În fiecare an, la 1 Septembrie, Crestinii sărbătoresc ANUL  NOU Bisericesc !
                La Multi  Ani binecuvântati, multă sănătate si multă tărie si staruire in CREDINŢĂ ! 
                    
Ziua de 31 august reprezintă ultima zi din anul bisericesc. 
Spre deosebire de anul civil, care începe la 1 ianuarie, anul bisericesc
 începe la 1 septembrie, pentru că, după tradiţia moştenită din Legea 
Veche, în această zi s-a început creaţia lumii şi, tot în această zi, 
şi-ar fi început Mântuitorul activitatea Sa publică. ~n această zi, în 
bisericile ortodoxe se oficiază un Te-Deum, scrie basilica.ro.
  
Data de 1 septembrie, când noi prăznuim începutul anului bisericesc, 
este legată de istoria mântuirii. Pe parcursul unui an bisericesc se 
rezumă lucrarea de mântuire de la creaţie şi până la sfârşitul lumii
Astfel, anul bisericesc se încheie în luna august, când avem sărbătorile
 Adormirii Maicii Domnului, la data de 15, şi Tăierea Capului Sfântului 
Ioan Botezătorul, la data de 29 august, cel mai mare prooroc până la 
venirea Mântuitorului.
Aceste două sărbători ne vorbesc despre viaţa veşnică, fiind vorba de
 două morţi. Sfântul Ioan, ca prooroc al pocăinţei, îndeamnă în cuvântul
 său: „Pocăiţi-vă că s-a apropiat împărăţia cerurilor“, acelaşi cuvânt 
fiind rostit şi de către Iisus Hristos la începutul lucrării de 
propovăduire a Evangheliei. Propovăduirea pocăinţei, condiţie pentru 
intrarea în împărăţia cerurilor, ne arată tocmai venirea împărăţiei lui 
Dumnezeu, încheierea veacului acestuia şi începutul eshatonului.
O ultimă semnificaţie legată de acest termen derivă din faptul că de la 1
 septembrie calculau romanii anii indictionului ( indiction – poruncă, 
arătare).
Începutul Anului Nou bisericesc a fost instituit de către Sfinţii 
Părinţi la Sinodul I de la Niceea, când s-a rânduit să se sărbătorească 
data de 1 septembrie ca un început al mântuirii creştinilor, în 
amintirea intrării lui Hristos în mijlocul adunării evreilor vestind 
tuturor ‘anul bineplăcut Domnului’. S-a hotărât de către Sfinţii Părinţi
 (318) participanţi la Sinodul I Ecumenic de la Niceea din anul 325, pe 
considerentul că începutul activităţii de propovăduire a Evangheliei de 
către Mântuitorul nostru Iisus Hristos s-a făcut la începutul lunii 
septembrie, deoarece după calendarul iudaic intrarea în sinagoga din 
Nazaret (Luca 4, 14-19) a Mântuitorului, după întoarcerea din pustia 
Carantaniei, a fost în luna a şaptea, numită Tişri (care corespunde în 
calendarul nostru lunii septembrie).
Cele trei mari perioade ale anului Bisericesc
În centrul anului bisericesc se află sărbătoarea ~nvierii Domnului, 
în funcţie de care anul bisericesc se împarte în trei perioade, numite 
după cartea principală de slujbă<perioada Triodului (perioada 
prepascală), perioada Penticostarului (perioada pascală), perioada 
Octoihului (perioada postpascală).Fiecare din acestea cuprinde un număr 
de săptămâni. Perioada Triodului ţine de la Duminica Vameşului şi a 
Fariseului (cu trei săptămâni înainte de începutul Postului Paştilor), 
până la Duminica Paştilor (total 10 săptămâni). Primele trei săptămâni 
din această perioadă alcătuiesc vremea de pregătire sufletească în 
vederea începerii postului, iar restul de şapte săptămâni – adică însuşi
 Postul Paştilor – este vremea de pregătire, prin pocăinţă, post şi 
rugăciune, pentru marea sărbătoare a învierii, precedată de amintirea 
Patimilor Celui ce S-a răstignit pentru noi.
Perioada Penticostarului ţine de la Duminica Paştilor până la Duminica I
 după Rusalii sau a Tuturor Sfinţilor (total opt săptămâni).
Perioada Octoihului ţine tot restul anului, adică de la sfârşitul 
perioadei Penticostarului până la începutul perioadei Triodului. Este 
cea mai lungă perioadă din cursul anului bisericesc. Durata ei variază 
între 40-26 săptămâni, fiind în funcţie de data Paştilor: cu cât într-un
 an oarecare Paştile cade mai devreme, iar în anul următor mai târziu, 
cu atât perioada Octoihului dintre ele e mai lungăş dimpotrivă, cu cât 
într-un an oarecare, Paştile cade mai târziu, iar în anul următor mai 
devreme, cu atât perioada Octoihului dintre ele se scurtează. De altfel,
 toate aceste trei perioade, fiind dependente de data variabilă a 
Paştilor, încep şi se sfârşesc nu la date fixe, ci variabile, de la an 
la an.(informaţii preluate din Liturgica Generală, Pr. Prof. Dr. Ene 
Branişte)

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu