PREDICA PĂRINTELUI CLEOPA LA DUMINICA A 13-A DUPĂ RUSALII:  
PREDICA PĂRINTELUI CLEOPA LA DUMINICA A 13-A DUPĂ RUSALII.
* * *
Despre preoţie şi pastoraţie
Era un om oarecare, stăpîn al casei sale, care a sădit vie. A împrejmuit-o cu gard,
a săpat în ea teasc, a clădit un turn şi a dat-o lucrătorilor… (Matei 21, 33)
a săpat în ea teasc, a clădit un turn şi a dat-o lucrătorilor… (Matei 21, 33)
Iubiţi credincioşi,
În mai multe locuri din Sfînta 
Scriptură, lumea pe care a zidit-o Dumnezeu este asemănată cu via. Cel 
mai clar spune însăşi Evanghelia de astăzi: „Era un om oarecare, stăpîn 
al casei sale, care a sădit vie”. Acesta este Însuşi Dumnezeu, Stăpînul 
cerului şi al pămîntului, Care a creat toate cele văzute şi nevăzute şi a
 zidit lumea ca pe o vie a casei Sale! În alt loc spune Mîntuitorul: Eu sînt viţa cea adevărată şi Tatăl Meu este lucrătorul… Eu sînt viţa, voi mlădiţele (Ioan 15, 1-5). Proorocul David aseamănă şi el lumea cu via şi se roagă pentru desăvîrşirea ei, zicînd: Doamne, Doamne, caută din cer şi vezi şi cercetează via aceasta pe care a sădit-o dreapta Ta şi o desăvîrşeşte pe ea (Psalm 79, 15-16).
Oare de ce aseamănă Dumnezeu 
lumea cu via sau cu grîul gata de seceriş şi nu cu altceva? Pentru că 
atît via cît şi grîul sînt cele două roade de frunte ale pămîntului care
 ţin viaţa trupească a oamenilor. Apoi, pentru că pîinea şi vinul, prin 
Sfînta Liturghie, se prefac în Trupul şi Sîngele lui Hristos care menţin
 viaţa duhovnicească a sufletelor noastre. Că precum pîinea şi vinul 
„întăresc inima omului” aşa Sfînta Împărtăşanie întăreşte credinţa, 
iartă păcatele şi mîntuieşte sufletul omului credincios. Pîinea şi 
vinul, la care adesea este pomenit şi untdelemnul, sînt alimente de bază
 ale omenirii care au un dublu caracter sacru, căci hrănesc atît trupul 
cît şi sufletul prin jertfa liturgică.
Dar via, adică lumea sădită de 
Dumnezeu, nu a fost lăsată la întîmplare, nu a fost părăsită de El. 
Dimpotrivă, de la început lumea a fost ţinută sub pronia divină; căci 
după ce a sădit-o Dumnezeu, a împrejmuit-o cu gard, a săpat în ea teasc, a clădit un turn de pază şi a dat-o lucrătorilor iar el s-a dus departe (Matei
 21, 33). Vedeţi grija lui Dumnezeu pentru lume? A sădit-o cu propriile 
Sale mîini, făcînd pe om după chipul şi asemănarea Sa; a îngrădit-o cu 
gard împotriva hoţilor, adică a îngrădit lumea cu poruncile şi 
învăţăturile celor două Legi a Vechiului şi a Noului Testament, cu 
canoane şi Sinoade ecumenice care apară unitatea şi adevărul dreptei 
credinţe. Apoi, în mijlocul viei, Domnul „a săpat teasc”, adică a făcut 
altarul de jertfă, pe care se aduce, prin Hristos, jertfa liturghică 
pentru mîntuirea întregii lumi. Ba, mai mult, Dumnezeu „a clădit un turn
 de pază şi a dat via lucrătorilor, iar El S-a dus departe”. Turnul de 
pază este Biserica întemeiată de Iisus Hristos ca un turn de veghe şi 
apărare împotriva diavolilor, a sectelor şi a tuturor smintelilor şi 
păcatelor care ucid sufletele noastre.
Deci, cînd toate acestea au fost
 săvîrşite, adică lumea a fost răscumpărată şi Biserica întemeiată, 
Domnul nostru Iisus Hristos a încredinţat via Sa, adică lumea, Bisericii
 şi Evanghelia „lucrătorilor”, adică Apostolilor, episcopilor şi 
preoţilor. Ei sînt lucrătorii viei lui Hristos. Lor li s-a încredinţat 
întreaga operă de propovăduire a Evangheliei, de slujire a Bisericii, 
săvîrşirea Sfintei Liturghii, învăţătura şi apărarea credinţei ortodoxe,
 sfinţirea oamenilor prin harul Duhului Sfînt, revărsat prin lucrarea 
celor şapte Sfinte Taine, paza viei prin împlinirea poruncilor 
evanghelice şi aducerea roadelor la vreme. Iar roadele viei sînt 
sufletele mîntuite prin lucrarea faptelor bune. Slujitorii Bisericii 
sînt lucrătorii Evangheliei, adică împreună lucrători cu Hristos, cu 
îngerii, cu Apostolii şi cu toţi sfinţii la mîntuirea şi înnoirea lumii.
Vedeţi ce mare este misiunea 
apostolică şi harul preoţiei? Slujitorii Bisericii conlucrează cu Însuşi
 Dumnezeu, cu cele trei persoane ale Preasfintei Treimi şi cu toate 
puterile cereşti. Prin jertfa liturgică ei unesc cerul cu pămîntul, 
coboară pe Hristos pe sfintele altare şi în inimile oamenilor. Prin 
cuvintele lor leagă şi dezleagă păcatele lumii, scot sufletele din iad 
şi demonii din oameni. Prin harul dumnezeiesc pe care îl au de la 
Hristos, împart Duhul Sfînt credincioşilor prin cele şapte Sfinte Taine,
 sfinţesc, dezleagă, binecuvîntează, călăuzesc pe calea mîntuirii, 
învaţă, mîngîie sufletele iubitoare de Dumnezeu. Ce cinste mai de preţ 
căutăm? Sau ce har dat oamenilor este mai mare ca acela al preoţiei? 
Episcopii şi preoţii sînt urmaşii direcţi ai Sfinţilor Apostoli. Ei sînt
 datori să lucreze cu timp şi fără timp via lumii creştine şi să adune 
cît mai multe roade, adică fapte bune şi suflete curate, vrednice de 
Împărăţia lui Dumnezeu.
Iubiţi credincioşi,
Prima datorie a preotului în 
parohie este să săvîrşească sfintele slujbe cu toată evlavia, începînd 
cu Sfînta Liturghie. Altarul bisericii din fiecare sat este simbolizat 
de „teascul” pe care l-a săpat Dumnezeu în via Sa, cum ne spune Sfînta 
Evanghelie de astăzi. Că precum în teasc se prefac strugurii în vin, aşa
 pe Sfînta Masă din altar pîinea şi vinul se prefac în Trupul şi Sîngele
 lui Hristos în timpul Sfintei Liturghii. Cu cît va sluji cu mai multă 
evlavie şi vrednicie sufletească, cu atît va dobîndi mai mult dar de la 
Dumnezeu, va umple biserica de credincioşi şi va aduce mai multe suflete
 pe calea mîntuirii.
A doua datorie a preotului este 
să înveţe pe credincioşi dreapta credinţă, adică să-i catehizeze cu 
timp, şi fără timp, prin predici bune, practice, izvorîte din inimă; 
prin explicarea Sfintei Scripturi în duh ortodox, prin citirea în 
biserică şi acasă de texte patristice, cărţi de călăuză duhovnicească, 
învăţături morale necesare tuturor şi mai ales copiilor şi tinerilor. 
Aceste învăţături formează „gardul” Bisericii, cu care a îngrădit 
Dumnezeu via Sa. Precum orice vie fără gard este furată şi stricată de 
străini, de vierul cel sălbatic, adică de diavolul, cum spune 
psalmistul, tot aşa şi credincioşii din parohie, dacă nu sînt educaţi 
religios şi deprinşi cu iertarea, cu rugăciuni, cu postul şi cu citirea 
cărţilor sfinte, se răcesc în credinţă, sînt indiferenţi faţă de 
Biserică, devin îndoielnici, necredincioşi, beţivi, imorali şi unii sînt
 amăgiţi şi atraşi de secte.
A treia datorie de mare 
răspundere a preotului în parohie este să păzească via lui Hristos. 
Turnul de pază zidit de Dumnezeu „în via Sa” simbolizează Biserica, 
această corabie a mîntuirii lumii, care ne duce spre cele veşnice, ne 
scapă de duhurile rele cu care ne luptăm pînă la moarte, ne izbăveşte de
 înecare în marea vieţii şi ne sfinţeşte prin cele şapte Sfinte Taine, 
mai ales prin Botez, Mirungere, Spovedanie şi Sfînta Împărtăşanie. 
Biserica, prin preoţi, apără dreapta credinţă şi ajută la ridicarea 
sufletelor din iad şi a celor căzute în robia patimilor şi a păcatelor, 
înălţîndu-le spre Hristos şi Împărăţia Cerurilor.
Iată, pe scurt, marea datorie 
evanghelică a preoţilor şi păstorilor (episcopilor) Bisericii lui 
Hristos. Ei sînt grădinarii creştinilor. De felul cum îşi împlinesc ei 
misiunea depinde realizarea roadelor cerute, adică mîntuirea lor şi a 
sufletelor încredinţate lor de Mîntuitorul Hristos. Pentru aceasta însă 
preoţii şi păstorii trebuie să fie de mici chemaţi şi aleşi de Hristos 
la slujirea Evangheliei Sale. Cei nechemaţi şi nesfinţiţi prin 
hirotonie, adică prin punerea mîinilor episcopilor, nu au ce căuta în 
cler, căci preoţia este slujire şi har, iar nu funcţie cu scop de 
„cîştig urît” şi mîndrie. Apoi slujitorii trebuie să provină din familii
 sănătoase, ortodoxe, devotate Bisericii. La seminarii este bine să se 
aleagă tineri din familii model în toate, cu atestarea scrisă a 
duhovnicului respectiv. La studii, viitorii candidaţi la preoţie să 
iubească mai mult ca orice rugăciunea, biserica, slujbele, studiul, 
viaţa morală, practica liturgică, spovedania deasă la două-trei 
săptămîni şi practica duhovnicească în vacanţe pe la mînăstiri. Pentru 
căsnicie li se cere să caute soţii bune, evlavioase, milostive, mame 
model în toate. Familia preotului trebuie să fie un exemplu viu pentru 
enoriaşi, adică să fie o casă cu mulţi copii, modestă, binecuvîntată, 
legată permanent de Hristos, de enoriaşi şi de biserică.
Evlavia, moralitatea, 
rugăciunea, cultura teologică, slujbele regulate la biserică, milostenia
 şi rîvna pentru Hristos sînt virtuţi de bază ale preoţilor, fără de 
care nu se pot mîntui nici slujitorii, nici credincioşii. „Preotul, 
spune Sfîntul Ioan Gură de Aur, trebuie să se jertfească, nu numai să 
jertfească”, adică să se ostenească a spovedi pe toţi enoriaşii regulat 
în cele patru sfinte posturi, să se jertfească ziua şi noaptea a menţine
 sfintele slujbe după rînduială, a cerceta pe toţi în casele lor, a 
împăca pe toţi cei certaţi, a mîngîia pe cei întristaţi, a ajuta pe cei 
săraci şi bolnavi, a hrăni pe toţi fiii săi sufleteşti cu predici bune, 
pline de căldură părintească şi cu cărţi sfinte de rugăciune şi 
învăţătură.
Spune Mîntuitorul nostru Iisus Hristos în Sfînta Evanghelie: Eu
 sînt viţa, voi sînteţi mlădiţele. Cel ce rămîne în Mine şi Eu în el, 
acesta aduce roadă multă, căci fără Mine nu puteţi face nimic (Ioan
 15, 5). Hristos este viţa, „tulpina viei”, iar mlădiţele care ies din 
tulpină sînt Apostolii, episcopii şi preoţii. Acei aşa-zişi păstori de 
suflete, care au rupt legătura cu Biserica lui Hristos, nu mai au harul 
mîntuirii, căci s-au rupt de trupul Bisericii ca şi mlădiţele de viţă şi
 se usucă spre veşnica lor osîndă, că nu mai au legătură cu Hristos, cu 
Harul Duhului Sfînt, cu Tainele Bisericii, cu Sfînta Liturghie, cu 
Crucea, cu sfinţii din cer şi cu toţi drepţii. Iar păstorii adevăraţi 
sînt preoţii care sfinţesc slujba în sfintele biserici, care au grijă de
 turma încredinţată lor de Hristos, care se roagă cu credinţă şi trăiesc
 în bucuria Duhului Sfînt, care se luptă pentru Evanghelie, pentru 
credinţă, pentru mîntuirea credincioşilor lor. Fericiţi sînt slujitorii 
pe care îi va afla Hristos făcînd aşa şi vai celor ce-i va afla dormind 
sau lenevindu-se!
Dar care sînt roadele pe care le
 cere Hristos de la slujitorii Bisericii? Precum roadele mlădiţelor de 
vie sînt strugurii, tot aşa roadele mlădiţelor lui Hristos, adică ale 
păstorilor sînt sufletele mîntuite. Acestea sînt creştinii pe care 
preoţii îi cîştigă prin pocăinţă şi îi aduc la Hristos din cîrciumi, de 
la judecăţi, de la desfrîu, de la secte, din robia păcatelor şi a 
morţii. Creştinii care ascultă de păstori, de Hristos ascultă, că zice 
Domnul: Cel ce vă ascultă pe voi, pe Mine Mă ascultă; iar cel ce se leapădă de voi, de Mine se leapădă (Luca
 19, 16). Dacă preotul slujeşte cu evlavie, învaţă pe toţi, se roagă şi 
face tot ce poate, dar credincioşii nu-l urmează, el va lua plata 
lucrătorului credincios, iar ei, neascultătorii, vor lua osîndă. Aceştia
 sînt ca via neroditoare, ca frunzele viei lovite de brumă care cad şi 
se aruncă în foc.
Vai de credincioşii care nu merg
 la biserică din lenevire sau necredinţă! Vai de cei ce se rup de trupul
 Bisericii lui Hristos şi cad în secte, că sectele nu duc la mîntuire, 
fiind rupte de viţa vieţii care este Hristos! Vai şi de păstorii care nu
 se ostenesc să aducă roade la vreme din via încredinţată lor! Adică 
smintesc turma, pierd sufletele şi lasă să intre lupii în piei de oaie, 
adică sectanţii în parohiile lor. Căci va veni Hristos, stăpînul viei, 
şi pe cei răi cu rău îi va pierde, iar via o va da altor lucrători, care vor da roadele la timpul lor(Matei 21, 40-41).
Iubiţi credincioşi,
Vedeţi ce mare este răspunderea 
preoţilor pentru sufletele voastre? Vedeţi cît trebuie să se jertfească 
ei pentru mîntuirea credincioşilor? Mulţi însă îi judecă şi îi osîndesc,
 uitînd că şi ei sînt oameni, că au familie şi trebuie să se îngrijească
 atît de enoriaşi şi de casa lui Dumnezeu, cît şi de casele lor. Să 
ştiţi că preoţii ar putea fi mult mai devotaţi, mai buni, dacă ar fi 
alături de ei toţi credincioşii satelor şi oraşelor noastre. Căci dacă 
preoţii văd bisericile pline de credincioşi, mai ales în sărbători, 
credinţa lor sporeşte, harul lucrează mai mult prin ei, predicile lor 
devin mai vii şi pătrund în inima fiecăruia.
Iar cînd preoţii văd mai mulţi 
săteni la cîrciumi, la tîrguri şi judecăţi, decît la biserică în timpul 
Sfintei Liturghii din Duminici şi sărbători, ei se întristează şi 
slăbesc duhovniceşte. Credem că preoţii buni se datorează şi 
credincioşilor buni, rîvnitori pentru Hristos; iar cei mai puţini buni 
se datorează şi enoriaşilor slabi în credinţă şi indiferenţi de 
mîntuirea lor. Dar fiecare va fi judecat după faptele sale de Dumnezeu, 
ştiutorul inimilor noastre.
De aceea, fraţii mei, vă îndemn 
să iubiţi pe Dumnezeu şi Biserica Lui. Iubiţi pe păstorii Bisericii, 
ascultaţi de ei şi vă rugaţi pentru ei, ca nişte fii sufleteşti, că ei priveghează pentru sufletele voastre, ca cei ce vor da seamă (Evrei
 13, 17). Vă mai îndemn să nu lipsiţi în sărbători de la biserică, şi să
 ascultaţi cu evlavie sfintele slujbe, mai ales Sfînta Liturghie. 
Hristos este de faţă în Sfîntul Altar şi noi să lipsim? Maica Domnului 
cu toţi îngerii şi sfinţii sînt în biserică şi slăvesc pe Dumnezeu 
împreună cu preotul şi noi ne ducem atunci la plăceri şi la beţii? Nu 
uitaţi să pomeniţi pe preoţi la rugăciunile voastre, din dragoste şi din
 datorie, că sînt sfinţiţi de Hristos şi poartă în ei Harul Duhului 
Sfînt.
Să rugăm pe marele Arhiereu 
Iisus Hristos, Păstorul şi Mîntuitorul sufletelor noastre, să rînduiască
 păstori şi preoţi cît mai buni Bisericii Sale, iar nouă să ne dea mai 
multă credinţă şi fapte bune spre dobîndirea cereştilor bunătăţi. Amin.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu