vineri, 1 iunie 2018
BUGETUL ROMÂNIEI INCORECT ? SSSÎST ! SE VOTEAZA LEGILE IN PARLAMENT !
1 IUNIE 2018,ora 6,35 dimineata !
Dragii mei,
În aceasta dimineata ,aud glas care spune ceva despre Bugetul Ţării. Este adevarat ca nu s-a mentionat ca ar fi ROMÂNIA in cauza, dar , 99,99 % este vorba despre BUGETUL ROMÂNIEI după 22 de ani de trairi divine.
Iata ce spunea glasul :
"Nu lăsa a conţine, un Buget incorect .
Trebuie sa trecem la fapte."
Asadar fratilor, sa facem liniste deoarece, se voteaza BUGETUL ROMÂNIEI.
Iata:
.
Cuvintele sunt de prisos!
.
Toti sunt o apă si-un pămant !
În toata lumea se doarme in Parlament !
Iata:
.
.
Cu dragoste,Maria.
Eu inteleg,din fotografiile de mai sus,ca in Parlament ( orice Parlament !? )...te poti vindeca...de insomnie ! Iata asadar un minunat tratament ! Un ''loc de odihna''si relaxare pe care medicii ar trebui sa-l recomande calduros insomniacilor...un pui de somn in scaunul de parlamentar e sanatate curata !
RăspundețiȘtergereCa bine le mai zici 19,24... nu le este rusine n-au nimic omenesc si cinstit in ei. Pe banii romanilor si pe suferintele lor ei se lafae . Unde-i rezist sa le vina de hac?
ȘtergereCum sa nu doarma cand isi pierd noptile in cluburi , restaurante , cu lautari . Au mintea ocupata cu afacerile lor . Bravo , d-na Maria , dati-i in vileag pe toti !
RăspundețiȘtergereToți sunt o apă și un pământ doar nivelul de dezvoltare al țărilor diferă.
RăspundețiȘtergereCum? Chiar si psd-istii dorm? Off, off, si eu care credeam ca ei vor salva Romania! Toata lumea stie ca „liberalii” sunt capul rautatilor, pai nu?
RăspundețiȘtergereToti sunt condusi de guvernul mondial si lucreaza la ordinul lui asa ca fiti calmi
ȘtergereDe ce ar fi bugetul Romaniei incorect atata timp cat majoritatea parlamentara e a PSD? Pai nu fac ei doar lucruri bune?
RăspundețiȘtergerePr. Rafail Noica: Nu deasa împărtășanie, ci împărtășania des
RăspundețiȘtergereÎntrebare: Vă rugăm să ne vorbiți puțin despre Sfânta Împărtășanie, despre deasa Împărtășanie. Poate cunoașteți problema de la noi din țară, referitor la cei doi mari duhovnici ai Ortodoxiei, Părintele Ioan de la Recea și Părintele Cleopa Ilie, care au păreri diferite. Ce legătură este între părerile lor?
Părintele Rafail Noica: Întâi aș vrea să îndemn pe toți frații să nu împărțim Biserica, să nu se “polarizeze” Biserica. Nu trebuie să gândim ca doi poli. Eu aș zice că cel mai drept ar fi să gândim ca școli diferite, pentru nevoi diferite.
Eu nu știu de ce este așa, și las în mâinile Domnului, Care Singur știe să mântuiască pe om; dar s-ar putea ca în jurul Părintelui Cleopa Ilie să se mântuiască un anumit fel de om, iar în jurul Părintelui Ioan de la Recea, un alt fel de om – într-adevăr, nevoi diferite!
Această viziune a întregimii Bisericii nu este numai un arbitrarism pentru a evita scandale, ci este o trăire mai adevărată, dacă o trăim în duhul și în adevărul lui Hristos.
Deci aș vrea să îndemn pe toți frații și surorile către această trăire, să știți întâi măcar teoretic; dar rugați-vă ca Dumnezeu să dezvăluie, și nouă, și Bisericii întregi, aceasta viziune – că mi-e teamă uneori de acest risc de polarizare. Și acesta este primul lucru.
Al doilea lucru pe care l-am văzut citind scrierile Părintelui Cleopa (am citit puțin și am auzit puțin din lucrurile nenumărate cu care ne îmbogățește Sfântul Părinte), dar văd că nu este așa de definită poziția lui ca fiind împotriva desei Împărtășanii.
Din ce am citit eu, aș spune ca lasă cel puțin ușa deschisă, dar are și o anume poziție, și probabil că poziția aceasta este în legătură cu tipul de suflete pe care Dumnezeu vrea să le trimită la Părintele Cleopa.
Iar, între noi, eu zic așa: Domnul să lumineze pe fiecare – dacă sufletul meu are nevoie de școala Părintelui Cleopa, apoi la școala Părintelui Cleopa să mă mântuiască Dumnezeu (nu zic neapărat că trebuie să ne ducem la acest Părinte; dar oricare Părinte o să dea blagoslovenie, mai rar pentru unul, și mai des pentru altul).
Iar dacă sufletul meu are nevoie de școala Părintelui Ioan de la Recea, apoi să am parte de școlirea în felul Părintelui Ioan.
Deasa sau rara mai putin conteaza..dar retine un lucru important. Conteza nivelul de vredniciei adica intensitatea credintei . .daca rimeaza viata cu cea ce scris in psaltire
Ștergere2.
RăspundețiȘtergereDeci trebuie să avem îngăduință, să lăsăm “uși deschise” și să dăm posibilitatea lui Dumnezeu să ne mântuiască pe fiecare cum știe, fiindcă omul nu este un obiect al producției în masă ca în fabricile moderne.
Fiecare om este o altă mântuire, fiecare suflet este un alt aspect al chipului lui Dumnezeu, care nu a mai fost niciodată în istorie și în toată creația, și niciodată nu va mai fi. Și asta are de-a face cu măreția fiecărui om.
Și deci fiecare este o cu totul altă cale decât oricare alt om, dintru neființă întru ființă.
Se aseamănă căile, uneori sunt aproape paralele, dar niciodată identice: precum razele unui cerc, cum descrie Avva Dorothei al Gazei.
În creația lui Dumnezeu nu există repetiție; se pare ca nici fulgii de zăpadă, câte miliarde de miliarde ar fi, nu sunt doi la fel: cu cât mai mult fiecare om are felul lui! Acuma, ce se întâmplă? (Eu totdeauna am avut tendința să gândesc între două extreme, să duc gândirea până la capăt, ba chiar adesea până la absurd)
În Biserica Ortodoxă este oprită împărtășirea mai des de o dată pe zi.
În Catolicism pot să facă până la șapte liturghii pe zi, și acel preot să se împărtășească de șapte ori.
În Biserica noastră, nu.
Aș face un pas mai înapoi, în începuturile facerilor lui Dumnezeu.
Pentru Dumnezeu nu există repetiție, dar în nici un fel și nicăieri.
Dumnezeu face o dată pentru vecinicie, și cuvântul lui Dumnezeu nu se repetă.
Dacă Hristos Și-a dat Trupul și Sângele ca să împărtășească pe om, omul se împărtășește o singură dată în toata vecinicia și e destul.
Părintele Sofronie mergea mult mai departe; spunea că și orice rugăciune, dacă o spunem o dată, și nici măcar rugăciunea întreagă, doar cuvintele “Tatăl nostru,” în deplină conștiință duhovniceasca, suntem mântuiți pentru vecinicie.
Adică, în gândirea lui Dumnezeu, în facerea lui Dumnezeu, mântuirea s-a făcut.
Dar ce se întâmplă: Noi care trăim în timpul acesta al spiralei, al repetiției, al renașterii, ș.a.m.d. – cicluri, ciclicitatea aceasta a vremii și a materiei – ne trebuie ceva din timpul acesta pentru ca să ajungem la desăvârșirea oricărui lucru pe care vrem să-l desăvârșim.
Nimica nu se întâmplă ca pentru Dumnezeu: “Să fie!” – și iată a fost.
Pentru om nu este așa, el trebuie să muncească pentru aceasta cu sudoarea frunții. Așa și la mântuire. Ce se întâmplă?
3.
RăspundețiȘtergereNe împărtășim; dar am cunoscut oare harul, în întregimea lui, fiindcă ne-am împărtășit cu Trupul și Sângele lui Hristos.
Sau am cunoscut doar o pregustare (sau nimic – Doamne ferește! -cum de multe ori ne împărtășim, cum spunem în Rugăciune, “nedeslușind Trupul și Sângele Tău”). Și atunci ce facem?
Păi revenim, și revenim, până când repetiția – nu pentru Dumnezeu, ci pentru mine – ajunge la un obicei, la o acumulare, la tot ce aduce repetiția.
Și revin la Biserica Ortodoxă, nu mai des decât o data pe zi, și o data numai într-un anume loc.
De exemplu, nu se poate sluji Liturghia pe același altar de două ori în aceeași zi. Ce este acest înțeles al zilei?
Pentru Dumnezeu este o dată, o dată pentru vecinicie. Vecinicia ce este? Nu este un “timp” care se desfășoară la un infinit matematic.
“Vecinicia,” spunea tot Părintele Sofronie cu un zâmbet șiret, “este foarte scurta, este numai o clipa”, doar o clipa care nu sfârșește, nu are desfășurare, este vecinicul prezent.
Ce este prezentul pentru noi? Am zis prezent, dar acuma cuvântul meu este deja în trecut, iar ce am în gândul meu este în viitor; când îl spun, s-a și dus în trecut. În scurgerea aceasta a timpului nu există prezent. Din punct de vedere științific am putea zice că prezentul este o ficțiune. Dar noi nu zicem “ficțiune,” fiindcă nu-l facem mincinos pe Dumnezeu, pentru că prezentul îl trăim: dar prezentul este un fel de limită între trecut și viitor, care tot curge, curge, curge.
Vecinicia este învecinicirea acestei limite, care nu are nici un pic de timp, cum nimeni, din cei ce nu au trăit harul veciniciei încă de pe pământ, nu poate să o conceapă măcar. Noi, în cel mai bun caz, putem înțelege vecinicia printr-o capacitate “filosofică,” la care mă refer eu acuma.
Deci vecinicia este o clipă, clipă scurtă, dar să nu ne închipuim prea mult, fiindcă nici nu putem în starea noastră – numai harul singur ne-o poate dezvălui prin trăire.
Dar, pentru moment, să ne oprim mintea la aceasta: pentru om, somnul unei nopți închipuie moartea; iar ziua ce se încheie cu noaptea – chipul întregii vieți; iar întreaga viață este chipul veciniciei. Așadar o zi este chipul întregii vecinicii, chipul “zilei celei neinserate”.
Limitați-vă gândurile la ziua de astăzi, e destul trezvia aceasta – “Astăzi de veți auzi glasul Domnului…”. Și acel astăzi devine un fel de vecinicie; nașterea zilei, moartea zilei, o ciclicitate caracteristică experienței vieții noastre de la naștere până la moarte.
Și deci ziua reprezintă în viața pământească a omului un fel de “vecinicie.” Și Biserica spune: E un nonsens să te împărtășești de doua ori cu Dumnezeu.
Cu Dumnezeu nu ai nevoie să insiști niciodată: o data – și pe veci! Dar care veci?
Ei uite, trăim un fel de “vecinicie” în douăzeci și patru de ore.
4.
RăspundețiȘtergereDar acuma merg mai departe. Dacă “nu mai des de o dată pe zi,” înseamnă că împărtășania se poate primi în fiecare zi.
Și Sfântul Vasile, dar și alți mulți sfinți spuneau că creștinii ar vrea să se împărtășească zilnic, ca să începem fiecare zi cu Dumnezeu, fiecare “vecinicie” s-o sfințim cu Dumnezeu.
Împărtășindu-ne cu Dumnezeu, avem acum puterea de a continua, de a trăi poate chiar ceea ce cerem în Liturghie, “ziua întreagă, desăvârșită, sfântă, fără de păcat.” Fără Dumnezeu nimic nu se poate face; că și Mântuitorul a spus: “Rămâneți în Mine, ca altoiul în viță, că fără de Mine nu puteți face nimic” – ca și cum ai tăia o cracă dintr-un trunchi, și se veștejește.
Și aș zice că, într-o anume măsură, o zi fără împărtășanie este o zi în care ne vestejim duhovnicește.
Dar povestea noastră nu s-a oprit aicea. Experiența Bisericii este că nu toți au intensitatea și râvna Apostolilor care au cunoscut pe Hristos; și atuncea a intervenit, prin înțelepciunea, prin înțelepțirea omului dată de către Duhul Sfânt, și practica aceasta a abținerii.
De exemplu: “Cu cine ești, omule, cu Dumnezeu sau cu satana?
Dacă nu cu Dumnezeu, atunci rămâi fără Dumnezeu și gustă și vezi. Iți place? Vrei asta? Că Dumnezeu nu forțează nimica. Și aicea intervine noțiunea adevărat creștină de pedeapsa.
Pedeapsa înseamnă “educare de copii” (pes în grecește înseamnă “copil).
Dumnezeu prin pedeapsa ne învață. Cum ne învață? Dacă noi ne tragem de la Dumnezeu, Dumnezeu nu ne trage către El, ci zice: “Bine, încearcă, gustă.”
L-a oprit oare Dumnezeu pe Adam să mănânce din pomul acela? Fructul nu a fost oprit.
Noi când zicem “oprit,” să băgăm de seamă ce zicem, să înțelegem ce zicem prin “rodul oprit.”
Pericolul este că nu era “oprit,” nu l-a oprit Dumnezeu, ci a zis numai: “Adame..,” și asa mai departe. Acuma, vrei sau nu vrei? Dacă Adam “nu a vrut,” Dumnezeu i-a dat voie, dar mai târziu l-a cercetat; în cuvintele lui Dumnezeu, “Adame, unde ești?”, este un fel de a zice: “Te bucuri de asta? Nu ți-am spus Eu ca o să fie moarte dacă o să mănânci din asta?
Ți s-au deschis ochii, cum ți-a spus șarpele? Asta era ce voiai să vezi? Să te vezi gol și să te rușinezi? Te rușinai tu înainte să mănânci din rodul acesta? Goliciunea pe care Eu ți-am dat-o avea vreo rușine în ea? Nu te acoperea harul cu lumina lui? Te bucuri de ce ești acuma?”
Adam nu a înțeles graiul lui Dumnezeu și a dus păcatul mai departe. În loc să zica “Am greșit, Doamne, într-adevăr nu voiam,” a dat vina pe Dumnezeu. “Păi, femeia pe care Tu mi-ai dat-o.” Și Dumnezeu iarăși l-a lăsat, și S-a întors către femeie: “Hai să-mi iau răspunderea asupra Mea, poate că el Mă vede pe Mine vinovat, pe Mine, Dumnezeu.
Bun, îmi iau răspunderea, vorbesc cu Eva: Tu ce ai făcut?” Și Eva răspunde în același duh. Și atuncea ce se întâmplă? Pedeapsa, educația: Adam trebuia să guste din moarte și, gustând din moarte și din durerile ei, poate cândva avea să strige: “Miluiește-mă, Dumnezeule, greșit-am, nelegiuit-am înaintea Ta,” cum spunem în Canonul Sfântului Andrei. Și strigătul acesta al Proorocilor, “Pleacă cerurile și Te pogoară, Doamne, că fără Tine nu ne mântuim!” Și “a plecat cerurile,” și S-a pogorât, și a preluat creația Lui, reînnoirea omului.
Dar vedeți că Dumnezeu nu oprește, ci lasă, și ăsta-i pericolul cu Dumnezeu. Și asta se întâmplă și cu noi.
Păgânii, fiind întorși dintr-un întuneric al păgânătății, au simțit harul puterii vieții celei noi, au putut să trăiască această nouă râvnă a dragostei lui Hristos, oarecum ca Sfântul Pavel (deși el nu era păgân).
Ceea ce era lumina în Vechiul Testament, în Lumina lui Hristos s-a făcut întunerec; iar acuma, lumina în care marele Ilie a ucis opt sute de proroci ai lui Baal, făcându-se întuneric, cu aceeași râvnă mergea acest Pavel, “ca un al doilea Ilie,” să distrugă de pe fața pământului “secta asta care îndumnezeiește pe un om oarecare.”
Deci pentru râvna asta, bună în sine, chiar dacă prost întrebuințată, Hristos Dumnezeu, știind ce era bun în inima lui Pavel, vine și i se arată în Lumină.
5.
RăspundețiȘtergereDupă Lumina aceasta, Pavel orbește (fiindcă ce era lumina în Vechiul Legământ rămâne ca întuneric față de lumina Noului Legământ, față de Lumina lui Hristos); și Pavel se preschimbă, și cu câtă insuflare poate să vorbească el despre Cel pe care odinioară îl omora și II prigonea, și devine marele stâlp al Bisericii, și “Apostolul neamurilor.”
Cu timpul însă s-a introdus în viața și experiența Bisericii o anume “polaritate” între ce este mântuitor și ce este ziditor – un paradox! Mântuitor este a se împărtăși cu Hristos.
Dar în unele cazuri se arata a fi mai ziditor unora să nu se împărtășească o vreme, pentru felurite motive. Și aceasta, mai ales începând cu Sfântul Constantin cel Mare, când toți membrii Imperiului Roman au trebuit să se boteze, din porunca împăratului.
Da, creștinismul devenise religia noului Imperiu, dar dacă nu toți deveniseră creștini din convingere, nici conștiința lor nu era la înălțimea creștinismului originar.
Și totuși, a început o perioada lungă în care Hristos avea să “împărățească cu sfinții Lui,” cel puțin în măsura în care Biserica a împărtășit lumii, prin sfinții ei, viziunea ei dogmatica, teologia ei, canoanele, ca un fel de norma etica a societății creștine.
Creștine – dar numai într-o oarecare măsură, că aceste norme, aceste “valori,” formal acceptate de “toată lumea,” au suferit mult amestec cu ipocriziile și vicleniile unei omeniri, care în realitate niciodată nu a primit pe Hristos.
Mircea Eliade zicea că două mii de ani nu au fost destul omenirii ca să înțeleagă mesajul lui Hristos.
În această “împărăție” a lui Hristos pe pământ cu sfinții Lui, care au dat canoanele și normele, felul de a fi, etosul și etica morală, omul nu a știut să trăiască niciodată lucrul acesta, așa cum Adam nu a știut să trăiască în Rai; și, în loc să se apropie de Dumnezeu, omul s-a înstrăinat, “i s-a urât cu binele,” cum zicem noi.
Totul era așa ușor, biserici la doi pași una de alta, preoți câți vrei, cu duiumul, te puteai împărtăși orișiunde, orișicând și în fiecare zi: Raiul pe pământ!
Ei, nu a fost să fie așa, fiindcă omul nu a știut să-și trăiască Raiul, și atunci Biserica a recunoscut nevoia de a îndepărta puțin împărtășania, de a introduce un “pelerinaj,” un post, și asta ca omul să vină la împărtășanie cu o conștiință ascuțită cât de cât, să simtă “pe pielea lui” ca este ceva important.
Căci ce vedem noi? Pai pe popa, care are o linguriță cu o bucățică de pâine și un pic de vin.
Cum zicea un preot care întreba pe parohieni; “Știți cu ce vă împărtășiți? Știți ce este împărtășania?” “Apăi cuminecatură, Dom’ Părinte.” “Și cuminecatura ce este?” “Apăi împărtășanie, Dom’ Părinte.” Și nu o mai scotea la capăt.
Și așa, am ajuns într-o situație în care omul nu mai are nici o noțiune despre cele sfinte; nici că un păcat este un păcat, și nu cunoaște “nici gustul harului.” Și atunci de unde să începi?
Păi începi punând câteva stavile, înfricoșând puțin pe om, și aici trebuie multă băgare de seamă, ce fel de înfricoșare, nu ca să-l alungi pe om de la Biserică, dar ca să-i trezești o oarecare conștiință, să-l încreștinezi puțin câte puțin și să-l aduci la împărtășanie, la lucrul cel mântuitor, mai des.
6.
RăspundețiȘtergereAșadar se întamplă că neîmpărtășania poate fi în unele condiții – cum am spus mai sus – mai ziditoare.
Acuma, acele vremuri au trecut, modernismul a ucis Biserica, și acum ne vedem în aceasta epocă postmodernă.
Iar dacă vă gândiți la cuvântul acesta, este un cuvânt vădit eshatologic; pentru ca modernul nu are o epoca oarecare.
“Modo” pe latină înseamnă “astăzi.”
Deci suntem în “post-astăzi,” suntem în ziua de “mâine” deja, și viața tragica pe care, într-un anume sens, am simțit-o mai mult noi, pribegii în străinătate, în sensul că, acolo, nu mai aveam biserici ortodoxe, acolo eram străini în pământ străin, între neamuri străine, cu legi străine, totul era străin.
Și acolo, dacă am tânjit către Biserică, apoi tânjirea era vie, și era simțul morții în noi, și de aceea s-au făcut multe înnoiri, ca și pentru Israil în pribegiile lor babiloniene.
S-au înnoit și ei într-o oarecare măsură, dar vreau să zic că acuma vine și aici (a venit, prin comunism, o urgie peste neamul acesta) și peste tot neamul ortodox, vine urgia “Noului Veac,” New Age, postmodernismul, sau cum vreți să-i spuneți, pe care l-am trăit noi deja în Apus, și se nimicește viața Bisericii, se reintroduce vechiul duh al păgânismului până la capăt.
În America, de mult, de zeci de ani, există înregistrate biserici sataniste: asta-i numele lor, și gata, sunt înregistrate în lege, și fac acolo ce fac. Vreau să zic că s-a terminat cu epoca aceea “ușoară;” acum din ce în ce mai mult este cernerea, și tare mi-e teama că o să vedeți și voi, dragi studenți, în zilele acestea… cine știe?
Deja, spune Preasfințitul, unii oameni – probabil botezați creștini ortodocși – nu se supun Bisericii, chiar dintre profesori.
Asta este, ca să zic așa, normal pentru zilele noastre. Pregătiți-vă pentru acestea, și pentru mai rău.
Cernerea este: “Vrei, Adame, sau nu vrei? Dacă vrei, ești cu Mine; dacă nu, ți-am spus.”
Cuvântul din Apocalipsa, “De acum, cel ce nedreptățește mai nedreptățească, cel ce spurca mai spurce, cel drept mai lucreze dreptatea și cel sfânt mai sfințească-se” arată că acum e un fel de “a face ce vrei”.
Și aicea, iarăși zic, este pericolul pentru om de a se prăpădi. Dar în prăpădul acesta pe care-l trăim pe pământ se poate naște și conștiința (care a început poate mai ales în pribegie) unei nevoi mai mari de împărtășanie mai des.
Și îmi închipui că va fi simțită nevoia aceasta din ce în ce mai mult și în România, și în Grecia, și aceasta unde Ortodoxia a fost prigonită ca la noi, celelalte țări de sub comunism, unde, având îndărătul nostru o inerție de doua mii de ani de istorie, greu se schimbă lucrurile.
7.
RăspundețiȘtergereÎn Apus, unde eram ca niște crăci tăiate din trunchi – cu craca poți să faci cum vrei, dar cu trunchiul este mai greu – dar vreau să zic că acolo imediat am resimțit nevoia de mai mare apropiere de Sfânta Împărtășanie.
Aicea este încă lucrarea Bisericii Ortodoxe care ne mai ține.
Și vă spun încă un lucru: sectarii și catolicii (greco-sau romano), românii botezați în orice secte, nici nu-și dau seama în ce măsură trăiesc și ei din sângele Ortodoxiei, din duhul, din aerul ortodox pe care-l respira.
Un pastor protestant Elvețian a venit de două ori în vacanță în România, și așa de mult a îndrăgit țara aceasta și Biserica Ortodoxă, încât pe cei doi copii ai lui i-a botezat ortodox la noi în țară, deși el și soția lui au rămas protestanți – că îmi închipui că nu voiau să facă scandal în biserica lor (nu știu exact, dar cam asta este problema clasica a lor).
Și el zicea entuziasmat că în România parcă și natura este altfel simțită, și m-am bucurat să aud asta, că eu știu ca așa este. Asta se exprima în teologie în niște “formule” pe care le învățați.
Dar uite că “formula” a izvorât dintr-o experiență trăită concret de cineva care a văzut că natura este sfințită.
Cum să nu fie sfințită, când în toată România sunt biserici ortodoxe de mai mult sau mai puțin de doua mii de ani – nu știu ce se întâmpla în Transilvania pe vremea lui Bukow – dar de vreo două mii de ani se tot sfințește apa la Bobotează, și se sfințește toată firea cu apă sfințită, și oamenii se împărtășesc, cât de cât. Și sectele care trăiesc aici la noi nici nu-și dau seama cât trăiesc din aer ortodox.
În Apus, unde acest “aer” nu există, sub presiunea modernității, duhovnicia apuseană din ce în ce mai mult dă faliment, și din ce în ce mai mulți dintre credincioșii apuseni se întorc către Ortodoxie. Ortodoxia, să știți, este mult mai apreciata în Apus decât aici, în țara noastră -bineînțeles, în cercurile capabile sa aprecieze.
Nu vorbesc de lumea afaceriștilor etc, dar cei ce apreciază cât de cât duhul, poate nu devin ei înșiși ortodocși (ca și pastorul acela protestant, care nu a devenit ortodox), dar au un drag de Ortodoxie și o cinstire, pe care rar o găsești într-un ortodox în locul de baștină. Și aicea este un moment paradoxal: suntem în situația Evreilor de pe vremea lui Hristos, în care noi suntem pe poziția de a ne pierde moștenirea, spre profitul străinilor sau păgânilor.
Adică păgânii L-au primit și iubit pe Hristos, și neamul Lui l-a lepădat. Și de aicea mai mult nevoia unei împărtășiri, pentru ca, pur și simplu, să putem supraviețui.
Știu că sunt oameni care se împărtășesc zilnic. Și chiar și Părintele Sofronie, când îl întrebau oamenii: “Ce sunteți voi, călugării, ce faceți?
Ce vreți voi, de ce deveniți călugări?”, Părintele Sofronie le spunea, le explica în cuvinte ca acestea: “Noi am vrea, dacă am putea, să începem fiecare zi cu Sfânta Liturghie.” Dar cum știți, Înalt Preasfințite, la noi o Sfântă Liturghie nu înseamnă doar o slujba la care zicem “Amin,” “Doamne miluiește!”
La noi toți se împărtășeau, în principiu, la fiecare Liturghie. Aveam Liturghia de trei ori pe săptămână, de trei ori ne împărtășeam; aveam de patru ori, mai toți se împărtășeau de patru ori.
Nu puteam mai des, dar dacă ar fi fost zilnic, ne-am fi împărtășit ca în Săptămâna Luminată, când toți ne împărtășim zilnic (în afara de Luni, fiindcă ne-am luat noi un canon ca numai Lunea să nu ne împărtășim, fiindcă în noaptea de Paști mâncam o bucățică de carne, fie ea și “simbolică,” una pe an, și atunci, fiindcă am mâncat carne, nu se împărtășește decât preotul care slujește).
8.
RăspundețiȘtergereDar am simțit o nevoie din ce în ce mai mare de împărtășanie, și cred ca o sa vina și aicea, o să se resimtă o nevoie din ce în ce mai mare pentru împărtășanie des, dar intre timp subzista aceste două tendințe care dau două școli diferite.
Acuma nu vorbesc de vrednicie și nevrednicie, fiindcă toți suntem nevrednici; este vorba de o calitate de nevrednicie, care face că pentru unii este mântuitor și ziditor sa se împărtășească mai des, sau chiar zilnic.
Pentru alții este mai ziditor să se abțină, poate ca să întărească lucrarea – simțul pocăinței.
Așa cum se cântă într-un Tropar din această săptămână a Postului Paștilor – “Cămara Ta, Mântuitorule, o văd împodobită, dar îmbrăcăminte nu am ca să intru într-însa;” deci să stârnească un pic de râvnă, de dor, de “dureri mântuitoare.” Dar, până la urmă, îmi închipui că o să rămână nevoi diferite.
Și, în concluzia acestei teme, aș zice că trebuie să fie așa: duhovnicul să fie cel ce hotărăște în cazul fiecărui suflet. Fiecare om, fiecare suflet are nevoie de altceva.
Și, as zice, nu numai omul ca individ, dar poate și ca loc – cine știe dacă bietul Ardeal, care a cunoscut atâta prigonire de la 1700, și pe Bukow, și altele, nu are nevoie de împărtășire mai des. Și cine știe care-i situația în Moldova! De ce Părintele Cleopa este în Moldova și Părintele Ioan este în Ardeal?
Sunt lucruri pe care nici nu-i nevoie să le scotocim prea mult, ci doar, fiecare dintre noi să ne socotim înaintea lui Dumnezeu, pentru spovedania noastră, și să ne socotim cu Dumnezeu prin duhovnicul pe care-l avem, și să vedem cum ne rânduiește Dumnezeu mântuirea noastră.
În rest, atitudinea cea mai sănătoasă este să lăsăm la discreția duhovnicilor, și să știm că sunt mai multe căi, și mai multe tipuri de duhovnicie care corespund diferitelor tipuri de oameni, și că noi toți formăm o singură Biserică.
Sfântul Apostol Pavel spune: “Cel ce mănâncă să nu defaime pe cel ce nu mănâncă, iar cel ce nu mănâncă să nu judece pe cel ce mănâncă, pentru că Dumnezeu l-a primit, căci și unul și altul mulțumește lui Dumnezeu;” deci amândoi sunt pe calea cea buna.
Acum mi s-a limpezit și un alt gând în legătură cu Sfânta Împărtășanie. Anume, că teologic ar fi poate mai drept să zicem “împărtășanie des” decât “împărtășanie deasă.”
Pentru că “des” se referă la viața noastră practică, o viață compusă din ciclicități (zile și nopți, toamne și primăveri etc); dar chiar această viață, cândva, se va trăi ca o singură “zi,” o singură clipă (de pildă, la Judecata de Apoi).
În schimb împărtășania, ca tot actul dumnezeiesc, este prin însăși esența ei – o data pentru totdeauna.
Alt gând pe care l-aș împărtăși fără zăbavă este că niciodată, în legătură cu nici un subiect, nu trebuie să uităm contextul deplin din care face parte elementul pe care îl gândim.
În cele de mai sus, m-am nevoit să răspund cât de strict la însăși întrebarea pusă; însă nu trebuie uitat tot restul contextului vieții mântuirii în Biserică: rugăciunea, postul, mult-discutata “pregătire,” pocăința, sufletul, vecinicia, Dumnezeu.
Cugetul Bisericii este. “întreagă-cugetare,” ; “întreagă” – și în sensul de “sănătoasă” (“întreg la minte”), și în sensul de integritate a viziunii.
Fără aceasta, riscăm să ne împărțim în diferite tabere, “mâiniștii” sau “picioriștii,” uitând că este vorba de întregul trup, unde nici mâna, nici piciorul nu pot fi disprețuite.
Riscăm să uitam că ce este important, în final, este că toți să ne întâlnim “la Poarta Raiului,” cum ne zicea Părintele Cleopa.
Frumos si intelept comentariu, felicitari pentru gandurile profunde! As vrea sa va intreb, cu situatia actuala care exista in Biserica, adica preoti care joaca la pacanele, sunt de alta orientare ... cum pot lua impartasanie din mana lor? Mai e sfanta? Adica noi oamenii de rand primom canoane pentru greselile noastre dar ei de ce practica inca? Cum pot raspandi un Cuvant in care ei nu cred?
ȘtergereAi dereptate Gabrielle, de fapt se vede ca biserica este o institutie politizata, putini preoti cu har mai vedem din pacate...
ȘtergereNumai daca ai salariile lor!
RăspundețiȘtergereNu numai ca dorm in parlament, dar din semneaza am vazut pe net,pentru colegii lor,care lipesc, pt.ca cel care lipseste ar pierde 500 de lei la o absenta din 13.000!!!Degeaba a fost referendumul din 2009,cu nu s-a redus numarul lor ,la 300!!
RăspundețiȘtergereCum adica NU VI LA SERVICI si altul semeaza condica in numele chiulangiului???(doar sa nu piarda 500lei/zi),
Ștergerehai sa fim seriosi ca nu te cred. Aici vorbim de domnii parlamentari ,nu de bisnitari.
Nu e minciuna. Asa se practica in toata Europa, in special la Strasbourg
ȘtergerePe cuvintul meu nu va mint,chiar ieri am vazut pe faceebook, inainte sa scrie doamna Maria acest articol.Jurnalistii erau pe holurile parlamentului,ca foarfeca ei sint acolo,au acces in fiecare zi.Si de la distanta au filmat ecranul unde semneaza ei electronic,semnal pentru ei prima data si dupa aceea nu era poza respectivului pe ecran,s-a si vazut si numele cui ii semna. Cind au fost intrebati de jurnalisti,de ce semneaza si in locul altuia,nu s-au oprit,fugeau de ei!!!
Ștergerept 1 iunie 20:30-ma inclin in fata d-stra-atingeti subiecte valoroase- tot am scris de impartasirea deasa-si am cunoscut parinti care spuneau-NIMENI NU ESTE VREDNIC DE TRUPUL SI SANGELE DOMNULUI CI DOAR MILA LUI RAZBATE va multumesc
RăspundețiȘtergereNormal ca dorm ca nu conduc ei, sunt toți comandați de globaliști,oculta mondială!
RăspundețiȘtergereParlamentul,asa cum e el,e tot ce avem,din punctul de vedere al democratiei,asa putina cum e ea la noi in tara.De aceea se si loveste cu furie in aceasta institutie.
RăspundețiȘtergere23.05 Numai bine, stimate domn.
RăspundețiȘtergerePostez si multe articole despre tratamente si descoperiri medicale ( ultimul postat este despre vaccinurile Romvac cu gama IMUNOINSTANT si imunoglobulinele Y ce le contin ) .
Consider ca, astazi, in aceste vremuri, cultura trebuie sa fie informatie cu valoare terapeutica in comuniunea cu Dumnezeu .
sandy
Revolutia fiscala, bat-o vina.
RăspundețiȘtergereAstazi parastasul de 6 luni de la moartea REGELUI MIHAI.
RăspundețiȘtergereDumnezeu sa-l odihneasca in pace-craciun
Doamna Maria s-a doarma dar s-a faca si treaba lentru care sunt pusi in fruntea tarii.
RăspundețiȘtergereCe sa mai zicem vai mama noastra.
Cu mult drag doamna Maria si sanatate va doresc
16:02 d-na Misinca :eu as zice "VAI DE MAMA LOR!
Ștergereps.cum mai e situatia acolo unde locuiti? au reusit sa repare drumurile,podul? se poate circula ca am inteles ca ati fost izolati din cauza aluecari pamant?
De aceea avem "guvernati",ii platim bine din saracia noastra sa ne rezolve problemele .
Bravo Sandy 23,05 am scris si eu de oul Autoimun si multe pe pagina de luna trecuta cu Vaccinurie romanesti a caror productie se va relua la iarna,deocamdata la institutul Cantacuzino se da concurs pentru angajarea a peste 200 de medici biologi si cercetatori-craciun
RăspundețiȘtergerePtr. Gabrielle 14.05
RăspundețiȘtergereIata ce spune Ioan Gura de Aur :
,,Si căderea preoţilor în păcate se întâmplă după rânduiala lui Dumnezeu. Adica,
Dacă n-ar păcătui dascălii şi preoţii, dacă n-ar fi supuşi patimilor lumeşti, ar fi neomenoşi cu ceilalţi oameni şi neiertători.
Dar Dumnezeu a făcut ca să fie robi patimilor şi preoţii şi conducătorii, pentru ca să fie iertători cu alţii, de vreme ce şi ei păcătuiesc.
Şi aşa a rânduit Dumnezeu totdeauna, nu numai acum, ci şi mai de mult; a îngăduit să cadă în păcate cei cărora avea să le încredinţeze conducerea Bisericii şi a poporului, ca, datorită greşelilor lor, să fie buni cu alţii. Dacă ei n-ar păcătui, nu i-ar ierta deloc pe păcătoşi, ci, ajungând neomenoşi, i-ar smulge pe toţi din Biserică.''
Si inca ceva ,
Medicina este extraordinară dar unii medici nu sunt aşa cum trebuie. Astfel şi preoţia este extraordinară dar unii preoţi nu sunt aşa cum trebuie. Chiar dacă vedem că unii preoţi au anumite păcate, nu putem sta bolnavi sufleteşte, nu putem sta fără harul lui Dumnezeu, nu rezistam fără sfatul Lor.
Cauza bolilor şi suferinţelor trupeşti sunt întotdeauna păcatele noatre , cele multe din tinereţe şi până-n prezent. Trebuie vindecată cauza bolii (păcatul) şi nu doar efectul ei secundar (boala trupească). Iar păcatul numai Dumnezeu îl poate ierta prin harul pe care ni-L dă chiar El mereu prin preoţii Lui.
Sfinţii ne spun că harul lui Dumnezeu care vine prin preot nu depinde niciodată de vrednicia preotului, de cât de bun sau rău este, tocmai pentru a nu blama Duhul lui Dumnezeu cel Sfânt cu păcatele preotului. Nu poti sta fără Dumnezeu aşa cum nu poti respira fără aer, nu poti trăi fără apă şi nu poti vedea fără lumină.
Dacă unii preoţi au ajuns aşa astăzi este şi efectul păcatelor noastre a credinicioşilor din Biserică sau a necredincioşilor. Preoţii nu sunt copii doar de preoţi, ci sunt în mare parte copiii oamenilor de rând.
Astfel de ce să-i judecam astăzi pe preoţi, dacă poate mâine copiii nostri vor ajunge preoti, chiar dacă noi suntem necredinciosi şi păcatosi.
Da se poate! ca mama şi tata să nu meargă la Biserică deloc iar copilul să ajungă preot. Sunt multi părinţi care nu isi invata copiii ce este credinţa şi nici nu le vorbesc de Dumnezeu, dar aseaza Domnul în aşa fel lucrurile, încât acestia sa devina preoti ...Ce taina minunata !
Nu putem judeca preoţii de azi căci ei sunt aşa şi din cauza noastră a oamenilor de rând.
Dar nu toţi sunt aşa!
