Predică la Duminica a V-a a Sfîntului şi Marelui Post
( a Sfintei Maria Egipteanca )
Despre slava deşartă şi mînie
Versiune fara diacritice | Predici la duminici
Ce voiţi să vă fac? Iar ei I-au zis: Dă-ne nouă să şedem unul de-a dreapta Ta şi altul de-a stînga Ta,
întru slava Ta (Marcu 10, 36-37)
Iubiţi credincioşi,
Dacă aţi ascultat cu atenţie şi evlavie citirea Sfintei Evanghelii de
azi, pe lîngă alte sfinte învăţături care izvorăsc din cuvintele
Mîntuitorului, aţi auzit şi de cererea celor doi Apostoli, Iacob şi
Ioan, fiii lui Zevedeu. Iată ce au cerut: Învăţătorule, voim să ne
faci ceea ce vom cere de la Tine. Iar El le-a zis: Ce voiţi să vă fac?
Iar ei au zis: Dă-ne nouă să şedem unul de-a dreapta Ta, şi altul de-a
stînga Ta întru slava Ta (Marcu 10, 35-37).
Vedeţi, fraţii mei, ispita slavei deşarte cum a îndrăznit a se
apropia chiar şi de ucenicii Domnului? Nu este de nici o mirare acest
lucru, căci diavolul încă în Rai fiind a ispitit pe protopărinţii noştri
Adam şi Eva tot cu ispita mîndriei şi a slavei deşarte. Că auziţi ce
spune şarpele Evei: Nu, nu veţi muri! Dar Dumnezeu ştie că în ziua în
care veţi mînca din el vi se vor deschide ochii şi veţi fi ca Dumnezeu,
cunoscînd binele şi răul (Facere 3, 4-5).
Diavolul şi îngerii lui au fost izgoniţi din cer tot pentru păcatul
mîndriei şi al slavei deşarte, căci cugetau să se facă asemenea cu
Ziditorul lor, Care i-a adus din nefiinţă întru fiinţă. Iată ce zice
dumnezeiasca Scriptură despre aceasta: Tu care ziceai în cugetul tău:
Ridica-mă-voi în ceruri şi mai presus de stelele Dumnezeului celui
puternic voi pune jilţul meu! În muntele cel sfînt voi pune sălaşul meu,
în fundurile laturei celei de miazănoapte. Sui-mă-voi deasupra norilor
şi asmenea Celui Prea Înalt voi fi (Isaia 14, 13-14). Vedeţi,
fraţilor că păcatul mîndriei şi al slavei deşarte a fost pricina căderii
satanei şi a îngerilor celor de un gînd cu el?
Cu acest păcat greu şi urît de Dumnezeu a înşelat diavolul şi pe
strămoşii noştri în rai, iar de atunci şi pînă azi nu încetează a ispiti
pe oameni cu tot felul de încercări, dar mai ales cu ispita mîndriei şi
a slavei deşarte, pe care Preabunul Dumnezeu o urăşte atît de mult.
Aşa a ispitit şi pe ucenicii Mîntuitorului din Evanghelia de azi.
Însă aţi auzit cu cîtă blîndeţe şi înţelepciune i-a îndreptat
Mîntuitorul; nu i-a certat, nu i-a blestemat, nu i-a pedepsit, ci cu
blîndeţe le-a zis: Nu ştiţi ce cereţi! (Marcu 10, 38). Ca unor
copii neştiutori le spune că nu ştiu ce vor. După aceea le-a amintit de
paharul sfintelor Sale patimi şi le-a zis: Nu ştiţi ce cereţi! Puteţi să beţi paharul pe care îl beau Eu sau să vă botezaţi cu botezul cu care Mă botez Eu? (Marcu 10, 38), iar ei au zis: "Putem", la care Iisus le-a adăugat: Paharul pe care Eu îl beau îl veţi bea, şi cu botezul cu care Mă botez vă veţi boteza
(Marcu 10, 39). Într-adevăr, Iacob a fost ucis de Irod, iar pe Ioan l-a
surghiunit în Patmos Domiţian, păgînul împărat al Romei.
În acest fel amîndoi apostolii au băut paharul suferinţei pentru Domnul şi pentru Evanghelia Lui. Dar a şedea de-a dreapta Mea, nu este al meu a da, ci celor pentru care s-a pregătit (Marcu 10, 40). Dar de ce a zis: Nu este al Meu a da, ci celor pentru care s-a pregătit de către Tatăl Meu
(Matei 20, 23). Nimenea să nu socotească aici ca Arie ereticul că
Mîntuitorul este mai mic ca Dumnezeire decît Tatăl. Nu, ci acum
Mîntuitorul vorbeşte ca om. Că se socotea mai mic după omenire nu după
dumnezeire. Căci după dumnezeire era şi este în vecii vecilor egal cu
Tatăl. La fel în alt loc al Sfintei Evanghelii ne învaţă, zicînd: Iar Eu şi Tatăl Meu una sîntem (Ioan 10, 30); şi iar zice: Toate
cîte are Tatăl ale Mele sînt; de aceea am zis că din al Meu iau şi vă
voi vesti vouă. Şi toate ale Mele sînt ale Tale, şi ale Tale sînt ale
Mele şi M-am preaslăvit întru ei (Ioan 16, 15; 17, 10). Iar în alt loc zice: Nu crezi tu că Eu sînt întru Tatăl şi că Tatăl este întru Mine? (Ioan 14, 10).
Dar să mergem mai departe pe drumul cuvîntului spre a auzi ce zice Sfînta Evanghelie: Auzind cei zece, au început a se mînia pe Iacob şi pe Ioan
(Marcu 10, 41). Vedeţi fraţilor că pentru ispita mîndriei celor doi
Apostoli, pe ceilalţi zece i-a ajuns ispita mîniei. Prea Înduratul
nostru Mîntuitor, iarăşi, ca pe nişte copii care nu ştiu ce fac,
chemîndu-i la Sine, le-a zis: Ştiţi că cei ce se socotesc cîrmuitori
ai neamurilor domnesc peste ele şi cei mai mari ai lor le stăpînesc. Dar
între voi nu trebuie să fie aşa, ci care va vrea să fie mare între voi,
să fie slujitor al vostru. Şi care va vrea să fie întîi între voi, să
fie tuturor slugă (Marcu 10, 42-44). O bunătate şi dragoste fără
margini a Mîntuitorului nostru, că şi pe cei dintîi, care erau ispitiţi
de patima slavei deşarte, şi pe ceilalţi zece, care se mîniau asupra
celor doi, cu mare blîndeţe şi înţelepciune îi îndreaptă şi îi învaţă,
să nu fie ca stăpînitorii lumii, care cu multă trufie şi slavă deşartă
conduc popoarele şi le domnesc.
De aceea îi învaţă, zicînd: Şi care vrea să fie întîi între voi, să fie tuturor slugă
(Marcu 10, 44). Prin aceste preasfinte învăţături alungă din mintea lor
şi slava deşartă şi mînia, căci aceste patimi sînt amîndouă fiice ale
mîndriei. Slava deşartă este începutul, iar mîndria este sfîrşitul! Însă
şi la spălarea picioarelor la Cina cea de Taină, aceeaşi învăţătură
împotriva slavei deşarte i-a învăţat: Voi Mă numiţi pe Mine
Învăţătorul şi Domnul, şi bine ziceţi, căci sînt. Deci dacă Eu, Domnul
şi învăţătorul, v-am spălat vouă picioarele, şi voi sînteţi datori ca să
spălaţi picioarele unii altora; că v-am dat vouă pildă, ca, precum v-am
făcut Eu vouă, să faceţi şi voi (Ioan 13, 13-15).
Ce este slava deşartă? După învăţătura sfinţilor Părinţi, slava
deşartă este începutul mîndriei şi "numai atîta deosebire este între
ele, cîtă deosebire are copilul de bărbatul desăvîrşit şi grîul de
pîine" (Filocalia, vol IX, Sf. Ioan Scărarul, Cuvîntul 22, Bucureşti,
1980). Pe slava deşartă cu "vaiul" o ameninţă Domnul zicînd: Vai vouă, cînd toţi oamenii vă vor vorbi de bine
(Luca 6, 26). "Gîndul slavei deşarte este prea subţire şi cu lesnire
stă pe ascuns lîngă isprăvile faptelor bune şi nu mică nevoinţă trebuie
spre a se izbăvi cineva de slava deşartă" (Ibidem). Cum poate cineva a
se izbăvi de fiara aceasta cu multe capete a slavei deşarte? După
învăţătura Sfîntului Ioan Scărarul, slava deşartă o izgoneşte de la
sine, cel ce în tot locul şi lucrul se defaimă pe sine, cel ce suferă cu
vitejie ocările şi defăimările altora, cel ce trece fără de vătămare pe
lîngă laude şi cel care aleargă spra slava cea de sus, iar pe cele de
aici le socoteşte gunoaie.
Zice acelaşi sfînt că "începutul neslavei deşarte este păzirea gurii
şi iubirea de necinstiri, mijlocul este încetarea tuturor ispitirilor
gîndite ale slavei, iar sfîrşitul este ca pe cele ce ajută la necinstire
să fie primite înaintea oamenilor din inimă" (Ibidem). Numai acela are
înţelepciune smerită, care lucrează toată fapta bună cu scopul de a
plăcea lui Dumnezeu, după cum ne învaţă şi Sfîntul Apostol Pavel,
zicînd: Ori de mîncaţi, ori de beţi, ori altceva de faceţi, toate spre slava lui Dumnezeu să le faceţi (I Corinteni 10, 31; Coloseni 3, 18).
La fel şi Sfîntul Efrem Sirul ne învaţă următoarele despre slava
deşartă: "Sîrguieşte-te să fii defăimat şi te vei umple de cinstea lui
Dumnezeu. Nu căuta să fii cinstit, plin fiind înăuntru de răni.
Ocărăşte-te pe tine, ca să fii cinstit şi să n-o doreşti ca să nu te
necinsteşti". Apoi zice: "Cel ce aleargă după cinste, ea fuge dinaintea
lui, iar cel ce fuge de dînsa, cinstea aleargă după el şi propovăduitor
al smereniei lui i se face înaintea tuturor oamenilor. Fugi de slavă şi
vei fi slăvit. Teme-te de mîndrie şi te vei mări. Dacă urăşti slava,
fugi de cei ce o caută" (Filocalia X, Sf. Isaac Sirul, 1981, Cuvîntul
5. Pentru lepădarea de lume).
Iubiţi credincioşi,
Pînă aici am vorbit despre răutatea slavei deşarte, cu care au fost
ispitiţi cei doi Apostoli Iacob şi Ioan. În cele ce urmează vom vorbi
puţin despre păcatul mîniei, care nu puţin ne vatămă în această viaţă.
Mai întîi să vedem ce este mînia şi de cîte feluri este. "Mînia este
sutaşul raţiunii, răzbunătorul poftei. Cînd dorim un lucru şi sîntem
împiedicaţi de cineva, ne mîniem asupra lui ca unii ce sîntem
nedreptăţiţi" (Sf. Ioan Damaschin, Dogmatica, Bucureşti 1938,
cap. 14). "Mînia este aducerea aminte a urii ascunse, adică a pomenirii
de rău. Mînia este dorinţa de a face rău celui ce ne-a mîniat"
(Filocalia IX, Sf. Ioan Scărarul, Cuvîntul 8).
Felurile mîniei sînt patru. Primul fel de mînie se cheamă "iritare",
al doilea fel de mînie se cheamă "pizmă"; al treilea fel de mînie se
cheamă "zavistie", adică cea care zace mult în sufletul omului şi caută
răzbunare; iar al patrulea fel este mînia cea dreaptă a lui Dumnezeu.
Dumnezeu ne învaţă în Sfînta Scriptură să oprim mînia noastră cea rea: Părăseşte mînia şi lasă iuţimea (Psalm 36, 8). La fel şi marele Apostol Pavel, zice: Lepădaţi şi voi toate acestea: Mînia, iuţimea, răutatea, hula, cuvîntul de ruşine din gura voatră (Coloseni 3, 8). În alt loc arătînd acelaşi lucru, zice: Orice amărăciune şi supărare şi mînie şi izbucnire şi defăimare să piară de la voi împreună cu orice răutate (Efeseni 4, 31).
Sfîntul Ioan Scărarul ne arată prin ce faptă bună putem să gonim de
la noi mînia cea rea şi pătimaşă, zicînd: "Precum apa în văpaie cîte
puţin adăugîndu-se, desăvîrşit pe văpaie o stinge, aşa şi lacrima
plînsului celui adevărat pe toată văpaia mîniei şi a iuţimii face s-o
ucidă" (Filocalia IX, op. cit., p. 68).
Cît priveşte mînia cea dreaptă a lui Dumnezeu s-a arătat prin multe
feluri de pedepse, după cum despre aceasta ne arată dumnezeiasca
Scriptură, zicînd: Cu mulţimea slavei Tale ai surpat pe cei
potrivnici. Trimis-ai mînia Ta şi i-a mistuit ca pe nişte paie. La
suflarea nărilor Tale s-a despărţit apa. Strînsu-s-au la un loc apele ca
un perete şi s-au închegat apele în inima mării. Vrăjmaşul zicea:
Goni-i-voi şi-i voi ajunge; pradă voi împărţi şi-mi voi sătura sufletul
de răzbunare; voi scoate sabia şi mînia mea îi va stîrpi. Dar ai trimis
Tu duhul Tău şi marea i-a înghiţit; afundatu-s-au ca plumbul, în apele
cele mari (Ieşire 15, 7-10).
În alt loc, despre mînia cea dreaptă a lui Dumnezeu, auzim aşa: Şi i-a lepădat Dumnezeu din pămîntul lor cu mînie, cu iuţime şi cu aprindere mare şi i-a aruncat în alt pămînt, cum vedem acum
(Deuteronom 29, 28). Iar dumnezeiescul şi marele Prooroc Isaia, arătînd
despre mînia cea dreaptă şi sfîntă a lui Dumnezeu care va fi la
sfîrşitul lumii, zice aşa: Pentru aceasta voi prăbuşi cerurile; şi
pămîntul se va clătina din locul lui, din pricina furiei Domnului Savaot
în ziua iuţimii mîniei Lui. Atunci, ca o gazelă sperioasă şi o turmă pe
care nimeni nu poate s-o adune, fiecare se va întoarce la poporul său şi fiecare va fugi în pămîntul său (Isaia 13, 13-14).
Fraţii mei, acum să arătăm ce virtuţi sînt împotriva mîniei. Cea
dintîi faptă bună care stinge şi potoleşte mînia este blîndeţea.
Mîntuitorul nostru Iisus Hristos, voind să ne înveţe prin ce putem
linişti tulburarea mîniei a zis: Luaţi jugul Meu asupra voastră şi
învăţaţi-vă de la Mine, că sînt blînd şi smerit cu inima şi veţi găsi
odihnă sufletelor voastre (Matei 11, 29). În alt loc dumnezeiasca Scriptură ne învaţă, zicînd: Fericiţi cei blînzi, că aceia vor moşteni pămîntul (Matei 5, 5). Tot dumnezeiasca Scriptură ne învaţă, zicînd: Răspunsul blînd domoleşte mînia (Pilde 15, 1; 16, 14; 25, 15). Sfîntul Apostol Petru arată că blîndeţea are mare preţ înaintea lui Dumnezeu şi zice: Să
fie omul cel tăinuit al inimii, întru nestricăcioasa podoabă a duhului,
blînd şi liniştit, care este de mare preţ înaintea lui Dumnezeu (I
Petru 3, 4). Încă şi Sfîntul Apostol Pavel ne arată că trebuie să
sfătuim cu blîndeţe pe cei care vor cădea în oarecare păcat şi zice: Fraţilor, chiar de va cădea vreun om în vreo greşeală, voi cei duhovniceşti îndreptaţi pe unul ca acela cu duhul blîndeţii (Galateni 6, 1).
Am însemnat acestea din dumnezeiasca Scriptură, ca să vă aduc aminte
că cel mai bun leac împotriva mîniei este blîndeţea şi nepomenirea de
rău, căci aceste fapte bune, şi pe cei răi îi pot face buni şi îi pot
aduce la pocăinţă. În această privinţă am să vă reamintesc nişte
istorioare din Pateric. Au venit odată hoţii la chilia unui bătrîn şi
i-au zis: "Am venit să-ţi luăm toate cîte ai în chilia ta". Iar el le-a
zis: "Cîte vă place, fiilor, luaţi". Şi ei au luat toate lucrurile
bătrînului pe care le avea în casa sa. Însă au uitat un săculeţ care era
atîrnat într-un cui. Deci bătrînul luîndu-l, alerga după ei, zicînd:
"Fraţilor, luaţi cele ce aţi uitat în chilia voastră!" Iar aceia,
umilindu-se pentru nerăutatea bătrînului au adus înapoi în chilia lui
toate cele luate, şi s-au pocăit, zicînd întru dînşii: "Cu adevărat,
omul lui Dumnezeu este acesta".
Iarăşi citim în Pateric că doi monahi locuiau într-un loc şi s-a dus
la dînşii un bătrîn ca să încerce viaţa lor şi, luînd un toiag, a
început a sfărîma verdeţurile unuia. Iar fratele văzînd, s-a ascuns pînă
le-a sfărîmat toate. După ce a rămas numai o rădăcină, a zis fratele
către bătrîn: "De voieşti, lasă pe aceasta să o fierb ca să gustăm din
ea împreună!" Aceasta auzind bătrînul, a pus metanie fratelui, zicînd:
"Pentru această nerăutate a ta se odihneşte Duhul Sfînt peste tine,
frate!"
A zis dumnezeiescul Iov: Pe cel fără de minte îl ucide mînia (Iov 5, 2). Iar Apostolul Pavel ne învaţă: Soarele să nu apună peste mînia voastră
(Efeseni 4, 26). Cu adevărat, pe cel fără de minte îl ucide mînia, dacă
nu va părăsi din inimă pomenirea de rău şi răzbunarea asupra celui ce
l-a supărat, altfel avînd ură asupra fratelui, ajunge să fie ca un
ucigaş de oameni. Căci, după mărturia Sfintei Scripturi, oricine urăşte pe fratele său este ucigaş de oameni şi ştiţi că orice ucigaş de oameni nu are viaţă veşnică
(I Ioan 3, 15). Iată fraţilor, în ce chip, pe cel fără de minte îl
ucide mînia. Căci de nu va părăsi mînia şi ţinerea de minte a răului
ajunge la ură şi prin ură se face ucigaş de oameni şi aşa îşi ucide prin
mînie şi răzbunare sufletul său.
Iubiţi credincioşi,
Astăzi este Duminica a cincea a Postului Mare. Fiecare zi în post
trebuie să fie o nouă treaptă care ne urcă spre cer, şi ne apropie de
Învierea lui Hristos. De aceea sîntem datori, fraţii mei, să ne silim zi
cu zi la rugăciune, la înfrînare, la post, la împăcare duhovnicească cu
toţi oamenii, la milostenie, la părăsirea păcatelor prin spovedanie şi
la unirea cu Hristos prin Sfînta Împărtăşanie.
Astăzi am vorbit de două păcate foarte răspîndite la noi: slava
deşartă şi mînia. Cel mai potrivit timp de pocăinţă şi despătimire
pentru noi toţi este Postul Mare. Acum să ne ostenim. Acum să ne rugăm
mai mult. Acum să părăsim mîndria, mînia, ura, îndoiala, desfrînarea,
necredinţa şi tot păcatul. Acum să ne împăcăm cu Dumnezeu, pînă mai avem
viaţă şi timp de pocăinţă. Nu vedem cu toţii cîtă suferinţă este în
lume şi cîţi mor fără nici o pregătire creştinească? Cum vor fi izbăviţi
de osîndă cei ce mor în beţie şi desfrîu, cei ce mor în ură şi procese,
cei ce mor în secte şi în întunericul necredinţei? Cine îi va elibera
din chinurile iadului, dacă o viaţă de om pe pămînt nu le-a ajuns să
creadă cum trebuie în Dumnezeu şi să facă fapte bune de pocăinţă? Să ne
ferească Mîntuitorul de un asemenea sfîrşit înfricoşător, fără salvare.
Tot în Duminica de astăzi Biserica Ortodoxă face pomenirea Sfintei
Maria Egipteanca, pe care ne-o dă ca model de pocăinţă pentru toţi.
Această cuvioasă a fost în tinereţe o mare păcătoasă. Dar ajungînd la
Mormîntul Domnului nu putea să intre în biserică pentru păcatele ei cele
cumplite. Atunci, venindu-şi în fire a început să plîngă cu amar pentru
păcatele sale şi după ce s-a închinat, s-a făcut pustnică în pustiul
Iordanului. Acolo s-a nevoit singură 47 de ani, răbdînd grele ispite,
foame, gînduri, frig şi lupte de la diavoli. La urmă, fiind descoperită
de cuviosul Zosima, un sihastru sfînt, acesta a spovedit-o, a
împărtăşit-o cu Sfintele Taine şi, după încă un an, a aflat-o adormită
în Domnul şi a înmor-mîntat-o acolo. Pomenirea ei se face la 1 aprilie.
Vedeţi cîţi ani s-a pocăit ea pentru păcatele făcute la tinereţe?
Să urmăm şi noi pe calea pocăinţei, că fără aceasta degeaba trăim; ne
cheltuim şi viaţa în zadar, ne pierdem şi sufletul. Mai avem o
săptămînă pînă la Duminica Floriilor. Este foarte bine ca în aceste zile
să vă spovediţi, iar la Florii să primiţi Trupul şi Sîngele lui
Hristos.
Continuaţi cu postul şi cu rugăciunea. Dar cereţi numai cele de folos
pentru mîntuire. Împăcaţi-vă cu Dumnezeu şi cu oamenii şi aveţi mare
grijă pentru copii. Să rugăm pe Bunul nostru Mîntuitor să ne scape de
tot păcatul şi să ne primească, dincolo, de-a dreapta Sa, cu toţi
sfinţii Săi. Amin.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu