Moliftele Sfântului Vasile – interzise de Patriarhie
Un adevărat scandal a fost la un pas să izbucnească în mai multe dintre parohiile argeşene, după ce enoriaşii au cerut explicaţii cu privire la lipsa slujbelor speciale din noaptea de Anul Nou. Este vorba despre Moliftele Sfântului Vasile cel Mare, slujbe care până nu de mult se oficiau imediat după Tedeum, în noaptea trecerii dintre ani, în toate bisericile ortodoxe. Numai că anul acesta această slujbă a fost scoasă din programul de Anul Nou al bisericilor româneşti, după ce Patriarhia a dat un ordin în acest sens.
Potrivit presei naţionale, ca să fie siguri că preoţii vor respecta dispoziţiile venite de sus, reprezentanţii Patriarhiei ar fi trimis oamenilor bisericii mesaje pe telefoane: „Preacucernice părinte, vă aducem la cunoştinţă că, prin hotărârea Sfântului Sinod cu numărul 630/2011, s-a stabilit (…) că la sfârşitul Sfintei Liturghii din ziua de 1 ianuarie se va oficia slujba Tedeumului, fără a se citi moliftele Sf. Vasile cel Mare. Vă rugăm să comunicaţi prezenta hotărâre tuturor unităţilor din protoierie” – este conţinutul SMS-ului care ar fi plecat către toată preoţimea românească. Şi uite aşa o slujbă apărută în moliftenicele bisericeşti încă din secolul al IV-lea a ajuns să fie scoasă în afara legilor ortodoxiei.
Slujbe cu efect de bumerang pentru preoţii nepregătiţi
Pentru cei mai puţin cunoscători, trebuie menţionat faptul că Moliftele Sfântului Vasile cel Mare sunt nişte slujbe extrem de puternice menite să alunge răul. Atât de puternice, încât ele sunt folosite în exorcizări şi în dezlegarea de blesteme aruncate asupra credincioşilor. Potrivit canoanelor bisericeşti, slujba nu poate fi oficiată decât de un preot bine pregătit să înfrunte stihiile întunericului, dat fiind faptul că în cadrul acesteia este blestemat diavolul. Preotul care citeşte Moliftele Sfântului Vasile trebuie ca înainte să fi ţinut post aspru, astfel încât să fie pregătit de confruntarea cu necuratul. Altfel – susţin oamenii bisericii – Moliftele pot avea efect de bumerang, devastator pentru cei care le citesc, dar şi pentru cei care le ascultă. Unii credincioşi solicită preoţilor citirea acestor slujbe acasă, considerându-le purificatoare, însă puţini preoţi se încumentă să le dea citire în alte situaţii decât în cadrul slujbei de Anul Nou, tocmai pentru faptul că, dacă nu sunt suficient de bine pregătiţi, blestemele aruncate asupra diavolilor se pot întoarce asupra lor. În exclusivitate, pentru publicaţia Ancheta, despre acest subiect a vorbit Întâiul Ierarh al Bisericii argeşene, Înalt Preasfinţia Sa Calinic, arhiepiscop al Argeşului şi Muscelului.
ÎPS Calinic: „A face o modă din aceste rugăciuni este un lucru riscant!“
Este adevărat că preoţii au fost avertizaţi prin SMS să nu cumva să nesocotească dispoziţiile Patriarhiei privind moliftele Sfântului Vasile?
- Nu știm cine a dat SMS-uri, când și cui anume, în legătură cu citirea moliftelor de Anul Nou, mai ales, ale Sfântului Vasile cel Mare.
Cum a ajuns Patriarhia să dea un asemenea ordin şi care este scopul său?
- Sfântul Sinod a dat o hotărâre privind stabilirea unei rânduieli liturgice unitare în Biserica Ortodoxă Română, în privința slujbelor ce se oficiază în noaptea trecerii dintre ani.
În cazul în care dorința unor enoriași este aceea de a li se oficia moliftele Sfântului Vasile acasă, contra cost, pot apela la preoții parohi?
- Rugăciunile speciale ale Sfântului Vasile cel Mare nu se fac așa, la comandă. Cine dorește să audă aceste rugăciuni poate să-l solicite pe preot doar atunci când simte nevoia și e bine ca aceasta să fie cât mai rar. A face o modă din aceasta este un lucru riscant. Nu folosește nici celui ce solicită, dar nici celui care face aceste rugăciuni, dacă le face cu gândul că-și umple buzunarele de parale. Ș’apoi, să fim înțeleși, că nu costurile trebuie să primeze și să preocupe pe cineva, ci rostirea rugăciunii cât mai serios și fără apucături teatrale, discret și fără tobe, cum se face uneori în anumite zone ale țării.
Se poate trage concluzia că unii preoți nu sunt atât de curați și de puternici, încât să poată oficia aceste molifte?
- Nimeni nu este curat înaintea lui Dumnezeu. Sfânta Scriptură spune că de-am avea doar o zi suntem cu păcat, pentru că în păcate ne-au născut mamele noastre. Așadar, cler și popor, suntem cam în aceeași oală. Nu este cazul să o facem sau să pozăm în sfinți. Vai de capul nostru, o, pământeni! Cine suntem noi în fața Domnului? Dar ca cineva să se bucure de un rezultat bun, după rugăciunile de exorcizare, trebuie să facă post după putere, să se spovedească, să primească dezlegare de la duhovnic, să se împărtășească, fiind împăcat cu Dumnezeu și cu semenii săi. Iar ca rugăciunea preotului care citește moliftele Sfântului Vasile cel Mare să-i ajute pe credincioși, slujitorul Domnului, de asemenea, cu mai mare râvnă, trebuie să țină un post negru de câteva zile, cu spovedanie și căință de păcatele săvârșite.
Ce trebuie să știe argeșenii legat de faptul că slujbele atât de puternice în care credeau nu mai pot fi citite în locașurile de cult?
- Argeșenii trebuie să se obișnuiască, de altfel, cu rugăciunile de dezlegare, cele mai puternice rugăciuni din lume. Doar acestea sunt rugăciunile pe care trebuie să le cerem de la biserica lui Hristos. Comediile care se fac la anumite așa-zise exorcizări trebuie evitate și să nu se joace nimeni cu sensibilitatea și, uneori, credulitatea, ca să nu zic naivitatea, unora dintre noi. Iar actorii lui Belzebub să ia aminte!
Ce prevede exact ordinul Sfântului Sinod, care stă la baza interdicției oficierii moliftelor Sfântului Vasile cel Mare în noaptea de Anul Nou?
- Iată ce spune hotărârea la care faceți referire: „Pentru a se evita excesele străine de duhul credinţei şi al bunei-cuviinţe pastorale, precum şi practicile dăunătoare unităţii liturgice, săvârşite cu ostentaţie sau din motive pecuniare, Înalt Preasfinţiţii şi Preasfinţiţii chiriarhi vor adresa clerului îndrumarea pastorală şi duhovnicească de a respecta rânduiala citirii Moliftelor Sfântului Vasile cel Mare în zile de post, în cazuri individuale şi, după caz, în legătură cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, această rânduială trebuind să fie însoţită de post şi spovedanie, atât din partea clericilor, cât şi a credincioşilor. În cadrul îndrumărilor respective se va preciza cu limpezime că citirea Moliftelor Sfântului Vasile cel Mare în noaptea trecerii dintre ani este o practică regională (mai ales în sudul ţării) neaprobată de Sfântul Sinod, inexistentă în alte zone ale ţării şi mai ales în practica altor biserici ortodoxe surori.
Întrucât sărbătoarea bisericească de la 1 ianuarie (Tăierea împrejur cea după Trup a Domnului și Sf. Vasile cel Mare, arhiepiscopul Cezareei Capadociei), care este şi începutul anului civil, trebuie primită cu bucurie duhovnicească, la sfârşitul Sfintei Liturghii se va oficia slujba Tedeumului, aşa cum se procedează la nivel panortodox şi cum prevăd îndrumările tipiconale”. Sperăm că s-a înțeles despre ce este vorba!