duminică, 2 martie 2025

CUM SĂ POSTIM ! IATA CE NE SPUNE APOSTOLUL SI SFANTA EVANGHELIE DE ASTAZI! EXPLICATII PE ÎNȚELESUL TUTUROR!

                                                Glas din Cer striga asa:

                           "Sa nu faceti pacatul Sodomiei !"

                                                            Dragii mei, 

Chiar daca am postat Sfanta si Dumnezeiasca Evanghelie,de azi,2 Martie cand se lasa sec si de lapte.branza,oua..., iar de maine postim pana in noaptea Învierii Mântuitorului Iisus Hristos, adica, până 19 spre 20 Aprilie 2025, am simtit in sufletul si-n inima mea, ca trebuie sa stim cum sa postim cu adevarat,fara ca să urâm sau să jignim pe cel de langa noi,care, nu poate posti din diferite pricini.
Sa nu certam ,sa nu batjocorim ,să nu gândim rău despre cel (cei) care nu poate sa țină post.
Trebuie sa stim dragilor, mai presus decât Postul de la anumite alimente, stă POSTUL de a ne abține de la răutate, jignirii,sa ne abtinem de la ură, iar un glas ,îmi graieste chiar acum,de la Sodomie,adica, sa tinem si postul Sodomiei.
Ce inseamna aceasta din urma?
Iata:
De la Wikipedia, enciclopedia liberă
Sodomia este un act sexual non–coital oral sau anal cu un membru al aceluiași sex sau cu un membru al sexului opus. De asemenea, termenul mai înseamnă și copulația cu un animal (bestialitate sau zoofilie).Termenul de sodomie nu e sinonim cu orientare homosexuală, ci se referă la o practică sexuală anală și orală.

Noul Testament

[modificare | modificare sursă]

Noul Testament, ca și Vechiul Testament, se raportează la Sodoma drept un loc al mâniei lui Dumnezeu asupra păcatului, dar Epistola lui Iuda prevede un anumit tip de păcat ca și cauza distrugerii sale, sensul căruia este disputat.

„Vreau să vă aduc aminte, deși voi știți toate acestea o dată pentru totdeauna, că Domnul Și-a salvat poporul din țara Egiptului, dar la urmă i-a nimicit pe cei ce n-au crezut.
Iar pe îngerii care nu și-au păstrat poziția, ci și-au părăsit propria locuință, pe aceștia El i-a păstrat în lanțuri veșnice, în beznă, pentru ziua cea mare a judecății.
Tot astfel, cei din Sodoma și Gomora și cei din cetățile dimprejur, care s-au dedat la perversități în același fel ca aceștia și s-au dus după trupul altora, sunt arătați acum ca exemplu, suferind pedeapsa unui foc veșnic.”

Asadar dragilor, iata cum trebuie sa postim si in acest Sfant Post al Patimirilor Mantuitorului Iisus Hristos.


                                                                                      APOSTOLUL ZILEI
(Romani 13, 11-14; 14, 1-4)

Prochimen, glasul al 3-lea:
Cântați Dumnezeului nostru, cântați; cântați Împăratului nostru, cântați. (Ps. 46, 6)
Stih: Toate popoarele bateți din palme. Strigați lui Dumnezeu cu glas de bucurie. (Ps. 46, 1)


„Fraților, acum mântuirea este mai aproape de noi, decât atunci când am crezut. Noaptea e pe sfârşite; ziua este aproape. Să lepădăm dar lucrurile întunericului şi să ne îmbrăcăm cu armele luminii. Să umblăm cuviincios, ca ziua: nu în ospeţe şi în beţii, nu în desfrânări şi în fapte de ruşine, nu în ceartă şi în pizmă; Ci îmbrăcaţi-vă în Domnul Iisus Hristos şi grija de trup să nu o faceţi spre pofte. Primiţi-l pe cel slab în credinţă fără să-i judecaţi gândurile. Unul crede să mănânce de toate; cel slab însă mănâncă legume. Cel ce mănâncă să nu dispreţuiască pe cel ce nu mănâncă; iar cel ce nu mănâncă să nu osândească pe cel ce mănâncă, fiindcă Dumnezeu l-a primit. Cine eşti tu, ca să judeci pe sluga altuia? Pentru stăpânul său stă sau cade. Dar va sta, căci Domnul are putere ca să-l facă să stea.
Evanghelia la Duminica izgonirii lui Adam din Rai – Comentarii patristice

Că de veţi ierta oamenilor greşelile lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel ceresc. Iar de nu veţi ierta oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greşelile voastre.

Duminica izgonirii lui Adam din Rai (Ev. Matei 6,14-21)

 

(Mt. 6, 14) Că de veţi ierta oamenilor greşelile lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel ceresc.

Nimic nu ne face mai semănători cu Dumnezeu decât ușurința de a ierta pe cei păcătoși și făcători de rele. Căci Dumnezeu a făcut să răsară soarele şi peste cei răi şi peste cei buni (Mt. 5, 45).

Din același motiv, din nou, în fiecare cerere, Iisus ne poruncește să ne rugăm într-un cuget, spunând Tatăl nostru și precum în cer, așa și pe pământ și pâinea noastră cea de toate zile dă-ne-o nouă astăzi și ne iartă greșelile și nu ne duce în ispită și ne izbăvește. În tot locul ne învață să folosim acest plural ca să nu rămânem cu ranchiună față de aproapele nostru.

De ce mustrare trebuie să aibă parte cei care, după toate acestea învățate, totuși nu iartă, ba mai cer și răzbunarea lui Dumnezeu peste dușmanii lor? Făcând aceasta, încalcă pe deplin porunca. Dar, între timp, Hristos caută în toate felurile să stingă certurile dintre oameni. Din moment ce dragostea este rădăcina a tot binele, îndepărtând de la toți certurile, ne aduce împreună și ne unește unul cu celălalt. Căci nu este nimeni, nici măcar unul, fie tată, mamă sau prieten care să ne iubească la fel de mult precum Dumnezeu, care ne-a creat (de ce ales pluralul noastre și nu singularul mele? Când iertăm, suntem mai asemănători cu Dumnezeu decât în orice alt moment. A ierta înseamnă a fi ca Dumnezeu. Iertarea Sa pentru noi este la plural, este a întregii omeniri. Astfel, trebuie să iertăm pe toți cei care ne-au greșit, precum și noi am fost iertați de toate greșelile noastre - n.tr.).

(Mt. 6, 15) Iar de nu veţi ierta oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greşelile voastre.

Sigur, nu putem ca din nepăsare să nu atragem atenția la faptul că, dintre toate cuvintele prin care Hristos ne-a poruncit să ne rugăm, intenționat a adăugat și o condiție la porunca care privește iertarea păcatelor. În această poruncă a dorit ca noi să fim milostivi pentru că doar prin aceasta putem ocoli necazurile. Într-adevăr, prin nici o altă cerere nu ne rugăm astfel, ca și cum am face un fel de legământ cu Domnul, căci spunem: iartă-ne nouă greșelile noastre precum și noi iertăm. Neputând respecta condițiile legământului, întreaga cerere este fără folos, căci spune Hristos:Căci, de veţi ierta oamenilor greșelile lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel ceresc; Iar de nu veţi ierta oamenilor greșelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greșelile voastre (Mt. 6, 14-15).

(Mt. 6, 16) Când postiţi, nu fiţi trişti ca făţarnicii; că ei îşi smolesc feţele, ca să se arate oamenilor că postesc. Adevărat grăiesc vouă, şi-au luat plata lor.

Făcând aceasta, nu numai că imităm pe fățarnici, dar și îi întrecem de departe. Oftăm cu putere și ne plângem cu amar. Sunt unii, de fapt sunt mai mulți care, chiar și atunci când nu postesc, se poartă asemeni celor ale celor ce postesc. Se îmbracă într-o fățărnicie mai rea decât păcatul în sine.

Fac asta, spun ei, ca să nu-i smintească pe ceilalți (care se așteaptă să postească). Legea dumnezeiască poruncește aceasta (să postești) și tu spui că smintești, ascultând de ea? Dacă postești sufletește, smintești, dar dacă nu postești sufletește (însă te arăți că postești trupește) , nu smintești. Poate fi ceva mai nebunesc decât aceasta? De ce nu încetezi a fi mai rău decât fățarnicii (pe care îi judeci) , înmulțind propria fățărnicie și nu te gândești la ce sfârșit duce acest mare rău? Nu te rușinezi nici acum, privind la însemnătatea versetului de dinaintea noastră? Căci Iisus nu spune numai că ei se prefac, ci și mai grav, că-și smolesc feţele.

(Mt. 6, 16) Când postiţi, nu fiţi trişti ca făţarnicii; că ei îşi smolesc feţele, ca să se arate oamenilor că postesc. Adevărat grăiesc vouă, şi-au luat plata lor.

Numai după ce a izgonit demonul trufiei, și nu înainte, spune cuvântul acesta despre sărăcia de bunăvoie. Căci nimic nu face mai mult pe oameni să fie ahtiați după bogății, decât dragostea pentru mărire. Asta îi mișcă și pe cei ce au sute de sclavi, mulțimi de eunuci, cai cu podoabe din aur, mese din argint și altele asemenea lor. Îi face și mai decăzuți. Nimic din toate acestea nu le satură dorința de a mări plăcerea. Doar ca să se fălească înaintea celorlalți.

(Mt. 6, 17-18) Tu însă, când posteşti, unge capul tău şi faţa ta o spală ca să nu te arăţi oamenilor că posteşti, ci Tatălui tău care este în ascuns, şi Tatăl tău, Care vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie.

Slava deșartă își poate afla loc nu numai printre fastul și splendoarea bogățiilor lumești, ci și în haina murdară a sacului. Atunci este cu mult mai păgubitoare, deoarece ne înșelăm, crezând că slujim pe Dumnezeu. Când cineva este orbit de o frumusețea a trupului necumpătată și de straiele sale sau de splendoarea a ceea ce altul are, acela nu dorește altceva decât să se fălească. Acest om nu amăgește pe nimeni prin această vicleană formă de sfințenie. Însă, dacă printr-o mizerie și o ponosire a hainelor nemaipomenită atrage atenția celorlalți la felul său de a-și trăi credința și, dacă o face intenționat și nu doar pentru că nu are mai mult, își va avea plata sa de la Dumnezeu. Într-adevăr, Domnul ne-a prevenit să ne ferim de lupii în piei de oi: După roadele lor îi veţi cunoaşte (Mt. 7, 16). Judecata de un fel sau altul, care face pe acești oameni să piardă tocmai câștigurile agonisite prin hainele lor ori pe cei care au dezmințit ceea ce căutau să câștige prin ele, va arăta în final dacă este vorba de un lup într-o piele de oaie sau este într-adevăr o oaie. Astfel, precum, oaia nu-și schimbă pielea, chiar dacă câteodată lupii se ascund sub ea, asemenea și creștinul nu trebuie să încerce să încânte ochii celorlalți prin podoabe netrebuincioase doar pentru că fățarnicii doresc acele haine sărăcăcioase pe care nevoia le impune și le folosesc pentru a amăgi pe cei ce sunt mai puțin conștienți.

(Mt. 6, 19) Nu vă adunaţi comori pe pământ, unde molia şi rugina le strică şi unde furii le sapă şi le fură.

Înainte, a spus numai că trebuie să fim milostivi și acum arată cât de mare este mila pe care trebuie să o arătăm. Hristos spune, nu vă adunaţi comori. Ar fi fost cu neputință să înceapă cuvântul său despre disprețuirea bogățiilor fără o anumită pregătire. Așa că a împărțit cuvântarea în bucăți mai mici. Pregătind mintea ascultătorilor, aduce în discuție greoiul subiect într-un fel mai accesibil.

(Mt. 6, 19) Nu vă adunaţi comori pe pământ, unde molia şi rugina le strică şi unde furii le sapă şi le fură.

Cel care săvârșește ceva cu gândul de a avea plată aici, în lume, acela are inima pe pământ. Cum poate fi o inimă curată, cât timp se tăvălește în noroi? Pe de altă parte, dacă ar fi ațintită la cer ar fi curată, căci tot ceea este ceresc este neîntinat. Un lucru devine stricăcios dacă este amestecat cu o materie întinată, chiar dacă ea nu este rea în sine. Aurul de exemplu, își pierde valoarea dacă este amestecat cu argint. La fel este și mintea pângărită printr-o dorință după cele pământești, deși în felul și natura sa, pământul este curat.

(Mt. 6, 20-21) Ci adunaţi-vă comori în cer, unde nici molia, nici rugina nu le strică, unde furii nu le sapă şi nu le fură. Căci unde este comoara ta, acolo va fi şi inima ta.

Să nu credem că în acest text cuvânt cer înseamnă universul trupurilor cerești, căci cuvântul pământ include în sine trupurile de tot felul, căci cel care-și adună comori în cer trebuie să fie nepăsător față de lume. Astfel cerul la care se face referire este cel despre care s-a spus: cerul cerului este al Domnului (Ps. 113, 24). Mai mult decât atât, de vreme ce trebuie să avem comoara și inima la cele veșnice și nu la ceva trecător, cerul despre care se vorbește aici este cel spiritual, căci cerul și pământul vor trece.

(Mt. 6, 22) Luminătorul trupului este ochiul; de va fi ochiul tău curat, tot trupul tău va fi luminat.

Hristos ne vorbește prin asemănări pe înțelesul nostru, ca să înțelegem. Vorbise deja despre minte ca aflată în captivitate și acum se mută spre ochi, ca să ne învețe cu lucruri ce află înaintea noastră, pentru a pricepe mai ușor și ca să învățăm de la trup ceea ce nu am învățat de la minte. Căci, ceea ce este mintea pentru suflet, este ochiul pentru trup.

(Mt. 6, 23) Iar de va fi ochiul tău rău, tot trupul tău va fi întunecat. Deci, dacă lumina care e în tine este întuneric, dar întunericul cu cât mai mult!

Știm că toate faptele noastre sunt curate și plăcute înaintea lui Dumnezeu dacă sunt săvârșite cu inimă smerită, adică din dragoste pentru aproapele și cu gândul la rai. Căci iubirea este împlinirea legii (Rom. 13, 10). Aici trebuie să vedem ochii ca mijlocul prin care săvârșim totul. Dacă acest mijloc este curat, drept și se îndreaptă către Cel care trebuie să se îndrepte, atunci fără îndoială toate faptele noastre sunt fapte bune, pentru că sunt săvârșite întocmai cu acel mijloc. Și prin tot trupul, Hristos se referă la toate acele fapte pe care El le condamnă și pe care ne cere să le lepădăm. Căci Apostolul numește și anumite fapte, mădulare ale trupului: omorâţi mădularele voastre, cele pământeşti: desfrânarea, necurăţia, patima (Col. 3, 5) și altele asemenea.

(Mt. 6, 23) Iar de va fi ochiul tău rău, tot trupul tău va fi întunecat. Deci, dacă lumina care e în tine este întuneric, dar întunericul cu cât mai mult!

Dacă ați orbi, ați mai vrea să purtați aur sau mătase? Nu crezi că sănătatea curată este mai de preț decât lucrurile exterioare? Căci, dacă ar fi să ți-o pierzi sau să o irosești, toată viața ta va fi nefericită. Căci atunci când ochii tăi sunt întunecați și puterea mădularelor tale este slăbită, lumina lor fiind stăvilită la fel și mintea când este păcătoasă, viața ta este nenumărate răutăți. Pentru aceea, în trup, țelul nostru este de a ține ochiul curat, precum trebuie să ținem mintea curată, în ceea ce privește sufletul. Dar, dacă stricăm aceasta, cine va mai lumina pe restul, cum vom mai putea vedea? Precum cel ce seacă izvorul poate seca și râul, la fel și cel ce stăvilește înțelegerea poate să dea pierzării toate faptele sale din această viață. De aceea se spune:iar, de va fi ochiul tău rău, tot trupul tău va fi întunecat (Mt. 6, 22). Căci ce speranță mai este pentru cei de sub comanda sa, când căpitanul vasului este înecat, lumânarea este stinsă și generalul este captiv.

(Sfântul Ioan Gură de Aur, Evanghelia după Matei, Omilia 20.3, traducere pentru Doxologia.ro de Lucian Filip).

Pravila creștin-ortodoxă

[modificare | modificare sursă]

Conform Praviliei Bisericești, „sodomia este păcatul pe care îl face bărbat cu bărbat sau bărbat cu femeie când nu vor să aibă copii. El este păcat strigător la cer. Sodomiții și Gomoriții, adică cei ce fac spurcăciuni în gură, împărăția lui Dumnezeu nu o vor vedea (I Cor. 5, 9-10).”

Păcatul sodomiei denumește orice manifestare anormală de natură sexuală. Din punct de vedere spiritual, acest păcat este considerat ca o amenințare gravă a sfințeniei spre care omul a fost creat să tindă. Etimologic, rădăcina cuvântului, sodom, înseamnă a (se) nimici, a (se) prăpădi.

P.S.

Distrugerea Sodomei, din Cronica din Nuremberg, de Hartmann Schedel, 1493. Soția lui Lot, care a privit în urma ei, a fost prefăcută într-un stâlp de sare, în centru.

Textul biblic

[modificare | modificare sursă]

Sodoma și Gomora făceau parte, se pare, dintr-un grup de cinci cetăți de la sud de Marea Moartă, pe atunci zonă de câmpie. Cele cinci cetăți erau: Sodoma, Gomora, Adma, Țeboim și Bela sau Țoar. Unii dintre regii acestor cetăți - Bera al Sodomei, Birșa a Gomorei, Șinab al Admei, Șemeber al Țeboimului și un rege al cărui nume este necunoscut al Belei sau Țoarului - au pornit la război împotriva lui Kedarlaomer al Elamului și al aliaților / vasalilor săi Amrafel al Senaarului, Arioc al Elasarului și Tidal al Gutimului (Facerea 14:1-2), după 12 ani de vasalitate. Cele două tabere s-au întâlnit în valea Sidim, unde Kedarlaomer a învins și a luat toate bogățiile Sodomei și Gomorei, precum și prizonieri, printre care și Lot, nepotul lui Avram, care după o ceartă între servitorii lor, datorită spațiului redus de pășunat (pe care-l aveau la dispoziție pentru turme), se mutase în Sodoma (Facera 14:10-12).

Într-o pictură din secolul al șaisprezecelea de Lucas van Leyden, Lot, îmbătat, își îmbrățișează fiica, în timp ce Sodoma arde în fundal.

Avraam, auzind că Lot a fost făcut prizonier, a luat trei sute optsprezece oameni și l-a urmărit pe Kedarlaomer până l-a prins într-o capcană și l-a alungat până la Hoba, lângă Damasc, recuperându-l pe Lot și toate bogățiile Sodomei, pe care i le-a înapoiat regelui Bera (Facera 14:13-24).

În timp ce Avraam stătea sub stejarul Mamvri, Dumnezeu a venit la el și i-a spus că va distruge Sodoma și Gomora, pentru fărădelegile ce se întâmplau în cele două cetăți. Avraam, amintindu-și că Lot este în Sodoma, s-a târguit cu Dumnezeu că dacă vor fi zece drepți în Sodoma, să nu îi pedepsească și pe ei împreună cu păcătoșii (Facerea 18:20-32). Atunci, Cei doi Îngeri s-au dus la Sodoma în căutare de oameni drepți. Ei au fost primiți în casă de Lot, care le-a dat și de mâncare. Însă sodomiții, auzind că Lot a găzduit niște bărbați străini, au venit la casa lui ca să se împreuneze cu cei doi îngeri, dar aceștia îi orbiră pe toți cei care veniseră la poarta lui Lot. Și au chemat afară pre Lot, și au zis cătră dânsul: „Unde sunt Oamenii, Care au intrat să mâie la tine? Scoate-I ca să-I cunoaștem!” (Facerea 19:5)

Îngerii i-au luat pe Lot și pe soția sa și cele două fiice ale sale și au plecat din Sodoma, care începuse a fi acoperită de o ploaie de pucioasă și foc din cer. Femeia lui Lot, care a privit în urmă împotriva sfatului îngerilor, a fost prefăcută într-un stâlp de sare (Facerea 19:1-26).

După ce au trecut prin Țoar, Lot și fetele lui s-au adăpostit într-o peșteră. Fetele sale, neavând parte de bărbat, l-au îmbătat pe tatăl lor și s-au culcat cu el. Din fiica cea mare s-a născut Moab, tatăl moabiților, iar cea mică a născut pe Ben-Ammi, tatăl ammoniților (Facerea 19:31-38).

Gomora, la fel ca și Sodoma și alte orașe din împrejur au fost distruse de urgia Domnul

Evanghelia la Duminica izgonirii lui Adam din Rai

Că de veţi ierta oamenilor greşelile lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel ceresc. Iar de nu veţi ierta oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greşelile voastre.

Duminica izgonirii lui Adam din Rai (Ev. Matei 6,14-21)

 

(Mt. 6, 14) Că de veţi ierta oamenilor greşelile lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel ceresc.

Nimic nu ne face mai semănători cu Dumnezeu decât ușurința de a ierta pe cei păcătoși și făcători de rele. Căci Dumnezeu a făcut să răsară soarele şi peste cei răi şi peste cei buni (Mt. 5, 45).

Din același motiv, din nou, în fiecare cerere, Iisus ne poruncește să ne rugăm într-un cuget, spunând Tatăl nostru și precum în cer, așa și pe pământ și pâinea noastră cea de toate zile dă-ne-o nouă astăzi și ne iartă greșelile și nu ne duce în ispită și ne izbăvește. În tot locul ne învață să folosim acest plural ca să nu rămânem cu ranchiună față de aproapele nostru.

De ce mustrare trebuie să aibă parte cei care, după toate acestea învățate, totuși nu iartă, ba mai cer și răzbunarea lui Dumnezeu peste dușmanii lor? Făcând aceasta, încalcă pe deplin porunca. Dar, între timp, Hristos caută în toate felurile să stingă certurile dintre oameni. Din moment ce dragostea este rădăcina a tot binele, îndepărtând de la toți certurile, ne aduce împreună și ne unește unul cu celălalt. Căci nu este nimeni, nici măcar unul, fie tată, mamă sau prieten care să ne iubească la fel de mult precum Dumnezeu, care ne-a creat (de ce ales pluralul noastre și nu singularul mele? Când iertăm, suntem mai asemănători cu Dumnezeu decât în orice alt moment. A ierta înseamnă a fi ca Dumnezeu. Iertarea Sa pentru noi este la plural, este a întregii omeniri. Astfel, trebuie să iertăm pe toți cei care ne-au greșit, precum și noi am fost iertați de toate greșelile noastre - n.tr.).

(Mt. 6, 15) Iar de nu veţi ierta oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greşelile voastre.

Sigur, nu putem ca din nepăsare să nu atragem atenția la faptul că, dintre toate cuvintele prin care Hristos ne-a poruncit să ne rugăm, intenționat a adăugat și o condiție la porunca care privește iertarea păcatelor. În această poruncă a dorit ca noi să fim milostivi pentru că doar prin aceasta putem ocoli necazurile. Într-adevăr, prin nici o altă cerere nu ne rugăm astfel, ca și cum am face un fel de legământ cu Domnul, căci spunem: iartă-ne nouă greșelile noastre precum și noi iertăm. Neputând respecta condițiile legământului, întreaga cerere este fără folos, căci spune Hristos:Căci, de veţi ierta oamenilor greșelile lor, ierta-va şi vouă Tatăl vostru Cel ceresc; Iar de nu veţi ierta oamenilor greșelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greșelile voastre (Mt. 6, 14-15).

(Mt. 6, 16) Când postiţi, nu fiţi trişti ca făţarnicii; că ei îşi smolesc feţele, ca să se arate oamenilor că postesc. Adevărat grăiesc vouă, şi-au luat plata lor.

Făcând aceasta, nu numai că imităm pe fățarnici, dar și îi întrecem de departe. Oftăm cu putere și ne plângem cu amar. Sunt unii, de fapt sunt mai mulți care, chiar și atunci când nu postesc, se poartă asemeni celor ale celor ce postesc. Se îmbracă într-o fățărnicie mai rea decât păcatul în sine.

Fac asta, spun ei, ca să nu-i smintească pe ceilalți (care se așteaptă să postească). Legea dumnezeiască poruncește aceasta (să postești) și tu spui că smintești, ascultând de ea? Dacă postești sufletește, smintești, dar dacă nu postești sufletește (însă te arăți că postești trupește) , nu smintești. Poate fi ceva mai nebunesc decât aceasta? De ce nu încetezi a fi mai rău decât fățarnicii (pe care îi judeci) , înmulțind propria fățărnicie și nu te gândești la ce sfârșit duce acest mare rău? Nu te rușinezi nici acum, privind la însemnătatea versetului de dinaintea noastră? Căci Iisus nu spune numai că ei se prefac, ci și mai grav, că-și smolesc feţele.

(Mt. 6, 16) Când postiţi, nu fiţi trişti ca făţarnicii; că ei îşi smolesc feţele, ca să se arate oamenilor că postesc. Adevărat grăiesc vouă, şi-au luat plata lor.

Numai după ce a izgonit demonul trufiei, și nu înainte, spune cuvântul acesta despre sărăcia de bunăvoie. Căci nimic nu face mai mult pe oameni să fie ahtiați după bogății, decât dragostea pentru mărire. Asta îi mișcă și pe cei ce au sute de sclavi, mulțimi de eunuci, cai cu podoabe din aur, mese din argint și altele asemenea lor. Îi face și mai decăzuți. Nimic din toate acestea nu le satură dorința de a mări plăcerea. Doar ca să se fălească înaintea celorlalți.

(Mt. 6, 17-18) Tu însă, când posteşti, unge capul tău şi faţa ta o spală ca să nu te arăţi oamenilor că posteşti, ci Tatălui tău care este în ascuns, şi Tatăl tău, Care vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie.

Slava deșartă își poate afla loc nu numai printre fastul și splendoarea bogățiilor lumești, ci și în haina murdară a sacului. Atunci este cu mult mai păgubitoare, deoarece ne înșelăm, crezând că slujim pe Dumnezeu. Când cineva este orbit de o frumusețea a trupului necumpătată și de straiele sale sau de splendoarea a ceea ce altul are, acela nu dorește altceva decât să se fălească. Acest om nu amăgește pe nimeni prin această vicleană formă de sfințenie. Însă, dacă printr-o mizerie și o ponosire a hainelor nemaipomenită atrage atenția celorlalți la felul său de a-și trăi credința și, dacă o face intenționat și nu doar pentru că nu are mai mult, își va avea plata sa de la Dumnezeu. Într-adevăr, Domnul ne-a prevenit să ne ferim de lupii în piei de oi: După roadele lor îi veţi cunoaşte (Mt. 7, 16). Judecata de un fel sau altul, care face pe acești oameni să piardă tocmai câștigurile agonisite prin hainele lor ori pe cei care au dezmințit ceea ce căutau să câștige prin ele, va arăta în final dacă este vorba de un lup într-o piele de oaie sau este într-adevăr o oaie. Astfel, precum, oaia nu-și schimbă pielea, chiar dacă câteodată lupii se ascund sub ea, asemenea și creștinul nu trebuie să încerce să încânte ochii celorlalți prin podoabe netrebuincioase doar pentru că fățarnicii doresc acele haine sărăcăcioase pe care nevoia le impune și le folosesc pentru a amăgi pe cei ce sunt mai puțin conștienți.

(Mt. 6, 19) Nu vă adunaţi comori pe pământ, unde molia şi rugina le strică şi unde furii le sapă şi le fură.

Înainte, a spus numai că trebuie să fim milostivi și acum arată cât de mare este mila pe care trebuie să o arătăm. Hristos spune, nu vă adunaţi comori. Ar fi fost cu neputință să înceapă cuvântul său despre disprețuirea bogățiilor fără o anumită pregătire. Așa că a împărțit cuvântarea în bucăți mai mici. Pregătind mintea ascultătorilor, aduce în discuție greoiul subiect într-un fel mai accesibil.

(Mt. 6, 19) Nu vă adunaţi comori pe pământ, unde molia şi rugina le strică şi unde furii le sapă şi le fură.

Cel care săvârșește ceva cu gândul de a avea plată aici, în lume, acela are inima pe pământ. Cum poate fi o inimă curată, cât timp se tăvălește în noroi? Pe de altă parte, dacă ar fi ațintită la cer ar fi curată, căci tot ceea este ceresc este neîntinat. Un lucru devine stricăcios dacă este amestecat cu o materie întinată, chiar dacă ea nu este rea în sine. Aurul de exemplu, își pierde valoarea dacă este amestecat cu argint. La fel este și mintea pângărită printr-o dorință după cele pământești, deși în felul și natura sa, pământul este curat.

(Mt. 6, 20-21) Ci adunaţi-vă comori în cer, unde nici molia, nici rugina nu le strică, unde furii nu le sapă şi nu le fură. Căci unde este comoara ta, acolo va fi şi inima ta.

Să nu credem că în acest text cuvânt cer înseamnă universul trupurilor cerești, căci cuvântul pământ include în sine trupurile de tot felul, căci cel care-și adună comori în cer trebuie să fie nepăsător față de lume. Astfel cerul la care se face referire este cel despre care s-a spus: cerul cerului este al Domnului (Ps. 113, 24). Mai mult decât atât, de vreme ce trebuie să avem comoara și inima la cele veșnice și nu la ceva trecător, cerul despre care se vorbește aici este cel spiritual, căci cerul și pământul vor trece.

(Mt. 6, 22) Luminătorul trupului este ochiul; de va fi ochiul tău curat, tot trupul tău va fi luminat.

Hristos ne vorbește prin asemănări pe înțelesul nostru, ca să înțelegem. Vorbise deja despre minte ca aflată în captivitate și acum se mută spre ochi, ca să ne învețe cu lucruri ce află înaintea noastră, pentru a pricepe mai ușor și ca să învățăm de la trup ceea ce nu am învățat de la minte. Căci, ceea ce este mintea pentru suflet, este ochiul pentru trup.

(Mt. 6, 23) Iar de va fi ochiul tău rău, tot trupul tău va fi întunecat. Deci, dacă lumina care e în tine este întuneric, dar întunericul cu cât mai mult!

Știm că toate faptele noastre sunt curate și plăcute înaintea lui Dumnezeu dacă sunt săvârșite cu inimă smerită, adică din dragoste pentru aproapele și cu gândul la rai. Căci iubirea este împlinirea legii (Rom. 13, 10). Aici trebuie să vedem ochii ca mijlocul prin care săvârșim totul. Dacă acest mijloc este curat, drept și se îndreaptă către Cel care trebuie să se îndrepte, atunci fără îndoială toate faptele noastre sunt fapte bune, pentru că sunt săvârșite întocmai cu acel mijloc. Și prin tot trupul, Hristos se referă la toate acele fapte pe care El le condamnă și pe care ne cere să le lepădăm. Căci Apostolul numește și anumite fapte, mădulare ale trupului: omorâţi mădularele voastre, cele pământeşti: desfrânarea, necurăţia, patima (Col. 3, 5) și altele asemenea.

(Mt. 6, 23) Iar de va fi ochiul tău rău, tot trupul tău va fi întunecat. Deci, dacă lumina care e în tine este întuneric, dar întunericul cu cât mai mult!

Dacă ați orbi, ați mai vrea să purtați aur sau mătase? Nu crezi că sănătatea curată este mai de preț decât lucrurile exterioare? Căci, dacă ar fi să ți-o pierzi sau să o irosești, toată viața ta va fi nefericită. Căci atunci când ochii tăi sunt întunecați și puterea mădularelor tale este slăbită, lumina lor fiind stăvilită la fel și mintea când este păcătoasă, viața ta este nenumărate răutăți. Pentru aceea, în trup, țelul nostru este de a ține ochiul curat, precum trebuie să ținem mintea curată, în ceea ce privește sufletul. Dar, dacă stricăm aceasta, cine va mai lumina pe restul, cum vom mai putea vedea? Precum cel ce seacă izvorul poate seca și râul, la fel și cel ce stăvilește înțelegerea poate să dea pierzării toate faptele sale din această viață. De aceea se spune:iar, de va fi ochiul tău rău, tot trupul tău va fi întunecat (Mt. 6, 22). Căci ce speranță mai este pentru cei de sub comanda sa, când căpitanul vasului este înecat, lumânarea este stinsă și generalul este captiv.

(Sfântul Ioan Gură de Aur, Evanghelia după Matei, Omilia 20.3, traducere pentru Doxologia.ro de Lucian Filip).

 

15 comentarii:

  1. Macron presedintele Frantei
    -Daca Putin nu e oprit va ataca R Moldova si Romania-craciun.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Puterea Divină distruge planurile sataniste și trimite persoanele alese care iubesc aproapele,și pe pământ PACE, ei au în suflet pe Iisus Hristos.

      Ștergere
    2. Pe langa ca multi sunt straini de neam si tara, mai sunt si de alta religie. Ar trebui sa conduca România un român adevarat, crestin ortodox! Insa si pentru aceasta trebuie mai multa rugaciune si trebuie ca poporul sa nu mai fie vandut, plin de tradatori care pentru un pumn de bani fara valoare pe lumea cealalta, ei vand. Vand chiar si pentru distrugerea lor proprie prin vanzarea unor parcuri, parcele publice, prin defrisari si poluare. Si nu isi dau seama ca se autodistrug, din pacate, fiind niste iude tradatoare de neam si tara, de Dumnezeu, ei fiind fara Dumnezeu alegandu-si sa urmeze calea aceasta nedreapta, rea, de neurmat...

      Ștergere
  2. La manifestatia de ieri erau femei mature care plingeau de emotiei dar si familii si femei tineri cu copii de toate virstele-craciun.

    RăspundețiȘtergere
  3. Vaida de la Cluj
    -Mariti ciolanu si reduceti ciinii-craciun.

    RăspundețiȘtergere
  4. Dungaciu
    -razboiul din ukraina folosit de Bruxell pentru Federalizarea Europei
    Noi sintem suspendati ca nu avem o viziune a un presedinte legal ales -craciun.

    RăspundețiȘtergere
  5. Dungaciu
    -federalizarea scoasa din tratatul de la Mastricht de Marea Britanie
    Dar ramas ca idee pe culoareke de la Bruxell
    Ideile lui Trump si Georgescu interzise mai alesin Romania
    Dar sindromul Georgescu va exista pus in interesul Romaniei mai ales ca e in Sua,
    e ca biciul lui Dumnezeu pus sa curete Templul-craciun.

    RăspundețiȘtergere
  6. Harabor
    -La masa la Londra la masa promotorii razboiului Diavolului
    Dumnezeu ajuta dar nu obliga, oamenii trebuie sa aleaga -craciun.

    RăspundețiȘtergere
  7. Naistul Voiculescu
    -Tara e manelizata , cultura stearsa de 35! de ani
    ,de 35 de ani traditiile satanizate de cei ce vor doar Puterea care vor sa ne ingroape la comun
    E un Genocid antiromaniesc mai au sa ne ia sufletele ca in rest ne-au luat totul-craciun.

    RăspundețiȘtergere
  8. Pe Fox News
    -sefa serviciilor din Sua critica anularea alegerilor dun Romania ca lupta contra Libertatii si Democratiei
    Romania pusa la colt cu lipsa alegerilor alaturi de Ukraina pentru lipsa alegerilor si contra pacii .-craciun.

    RăspundețiȘtergere
  9. Elon Musk posteaza pe net imagini despre ridicarea ukrainienilor si ducerea lor cu forta pe front
    Cei dusi pe linia intii fortat mai ales minoritarii ca romanii-craciun.

    RăspundețiȘtergere
  10. Sie si SPP ce-l promovau si faceau publicitate lui Potra instructor militar in Congo prin reporter militar tv Petrisor pentru propaganda militara,
    banuiti acum ca au apropiat intentionat pe Potra pentru a lovi in Georgescu-craciun.

    RăspundețiȘtergere
  11. Doi iepuri dintro lovitura prin Planul Potra
    Virusul Potra plasat si intentionat pentru distragerea prin Tv a Atentiei romanilor de la lipsa probelor in anularea alegerilor

    cit si de la obiectivului principal al Sistemului de a introduce Ramania in Razboiul Mondial
    ca pas in blocarea alegerilor in Sua si a alegerii lui Trump
    Si prin asta pasil si spre al Treilea Razboi Mondial prin Romania
    Si sa nu fie ales extremistul Georgescu care Lupta pentru Pace
    si sa nu se scoata la suprafata coruptia Ue inclusiv in Plandemia Covid-craciun.

    RăspundețiȘtergere
  12. Referirea de pe Fox New a sefei serviciilor Sua arata si rolul evreului Murariu ambasadorul Romaniei in Sua pentru Dezinormari contra Romaniei in Sua si in jocul anularii alegerilor din Lovitura de Stat-craciun.

    RăspundețiȘtergere
  13. Lideul Ungariei spune ca tara lui va ramine de partea Pacii in timp ce la Londra liderii Ue au hotarit continuarea Razboiului din Ukraina
    De aceia era Georgescu periculos pentru lupta lui pentru Pace-crciun

    RăspundețiȘtergere