Predică la Duminica lăsatului sec de carne, despre judecata de apoi şi puterea milosteniei.
Dar pentru ce s-a rânduit Evanghelia înfricoşatei judecăţi tocmai 
înainte de intrarea în post? Pentru ca, auzind noi de faptele bune ale 
celor de-a dreapta şi de puterea covârşitoare a milosteniei, să urmăm 
celor drepţi pe calea milei, iar pe de altă parte, auzind de osânda 
celor răi şi zgârciţi de la stânga, să fugim de păcatele lor, ca să nu 
moştenim văpaia focului de veci. Şi această aleasă pregătire pentru 
judecată se face mai bine ca oricând în vremea Postului Mare.
         „Veniţi, binecuvântaţii Părintelui Meu, moşteniţi împărăţia 
care este gătită vouă de la întemeierea lumii. Căci flămând am fost şi 
Mi-aţi dat să mănânc...” (Matei25,34-35).
         Iubiţi credincioşi,
         A treia Evanghelie care ne pregăteşte pentru intrarea în 
Sfântul şi Marele Post, este cea de astăzi, a Judecăţii de apoi. Singur 
numele acesta este foarte înfricoşător.
         Dacă primele două Evanghelii din Duminicile trecute ne puneau 
faţă în faţă doar cete anumite de oameni - de o parte cei smeriţi şi de 
alta cei mândri sau de o parte cei pocăiţi şi de alta cei desfrânaţi - 
Evanghelia din această Duminică ne pune în faţă nesuferitul tablou al 
judecăţii viitoare, când vor sta înaintea Domnului nostru Iisus Hristos -
 Judecătorul lumii - cele două mari cete ale omenirii, ceata celor 
drepţi şi ceata celor păcătoşi. În tot Vechiul şi Noul Testament nu este
 un alt tcxt care să cutremure mai tare pe om ca această Evanghelie ce 
s-a citit astăzi, pentru că nici sufletul omenesc nu va fi cuprins de o 
frică mai mare decât aceea de la judecata viitoare, când toate faptele 
lui bune şi rele se vor descoperi înaintea îngerilor şi a oamenilor.
         Dar pentru ce s-a rânduit Evanghelia înfricoşatei judecăţi 
tocmai înainte de intrarea în post? Pentru ca, auzind noi de faptele 
bune ale celor de-a dreapta şi de puterea covârşitoare a milosteniei, să
 urmăm celor drepţi pe calea milei, iar pe de altă parte, auzind de 
osânda celor răi şi zgârciţi de la stânga, să fugim de păcatele lor, ca 
să nu moştenim văpaia focului de veci. Şi această aleasă pregătire 
pentru judecată se face mai bine ca oricând în vremea Postului Mare.
         Iubiţi credincioşi,
         Două sunt judecăţile la care va sta fiecare suflet omenesc: 
una particulară, când moare omul, şi alta generală, la sfârşitul 
veacurilor. Două sunt şi venirile lui Hristos în lume: una ca Mântuitor 
smerit, când a luat trup de om, a pătimit, a murit pentru noi (Luca 2, 
11), şi a doua ca Judecător drept, când va veni pe norii cerului cu 
putere şi slavă multă să judece tot neamul omenesc (Marcu 13, 26; Luca 
21, 27). Două sunt şi căile de judecată: Mila şi Dreptatea, după cum 
spune Proorocul David: Milă şi judecată voi cânta Ţie, Doamne (Psalmul 
100, 1), Mila şi adevărul iubeşte Domnul (Psalmul 83, 12). Două sunt şi 
cetele oamenilor la judecată: a celor drepţi, care vor fi judecaţi după 
milă, şi a celor răi, care vor fi judecaţi după dreptate, pentru 
păcatele lor.
         Dacă întâi a venit Iisus Hristos în chip de prunc smerit, fără
 cinste şi neslăvit de nimeni, acum va veni înconjurat de toate cetele 
îngereşti, nu ca Mântuitor, ci ca înfricoşat Judecător.
         Atunci L-a purtat o Fecioară, acum norii cerului îl vor ţine. 
Atunci L-a odihnit o iesle, acum scaunul de judecată. Atunci peştera L-a
 ascuns de frica lui Irod, acum tăria cerului la toată lumea îl va 
arăta. Atunci câţiva îngeri şi păstori I-au cântat, acum toate 
trâmbiţele cele îngereşti. Atunci o stea L-a vestit lumii, acum fulgerul
 cel de la răsărit îl va arăta. Atunci Irod mâniindu-se, sufletul Lui îl
 căuta, acum toţi împăraţii pământului, cutremurându-se înaintea Lui vor
 sta. Atunci trei magi înaintea Lui visteriile şi-au deşertat, acum toţi
 cei drepţi candelele faptelor bune înaintea Judecătorului le vor purta.
 Atunci Egiptul, de frica omului, pe Fiului Omului L-a ascuns, acum 
tăria cerului pe Fiul lui Dumnezeu cu putere îl va arăta.
         Mare şi grozavă va fi frica aceea, cum nici nu a mai fost de 
la întemeierea lumii şi nici nu va mai fi (Matei 24, 21). O, Lumină, 
cine te va putea privi!? O, frică, cine te va putea descrie!? O, văpaie,
 cine din muritori te va suferi!? Căci serafimii cei cu aripi de foc şi 
heruvimii cu ochi de văpaie înainte vor sta, tronurile se vor aşeza, 
scaunele se vor pune, Judecătorul înainte cu putere va şedea, 
arhanghelii din trâmbiţe înfricoşat vor suna, îngerii din cele patru 
vânturi pe morţi îi vor scula şi la judecată îi vor aduna!
         Atunci marea pe morţii ei îi va da, pământul pe morţii lui din
 ţărână îi va scoate, iar jivinele pe cei mâncaţi de ele îi vor preda. 
Oasele se vor aduna, trupurile se vor forma, duh de viaţă peste ele va 
sufla, toţi vor învia şi la judecată de îngeri se vor aduce.
         Sculaţi-vă, popoare; veniţi, noroadelor; treziţi-vă, neamuri; 
adunaţi-vă, păcătoşilor, muritorilor, buni şi răi, negri şi albi, bogaţi
 şi săraci, iudei şi elini; veniţi la judecată. Scaunele s-au pus, 
cărţile s-au deschis, veniţi să vedeţi pe Cel ce L-aţi mărturisit sau 
tăgăduit, pe care L-aţi primit sau L-aţi lepădat! Primul Adam şi ultimul
 născut din femeie, prooroci, drepţi, mucenici, pustnici, credincioşi şi
 necredincioşi, creştini şi păgâni, cu toţii veniţi! Nici unul să nu 
lipsească.
         Atunci domnii şi împăraţii pământului de tronul şi porfira lui
 Hristos se vor îngrozi; atunci judecătorii cei nedrepţi, de cumpăna 
Judecătorului se vor cutremura. Atunci zgârciţii pământului, pentru 
scumpetea lor se vor căi; beţivii şi desfrânaţii, cu pumnii se vor bate;
 mamele cele ucigătoare de prunci trupurile îşi vor sfâşia; ucigaşii, 
lacomii, leneşii şi toţi păcătoşii, văzând judecata vor da să fugă, dar 
de îngeri cu putere vor fi opriţi. Atunci ereticii, văzând semnul Crucii
 pe cer arătat, în zadar vor plânge; necredincioşii, văzând pe Hristos, 
fără folos pe idoli îi vor blestema.
         Cei buni, dimpotrivă, atunci cu mare bucurie se vor veseli. 
Pustnicii lacrimile îşi vor arăta, mucenicii rănile cele pentru Hristos 
Judecătorului le vor descoperi, cuvioşii ostenelile, drepţii faptele 
cele bune le vor aduce. Atunci milostivii, milosteniile lor înaintea 
tronului slavei le vor afla; blânzii, cuvintele cele dulci; smeriţii, 
cugetele cele umilite înainte le vor purta. Atunci cei curaţi vor 
străluci de lumină, părinţii se vor bucura de truda cu care şi-au 
crescut copiii lor. Şi toţi care credinţa au păzit şi calea cea bună au 
săvârşit, atunci cu mare bucurie vor sălta.
         Mare şi înfricoşat va fi ceasul acela, fraţilor, când îngerii 
şi oamenii se vor întâlni, cerul cu pământul şi lumina cu întunericul 
vor sta faţă către faţă înaintea lui Hristos. Căci atunci şi satana cel 
ucigaş de oameni, care a înşelat lumea, care a tulburat popoare şi mări,
 care a răzvrătit pe îngeri, atunci şi el va sta la judecată.
In ceasul acela, înfricoşată va fi frica şi durerea. Iar la poruncă, 
îngeri iuţi ca văpaia de lumină vor intra în acele nenumărate mulţimi şi
 vor despărţi pe drepţi de păcătoşi, pe sfinţi de întinaţi, pe cei buni,
 milostivi şi aleşi, de cei răi, necredincioşi, zgârciţi. Atunci se vor 
alege oile de capre şi se vor face două cete. De-a dreapta vor sta oile 
cele ascultătoare, păstorii cei adevăraţi, creştinii cei smeriţi, având 
în mâinile lor stâlpări de fapte bune, iar la stânga vor sta caprele 
cele neascultătoare, păstorii cei năimiţi, ucigaşii de prunci, păcătoşii
 şi necredincioşii care n-au voit să creadă în Hristos şi să se 
pocăiască de păcatele lor - pentru că nici unul din cei întinaţi nu vor 
putea intra în împărăţia lui Dumnezeu (Apocalipsa 21, 27).
         Şi în mijlocul acelei înfricoşătoare mulţimi de îngeri şi 
oameni, de drepţi şi păcătoşi, între cer şi pământ, între întuneric şi 
lumină, va sta pe tron de slavă Iisus Hristos, Judecătorul lumii, 
cumpăna dreptăţii, Păstorul oilor cel Mare şi Izgonitorul caprelor. în 
jurul Său vor fi cei 12 Apostoli (Matei 19, 28), Maica Domnului şi toţi 
sfinţii din cer. Apoi scaune de judecată punându-se, îngeri luminaţi din
 trâmbiţe vor suna, tăcere mare se va face, cărţile faptelor se vor 
deschide, toate drept se vor cumpăni, păcatele se vor vădi şi la arătare
 se vor da.
In clipa aceea de durere, nimeni nu va mai putea schimba hotărârea 
dată, căci acolo nu va mai fi nici Jertfelnic, nici Miel de jertfă, nici
 tămâie, nici preoţi să dezlege păcatele, nici loc de rugăciune, nici 
doctor să vindece, nici doctorie, nici păstor, nici nădejde de mântuire.
 Nu va mai fi atunci nici milă de mamă, nici cuvânt de frate, nici glas 
de mângâiere, nici rude, nici prieteni, nici milă de judecător, nici 
untdelemn pentru candele, nici plâns de pocăinţă. Nimic nu va mai fi 
atunci, ci singură dreptatea din cer va privi şi adevărul din pământ va 
răsări (Psalmul 84, 12).
         Şi în emoţia acelei chinuitoare tăceri, glasul Fiului lui 
Dumnezeu va răsuna tare, ca un glas de tunet ce sparge norii, ca un 
sunet de trâmbiţă ce spintecă văzduhul, ca un fulger din cer ce desparte
 suflet de suflet, inimă de inimă, pe om de fratele lui.
         Cu glas dulce va zice mai întâi celor drepţi: Veniţi, 
binecuvântaţii Părintelui Meu, de moşteniţi împărăţia care este gătită 
vouă de la întemeierea lumii, căci am flămânzit şi însetat şi Mi-aţi dat
 de mâncat şi băut. Gol am fost şi bolnav şi închis şi M-aţi cercetat...
 (Matei 25, 34-37).
         Iar celor de-a stânga va zice: Duceţi-vă de la Mine, 
blestemaţilor... - Unde, Doamne? ... în focul cel de veci... - Pentru 
ce, Doamne? „Pentru că am fost flămând, însetat, gol, bolnav şi legat şi
 nu M-aţi cercetat. în poarta voastră am bătut şi M-aţi alungat; un ban 
am cerut şi M-aţi scos deşert; o haină veche măcar nu Mi-aţi dat şi 
M-aţi înfruntat; un cuvânt de mângâiere am aşteptat, iar voi M-aţi 
înjurat. în nedumerire şi neştiinţă am fost, iar voi v-aţi lenevit a Mă 
învăţa".
         Deci, la porunca Domnului, cele două cete de suflete se vor 
rupe pentru totdeauna în două: primii cu mare bucurie se vor ridica 
întru slava împărăţiei cereşti, iar ceilalţi, cu strigăte de deznădejde 
se vor duce în munca cea veşnică (Matei 25, 46). Atunci va fi 
despărţirea cea mare şi pentru totdeauna a sufletelor, a privirilor, a 
soţilor, a copiilor, a rudelor, a prietenilor, a popoarelor. Atunci va 
fi plângere negrăită, freamăt greu, suspine şi ţipete nepotolite, pentru
 că mare va fi ceasul acelei despărţiri.
         Atunci împăraţii după ostaşi vor suspina, copiii pe părinţi 
vor căuta şi nu-i vor mai afla. Soţii pe soţi, rudele pe rude, prietenii
 pe prieteni, păstorii pe oi, păcătoşii pe cei drepţi îi vor căuta, dar 
nu-i vor mai afla, pentru că pentru totdeauna se vor despărţi, iar între
 unii şi alţii, prăpastie mare se va întări (Luca 16, 26), pe care în 
veac nimeni nu o va mai putea trece.
         Astfel, vor pleca drepţii în odihna veşnică, cu Hristos şi 
toţi îngerii Lui, iar ceilalţi, în munca cea veşnică, cu diavolii şi 
slugile lor. Cât de înfricoşată şi mare este taina judecăţii viitoare!
         Iubiţi credincioşi,
         Poate va zice cineva că numai pe cei milostivi şi nemilostivi 
îi va judeca atunci Dumnezeu? Căci numai despre ei vorbeşte aici 
Evanghelia. Nu, fraţilor, să nu ne înşelăm. Toţi oamenii se vor judeca 
şi pentru toate faptele lor răspuns vor da, însă aici a vorbit 
Evanghelia numai de faptele milosteniei ca să ne arate tuturor cât de 
mare este puterea milosteniei la judecată şi cât de grele sunt urmările 
zgârceniei.
         Sfântul Apostol lacov ne spune clar: „Că judecata este fără 
milă celui ce nu a făcut milă". Iar pentru cei milostivi spune mai 
departe: Că mila biruieşte în faţa judecăţii (lacov 2, 13). De aici 
înţelegem clar că mila are mai multă întâietate la Dumnezeu decât 
dreptatea celorlalte fapte bune. Căci Dumnezeu conduce lumea cu două 
mâini: în dreapta Lui este mila şi în stânga dreptatea. Cine face milă 
pe pământ, milă află şi aici şi la judecată, căci cu milă se judecă, iar
 cine este rău, desfrânat, nemilostiv, păcătos, va fi judecat cu 
dreptate şi aruncat la munca veşnică. Cu toate că nu s-a vorbit şi de 
celelalte fapte bune aici, noi să ne silim deopotrivă pentru toate să le
 împlinim, căci altfel nu vom putea avea haină curată, vrednică de cina 
Domnului şi vom fi scoşi cu tânguire afară (Matei 22, 11-14).
         Mare este puterea milosteniei, fraţilor. Cine face milă, află 
milă. Cine dă cu bucurie săracului ce are, va lua răsplată veşnică de la
 Hristos. Cine primeşte pe străin, va fi primit de Domnul în rai. Cine 
hrăneşte şi adapă pe călător, pe lipsit, va fi hrănit din frumuseţile 
cerului. Cine cercetează pe bolnavi, va fi cercetat de Hristos cu multă 
sănătate. Cine îmbracă pe cel înfrigurat, va fi încălzit de căldura 
Duhului Sfânt. Cine cercetează pe cel din necaz, va fi cercetat în 
suferinţa sa de duhul mângâierii divine.
         Fericiţi cei milostivi, că aceia se vor milui, zice Domnul 
(Matei 5, 7). Fericiţi cei ce deschid poarta săracului şi uşa casei lor 
pentru călător. Fericit cel ce-şi deschide inima şi buzunarul său pentru
 cel care are nevoie de milă. Şi vai celui ce ocărăşte pe sărac şi-l 
alungă de la casa lui, că pe Hristos alungă (Matei 24, 25). Vai celui ce
 poate da ceva şi se zgârceşte, că nu va afla milă în ziua răsplătirii.
         Să ştiţi că sunt două feluri de milostenie: trupească şi 
sufletească. Dacă cineva zice că este lipsit de bani, haine şi bucate 
pentru cei săraci, apoi nu este om să nu aibă în inima lui un cuvânt bun
 pentru cel abătut, un sfat frăţesc pentru cel căzut în ispite, un 
îndemn creştinesc pentru cel deznădăjduit.
         Sunt destui oameni care nu ştiu cum să se mântuiască, cum să 
se spovedească, cum să postească, cum să se roage, cum să-şi 
chivernisească bine copiii si casa. Deci, ce mai aşteptaţi? Cei ce 
sunteţi mai tari, mai râvnitori, alergaţi înaintea lor pe cale; 
întindeţi mâna celor învăluiţi de ispitele vieţii, strigaţi-i, 
spuneţi-le de Hristos, duceţi-i la biserică, la preot, la spovedanie; 
mângâiaţi-i, vorbiţi-le de moarte, amintiţi-le de judecata viitoare.
         Sunt destui fraţi de-ai noştri care nu cunosc calea dreptei 
credinţe, suflete îndoielnice, oameni (ulburaţi, dezorientaţi, deznădăj 
duiţi, naufragiaţi, oameni chinuiţi de păcate trupeşti, desfiguraţi de 
tot felul de patimi. De ce rămâneţi indiferenţi? Ieşiţi-le în ajutor cu 
pilda vieţii, cu un cuvânt dulce, cu un sfat sănătos, cu o carte de 
folos. Hrăniţi-i, adăpaţi-i, cercetaţi-i, salvaţi-i! Sunt fraţii noştri 
şi de se vor îneca lângă noi, vom da seama pentru ei, că nu le-am întins
 cu dragoste mâna milostivirii.
         Faceţi milă şi veţi afla milă!
         Iubiţi credincioşi,
         Înfricoşată este judecata de apoi, înfricoşată este 
despărţirea celor buni de cei răi, nesuferit este glasul trâmbiţei şi 
hotărârea dreptului Judecător, dar mai groaznică este veşnicia muncilor 
care nu vor mai avea sfârşit în veac.
Deci, ce vom face noi, păcătoşii, ca să scăpăm de ele? Să facem în 
viaţă milă, ca să aflăm la cer milă. Cu milă să răscumpărăm păcatele 
noastre, să dobândim inimile fraţilor noştri, să potolim pe vrăjmaşii 
noştri. Cu milă să deschidem cerul, să îmblânzim dreptatea 
Judecătorului, să ne facem îngerii prieteni, să izgonim pe diavoli de la
 noi.
         Mila lui Dumnezeu o vedem peste tot. Pe Crucea Golgotei, în 
sânul Bisericii, sub epitrahilul preotului, în Prea Curatele Taine, în 
casa săracului, la căpătâiul bolnavului şi în toată zidirea. Răi fiind 
noi, Dumnezeu ne dă ploaie timpurie şi târzie, pâine la vreme, apă de 
izvor, soare cald, adiere de vânt, bucurie, sănătate, zile şi mântuire 
în dar. Oare la atâta milă nu se cade să răspundem şi noi tot cu milă?
         Iată, peste câteva zile începem nevoinţa postului, înainte de a
 schimba bucatele la foc să schimbăm zgârcenia inimii noastre în 
milostenie. înainte de a ne schimba culoarea hainelor, să ne schimbăm 
veşmântul răutăţii noastre. Veniţi deci astăzi să urmăm Milostivului 
Samarinean, Bunului nostru Mântuitor. Veniţi să punem început bun, să 
ieşim la lucru. Să hrănim pe săracii lui Hristos şi să mângâiem pe toţi 
necăjiţii pământului. Nimeni să nu se întoarcă deşert de la poarta 
noastră, flămând de la masa noastră, nemângâiat din casa noastră.
         Împărţit-a, dat-a săracilor, dreptatea lui rămâne în veac, 
spune psalmistul (Psalmul 111, 9). Deci şi noi să împărţim cu cel lipsit
 prisosul nostru şi numai atunci postul ne va fi bine primit, iar 
dreptatea inimii va dăinui în veac. Amin!
Arhim. Ioanichie Bălan

 
"Dacă întâi a venit IISUS HRISTOS în chip de prunc smerit, fără cinste şi neslăvit de nimeni, acum va veni înconjurat de toate cetele îngereşti, nu ca Mântuitor, ci ca înfricoşat JUDECATOR!?!"
RăspundețiȘtergereDraga d-le Marius,daca-l vedeti pe ISUS HRISTOS ca si "infricosat judecator", ma tem ca nu ati inteles de fapt CINE si CE ESTE! O LUMINA atat de mare nu are cum sa fie infricosatoare, ci o blanda IUBIRE care nu face decat sa imbratiseze aspectele noastre interioare, pe care le recunoaste.
RăspundețiȘtergereO fiinta trezita, recunoaste CRISTUL care este deja Aici nu trebuie sa vina de nicaieri. Fiti prezenti in acest ACUM caci CRISTUL bate la usa inimii fiecaruia pentru a fi primit, nu-L recunoasteti, ramaneti in afara LUI.
Va rog ascultati bataile inimii voastre ca acolo primiti LUMINA CRISTICA!
Recunoasteti-va ego-ul exacerbat caruia ii place sa se creada "cel mai tare din parcare"! Faceti-l sa asculte de CINE SUNTETI! Credintele se vor schimba radical, precum si cursul vietii, va asigur!
EU SUNT D
Are dreptate Didona, este Energia Christica, care este deja prezenta pe planeta!Doar trebuie sa o recunoasteti!
ȘtergereVREAU SĂ VAD!
RăspundețiȘtergereGabriel, permite-ti sa vezi, sa asculti, sa simti si nu va intarzia sa se intample!Te asigur ca esti inconjurat de cea mai mare Lumina si Iubire, este necesar doar sa permiti, altfel nu se intampla fara acceptul tau.Divinitatea te iubeste atat de mult incat asteapta acordul tau sa permiti sa-i deschizi usa inimii.
RăspundețiȘtergereCand se va intampla aceasta te vei simti atat de mare in interior incat ai impresia ca nu mai ai loc in acest corp.
Este ceva extraordinar cand acea voce soptita de pana atunci, incepe sa strige CINE ESTI TU!
Constientizati-va in prezent oameni buni,si permiteti Sinelui vostru Divin sa se contopeasca cu Sufletul vostru
si va veti intregi, asa cum ati fost la inceputuri.
EU SUNT D
MULŢUMESC MULT DOMNIȘOARA DIDONA.
RăspundețiȘtergere