Predica la Duminica a V-a dupa PASTI!
Predica la Duminica a V-a dupa Pasti ( Despre iad si chinurile pacatosilor )
Ce este noua si Tie, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici mai inainte de vreme ca sa ne chinuiesti? (Matei 8, 29)
Ce este noua si Tie, Iisuse, Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici mai inainte de vreme ca sa ne chinuiesti? (Matei 8, 29)
Iubiti credinciosi,
Una din invataturile Sfintei Evanghelii de azi este
aceea despre iad si chinurile lui, de care si diavolii se tem si se
cutremura. Cind Mintuitorul nostru Iisus Hristos
a ajuns cu predicarea cuvintului in partile Gadarenilor, zis si
Gherghesenilor, L-au intimpinat doi oameni indraciti care ieseau din
morminte si erau foarte munciti. Diavolii care chinuiau pe acesti
oameni, vazind pe Mintuitorul, au strigat: Ce este noua si Tie Iisuse,
Fiul lui Dumnezeu? Ai venit aici mai inainte de vreme ca sa ne
chinuiesti?
Sa ne punem intrebarea de ce au zis diavolii "mai
inainte de vreme?" Cum sa intelegem acest cuvint? Iata cum. Dracii stiau
prea bine ca la Judecata de apoi ii asteapta osinda cea vesnica.
Despre aceasta ne arata dumnezeiasca Scriptura,
zicind: Caci daca Dumnezeu, pe ingerii care au pacatuit nu i-a crutat,
ci legindu-i cu legaturile intunericului in iad, i-a dat sa fie paziti
pina la judecata... (II Petru 2, 4). Inca si apostolul Iuda, in a sa
soborniceasca epistola, acelasi lucru arata, zicind: Pe ingerii care nu
si-au pazit vrednicia, ci au parasit locasul lor, i-a pus la pastrare
sub intuneric, in lanturile vesnice, spre judecata zilei celei mari
(Iuda 1, 6).
Asadar, fratii mei, acest lucru stiindu-l preabine
diavolii, ca mare osinda si grele munci ii asteapta in ziua cea mare a
Judecatii de apoi, si, totodata, cunoscind puterea cea fara de margini a
Mintuitorului nostru Iisus Hristos,
Il rugau sa nu-i munceasca inainte de vreme. Adica sa nu-i trimita mai
inainte de judecata cea de apoi in gheena focului nestins, daca ii
scoate din cei doi oameni, ci sa le dea voie sa se duca in turma cea de
porci, care nu era departe de ei (Matei 8, 29-31).
Iubiti credinciosi,
Iubiti credinciosi,
Avind in vedere ca si diavolii se tem de muncile
iadului, voi vorbi pe scurt despre iad si muncile din el. De la inceput
va rog sa tineti minte ca nici un patriarh, nici un prooroc, nici un
apostol, nici un sfint sau dascal al Bisericii,
nu ne-a vorbit mai luminat despre muncile iadului, ca Insusi Domnul si
Mintuitorul nostru Iisus Hristos in Evanghelia Sa. De aceea ni se cuvine
mai mult a crede si a asculta despre acest mare adevar, ca nu unul din
robii lui Dumnezeu ne-a vorbit despre muncile iadului, ci Insusi
Ziditorul si Dumnezeul nostru. Vrednice de crezare sint si invataturile sfintilor
prooroci din Legea Veche, despre chinurile cele vesnice ale iadului.
Dar cu mult mai mult ni se cuvine a crede in cuvintele Sfintei
Evanghelii pentru ca sint rostite de Insusi Fiul lui Dumnezeu si dupa
acestea vom fi judecati.
Iata marturiile principale ale Sfintei Scripturi
despre iad si chinurile vesnice ale lui. Mai intii trebuie sa stim ca
iadul este un loc de chin (Matei 18, 8; 23, 33). In iad se munceste si trupul si sufletul
(Daniel 12, 2; Matei 5, 29). Iadul are pedeapsa vesnica (Matei 25, 46;
Marcu 3, 29: I Tesaloniceni 1, 10). Iadul are iezer de foc (Apocalipsa
19, 20; 20, 15). Iadul are riu de foc (Matei 18, 8; 25, 41) Iadul are
flacara vesnica (Isaia 33, 14). Iadul are foc mistuitor (Evrei 10, 27).
Iadul are cuptor vesnic (Matei 13, 50). Iadul are gheena focului celui
nestins (Matei 5, 22). Iadul are tartar, adica frig cumplit. Iadul are
intuneric vesnic (Matei 22, 13). Iadul are plingerea si scrisnirea
dintilor (Matei 22, 13). Iadul are deznadejde si este vesnic cu toate
muncile lui. Iadul are vierme neadormit, adica mustrarea constiintei, si
foc nestins (Marcu 9, 44).
Sa auzim acum ce zic Sfintii si dumnezeiestii Parinti
despre iad si chinurile pacatosilor. Sfintul Ioan Gura de Aur zice
despre muncile iadului: "Nu crede, omule, ca acel foc se aseamana celui
din aceasta lume; focul din aceasta lume consuma si schimba deplin tot
ceea ce aprinde, iar focul de dincolo de mormint va arde totdeauna ceea
ce a aprins si nu va inceta niciodata sa arda. De aceea se numeste
nestins, ca si pacatosii care vor arde in el vor deveni nemuritori
pentru chinuri" (Viata repausatilor nostri, Bucuresti, 1890, p. 327).
Sfintul Ioan Damaschin zice: "Pacatosii vor fi dati
focului vesnic; nu unui foc material ca al nostru, ci unui foc ce nu
este cunoscut decit lui Dumnezeu. Acel foc va arde fara a consuma sau a
distruge. El va lucra nu numai asupra trupului pacatosilor ci si asupra
duhurilor celor netrupesti, ale demonilor, el va fi intunecat si tainic.
Pe linga acest foc, cei pacatosi vor fi mincati de viermele constiintei
lor. Viermele si focul ce munceste pe pacatosi in gheena este
constiinta lor" (Teologia dogmatica, de Macarie, tom 2, p. 656-657).
Sfintul Vasile cel Mare recunoaste viermele din iad
ca o realitate, iar nu o fictiune, o alegorie, o idee abstracta. Sfintul
Ioan Gura de Aur pune, de asemenea, viermele si amarul muncilor
iadului, ca simtual, zicind: "De la sicriu si de la vierme arunca-ti
cugetarea ta la viermele ce nu moare si la focul ce nu se stinge; la
scrisnirea dintilor si la intunericul cel mai dinafara, la suferinta
unei strimtori vesnice". Sfintul Dimitrie al Rostovului, zice: "In
gheena va fi un foc nestins, o iarna friguroasa, un vierme ce nu moare, o
putoare nesuferita, o intristare netilcuita, o foame grozava, o sete
nepotolita si o strimtoare extrema" (Omilia a doua, despre intrarea Domnului in Ierusalim).
Sa auzim acum si pe dumnezeiescul parinte Chiril al Alexandriei,
care zice despre muncile vesnice ale iadului: "Ma infricosez de gheena,
ca fara de sfirsit este. Ma inspaimintez de tartarul cel mai dinafara,
ca nu are impartasire cu lumina. Ma infricosez de viermele cel
neadormit, ca fara de sfirsit chinuieste. Ma infricosez de riul cel de
foc care curge inaintea scaunului infricosatului si prea Vesnicului
Judecator, care va face sunet mare si cu vapaie prea iute va arde. Ma
infricosez de negura cea fara de lumina. Ma infricosez de intunericul
cel mai din afara si de legaturile cele nedezlegate, de scrisnirea
dintilor si de plingerea cea nemingiiata...". Apoi zice: "Acolo
totdeauna se aude: "Vai!" Acolo toti striga: "Vai mie", "Vai mie" si nu
este cine sa le ajute. Suspina neincetat si necurmat din adincul inimii
lor si nimeni nu este cine sa-i auda. Pling si se jelesc, dar nimeni nu
este cine sa se milostiveasca spre ei. Unde este desfatarea, unde este
nalucirea averilor, unde este acolo frumusetea femeilor mincinoase si
nefolositoare? Unde este acolo spoirea si sulemenirea femeilor celor
rele pe care o uneltesc spre a insela tinerii? Unde este podoaba
hainelor? Unde este dulceata pacatului cea necurmata si intinata? Unde
este mindria cea fara de omenie? Unde sint boierii, unde imparatii, unde
egumenii si cei ce se falesc cu dregatoriile si bogatiile lor? Ei
defaima pe Dumnezeu care i-a facut pe dinsii" (Usa pocaintei, 1812, p. 371-380).
Sfintul Clement al Romei zice despre muncile iadului:
"Toate sufletele sint nemuritoare, chiar si cele ale pacatosilor. Mai
bine ar fi fost acestora sa nu mai fi existat, caci in prada muncilor
celor fara de sfirsit, in focul care nu se stinge, nemurind niciodata,
ei nu vor vedea sfirsitul chinurilor lor". Sfintul Policarp, episcopul Smirnei,
zice: "Tu ma ameninti pe mine cu un foc care se consuma pentru un timp
si se stinge curind, caci nu cunosti nimic de focul judecatii viitoare
si de munca cea vesnica pregatita pentru necredinciosi". Sfintul Iustin
Martirul, vorbind de muncile iadului, zice: "Satana cu toata armata lui
si cu toti cei ce au urmat exemplul sau, vor fi trimisi in focul cel
nestins si acolo vesnic vor suferi".
Sfintul Chiril al Ierusalimului
zice: "Daca cineva este pacatos, el primeste un trup vesnic destinat a
suferi chinurile pacatului si va arde vesnic in foc, fara a se distruge
sau a se mistui vreodata". Sfintul Vasile
cel Mare, aratind ca muncile iadului sint vesnice, zice: "Domnul afirma
ca acestia vor merge in munca cea vesnica" (Matei 25, 46). In alt loc
trimite pe cei pacatosi in focul cel vesnic care este gatit diavolului
si ingerilor lui (Matei 25, 41).
Dupa cum ne spune Mintuitorul in Sfinta Evanghelie
(Matei 25, 41), iadul a fost creat de Dumnezeu, nu la inceputul zidirii,
ci in clipa caderii din cer a ingerilor sai. El a fost destinat nu
oamenilor, ci "diavolului si ingerilor lui", pentru ca s-au razvratit impotriva lui Dumnezeu, dorind "sa fie asemenea Celui Preainalt". Iadul este o temnita de chin vesnic pentru ei, intrucit ingerii cazuti
nu mai au iertare si pocainta, caci au pacatuit in stiinta si vointa
libera, nu ca oamenii care cad din slabiciune si nestiinta. De aceea
numai oamenii au pocainta si iertare, iar diavolii niciodata.
Atunci de ce se pedepsesc sufletele oamenilor
pacatosi in muncile iadului, in temnita diavolilor si la un loc cu ei,
daca iadul este numai pentru ei? Pentru ca oamenii asculta mai mult de
indemnurile diavolilor spre pacat, decit de poruncile lui Dumnezeu spre
mintuire. Si daca nu se pocaiesc din viata de buna voie, prin spovedanie
si lacrimi de cainta si daca nu parasesc pacatele pina la moarte
datorate necredintei, nepasarii, mindriei si altor patimi care ii tin
legati, atunci sufletele pacatosilor sint aruncate in chinurile iadului, la un loc cu diavolii pe care i-au ascultat.
Dar oare si sufletele oamenilor nepocaiti ramin
vesnic in iad cu diavolii? Oare pacatosii din chinurile iadului nu mai
au nici o salvare? Ce ne invata despre aceasta Sfinta Biserica? Cei care
au murit in pacate grele impotriva Sfintului Duh, cum sint
necredinciosii, care pina la moarte declara ca nu cred in Dumnezeu, cei
care refuza la sfirsitul vietii spovedania si Sfinta Impartasanie, cei
care se leapada de dreapta credinta
si mor in secte, vrajitorii, cei care se sinucid si nu au nadejde in
mila lui Dumnezeu, toti acestia nu mai au nici o iertare dupa moarte si
Biserica nu se roaga pentru ei niciodata, iar sufletele lor se chinuiesc
vesnic in iad cu diavolii.
La fel zac in chinuri si sufletele celor ce au facut
pacate de moarte si strigatoare la cer, pina in ceasul mortii, precum:
injuraturi de cele sfinte, tot felul de desfrinari, ucideri de copii
(avorturi), cei stapiniti de mindrie, de ura care mor neiertati unii cu
altii, zgircitii, betivii si toti cei robiti de patimi care mor
nespovediti pina in ceasul mortii. Pentru acestia Biserica se roaga,
daca nu s-au lepadat de credinta,
insa sufletele lor numai se usureaza de chinuri, dar nu se scot cu
totul la lumina, fiind nepocaiti si nedezlegati de pacate pe pamint.
