie a raspuns: Roaga-L pe
Hristos sa nu ma mai imbratiseze cu boala. Era zguduita, sarmana, in
suferinta ei.
Vedeti
la ce incercare e pusa Evanghelia insasi, in fata durerilor? Daca ai
intra intr-un spital cu bolnavi de SIDA (aceasta boala e socotita
incurabila; se va gasi, din mila lui Dumnezeu, si aici un leac), nu
te-ar zgudui? Sau cand intri intr-un camin-spital, unde te intampina
deopotriva si batranetea, cu neputintele ei, dar si chipurile
desfigurate de boala.
Cat
de zguduita e atunci constiinta umana in fata Dumnezeului milostivirii,
in fata Dumnezeului luminii si al iubirii, Care pe Tabor stralucea, in
timp ce la poalele muntelui se consuma aceasta priveliste tragica! Cei
necredinciosi se revolta impotriva lui Dumnezeu, dar solutii nu au. De
curand, am citit un interviu acordat de un fost conducator politic
roman, comunist; el afirma la un moment dat: “Daca Dumnezeu exista, de
unde atata suferinta si nedreptate in lume, si de unde atatea razboaie
si atatea patimiri?”. Sa raspundem si noi, atat pentru credinciosi cat
si pentru ceilalti: Exista o singura solutie, care ne uneste pe toti.
Una singura: lupta impotriva suferintei. Altfel, necredinciosii,
bunaoara Freud, care spune ca viata insasi este un dor pentru moarte, nu
dau ca solutie decat resemnarea sau revolta. Dimpotriva, pentru omul
credincios e nevoie de o analiza a cauzei, cum pe drept cuvant Ioan Gura
de Aur a spus: “Nu suferinta e raul, ci pacatul”. Pacatul, care aduce
stricaciunea si moartea.
Ce
inseamna pacatul? Despartirea de Dumnezeu. Pacatul e ruptura. O,
iubitilor, sa analizam impreuna aceasta tema! Cand incerci suferinta?
Cand se produce o ruptura. Cata vreme mana mea este intreaga, normala,
sanatoasa, n-am durere. Daca se produce o taietura, chiar si o mica
intepatura, o ruptura, apare durerea. Deci durerea, in adancul si in
manifestarea ei, inseamna ruptura, despartire. Atunci adancul durerii –
pornim de la viul vietii, de la experienta vie (definim pacatul drept
despartire de Dumnezeu sau neascultare de Dumnezeu) – este calcarea voii
lui Dumnezeu constienta si libera, cu gand, cuvant, fapta. Deci pacatul
inseamna calcarea voii lui Dumnezeu, neascultarea, despartirea si, prin
urmare, suferinta. Acolo unde s-a produs, nu mai e pastrata armonia,
unitatea fiintei, echilibrul.
La
copilul lunatic, epileptic, acestea erau formele de manifestare: nu
avea liniste in el, se disloca, se arunca fie in apa, fie in foc,
inaintea unei primejdii. Nu-si mai gasea locul. E vorba despre pierderea
echilibrului, a unitatii si armoniei. A unitatii cu Dumnezeu, cu
Autorul, cu Ziditorul meu si Mantuitorul meu si Sfintitorul meu – Duhul
Sfant, si, in acelasi timp, unitatea cu intreaga creatie si cu armonia
ei.
Copilul
cand se naste, tipa pentru ca s-a despartit de locul matern. Se
desparte apoi de sanul mamei, si iarasi tipa. Apoi, cu varsta te
desparti de pruncie, de copilarie, de adolescenta, de tinerete, de
maturitate… de viata. Traiesti in diverse stari aceasta despartire si
ruptura cu formele ei de durere. Abia atunci intelegi: Raul sta tocmai
in aceasta ruptura din armonia dumnezeiasca. Ruptura deopotriva fata de
Dumnezeu si fata de lume. Ruptura, sfasiere launtrica in mine insumi. Si
daca in aceasta ruptura si dezechilibru nu-mi mai gasesc locul, atunci,
in fata suferintei, cum ma comport? Cum sunt in stare s-o suport?
Omul
necredincios, sarmanul, se revolta. Solutie nu are. Cauta. De multe ori
se spune despre cineva (daca n-o declara el insusi) ca este ateu. Nu
exista atei! Un astfel de om s-a revoltat impotriva Dumnezeului celui
viu si adevarat, dar isi construieste alti zei. Un fel de fericire din
lumea aceasta. Sau un idol din lumea aceasta: o placere, o patima. Asa
s-au construit idolii, din aceasta revolta si cadere originara. Dar
idolul pe care ti-l construiesti nu mai este Dumnezeu; el e din lumea
aceasta si te ingroapa in lumea aceasta. Ar trebui sa o stie toti ateii.
Ei nu sunt fara Dumnezeu; ei indumnezeiesc altceva. Iar cele pe care le
indumnezeiesc ei sunt morminte varuite. Atunci, in suferinta, cand eu
stiu ca ea este ruptura mea de lume si de Dumnezeu, raspunsul credintei e
tocmai refacerea legaturii mele cu Dumnezeu, atat cu El personal cat si
cu semenii mei.
Cineva
analiza, iubitilor, diverse stari ale suferintei. Discuta intai
suferinta muta: cand esti parasit, esti atat de doborat incat n-ai nici
glas, ca si copilul din Evanghelie. Nu mai ai putere. Nu-ti poti striga
durerea. Este ultima expresie a suferintei.
O
alta treapta e aceea cand poti s-o strigi; si daca poti s-o strigi esti
auzit. Daca esti auzit, suferinta ta o traiesti nu de unul singur, ci
in comuniune. Si cei din jur se straduiesc sa te ajute. Atunci suferinta
e traita in solidaritate umana. Am relatat nu o data urmatorul episod:
un avion era gata sa se prabuseasca; dar pilotul, inspirat, aproape de
la pamant l-a saltat din nou. Toti cei din avion, care simteau de acum
iminenta prabusirii, s-au prins lant, unul de altul; si au uitat de
suferinta in misterul acesta al comuniunii, al iubirii.
Hristos
spune ca pacatul te desparte de Dumnezeu, de Tatal Ceresc, de
Dumnezeire. Iisus infrunta durerea, lupta impotriva ei. Suferinta este
consecinta raului, a rupturii, a despartirii de Dumnezeu. Dar suferinta
nu e raul in ea insasi. De aceea a si luat-o Hristos, purtand Crucea. A
luat suferinta si a descoperit atunci – taina a Dumnezeirii – calea
iesirii din rau, facand din suferinta un mijlocitor, un leac, un inger
vestitor care iti arata, te anunta ca a patruns in tine riscul
distrugerii; te anunta ca viata ta e opera divina si trebuie s-o aperi.
Si daca tu in suferinta iesi din ruptura, ai iesit din lucrul demonului;
pentru ca demonul este ruptura si faramitare, sfasiere, stricaciune si
moarte.
Cand
vorbim de Adormirea Maicii Domnului intelegem ca adormirea ei, spre
deosebire de moarte, inseamna: sufletul nu i s-a despartit de trup. Or,
despartirea sufletului de trup inseamna deja stricaciune, iar pacatul
aduce stricaciune.
Dar
daca tu, in suferinta te lupti sa refaci legatura cu Dumnezeu, sa
ajungi din nou la nedespartire de Dumnezeu, sa strigi, sa te rogi, tu ai
iesit atunci din lumea stricaciunii, din lumea demonului. Atunci
suferinta te poate inalta.
De
ce a zis mai intai Mantuitorul tatalui copilului: “Crezi ca pot sa fac
Eu aceasta?”? Si sarmanul parinte Il rugase: “De poti ceva, fa!”.
Mantuitorul spune: “De poti crede, toate sunt cu putinta celui
credincios”. “Cred Doamne! Ajuta necredintei mele!”. A crede inseamna
deja a iesi din lumea aceasta. Pentru ca a crede, precis, inseamna a
crede in Dumnezeu, Care este credincios El insusi fagaduintelor Lui. Cel
care te-a creat vrea sa te si mantuiasca. Atunci, a crede inseamna a
institui sufletul tau, constiinta ta, inima ta, in Dumnezeu. Inseamna
a-ti aseza constiinta, faptura ta in El, a o reinradacina in Izvorul ei,
in Dumnezeu, cum S-a descoperit in Fiul Sau, Iisus Hristos. A crede in
El inseamna, asa cum a spus candva Mantuitorul: “Aveti credinta lui
Dumnezeu!”. Nu mai esti tu in credinta temeinica. Cand i-a spus
Mantuitorul lui Petru: “Nu carnea si sangele ti-au descoperit tie, ci
Tatal…” – deci Tatal a pus in Petru cuvintele: “Tu esti Hristosul, Fiul
lui Dumnezeu”. Cand eu cred, Dumnezeu pune in mine puterea Lui. Nu mai
sunt eu, ci e puterea Lui.
Cand
Petru la inceput mergea pe valuri, cu ochii la Hristos, cu puterea Lui
calca pe valuri, ca si Mantuitorul. Daca eu am aceasta credinta dreapta,
atunci cand ma aflu intr-o boala a mea, intr-o incercare a mea, nu mai
sunt eu cel care traiesc in aceasta stare, ci Hristos Dumnezeu, puterea
Lui e in mine. In mine lucreaza Dumnezeirea. Aceasta trebuie stiut
mereu: ca in noi lucreaza Cel mai presus de lume.
Atunci
a strigat tatal: “Cred Doamne! Ajuta necredintei mele!”. Asa trebuie sa
strigi! Ajuta credinta mea sa fie credinta in Tine, ca Tu sa fii in
mine! Nu numai eul meu, ci in eul meu sa fie Dumnezeu! Asa cum Tu,
Doamne, in faptura luata din trupul Fecioarei ai pus dumnezeirea Ta,
plinatatea Dumnezeirii, si in sufletul meu sa fie plinatatea
Dumnezeirii. In toate, Hristos este Icoana, Modelul.
Apostolii,
in slabiciunea lor, nu au putut sa-l vindece pe lunatic. Mantuitorul a
fost trist: “O, neam necredincios! Pana cand voi fi cu voi? Pana cand va
voi rabda?”. Ei vazusera atatea minuni, ii trimisese Hristos sa
propovaduiasca… Dar cand L-au intrebat de ce ei n-au putut, Mantuitorul
le-a raspuns ca acest soi de demoni – si in general, demonii – cu
rugaciune si cu post sunt indepartati.
Postul!
Noi nu-l intelegem in profunzimea lui. Postul inseamna puterea
spiritului asupra trupului. “Trupul pofteste impotriva duhului, iar
duhul impotriva trupului”, zice dumnezeiescul Pavel: In post se afirma
spiritul din mine, lumina divina din mine stapaneste asupra trupului,
asupra materiei, asupra lumii. Unde a actionat demonul? Cum a intrat? In
ce a constat ispita lui? Eva “a vazut ca pomul e bun la gust, frumos la
vedere si ca da stiinta”. Deci a actionat asupra trupului: bun la gust –
pofta trupului; frumos la vedere – pofta ochilor; si ca da stiinta –
trufia vietii.
Pofta
trupului si pofta ochilor si trufia vieti – adica puterea rationala de a
descoperi noi ratiuni, noi sensuri. Ce fel de ratiuni sunt acelea?
Rupte de divinitate. Aici lucreaza demonul. Postul trebuie privit ca
puterea de a te ridica deasupra lumii, infrangand pofta trupului; mai
ales sub cele doua forme: hrana si sexualitate. In post te-ai ridicat
deja deasupra stricaciunii pe care demonul a adus-o in lume. Fara
aceasta traire adanca nici nu putem sa motivam postul. Dumnezeu nu vrea
nici suferinta, nici moartea pacatosului; ci sa luptam. El ne-a dat o
cale, ca prin suferinta sa se inalte spiritul nostru, sa se ascuta, sa
se adanceasca. Cati bolnavi, postind zile indelungate, au infrant
diverse boli! Pentru ca numai asa ai depasit tot ceea ce a adus
stricaciunea si mergi la esenta, la adanc, la sufletul tau cel
nemuritor, care stapaneste asupra trupului, si nu invers.
Imi
staruie in minte acel moment descris de Ava Dorotei, in care ucenicul
lui, Dositei, bolnav, cu o febra puternica si cu un trup istovit, statea
asezat in pat, acoperit cu ce era pe atunci, tot un fel de cearsaf – o
panza – si in fiecare dimineata venea Ava Dorotei si il intreba: “Cum
iti este? Roaga-te!” Fa din nou legatura cu Dumnezeu, caci faci legatura
cu Izvorul vietii! Caci pacatul te-a despartit, te-a aruncat in
stricaciune si durere. Refa legatura!
Au
marturisit toti credinciosii ca in rugaciune uita de durere, pentru ca
in rugaciune faci legatura intre adancul din tine si adancul
dumnezeiesc. Nu uitati! Asa au suferit martirii; pentru ca stricaciunea,
pacatul, nu ajung pana la adanc, pana la ultima adancime. “Dumnezeu a
pus in vistierii adancul” – retineti ideea aceasta!
Suferinta
se manifesta in straturile superficiale, nu in ultima adancime. Daca
mintea mea, atentia mea e indreptata numai spre locul durerii, acolo
unde e boala, atunci eu raman pironit in boala. Dar daca eu reusesc prin
rugaciune sa refac legatura adancului din mine (ultima adancime) cu
Dumnezeu, durerea se estompeaza; si gandurile negre dispar.
Asa
l-a indemnat Ava Dorotei pe Dositei: “Roaga-te! Roaga-te!” Si in
fiecare zi venea: “Inalta-te dincolo de lume, dincolo de durerile lumii,
dincolo de patimile ei! Inalta-te!” Dupa cateva zile insa, venind si
privindu-l in suferinta lui, totusi il vede cu fata mai senina,
linistita: “Dositei, Dositei! Inalta-ti inima, cugetul!”. Si Dositei a
putut raspunde, tremurand: “Nu mai e nevoie sa ma inalt. Nu ma mai inalt
eu, pentru ca a coborat El la mine”. Si din inaltimea Lui a coborat,
asa cum a facut Dumnezeu totdeauna, si mai ales in Fiul Sau a coborat,
“caci asa a iubit Dumnezeu lumea, incat pe Fiul Sau L-a dat ca toti cei
ce cred in El sa nu piara”.
Toti care credem in El sa nu pierim! Si toata lumea sa creada! Ca astfel sa avem viata de veci! Amin.
de Parintele Constantin Galeriu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu