luni, 6 ianuarie 2025

LA MULTI ANI DIN TOATA INIMA, TUTUROR SARBATORITILOR CARE POARTA NUMELE SFANTULUI IOAN BOTEZATORUL !


                         Image result for la multi ani ioane

                                                7  IANUARIE  2025!

             Soborul  Sfântului Prooroc Ioan Botezatorul şi Înaintemergatorul Domnului !

                             
                                        LA  MULTI  ANI ,dragii mei !

            
                         Image result for la multi ani ioane
                    
La Multi Ani tuturor  celor care purtati numele  Sfantului Ioan Botezatorul !
La Multi Ani, multa sanatate, multe bucurii si impliniri duhovnicesti, sa va daruiasca Bunul Dumnezeu si Măicuţa  Domnului.
Iar Sfantul Ioan Botezatorul să vă ocroteasca alaturi de cei dragi si scumpi sufletului vostru. 
                             Cu dragoste ,Maria. 

PREDICA PĂRINTELUI ILIE CLEOPA , LA SOBORUL SFANTULUI IOAN BOTEZATORUL !


                                     

Predica la Soborul Sfintului Ioan Botezatorul
( 7 ianuarie
 )

Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor (Matei 3, 2)

Image result for părintele cleopa imagini


Iubiti credinciosi,

Ieri am sarbatorit Botezul Domnului in riul Iordan. Astazi praznuim, dupa cuviinta, pe cel ce s-a invrednicit sa-L boteze pe Fiul lui Dumnezeu, adica pe Sfintul Ioan Botezatorul si Inaintemergatorul. Ieri l-am preamarit pe Iisus Hristos Mintuitorul lumii, Care a cerut sa fie botezat de sluga. Astazi cinstim pe slujitorul cel credincios, pe proorocul Ioan, pe "cel mai mare om nascut din femeie", pe sfetnicul Luminii, pe cel ce s-a atins cu mina de crestetul Stapinului, Care a zidit cu dreapta Sa cele vazute si nevazute.
Mare a fost praznicul de ieri, nu mica este si ziua de astazi. Ieri L-am cinstit pe Stapinul, astazi laudam pe sluga Stapinului. Ieri am slavit pe Treimea cea de o fiinta, Care S-a aratat la Iordan, astazi laudam pe Sfintul Ioan Botezatorul care s-a inchinat Preasfintei Treimi la Iordan. El a auzit glasul Tatalui din nor; el a botezat pe Fiul in Iordan si tot el a vazut pe Duhul Sfint in chip de porumbel, sezind deasupra Fiului.
Vedeti ce mare si placut este inaintea Domnului Sfintul Ioan Botezatorul? Ca cine altul a postit mai mult ca el in pustie? Cine a propovaduit mai cu putere pocainta, in pustiul Iordanului? Cine mustra mai cu asprime pe carturari si farisei, numindu-i "napirci" si "pui de serpi"? Cine L-a marturisit si L-a aratat pe Hristos inaintea lumii cu mai multa indrazneala si putere decit Ioan Botezatorul?
Asadar se cuvine sa cinstim cu laude astazi pe Sfintul Ioan Botezatorul, glasul celui ce striga in pustie, cum spune Sfintul Prooroc Isaia. Sa laudam astazi pe cel mai mare postitor si rugator dintre oameni, pe proorocul cel minunat, pe Inaintemergatorul lui Hristos, care L-a marturisit oamenilor, pe propovaduitorul Prea Sfintei Treimi, pe apostolul pocaintei, pe Sfintul Ioan Botezatorul.
Dar ca sa intelegem mai bine misiunea pe care a indeplinit-o pe pamint Sfintul Ioan Botezatorul, vom aminti pe scurt viata si nevointa lui.
Parintii sai se chemau Zaharia si Elisabeta si nu aveau copii. Zaharia era preot al Legii Vechi, din neamul lui Abia, iar sotia lui era din neamul lui Aaron si erau rude cu Sfintii Parinti Ioachim si Ana. Deci, rugindu-se mult lui Dumnezeu sa le dea un copil, pe cind Zaharia slujea la templu in Ierusalim, i-a vestit Arhanghelul Gavriil ca femeia sa Elisabeta va naste un fiu la batrinete si se va chema Ioan. Si pentru ca Zaharia se indoia de aceasta minune, a ramas mut pina ce Elisabeta, femeia sa, a nascut. Dar n-a durat mult aceasta bucurie. Caci auzind Irod de nasterea lui Hristos si temindu-si tronul imparatiei, a pornit o grea persecutie si ucidere in masa a tuturor copiilor din Ierusalim si Betleem.
Atunci Fecioara Maria a fugit cu Pruncul in Egipt, iar Elisabeta cu Ioan, care era numai cu sase luni mai mare ca Iisus, au fugit in muntii Iudeei. Murind indata mama lui, Ioan a trait singur ca un inger si sihastru in pustie timp de aproape treizeci de ani. Acolo se ruga neincetat ziua si noaptea, se hranea cu acride si miere salbatica, se imbraca cu o haina de piele de camila si se odihnea cu capul pe bolovanii de piatra. Dinainte de nastere, Ioan a fost ales de Dumnezeu si vestit de prooroci si de mic a fost rinduit sa sufere, sa traiasca ascuns in munti, in liniste, in post si singuratate; fara parinti, fara imbracaminte si haine moi, fara adapost si odihna.
Pustia i-a fost cea mai inalta scoala de formare duhovniceasca, de pregatire pentru a fi prooroc si Inaintemergator, propovaduitor al pocaintei si botezator al lui Hristos. Ca nimeni dintre oameni nu poate forma pe sfintii lui Dumnezeu, ca viata de pustie, in post, in rugaciune si liniste. Nimic si nimeni nu-i poate ajuta si lumina, pe cei alesi de Dumnezeu, sa-L marturiseasca pe pamint, precum Harul Duhului Sfint si nevointa in feciorie si in neincetata rugaciune. Iata scoala Duhului cea mai inalta! Iata cit de sfint trebuie sa fie un prooroc si cit de ingereasca viata trebuie sa duca pentru a deveni vas al Duhul Sfint!
Vedeti cum il pregatea Dumnezeu pe Ioan in pustie pentru a-l face prooroc, apostol al pocaintei si botezator? La fel si pe Fecioara Maria, rudenia sa, o pregatea in templul din Ierusalim tot prin aceleasi virtuti, ca sa o faca vrednica sa-L nasca pe Hristos Mintuitorul pe pamint. Biserica si singuratatea sint cele mai inalte scoli de formare a sufletelor si a sfintilor.
Ajungind la virsta de treizeci de ani, Sfintul Ioan a fost chemat de Dumnezeu la propovaduire si a iesit din pustie ca dintr-un palat imparatesc. Sufletul lui acum era plin de Duhul Sfint, trupul lui era neprihanit, curat, mai mult ingeresc decit pamintesc. Inima lui era plina de har si rivna pentru adevar, iar cuvintul lui era puternic, indraznet, tare, care taia ca o sabie pacatul, care trezea constiintele si tamaduia sufletele oamenilor.
Asa a iesit Ioan din muntii Iudeei si a fost trimis de Duhul in pustiul Iordanului, aproape de Marea Moarta. Venea aici nu la odihna, ci sa propovaduiasca iudeilor botezul pocaintei, sa pregateasca poporul ales pentru a crede in Mesia, venea sa-L arate lumii pe Hristos si apoi sa-L boteze in apele Iordanului.
Dar de ce l-a trimis Dumnezeu pe Ioan sa propovaduiasca pe Mesia si pocainta in pustie si nu in Ierusalim, in mijlocul multimii? Pentru ca astfel ar fi silit pe oameni la pocainta si ei n-ar fi avut aceeasi plata. Dar cind oamenii, de bunavoie lasa cetatea, lumea, pacatul si vin in pustie, adica in loc pustiu de pacate sa-l asculte pe Ioan, si-i urmeaza invatatura, atunci plata lor este mai mare, pocainta lor este de bunavoie si roadele sint mai bogate.

Iubiti credinciosi,

Dar ce invata Ioan pe oameni? Care sint primele lui cuvinte de invatatura catre cei ce veneau la el in pustiul Iordanului? Iata primele cuvinte cu care Sfintul Ioan isi incepe misiunea pe pamint: Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor (Matei 3, 2). Aceste cuvinte nu sint o rugaciune, ci mai degraba o porunca de foc fara de care nimeni nu poate dobindi viata vesnica. Este prima porunca pe care o da Dumnezeu celui ce vrea sa se intoarca la El, prima datorie pe care trebuie s-o implinim cei ce voim sa ne mintuim.
Aceasta o cerea si Ioan de la cei ce veneau la el. Adica sa se pocaiasca, sa paraseasca pacatele facute, sa le marturiseasca cu cainta, sa le spele prin baia botezului si a lacrimilor, sa ierte pe cei ce i-au nedreptatit. Apoi, asa curati, spalati, dezlegati de pacate, ca niste prunci nou-nascuti, sa se apropie de Dumnezeu, sa vina la Hristos, sa primeasca harul Sfintului Duh, sa lucreze faptele bune si apoi sa fie primiti in Imparatia cerurilor, unde nimic necurat nu poate intra.
Tot asa a inceput si Mintuitorul Hristos Evanghelia Sa. Primele cuvinte pe care le-a rostit la Capernaum cind a iesit sa propovaduiasca sint acestea: Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor (Matei 4, 17). Cu aceleasi cuvinte incepe si Fiul lui Dumnezeu sa ne vesteasca Evanghelia Sa. Deci, atit pentru iudeii de acum doua mii de ani, cit si pentru noi crestinii de astazi, porunca este aceeasi. Inceputul mintuirii, a iertarii celor ce cred in Hristos este pocainta, spovedania cu cainta pentru pacate, parasirea lor si apropierea de Dumnezeu. Pocainta este prima si singura usa de intrare in imparatia cerurilor. Degeaba credem in Hristos daca nu facem si fapte bune, degeaba mergem la biserica daca nu parasim rautatea, pacatul, patima cea veche, ura din inima, pofta trupului care ne stapineste si iubirea de sine care ne omoara sufleteste.
A doua mare invatatura si porunca a Sfintului Ioan este aceasta: Faceti, dar, roade vrednice de pocainta! (Luca 3, 8). Roadele de pocainta se fac de credinciosi dupa ce mai intii s-au pocait de pacatele facute. Caci nimeni nu seamana saminta pe pamintul nearat si nepregatit. Nimeni nu poate face roade vrednice de pocainta daca mai intii nu-si curata inima si mintea de pacate prin spovedanie si cainta. A ne pocai inseamna a ara ogorul sufletului, a smulge din radacina buruienile patimilor, a grapa gradina, adica a sfarima bulgarii patimilor si numai dupa aceea putem iesi la semanat. De vom face asa, multe fapte bune vom putea lucra pe pamint.
A treia mare invatatura a Sfintului Ioan Botezatorul este amenintatoare: Acum securea sta la radacina pomilor - spune marele prooroc - deci orice pom, care nu face roada buna, se taie si se arunca in foc (Luca 3, 9). Prin aceasta el invata pe iudei, ca si pe noi cei de astazi, ca pocainta este obligatorie pentru toti cei ce vor sa urmeze lui Hristos si sa dobindeasca Imparatia cerurilor. Lucrarea pocaintei trebuie facuta acum, astazi, cit mai grabnic, pina avem vreme. Ea nu poate fi aminata, nici inlocuita cu alte fapte bune, pentru ca pocainta este al doilea botez si fara dezlegarea si parasirea pacatelor nimeni nu se poate mintui.
Daca aminam pocainta, spovedania, si nu ne spalam pacatele prin cainta si fapte bune, atunci ne asteapta pedeapsa lui Dumnezeu, care incepe de pe pamint prin tot felul de suferinte si se continua dincolo prin osinda. Pomii sint toti oamenii; securea care sta la radacina este moartea, care taie viata oamenilor de pe pamint si desparte sufletul de trup, iar focul in care se arunca pomii fara roade bune este focul iadului, in care se arunca toti crestinii fara pocainta si fapte bune.
Iata ce frumoase invataturi dadea Sfintul Ioan celor ce veneau la el in pustiul Iordanului. Iar dintre roadele de pocainta pe care Botezatorul Domnului le cerea de la iudei erau doua: sa creada in Hristos si sa faca fapte de milostenie. Ca il intrebau cei ce veneau la dinsul: Ce sa facem deci? (Luca 3, 10). Iar Ioan ii invata zicind: Cel ce are doua haine sa dea celui ce nu are si cel ce are bucate sa faca asemenea. Vamesilor, adica celor ce incasau impozite de la oameni, le raspundea: Nu faceti nimic mai mult decit ce va este rinduit. Iar ostasilor le spunea: Sa nu asupriti pe nimeni, nici sa invinuiti pe nedrept si sa fiti multumiti cu solda voastra (Luca 3, 11-14). Numai carturarilor si fariseilor le adresa Sfintul Ioan Botezatorul cuvinte de mustrare pentru necredinta lor, zicindu-le: Serpi, pui de vipera, cine v-a aratat sa fugiti de minia ce va sa fie? (Luca 3,7).
Evanghelistul Marcu spune ca: Ieseau la el tot tinutul Iudeii si toti cei din Ierusalim si se botezau de catre el in riul Iordan, marturisindu-si pacatele(Marcu 1, 5). Dupa ce ii invata calea pocaintei ii boteza in Iordan, adica ii afunda cu miinile sale in apa, in timp ce fiecare isi marturisea pacatele sale. Botezul lui Ioan nu era un botez deplin, desavirsit, pentru ca nu se facea in numele Preasfintei Treimi si nu avea efectele botezului crestin. Adica nu dadea omului iertarea pacatelor si nici harul Duhului Sfint. Botezul lui Ioan era un botez de pocainta, un botez de pregatire pentru adevaratul botez crestin. Era ceva intermediar intre botezul Legii Vechi si botezul din Legea Darului. Aceasta o spunea chiar Ioan, zicind: Eu v-am botezat pe voi cu apa, El insa va va boteza cu Duh Sfint (Marcu 1, 8).
Dupa botez Ioan le vorbea despre Mesia cum ca a venit in lume, ca El va boteza pe oameni cu Duh Sfint si cu foc. Apoi le zicea: Vine in urma mea Cel ce este mai tare decit mine, Caruia nu sint vrednic, plecindu-ma, sa-I dezleg curea incaltamintelor (Marcu 1, 7). Vedeti smerenia lui Ioan? Desi era prooroc si sfint, in fata Stapinului se smerea. Smerenia si fecioria sint doua mari cununi ale sfinteniei pe care le iubeste Dumnezeu si cei ce sint ai lui Dumnezeu.
Asa isi implinea Ioan misiunea de prooroc si botezator in pustiul Iordanului. Dar iata ca se apropia de el Insusi Fiul lui Dumnezeu, ca sa fie botezat de el. Iar Ioan, vazindu-L, a zis catre multime: Iata Mielul lui Dumnezeu, Cel Ce ridica pacatele lumii. Acesta este despre Care eu am zis: Dupa mine vine un barbat Care a fost inainte de mine, fiindca mai inainte de mine era. Si eu nu-L stiam; dar ca sa fie aratat lui Israel, de aceea am venit eu, botezind cu apa (Ioan 1, 29-31).
Vedeti cum il numeste Ioan pe Hristos? Dupa Proorocul Isaia care aseamana pe Mintuitorul rastignit "ca un Miel spre injunghiere" (Isaia 53, 7), al doilea prooroc este Ioan care-L numeste pe Iisus Hristos "Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica pacatul lumii". Amindoi proorocii prevesteau lumii ca Hristos a venit pe pamint ca un miel de jertfa Care va fi rastignit pe cruce pentru noi pacatosii si prin jertfa Lui va ridica, adica va ierta, pacatele lumii si va impaca pe oameni cu Tatal.
Iar cind a venit Domnul la botez, Ioan nu voia sa-L boteze, caci se cutremura sa se atinga cu miinile sale de crestetul Facatorului sau. Eu am trebuinta sa fiu botezat de Tine si Tu vii la mine? Dar Iisus Hristos, indemnindu-l sa faca ascultare, i-a raspuns: Lasa acum, ca asa se cuvine noua sa implinim toata dreptatea, adica sa implineasca voia Tatalui ceresc. Si L-a ascultat Ioan si L-a botezat pe Mintuitorul in Iordan. Si, botezindu-Se Iisus, cind iesea din apa indata cerurile s-au deschis si Duhul lui Dumnezeu S-a vazut pogorindu-Se ca un porumbel si venind peste El. Si iata glas din ceruri, zicind: Acesta este Fiul Meu Cel iubit, intru Care am binevoit. (Matei 3, 14-17).
Iata, deci, marea misiune a Sfintului Ioan Botezatorul. Aceea de a pregati lumea pentru Evanghelie, pentru credinta lui Hristos prin pocainta, prin botezul cu apa si prin marturisirea pacatelor. Apoi, de a arata lumii Mielul lui Dumnezeu, de a-L boteza pe Hristos in Iordan si de a-L arata oamenilor, marturisindu-le tuturor taina Preasfintei Treimi.
Sfintul Ioan Botezatorul este cel dintii martor de pe pamint al Preasfintei Treimi. El a marturisit cel dintii credinta intr-un singur Dumnezeu, dar inchinat in trei persoane: Tatal, Fiul si Duhul Sfint.
Vedeti misiunea si vrednicia proorocului Ioan? Pe Hristos Maica Domnului L-a nascut tainic, in pestera din Betleem, iar Ioan, ca prooroc si marturisitor, L-a botezat in Iordan si L-a aratat lumii intregi strigind: Iata Mielul lui Dumnezeu Cel ce ridica pacatele lumii! Insa misiunea lui nu s-a terminat la Iordan. Dupa ce a iesit Domnul la propovaduire, Ioan s-a retras in Galileea, vorbind tuturor despre Mesia ca este Hristos si mustrind faradelegile lui Irod care traia in desfrinare cu Irodiada, sotia fratelui sau. Deci nu s-a retras la odihna marele prooroc, ca nu putea sa taca gura celui mai mare om nascut din femeie, cum il marturiseste Mintuitorul. Dimpotriva, pina la moarte a invatat, a marturisit pe Hristos si a mustrat pacatul. Caci niciodata nu pot tacea in fata pacatelor sfintii, proorocii, apostolii, episcopii si pastorii Bisericii lui Hristos. Apoi Irod prinzind pe Ioan, l-a aruncat in temnita si cind a facut o petrecere ticaloasa cu jocuri, betii si desfrinari, de ziua nasterii sale, i-a taiat capul la indemnul sotiei desfrinate. Asa s-a sfirsit Sfintul Ioan Botezatorul ca un martir, pentru adevar si dreptate, mustrind pacatele care ucid sufletele noastre.

Iubiti credinciosi,

Astazi praznuim Soborul Sfintului Ioan Botezatorul si Inaintemergatorul. Pina aici v-am spus viata, misiunea si putine din invataturile lui. Acum trebuie sa va amintesc ca Biserica noastra Ortodoxa are un cult deosebit pentru sfinti si, mai ales, pentru Maica Domnului si Sfintul Ioan Botezatorul. In calendar avem peste an trei sarbatori mari si patru mai mici, cu cruce neagra, inchinate acestui mare prooroc. El este cinstit si pe pamint ca cel dintii, dupa Sfinta Fecioara Maria, si in cer sta inaintea Preasfintei Treimi si se roaga pentru oameni.
In tara noastra, ca peste tot in tarile crestine, cultul Sfintului Ioan Botezatorul este destul de mare. Peste tot se intilnesc biserici si minastiri inchinate Sfintului Ioan. Apoi, in multe familii exista copii care ii poarta numele. Ca cel mai frumos nume pentru copii este Ioan care inseamna "plin de har", nume ales din cer pe pamint de catre Arhanghelul Gavriil. Dati deci copiilor vostri numele Maicii Domnului si ale Sfintului Ioan Botezatorul. Nu le puneti nume straine, neortodoxe, care nu au zi in calendar, ci nume de sfinti, ca sa aiba in cer cine sa se roage pentru ei.
Apoi sa-l cinstim pe Sfintul Ioan Botezatorul, cu o viata crestineasca aleasa, cit mai curata, neintinata de pacate. Aduceti-va mereu aminte de principala lui invatatura: Pocaiti-va ca s-a apropiat Imparatia cerurilor! Sa nu uitam ca fara pocainta nu avem mintuire. Iata, sintem la inceput de an nou. Sa fagaduim lui Dumnezeu ca de astazi inainte vom merge la biserica regulat, ca ne vom ruga mai mult, ca vom face milostenie la saraci, dupa putere, ca vom ierta pe aproapele, ca vom parasi orice patima care ne ucide sufletul si ca vom face roade vrednice de pocainta.
Deci sa ne pocaim, adica sa ne iubim unii pe altii, ca frati ce sintem pe pamint, sa ne rugam mai mult, sa parasim pacatele, prin regulata spovedanie si sa cerem mereu ajutorul Sfintului Ioan Botezatorul, ca are mare indrazneala inaintea Preasfintei Treimi.

Aceasta este porunca Sfintei Evanghelii amintita astazi si de Sfintul Ioan Botezatorul. Aceasta este si chemarea Bisericii, mama noastra duhovniceasca. Aceasta este si urarea noastra acum la inceput de an nou. Sa parasim pacatele si sa adunam roade pentru Imparatia cerurilor, unde nadajduim sa ajungem si sa ne veselim cu toti sfintii in veci. Amin.

SFANTA EVANGHELIE, DIN ZIUA SFANTULUI IOAN BOTEZATORUL!


                                             

                                                 7  Ianuarie  2025 !

SFÂNTA EVANGHELIE DIN 7 IANUARIE 2025 , 

LA SOBORUL SFÂNTULUI PROOROC IOAN BOTEZĂTORUL, ÎNAINTEMERGĂTORUL ! 

                           Image result for SFANTUL IOAN BOTEZATORUL imagini

                                                        SFÂNTA  EVANGHELIE  ,
             de la SFÂNTUL  EVANGHELIST  IOAN !
                               (I , 29-34 )

În vremea aceea a văzut Ioan pe IISUS  venind  către el şi a zis : iată MIELUL  lui  DUMNEZEU  CEL  care ridică păcatul lumii. ACESTA  este despre care eu am spus : după mine vine un OM , care a fost înaintea mea , fiindcă era mai înainte decât mine. Şi eu nu-L ştiam; dar tocmai pentru aceasta am venit eu să botez cu apă pentru ca DÂNSUL să fie făcut cunoscut lui Israel. Iar Ioan a mărturisit , zicând : am văzut DUHUL pogorându-se din cer , ca un porumbel şi rămânând deasupra lui. Şi eu nu-L ştiam , dar CEL ce m-a trimis să botez cu apă , ACELA mi-a spus : peste care vei vedea DUHUL pogorându-se şi rămânând deasupra LUI , ACELA este CEL care botează cu DUH SFÂNT. Iar eu am văzut şi am mărturisit , căci ACESTA este FIUL  lui DUMNEZEU !
Slavă ŢIE  DOAMNE, Slavă ŢIE !
                  

                                                  
                                                                 Cu dragoste,Maria.

SFANTUL IOAN BOTEZATORUL CU UN CAR PLIN CU OAMENI !


                                       6 - 7 Ianuarie  2015 ,ora 23,48 !


                                            Dragii mei, 

În această noapte , tot în timp ce scriam aici pe Blog, aud un glas dragii mei, care cântă doar două versuri din Colindul  de Bobotează.
Glasul venea de peste tot si cânta aşa :

                           Vino  Ioane acum  cutează, 
                      Duhul Sfânt ,Îl înrămează !"


După care, glasul dispare .
                         
                         
Dragii mei, am adus aici câteva Colinde care se cântă în mod special de Bobotează.
În Colindul Aghios, versurile sunt altfel decât în Citatul de mai sus, şi anume :
                Vino Ioane, acum cutează,
                Pe Mine de Mă botează....!

După cum vedeţi dragilor, şi Cerul cântă în ziua de Bobotează.
Astăzi în timp ce eram la Sfanta Biserica, la Slujba de Sfinţire a Apei, în curtea Bisericii, a avut loc o Mare Minune.
Când am iesit cu toţii din Sfanta Biserică, afara batea un vânt năpraznic, iar Cerul părea ca de gheaţă.
Cum a început Părintele Slujba de Sfinţire a Apei, vântul a stat dragilor, iar un Soare alb-galbui,cu o strălucire orbitoare, a iesit din nori si a luminat cu razele sale lungi si calde Masa Sfanta de afara, pe care se afla Sfanta  Evanghelie si Sfanta Cruce cu busuiocul.
Din clipa în care Părintele a scufundat de 3 ori Sfanta Cruce in apa, cu tot cu busuioc, au mai trecut doar 2 minute şi Soarele a disparut, iar vântul năpraznic a reînceput.   
Trebuia sa tinem de faţa de masă, ca să nu o zboare vântul.
Asadar dragii mei, DUMNEZEU ne-a trimis noua un Soare cald şi luminos pe tot parcursul Sfintei Slujbe de Sfinţire  a Apei.
Minunile există ,dragii mei! Trebuie doar să credem în ele si să le vedem în jurul nostru.
                          Cu dragoste, Maria.  


  1. www.trilulilu.ro/muzica-colinde/aghiosul-aghios-1
    UN COLIND /*]]>*/ Muzică; Film ... Trilulilu #Muzica #colinde > Aghiosul, Aghios #31 Aghiosul, Aghios ...
    Un alt colind de la Boboteaza este si "Aghiosul, Aghios".

    Aghiosul, Aghios,
    Trecu Nasterea lui Hristos,
    Toti sa ne inchinam,
    La Iordan sa alergam.
    Caci Iordan e rau frumos,
    Acolo vine Hristos
    Apele sa le sfinteasca
    Pe noi sa ne mantuiasca.
    Sfantul Ioan cuteaza
    Pe Domnul ni-L boteaza
    Duhul Sfant de la cer zboara
    Ca un porumbel se coboara.
    Atunci cerul s-a deschis
    Glasul Tatalui a zis:
    "Iata Fiul Meu iubit,
    In care-am binevoit!"

    1. felicit.eu  › Sarbatori de iarna
      Colind de Boboteaza “Aghiosul, Aghios ... Atunci Ion a cutezat . ... Colind de boboteaza “Colindul Bobotezei ...

    2.        Noapte de 7 -8 Ianuarie 2016, ,ora 1,40 ! 

    3.                           Dragii mei, 

      Iată cum ,tot în aceasta noapte dragii mei, desi eram cu ochii pe monitor,văd dragilor cum Cerul de noapte se deschide ,iar în Cerul din Cer de culoare bleu stralucitor, se întampla O  MARE  MINUNE !
      Aud dragii mei un glas, care strigă cu dragoste infinită aşa :
                          "Te iubesc Doamne!
                        Te iubesc Doamne ! 


      După care, aud un alt glas dragii mei,care spune pe un ton poruncitor:
                            Mâni Legea Mea !"

      Şi văd fratilor ,asa precum l-am văzut pe Ilie Tezviteanul cu CARUL de foc în Ceruri, văd pe SFANTUL  IOAN  BOTEZATORUL într-un CAR ceresc ,nu de foc.                                
      Un CAR care avea doi cai şi al căror frâie, erau chiar în mâinile Sfantului Ioan Botezatorul.
      Sfântul Ioan Botezatorul mai avea pe cineva in dreapta sa, iar CARUL  era plin cu oameni.
      Sfantul Ioan Botezatorul era îmbracat cu o cămaşă albastra violet si cu o vesta neagra pe deasupra. 
      La fel era îmbrăcata si cealalta persoana din dreapta sa,dar pe care eu nu am recunoscut-o.
            Dragii mei, asa precum Sfantul Ilie strabate Cerul cu CARUL de Foc, tot la fel si Sfantul  Ioan Botezatorul strabatea Cerul tot cu un CAR ,dar care CAR, era plin cu oameni si striga tare precum în pustie acum 2000 de ani:

    4. "Pocaiti-va căci s-a apropiat Impărătia Cerurilor"
    5. Acum striga asa :

                              "Te iubesc Doamne !
                             Te iubesc Doamne !"


       Şi continua a mâna caii de la CARUL său, CAR plin de oameni,după care, MÂNTUITORUL i-a răspuns aşa :

                          Tu mâni LEGEA  MEA !

      Stim cu totii fratilor că, Sfantul Ioan Botezatorul a pregatit Calea Domnului, propovaduind în pustie, strigând oamenilor de atunci :

                     "Pocăiţi-vă ,căci s-a apropiat Împărătia Cerurilor!"
      Dragii mei, să fie oare si acesta un Semn Dumnezeiesc, pentru a Doua Venire a Lui  Iisus  Hristos?
      Cert este că, am rămas uimită de ceea ce am văzut si nu exista nicio îndoială că aceasta Mare Minune înseamna ceva bun pentru Omenirea de azi.
      Cu siguranţă ,în timp , Dumnezeu ne va arăta nouă aievea CALEA, ADEVĂRUL  si VIAŢA.  
      Să  strigam si noi dragii mei ,asa precum striga SFANTUL IOAN BOTEZATORUL:

                  "Te iubesc Doamne ! 
                   Te iubesc Doamne!"


      Să avem fratilor ,CREDINŢĂ, NADEJDE şi DRAGOSTE infinita în Bunul Dumnezeu si-n Maicuta Domnului, si ne vom putea bucura de toata Iubirea si Bunatatea Divină.
                                           Cu dragoste,Maria. 



7 IANUARIE 2025,SOBORUL SFANTULUI PROOROC IOAN BOTEZATORUL ŞI ÎNAINTEMERGATORUL DOMNULUI !


                                                7  Ianuarie  2025!

SFÂNTUL  IOAN  BOTEZĂTORUL !
          
Sfântul prooroc Ioan Botezătorul și înainte-mergătorul Domnului nostru Iisus Hristos
Sfântul Ioan Botezătorul a fost ultimul dintre prooroci, înainte-mergător și botezător al Domnului nostru Iisus Hristos, „cel mai mare dintre cei născuți dintre femei” (Matei 11,11; Luca 7,28), așa cum îi spune Mântuitorul. Iisus mai afirmă că el nu este nici o „trestie clătinată de vânt”, nici un „om îmbrăcat în haine moi” (Matei 11,7-8), indicând astfel caracterul neclintit și auster al profetului.

                    Naşterea  şi Viaţa  Sfântului  Ioan  Botezătorul !                    


Nașterea Sfântului Ioan a fost ea însăși o minune. Părinții Sfântului Ioan, preotul și proorocul Zaharia și Elisabeta, din neamul lui Aaron, au ajuns la bătrânețe fără să aibă copii, lucru rușinos în rândul poporului evreu în acea vreme (Luca 1,25). Un înger pe nume Gavriil îl anunță pe Zaharia că rugăciunea sa a fost ascultată și că nevasta sa, Elisabeta îi va naște un fiu căruia îi va pune numele de Ioan. Zaharia însă nu a crezut aceste vorbe (Luca 1,20), invocând faptul că și el și nevasta sa erau bătrâni (Luca 1,18). Drept pedeapsă pentru necredința lui, Zaharia a rămas mut până când s-a săvârșit ceremonia tăierii-împrejur, cu punerea numelui pruncului.
Elisabeta era mătușă sau verișoară a Maicii Domnului. Și ei i s-a vestit în chip minunat că avea să nască un copil și a primit vestea cu bucurie, însă a ascuns-o vreme de cinci luni (Luca 1,24).
Pruncul pe care îl purta s-a arătat a fi profet încă din pântecele maicii lui. După Bunavestire, Fecioara Maria, purtându-L în pântece pe Mântuitorul Iisus Hristos, a vizitat-o pe Elisabeta. Când cele două femei s-au întâlnit, Ioan a săltat de bucurie în pântecele maicii lui, iar mama lui s-a umplut și ea de Duhul Sfânt și a binecuvântat-o pe Maica Domnului și pe Prunc (Luca, cap. 1).
În ziua a opta, când avea loc ceremonia tăierii împrejur, participanții vroiau să îi pună numele de Zaharia, după numele tatălui său. Elisabeta se opune, spunând că numele noului născut avea să fie Ioan. Cei de față au insistat, spunându-i Elisabetei că nimeni dintre rudele ei nu purta acest nume și l-au întreabă și pe Zaharia care era numele pe care dorea să îl dea pruncului. Acesta a scris pe o tăbliță același nume, Ioan, pentru că acesta era numele pe care i-l spusese mai înainte îngerul Gavriil. Toți s-au minunat, pentru că cei doi soți nu se înțeleseseră de mai înainte unul cu altul asupra numelui pruncului. Din acel moment Zaharia și-a recăpătat darul vorbirii și la rândul său a început să profețească despre fiul său ca înaintemergător al lui Mesia (Luca 1,59-79).
Când, după nașterea Domnului Iisus, regele Irod cel Mare a poruncit uciderea pruncilor de până la doi ani, Sf. Elisabeta și pruncul ei s-au refugiat, potrivit Protoevangheliei lui Iacov (cap. XXII-XXIII), pe dealurile din jurul Ierusalimului. Urmăriți cu insistență de soldați, întrucât se știa despre nașterea miraculoasă a lui Ioan, Elisabeta s-a rugat fierbinte lui Dumnezeu să o apere, iar pământul s-a deschis și i-a adăpostit, mamă și prunc, până la trecerea primejdiei. Zaharia a fost însă ucis, chiar în Templul din Ierusalim, de către ostașii trimiși de Irod (Matei 23,35).

Pustnicia

Când a ajuns aproape de vârsta adultă, Ioan s-a retras în pustiu, ducând o viață aspră, de post și rugăciune. Purta o haină aspră, din păr de cămilă (în semn de pocăință) și încinsă cu o curea de piele (care, potrivit exegeților, simbolizează stăpânirea pornirilor trupești). Se hrănea cu lăcuste[1] și miere sălbatică[2] și își petrecea vremea în rugăciune și contemplare (Luca 1,80). Sfântul Ioan, Înainte-mergătorul și Botezătorul Domnului avea să primească de la însuși Domnul Hristos mărturia că el era cel mai mare dintre toți oamenii născuți din femeie (Matei 11,11; Luca 7,28), cel dintâi între prooroci și prooroc al Celui Preaînalt (Luca 1,76).

                                                   Botezul lui Ioan !

Botezul Domnului
Aproximativ în anul 29 d.Hr., în vremea domniei împăratului Tiberiu (14-37 d.Hr.), Ioan s-a dus, la porunca lui Dumnezeu, în regiunea Iordanului și și-a început propovăduirea, chemând oamenii la pocăință și vestind apropiata venire a lui Mesia (Matei 3,2). Pe cei care veneau la el în număr din ce în ce mai mare, atrași de viața sa sfântă și de puterea cuvintelor sale, îi boteza prin afundarea în apa Iordanului, în semn de curățire a păcatelor și de lepădare de ele și spre a-i pregăti pentru venirea lui Mesia, Mântuitorul (Luca 3, 1-28).
Îi îndemna pe toți să își părăsească păcatele, fără deosebire de condiția lor socială. Le cerea celor care veneau la el să se boteze să nu o facă doar de formă, ci să facă și „roade vrednice de pocăință”. Le arăta că faptul că descindeau din patriarhul Avraam nu era suficient pentru a le aduce mântuirea (Matei 3,7-12). Îndemna la milostenie și la o viață dreaptă și propovăduia venirea apropiată a lui Mesia. Astfel Ioan îndemna poporul să facă pomeni cu tot prisosul lor de haine și mâncare; vameșilor care veneau la el le spunea să nu ceară nimic peste taxele stabilite oficial, iar ostașilor să nu stoarcă nimic de la nimeni prin amenințări, să nu învinuiască pe nimeni pe nedrept și să se mulțumească cu solda lor (Luca 3,11-14).
Întrebat fiind dacă nu era el însuși Mesia, Sf. Ioan arată despre sine însuși că este doar înaintemergătorul Domnului, „glasul celui ce strigă în pustie”, făcând aluzie la un fragment din profețiile lui Isaia:
Un glas strigă: „În pustiu gătiți calea Domnului, drepte faceți în loc neumblat cărările Dumnezeului nostru. Toată valea să se umple și tot muntele și dealul să se plece; și să fie cele strâmbe, drepte și cele colțuroase, căi netede. Și se va arăta slava Domnului și tot trupul o va vedea căci gura Domnului a grăit”.
(Isaia 40, 3-5).
Le precizează că botezul lui era unul pregătitor și că Cel care avea să vină era mai mare decât el: „Eu unul vă botez cu apă spre pocăință, dar Cel ce vine după mine este mai puternic decât mine; Lui nu sunt  vrednic să-I duc încălțămintea; Acesta vă va boteza cu Duh Sfânt și cu foc.” (Luca 3,11).

                         Întâlnirea cu Mântuitorul !

Pentru viața lui îngerească, Sf. Ioan s-a învrednicit să-L vadă pe Mântuitorul a Cărui cale o pregătise și să Îl boteze în Iordan, fiind atunci și martorul descoperirii Sfintei Treimi (de acest moment se face pomenire la Teofanie6 ianuarie). Atunci când, după ce restul poporului se botezase, Iisus înaintează și El spre apa Iordanului ca să fie botezat, Ioan Îl recunoaște drept Mesia – „Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatele lumii” – și mărturisește că el ar fi avut mai degrabă nevoie să fie botezat de Iisus, iar nu invers, pentru că Iisus nu avea nevoie de pocăință. Primește însă cu smerenie să Îl boteze pe Domnul la cererea Acestuia, moment în care vede cerurile deschizându-se și aude mărturia dumnezeiască: „Tu ești Fiul Meu cel iubit, întru Tine am binevoit”, și pe Duhul Sfânt în chip de porumbel pogorându-Se deasupra lui Iisus (Matei 3,13-17).
Și mai târziu avea să-și păstreze aceeași atitudine smerită față de Mântuitorul. Când ucenicii săi îl întreabă mai târziu despre Iisus, el reafirmă cele spuse despre Mântuitorul și se descrie pe sine doar ca „prietenul mirelui [Hristos], care stă și ascultă pe mire, [și] se bucură cu bucurie de glasul lui”[3], adăugând: „Acela trebuie să crească, iar eu să mă micșorez” (Ioan 3, 29-30).
Probabil pentru a-i convinge pe ucenicii săi despre adevărul mărturiei lui și pentru a le arăta drumul de urmat mai departe, Ioan, aflat deja în închisoare, îi trimite la Iisus pe doi dintre ucenicii săi ca să-L întrebe dacă El era Mesia, Cel care trebuia să vină, iar atunci Domnul le spune: „Mergeți și spuneți lui Ioan cele ce ați văzut și cele ce ați auzit: Orbii văd, șchiopii umblă, leproșii se curățesc, surzii aud, morții înviază și săracilor li se binevestește./Și fericit este acela care nu se va sminti întru Mine” (Luca 7, 22-23).
Hristos însuși mărturisește despre Ioan că a fost prooroc „și mai mult decât prooroc”, „cel mai mare dintre cei născuți din femei” și, totuși, „cel mai mic în împărăția cerurilor este mai mare decât el”, așa cum spune Iisus (Matei 11,11). De la el încolo împărăția cerurilor se ia prin străduință (Matei 11,12). El este mărturisitor al adevărului, „făclia care arde și luminează”, de lumina căreia oamenii au vrut să se bucure o clipă (Ioan 5, 35) și, cu cuvintele lui Isaia, „înger trimis înaintea feței Domnului ca să-I pregătească calea” (Luca 1,27).

                   Reproșurile adresate lui Irod !

Sfântul Ioan, care se ruga și medita mereu la Cuvântul lui Dumnezeu și își trăia viața în curăție, dobândise nu doar darul smereniei, ci și pe cel al proorociei. Îi mustra pe cei păcătoși, de orice condiție ar fi fost, cu cuvinte aspre.
Între cei care veneau la Ioan pentru a-i asculta cuvintele se afla și Irod Antipa, tetrarhul Galileei, care la început îl respecta pe Ioan ca pe un om drept și sfânt și asculta sfaturile lui, dar se și temea de el, pentru că era foarte iubit de popor. Însă sfântul Ioan nu s-a temut să adreseze aspre mustrări nici lui Irod. Astfel, Ioan l-a mustrat pe față pe Irod Antipa, pe care l-a învinuit că trăiește într-un păcat grav, acela de a o fi luat de soție pe Irodiada, soția lui Filip, fratele său, aflat încă în viață (Luca 14,3-4) Căci, potrivit legii ebraice, era interzis cu desăvârșire oricui să „descopere goliciunea” nevestei fratelui, căci ea echivala cu descoperirea goliciunii fratelui (Levitic 18,16; 20,21), fiind, în plus, o preacurvie care se pedepsea cu moartea ambilor păcătoși (Levitic 20,10; Deuteronom 22,22). De asemenea, Ioan l-a mustrat pe Irod Antipa și pentru toate relele pe care le făcuse (Luca 3,19). Irod Antipa l-a întemnițat pe Ioan și ar fi vrut să-l omoare (Matei 14,5), ceea ce dorea și Irodiada (Marcu 6,24). Irod se temea însă de popor, pentru că acesta îl privea pe Ioan ca pe un prooroc (Matei 14,5, Luca 20,6) și se temea și de Ioan, căci știa că era „bărbat drept și sfânt” (Marcu 6,20). Irod îl și ocrotea și, când îl auzea, de multe ori stătea în cumpănă, neștiind ce să facă; și îl asculta cu plăcere (Marcu 6,20).

                       Moartea Sf. Ioan Botezătorul !

                                            Uciderea lui Ioan.

Tăierea capului Sf. Ioan Botezătorul; frescă medievală
La cererea Irodiadei, Irod Antipa l-a aruncat în închisoare pe Ioan (Marcu 6,17). O vreme, a fost probabil tratat mai bine, întrucât li se îngăduia ucenicilor săi să-l vadă și să vorbească cu el, acesta primind astfel știri din afară (Matei 11, 2).
Totuși, atunci când Irod și-a prăznuit ziua de naștere, dând un ospăț curtenilor săi, mai-marilor oastei și fruntașilor Galileii, Salomeea (fiica Irodiadei) a intrat la ospăț, a dansat și i-a plăcut lui Irod și oaspeților lui. Regele i-a zis Salomeeei: „Cere-mi orice vrei, și-ți voi da”. Apoi a adăugat cu jurământ: „Orice-mi vei cere, îți voi da, fie și jumătate din împărăția mea”. Fata a ieșit afară și a întrebat-o pe mama ei ce să ceară, iar Irodiada i-a spus să ceară capul lui Ioan Botezătorul. Regele s-a întristat, dar pentru că jurase și rușinându-se de invitații săi, a poruncit să i-l dea. Ioan a fost decapitat, iar sfântul său cap a fost adus pe un platou și înmânat Salomeei, care i l-a dat mai departe Irodiadei (Matei 14, 1-12; Marcu 6, 14-29).

Rostul morții

Moartea sângeroasă a lui Ioan de atunci a fost probabil îngăduită de Dumnezeu pentru ca Înaintemergătorul lui Hristos din această lume să vestească venirea Izbăvitorului și în împărăția morților, mai înainte ca Hristos, prin patima și moartea Sa pe Cruce, să biruiască puterea morții și a iadului și să aducă învierea și mântuirea.

După moarte

După moartea acestuia, ucenicii Sfântului Ioan i-au luat trupul și l-au îngropat în Sevastia, dându-i apoi de știre și lui Iisus. Moaștele sale au fost regăsite mult mai târziu, în chip miraculos, iar acum fragmente din acestea se găsesc în mai multe locuri din lume.

Moștenirea lăsată de Sf. Ioan

Sfântul Ioan Înaintemergătorul este pentru toți creștinii cel mai mare dintre prooroci, întruchipare a vieții duhovnicești. Viața lui este ea însăși un model pentru toți creștinii: trăitor în nevoință și în rugăciune, grăitor și apărător al dreptății, al fidelității în căsătorie (Matei 14,3-4), al milei față de săraci (Luca 3,11), propovăduind ascultarea față de Legea lui Dumnezeu și curățirea de orice păcate.
Întruchipare a smereniei, curăției, iubitor și propovăduitor al pocăinței, „înger în trup”, el este considerat în mod deosebit drept arhetipul vieții monahale.

                                       Sfintele Moaște !

Capul Sf. Ioan Botezătorul (icoană de la Mănăstirea "Schimbarea la Față", Brookline, Massachussets)
Părți din moaștele Sfântului Ioan Botezătorul se găsesc la:
  • Biserica Sfântul Dimitrie, Neo Phaleron, Pireu, Grecia
  • Biserica Sfântul Macarie din Alexandria, Egipt
  • Catedrala Notre-Dame din Amiens, Franța
  • Muzeul Benaki, Atena
  • Muzeul Topkapi, Istanbul
  • Moscheea Ummayazilor, din Damasc, Siria
  • Mănăstirea Cetinje, Muntenegru
  • Mănăstirea Sf. Ioan Botezătorul, Lipnița, jud. Constanța
În anul 2010 au fost descoperite moaște ale Sf. Ioan Botezătorul în Bulgaria, în orașul Sozopol.[4]

Prăznuirile Sfântului Ioan Botezătorul

Biserica Ortodoxă are șase zile de prăznuire pentru Sfântul Ioan Botezătorul. În ordine calendaristică, cu începutul anului bisericesc (1 septembrie):
  • 23 septembrie - Zămislirea sfântului Ioan Botezătorul
  • 7 ianuarie - Soborul Sfântului prooroc, Înaintemergătorului și Botezătorului Ioan (a doua zi după Teofanie, 6 ianuarie)
  • 24 februarie - Întâia și a doua aflare a Capului Înaintemergătorului și Botezătorului Ioan
  • 25 mai - A treia aflare a capului Sf. Ioan Botezătorul
  • 24 iunie - Nașterea sfântului Ioan Botezătorul, sărbătoare care în popor poartă numele de Sânziene sau Drăgaică.[5]
  • 29 august - Tăierea capului Înaintemergătorului (pe care Biserica a rânduit-o ca zi de post negru). 

Onomastică

Potrivit statisticilor Direcției pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, 1.957.468 de cetățeni români, dintre care 1.429.887 bărbați și 527.581 femei, poartă numele Sfântului Ioan Botezătorul.
Din totalul româncelor, 369.219 se numesc Ioana, 140.333 - Ionela, 11.323 - Nela, iar 6.706 - Ionelia. Majoritatea bărbaților se numesc Ioan - 521.561, Ion - 418.448, Ionuț - 317.270, Ionel - 146.035, Nelu - 21.847 sau Ionică - 4.726.[6]

Imnografie

La Zămislirea Sf. Ioan Botezătorul (23 septembrie):
Troparglasul al 4-lea:
Ceea ce mai înainte erai stearpă neroditoare, veselește-te; că iată ai zămislit pe sfeșnicul Soarelui, Cel ce va să lumineze toată lumea care pătimea cu nevederea. Dănțuiește Zaharia cu îndrăzneală strigând: Prooroc Celui Preaînalt este cel ce va să se nască!
Condac, glasul 1:
Se veselește luminat marele Zaharia, cu Elisabeta, soția sa cea întru tot mărită, după vrednicie zămislind pe Ioan Înaintemergătorul, pe care Arhanghelul l-a binevestit bucurându-se. Iar noi oamenii după datorie îl cinstim, ca pe un tăinuitor al darului.
La Soborul Înaintemergătorului Domnului (7 ianuarie):
Tropar, glasul al 2-lea:
Pomenirea dreptului este cu laude; iar ție destul îți este mărturia Domnului, Înaintemergătorule; că te-ai arătat cu adevărat și decât proorocii mai cinstit, că și a boteza în repejuni pe Cel propovăduit te-ai învrednicit. Drept aceea, pentru adevăr nevoindu-te, bucurându-te, ai binevestit și celor din iad pe Dumnezeu Cel ce S-a arătat în trup, pe Cel ce a ridicat păcatul lumii și ne-a dăruit nouă mare milă.
Condac, glasul al 6-lea:
De venirea Ta cea trupească temându-se Iordanul, cu frică s-a întors; și slujba cea duhovnicească plinind-o Ioan, cu frică s-a tras înapoi. Cetele îngerești s-au spăimântat, văzându-Te și toți cei din întuneric s-au luminat, lăudându-Te pe Tine, Cel ce Te-ai arătat și ai luminat toate.
La Nașterea sfântului Ioan Botezătorul (24 iunie):
Tropar, glasul al 4-lea:
Proorocule și Înaintemergătorule al venirii lui Hristos, după vrednicie a te lăuda pe tine nu ne pricepem noi, cei ce cu dragoste te cinstim că nerodirea celei ce te-a născut și amuțirea părintelui tău s-au dezlegat întru mărită și cinstită nașterea ta, și întruparea Fiului lui Dumnezeu lumii se propovăduiește.
Condac, glasul al 3-lea:
Ceea ce mai înainte era stearpă, astăzi pe Înaintemergătorul lui Hristos naște, și El este plinirea a toată proorocia că pe Cel pe Care proorocii mai înainte L-au propovăduit, pe Acesta în Iordan mâna punându-și, s-a arătat Cuvântului lui Dumnezeu prooroc, propovăduitor, împreună și Înaintemergător.
La Tăierea capului Înaintemergătorului (29 august):
Tropar, glasul al 2-lea:
Pomenirea dreptului cu laude... (A se vedea mai sus )
Condac, glasul al 5-lea:
Mărita tăiere a Înaintemergătorului, rânduială dumnezeiască a fost, ca și celor din iad să propovăduiască venirea Mântuitorului. Să se tânguiască Irodiada, care a cerut ucidere fără de lege; că nu legea lui Dumnezeu, nici viața cea vie a iubit, ci pe cea amăgitoare și vremelnică.

Iconografie

Dionisie din Furna[8] arată că Sf. Ioan Înaintemergătorul se zugrăvește după cum urmează:
Sf. Ioan Botezătorul se zugrăvește ca un bărbat de vârstă mijlocie, cu barbă ascuțită, nu prea lungă, cu barba și părul închise la culoare și în neorânduială, purtând un veșmânt mițos (de păr de cămilă), iar pe deasupra purtând un himation (un fel de mantie prinsă cu o agrafă pe piept sau pe umăr) de culoare ocru deschis sau verde. Se zugrăvește singur, precum și în diferite scene din Evanghelie. Atunci când este zugrăvit singur, ori arătând spre Hristos, poartă înscrisul: „Pocăiți-vă, că s-a apropiat împărăția cerurilor!” sau „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii!”
În reprezentări mai târzii (începând cu sec. al XVI-lea), atunci când este reprezentat singur, Sf. Ioan Botezătorul se zugrăvește purtând în mână o tipsie pe care este așezat capul său tăiat. Uneori mai este zugrăvit purtând și aripi, amintind de viața sa îngerească. Dionisie arată detaliat și cum se zugrăvesc diferitele scene și minuni din viața Înaintemergătorului. [9]
Poate cea mai cunoscută reprezentare a sa este cea de la Botezul Domnului, când este zugrăvit botezându-L pe Hristos. Atunci Domnul este zugrăvit intrat în râul Iordan până la brâu, iar pe lângă El niște pești. Sf. Ioan ține mâna dreaptă pe capul lui Hristos, iar mâna stângă este întinsă în sus; ține un toiag de cioban. Dionisie insistă că aici Sf. Ioan nu trebuie zugrăvit ca purtând ceva (de ex. o cochilie) în mâna dreaptă, cu care-L botează pe Domnul, ci doar mâna goală. Peste Domnul se coboară Duhul Sfânt în chip de porumbel, iar deasupra este cerul deschis, și se aud cuvintele: „Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Carele am binevoit”, iar în jur sunt îngeri, stând cuviincios, cu mâinile ascunse sub veșminte, și mai în jos este reprezentat un bătrân în pielea goală, culcat, privind înapoi cu teamă, spre Hristos, care ține un potir din care toarnă apă (probabil o reprezentare antropomorfă a râului Iordan).
O altă reprezentare foarte cunoscută este cea din icoana Deisis, unde el și Maica Domnului sunt zugrăviți de o parte și de alta a lui Hristos – Dreptul Judecător (aceasta se așază adesea în centrul registrului al treilea al iconostasului – cel cu reprezentările apostolilor).
În biserici, el se poate picta, după cum arată Dionisie, „în naos, spre apus, sus pe arc sau în pronaos, pe una dintre bolți, ori pe tâmplă în stânga icoanei împărătești a lui Hristos, dacă tâmpla e largă”.