Încă mai sunt preoţi extrordinari de dedicaţi, de liniştiţi, care trăiesc în sfinţenie şi pe care oamenii îi iubesc.
sandy
De ce am nevoie de intermediari cand Isus este viu si el mijloceste la Tatal. Scrie in Biblie lucrul acesta. Voi cate dati de zor cu popii cititi Biblia?
Ștergere23.43 si daca citesc ce inteleg? E atat de criptata si poate fi interpreta in fel si chip ce scrie acolo. Nu e pentru tot omul intelegerea bibliei.
Ștergere23.53 Asa este , nu poti sa iti faci singur dezlegarile , spovedaniile, impartasitul, nici sa te botezi singur etc.....Ai nevoie de biserica si de a ei slujitori . Ca acestia sunt nevrednici, e treaba lor, constiinta lor , preotia nu e un job ca oricare altul .
Ștergerehttps://www.youtube.com/watch?v=0ag7wrZvuic
Gabrielle
RăspundețiȘtergereImpartasania din mana unui preot ca POMOHACI , sa nu iei, ..........
2.
RăspundețiȘtergereDaca oamenii ar iubi invataturile Evangheliei, atunci ar merge pe calea mantuirii oricat de pacatosi ar fi preotii lor.
De-a lungul istoriei Bisericii au fost multi crestini care au avut pastori nevrednici, dar nu s-au smintit de ei si au dobandit raiul.
Aceasta dovedeste ca, desi pastorii nu au stiut sa fie modele pentru cei pastoriti, Dumnezeu i-a ajutat pe cei din urma sa mearga pe calea cea ingusta.
Capul Bisericii nu e nici preotul, nici episcopul, nici chiar patriarhul de la Constantinopol.
Capul Bisericii e Hristos si El Insusi poarta de grija celor credinciosi, oricare ar fi piedicile cu care acestia se confrunta.
E lesne de inteles ca, acolo unde pastorul nu e model, pastoritii il urmeaza in pacat.
Dar Dumnezeu biruieste neputintele omenesti si, acolo unde preotul nu e vrednic, credinciosii Il pot urma pe singurul care e vrednic sa le fie model: pe Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu.
Cei slabi in credinta ar trebui sa isi dea seama ca nimic nu e mai important decat mantuirea. Si daca afla ca vreun preot a cazut in pacat, sa nu se sminteasca, ci sa se roage pentru el. E foarte greu acest cuvant.
Dar oricine vrea sa se mantuiasca, trebuie sa il tina. Noi vrem sa ne mantuim si in acelasi timp vrem sa ne judecam aproapele. Dar cele doua lucruri sunt contrare.
Nu avem dreptul sa osandim pe nimeni. In clipa in care osandim, devenim noi insine partasi pacatului.
Sfintii Parinti ne invata sa iubim pacatosul, oricare ar fi el, dar sa nu iubim si pacatul sau. Pacatul trebuie urat, indiferent cine si de ce l-ar savarsi. Pacatul este pacat, chiar daca il savarseste un laic sau un preot. Sa nu fim ingaduitori cu pacatul, vazand ca unii pastori pacatuiesc. Fie care isi va avea plata lui, dupa faptele sale. Si nu trebuie sa judecam noi pe nimeni. Pe fiecare il va judeca Insusi Dumnezeu, la vremea cuvenita.
Nu este problema noastra de ce ingaduie Dumnezeu sa pacatuiasca unii preoti. Dumnezeu pe toate le vede si le rasplateste dupa cuviinta.
Este clar ca harisma Duhului Sfant lucreaza in slujitorii bisericii pe masura chemarii pe care au avut-o.
As mai aduga ca toate ouale de la gaini crescute in regim ecologic cum sint cele de la tara ,cresc imunitatea omului prin imunoglobulina Y care e de dimensiuni mici ,iar la om dupa consumarea GALBENUSULUI moale[pentru a nu distruge imunoglobulina Y gasita doar in GALBENUS], ea se recombina dind si imunoglobuline propri omului,mai mari, din ou fiert moale la temperatura de maxim 75-80 de grade celsius in GALBENUS.
RăspundețiȘtergereDeci oul fiert un minut indeplineste aceasta conditie ,pentru ca astfel galbenusul nu trece aceasta limita de temperatura neavind timp sa urce peste ea,fiind in interiorul oului unde se incalzeste mai incet .
Atentie a se consuma si albus care are proteine de mare valoare si care si ele ajuta corpul sa produca anticorpi dar ALBUSUL nu trebue sa fie lichid pentru ca are antivitamina B8 deci trebue sa fie ALBUS fiert obligator ,astfel antivitamina B8 se transforma si nu mai neutralizeaza vitamina B8 din corp.
Medicii chinezi au facut un studiu pe sute de mii de oameni si au tras concluzia ca un ou pe zi reduce bolile cardiovasculare de inima dar si atacul vascular cerebral prin grasimile,lecitine de mare valoare pe care le contine[negind vechile idei care spuneau de maxim 3 oua pe saptamina,pentru a nu depasi colesterolul].
Cel mai bine este a se consuma oul dimineata asigurind prin proteinele sale materia prima a corpului pentru fabricarea anticorpilor in protectia si lupta cu virusii si microbii contactati in timpul zilei-craciun
Multumesc pentru completari , dl. Craciun !
RăspundețiȘtergereSi tot mai am de adaugat,obligator batrinii sa nu consume oua seara pentru ca metabolismul lor slabit nu face fata in special ficatul,putindu-le fi chiar fatal mai ales daca se repeta acest obicei mai mult de o saptamina,mai ales daca galbenusul e fiert tare si solidificat-craciun
RăspundețiȘtergere