A treia categorie de suflete ce se chinuiesc in iad
este a celor ce au crezut in Dumnezeu, dar s-au spovedit si cait de
pacat numai la moarte si n-au mai avut timp a-si face canonul pentru ele
pe pamint. Acestia sufera chinuri mai usoare in iad si toti sint
izbaviti de osinda prin slujbele Bisericii si milosteniile facute in
numele lor. Trebuie sa mai stim ca sint multe locuri si feluri de
chinuri in iad, dupa masura pacatelor fiecaruia si dupa urmarile si
sminteala pe care le-au pricinuit altora. Altfel si in alt loc se
chinuiesc apostatii, adica lepadatii de credinta si necredinciosii si
altfel se chinuiesc ucigasii, desfrinatii si uritorii de oameni. Iar
altfel se chinuiesc vrajitorii si mincinosii si in alt fel si loc se
chinuiesc cei zgirciti si nemilostivi, caci precum in Imparatia lui Dumnezeu
"multe locasuri sint", dupa masura faptelor fiecaruia, tot asa si in
iad multe locuri si feluri de chinuri sint dupa masura pacatelor
omenesti.
Nu este om in trup care sa poata vedea chinurile
iadului si sa nu moara de frica si durere. Ca daca si diavolii fug de
iad si stau pe pamint sau in vazduh pina la ziua cea mare a judecatii de
apoi, cuprinsi de groaza chinurilor din iad, cum ati auzit in
Evanghelia de azi, apoi cum sa nu ne temem si sa nu fugim noi pacatosii
de muncile iadului? Cum sa nu ne pocaim aici, in trup, si sa nu ne
plingem pacatele prin spovedanie si fapte bune, acum cind mai avem
putina vreme, stiind ca fara pocainta nu este mintuire si ca dincolo
nimeni nu mai poate face nimic? Cum sa nu purtam grija de mortii
nostri care au murit nepregatiti, stiind ca in iad nu mai este pocainta
si ca ei asteapta in foc rugaciunile, slujbele si milostenia noastra?
Deci sa ne pocaim cit mai curind, ca nu stim ceasul plecarii noastre din trup. Sa ne marturisim pacatele
cu mare cainta si cu lacrimi la duhovnici iscusiti, ca sa luam
dezlegare si sa facem pe pamint canon pentru pacatele noastre, stiind ca
in curind ne cheama Hristos din trup si nu stim daca ne va mai pomeni
cineva dupa moarte. Caci acum cit este Sfinta Liturghie pe pamint, cit
mai sint duhovnici iscusiti si mai avem putine zile cu usurinta ne putem
pocai. Iar daca vom muri in pacatele noastre, in nepasare, in
necredinta, in rautate, in mindrie, in desfriu, cine ne va scoate din
focul iadului, din miinile diavolului care sta gata sa ne ucida?
Sa ne temem de Dumnezeu, fratii mei, sa ne temem de
judecata si de orice pacat. Sa alungam pe diavoli dintre noi si pacatele
din inimile noastre, prin pocainta adevarata si viata curata, prin spovedanie, rugaciune, ascultare si iubire in Hristos.
Sa ne indreptam acum cit mai sintem in trup, ca dupa moarte si mai ales
dupa Judecata de apoi, nimeni nu mai poate schimba nimic.
Cu aceste indrumari crestinesti, sa-L rugam pe
Mintuitorul Hristos sa alunge dusmania dintre oameni, necredinta si
dezbinarea din lume si tot pacatul din inimile noastre, ca sa avem cu
toti parte de rai si de Cereasca Imparatie impreuna cu ingerii si cu toti sfintii. Amin.
Parintele Cleopa
Atentie !!! Nu este Evanghelia de azi, e din a V a duminica dupa Rusalii !!! Azi a fost Evanghelia cu femeia samarineana,careia Hristos i-a cerut apa.
RăspundețiȘtergereMultumesc frumos pentru atenţionare ! O s -o scriu si pe cea de astazi !
ȘtergereAm verificat si este CORECT ! SFANTA EVANGHELIE ,este cea de astăzi ! Doar PREDICA nu este cea de astăzi ! O să postez si PREDICA corespunzătoare ! Multumesc mult ,pentru atentionare.
ȘtergereSFANTA EVANGHELIE este cea de astăzi, a SAMARINENCEI !