La 31 August 2014 ,
Punerea în raclă a Brâului Maicii Domnului !
...Predica la Duminica a XII-a dupa Rusalii
Predica la Duminica a XII-a dupa Rusalii
( Despre desavarsirea crestina )
( Despre desavarsirea crestina )
De voiesti sa fii desavirsit, mergi, vinde-ti averile tale tale si le da saracilor si
vei avea comoara in cer. Dupa aceea vino si urmeaza-Mi (Matei 19, 21)
vei avea comoara in cer. Dupa aceea vino si urmeaza-Mi (Matei 19, 21)
Iubiti credinciosi,
Idealul fiecarui crestin pe pamint este 
mintuirea sufletului, adica dobindirea vietii vesnice. Pina la 
intruparea si invierea Domnului nostru Iisus Hristos, nimeni nu se putea
 mintui, caci raiul era inchis si nu era revarsat peste lume harul 
Duhului Sfint. De aceea toti dreptii Vechiului Testament asteaptau 
izbavirea sufletelor lor prin moartea si invierea Fiului lui Dumnezeu.
Mintuirea, dupa invatatura Sfintei 
Evanghelii si a Bisericii Ortodoxe, se dobindeste prin pazirea 
poruncilor date de Dumnezeu oamenilor, cuprinse atit in decalogul Legii 
Vechi, cit si in Noul Testament, numit si legea Harului. Orice crestin 
care doreste sa se mintuiasca trebuie sa savirseasca aceste trei 
conditii: sa aiba credinta dreapta in Dumnezeu; sa aiba harul Duhului 
Sfint, care se da tuturor prin cele sapte Sfinte Taine ale Bisericii 
Botezul, Mirungerea, Spovedania, Sfinta Impartasanie, Nunta,
 Preotia, Maslul si sa implineasca poruncile cuprinse in Sfinta 
Evanghelie. Fara aceste trei conditii obligatorii, nu este mintuire. Una
 din ele daca lipseste, omul nu se poate mintui si isi pierde sufletul 
sau, "care este mai scump decit toata lumea".
Aceasta este mintuirea pe calea 
poruncilor, comuna si obligatorie tuturor oamenilor care cred in 
Dumnezeu si doresc sa mosteneasca viata vesnica. Dar mai este si o alta 
cale de mintuire, mult mai grea, anume calea desavirsirii crestine, pe 
care au mers toti sfintii, apostolii, mucenicii, ierarhii si cuviosii. 
Pentru ca nu este obligatorie, ci benevola, ea este numita in Sfinta 
Evanghelie calea sfaturilor evanghelice. Pe aceasta cale merg de obicei 
calugarii, sihastrii, vaduvele, crestinii care au o chemare speciala de 
la Dumnezeu si o evlavie deosebita pentru rugaciune, post, infrinare, 
metanii, lacrimi si saracie totala de cele materiale. Aceasta este calea
 sfinteniei, a indumnezeirii si a unirii mistice cu Hristos.
Pentru a intelege mai bine cele doua cai de mintuire, sa va reamintim pe scurt textul Evangheliei de astazi.
Un tinar bogat s-a apropiat de Iisus 
Hristos si L-a intrebat: Invatatorule bun, ce bine sa fac ca sa 
mostenesc viata vesnica? Iar Domnul i-a raspuns: Daca voiesti sa intri 
in viata, pazeste poruncile! Si ii aminteste citeva din Decalog: Sa nu 
ucizi, sa nu fii desfrinat, sa nu furi, sa nu marturisesti strimb, 
cinsteste pe tatal tau si pe mama ta si sa iubesti pe aproapele tau ca 
pe tine insuti. Insa tinarul era un om credincios si corect. De aceea a 
raspuns lui Hristos: Toate acestea le-am pazit din copilaria mea (Matei 
19, 16-20).
Acestea sint citeva din poruncile 
principale care asigura mintuirea tuturor celor ce merg pe aceasta cale.
 Si tinarul din Evanghelie le pazea cu sfintenie. Oare citi tineri de 
astazi mai implinesc cu atita credinta poruncile lui Dumnezeu? Citi 
dintre fiii si fiicele dumneavoastra va mai asculta, merg la biserica 
regulat, se spovedesc, primesc Sfintele Taine, fac rugaciune seara si dimineata, se pazesc de betie si desfriu?
Dar tinarul din Evanghelie nu era 
multumit sufleteste. El simtea ca sufletul sau dorea ceva mai mult, 
adica o viata mai inalta, unita deplin cu Hristos. De aceea intreaba: 
"Ce imi mai lipseste?" Pina aici a fost cale a poruncilor, obligatorie 
tuturor. De acum incepe calea desavirsirii, a urcusului duhovnicesc spre
 Hristos, care nu este usor de strabatut.
Si iata ce i-a raspuns Mintuitorul 
Hristos: Daca voiesti sa fii desavirsit, du-te, vinde averea ta, da-o 
saracilor si vei avea comoara in cer; dupa aceea, vino si urmeaza Mie 
(Matei 19, 20-21). Doua lucruri ii cerea Hristos tinarului care dorea 
desavirsirea: sa se lepede de cele materiale, prin impartirea averii la 
saraci si sa urmeze lui Hristos, parasind casa, rudele si toate grijile 
pamintesti. Cine nu urca ambele trepte ale desavirsirii: lepadarea de 
cele trecatoare, adica saracia de buna voie si urmarea lui Hristos nu 
poate ajunge la treapta desavirsirii. Daca numai una o facem si a doua 
nu, nu putem urma lui Hristos.
Fara o nastere duhovniceasca din nou, 
fara dezbracarea de patimi si de grijile lumii, nu ne putem imbraca cu 
haina unei vieti noi in Hristos. Citi oameni nu sint saraci in lume, si 
chiar fara familie, dar nu urmeaza cu toata inima lui Hristos, pentru ca
 nu se pot lepada de patimile cele ascunse: de gindul mindriei, al 
slavei desarte, al desfrinarii, al iubirii de bani, al lenevirii si mai 
ales al voiei proprii. Cine nu se leapada de voia proprie si de patimile
 ascunse din minte si inima, nu poate face voia lui Hristos si nu-L va 
putea purta in inima sa plina de idolii patimilor. Unii ca acestia nu 
pot urca pe scara desavirsirii crestine. Printre acestia se numara si 
tinarul bogat din Evanghelie, care, auzind ca i se cere sa-si dea averea
 la saraci pentru a urma lui Hristos, s-a intors intristat la casa sa.
Iubiti credinciosi,
Pazirea poruncilor Legii, unita cu 
credinta dreapta in Hristos, aduc mintuirea omului, dar nu-l fac 
desavirsit. Acest lucru il arata marele Apostol Pavel cind zice: "Nimic 
nu a desavirsit Legea" (Evrei 9, 9; 10, 1). Auzind pe Mintuitorul, 
zicind: Eu am venit ca viata sa aiba, si din belsug sa aiba (Ioan 10, 
10). De aici trebuie sa intelegem ca alta este treapta celor ce intra in
 viata, adica se mintuiesc, si alta este treapta celor ce voiesc sa aiba
 si mai multa viata, adica a celor desavirsiti. "Cei ce se mintuiesc, 
mostenesc viata cea vesnica, iar cei ce sint desavirsiti, nu numai ca se
 mintuiesc, dar mostenesc vistieriile slavei celei dumnezeiesti din 
ceruri" (Kiriacodromionul, pag, 388, Bucuresti, 1875).
Prin calcarea poruncilor omul a pierdut 
raiul, iar prin jertfa si rascumpararea Mintuitorului nostru Iisus 
Hristos, neamul omenesc a mostenit cerul. De aceea, in Sfinta 
Evanghelie, Mintuitorul nu a zis: "Fericiti cei saraci cu duhul, ca a 
acelora este imparatia raiului", ci "Imparatia Cerurilor", sau "Fericiti
 cei izgoniti pentru dreptate, ca a acelora este imparatia raiului", ci 
"Imparatia Cerurilor". Asa a binevoit Preabunul nostru Mintuitor si 
Dumnezeu, Care a venit in lume ca prin jertfa si rascumpararea Sa, sa 
dea mai mult decit am pierdut la inceput prin zavistia diavolului. Cu 
adevarat aici s-a implinit cuvintul care zice: Unde s-a inmultit 
pacatul, a prisosit darul (Romani 5, 20).
Despre faptul ca sint diferite trepte 
ale slavei in cer pentru cei ce se mintuiesc, ne arata si Sfintul 
Apostol Pavel care zice: Alta este stralucirea soarelui, alta este 
stralucirea lunii, si alta stralucirea stelelor, si stea de stea se 
deosebeste in stralucire (I Corinteni 15, 41). Insusi Mintuitorul a 
aratat zicind: In casa Tatalui Meu multe locasuri sint (Ioan 14, 2).
Dumnezeiescul Parinte Efrem Sirul, 
aratind deosebirea acestor locasuri ale sfintilor din cer, zice: "Multe 
locasuri ale Tatalui, arata Mintuitorul masura mintii celor ce se 
salasluiesc in cer, adica despartirile si deosebirile intru care cu 
mintea se vor desfata dreptii si sfintii in veacul viitor. Ca nu cu 
despartirea locurilor, ci cu rinduiala darurilor sint multe locasuri... 
Caci in veacul ce va sa fie, toti dreptii se vor salaslui intr-o 
bucurie, cu nedespartirea, si fiecare dupa masura sa, dintr-un soare 
gindit se straluceste, si dupa a sa vrednicie trage bucurie si veselie, 
ca dintr-un aer, loc, scaun, privire si forma. Si nu vede cineva 
masurile celui ce il intrec pe el, nici a celui mai jos decit dinsul ca 
nu cumva, vazind darul covirsitor al prietenului sau, sau lipsa, sa-i 
fie aceasta pricina de intristare sau suspin...".
Sa ne intoarcem acum la cuvintul nostru,
 despre desavirsirea omului. Auzim pe Mintuitorul nostru in Sfanta 
Evanghelie, zicind: Fiti desavirsiti, precum Tatal vostru cel ceresc 
este desavirsit (Matei 5, 48). In ce consta desavirsirea omului pe acest
 pamint? La aceasta intrebare ne raspunde Sfintul Apostol Pavel, zicind:
 Dragostea este legatura desavirsirii (Coloseni 3, 14). Adica cel ce are
 desavirsita dragoste fata de Dumnezeu si de aproapele sau, unul ca 
acesta a ajuns la fapta cea mare a desavirsirii in viata sa. Acest 
adevar ni-l arata si Sfintul Maxim Marturisitorul, zicind: "Cel 
desavirsit in iubire a ajuns la culmea nepatimirii si nu mai cunoaste 
deosebirea intre al sau si al altuia, sau intre a sa si a alteia, sau 
intre credincios si necredincios, intre rob si slobod, sau peste tot 
intre barbat si femeie. Cel ridicat mai presus de tirania patimilor, 
cautind la firea cea una a oamenilor, priveste pe toti la fel si are 
fata de toti aceeasi dragoste. Caci nu mai este in el deosebire, nici 
barbat au femeie, nici rob, nici slobod, ci toate si intru toti Hristos"
 (Galateni 3, 28).
Sfantul Ioan Scararul spunea ca "desavirsirea este invierea sufletului mai inainte de invierea trupului".
Sfintul Nichita Stihatul spune ca 
desavirsirea este "readucerea puterilor sufletului la starea de la 
inceput a naturii omului, asa cum l-a creat Dumnezeu dupa chipul si 
asemanarea Sa, si bun foarte, cum era el in rai inainte de cadere".
Iar Sfintul Isaac, fiind intrebat de 
unde cunoaste cineva ca a ajuns la masura desavirsirii, zice: "Cind se 
va misca pomenirea lui Dumnezeu in mintea omului, indata inima lui se 
porneste, spre dragostea lui, si ochii lui pogoara lacrimi cu 
indestulare, ca dragostea din pomenirea celor iubiti aprinde lacrimi. 
Unul ca acesta niciodata nu este lipsit de lacrimi, fiindca de-a pururea
 isi aduce aminte de Dumnezeu, incit si in somn vorbeste de Dumnezeu. 
Dragostea de Dumnezeu lucreaza unele ca acestea care este semn al 
desavirsirii oamenilor in viata lor" (Filocalia X, Bucuresti, 1981).
Iubiti credinciosi,
Pina aici am vorbit despre desavirsirea 
sau indumnezeirea omului in Biserica Ortodoxa, dupa Sfinta Evanghelie si
 Sfintii Parinti. Acum sa vedem cum intelegem noi desavirsirea si cum o 
putem realiza astazi.
Cel mai sigur se realizeaza desavirsirea
 recomandata de Hristos in Sfinta Evanghelie de astazi, in cadrul vietii
 monahale. Intrucit aceasta Evanghelie este singura care sta la baza 
intemeierii monahismului crestin, idealul de desavirsire in credinta, in
 rugaciune si dragoste se realizeaza mai ales in cinul monahal. Oare 
calugarii nu renunta de buna voie la avere, la cinste, la familie, la 
toata libertatea vietii pamintesti si, prin cele trei voturi monahale 
ascultare, saracie de buna voie si curatie nu isi inchina trupul si 
sufletul slujirii lui Hristos pina la moarte? Calugarii au facut 
dintotdeauna cele mai mari eforturi si jertfe pentru desavirsire.
Aceasta o dovedeste la noi numarul mare 
de manastiri si schituri peste o mie incepind din secolul IV pina 
astazi, numarul mare de sihastri si chilii pustnicesti, ca si marea 
vocatie ce o au romnii dintotdeauna pentru monahism. Monahii sint 
considerati niste eroi ai Duhului. Prin jertfa lor ei s-au rugat pentru 
lume si pentru tara, s-au jertfit in adinc de smerenie pentru lauda lui 
Dumnezeu si mintuirea fiilor acestui neam. Ei s-au luptat cel mai mult 
pentru desavirsirea prin smerenie, prin rugaciuni, prin post si jertfire
 de sine. Ei au aparat cel mai mult Ortodoxia si viata morala in rindul 
credinciosilor nostri. Ba, unii dintre ei, au devenit harismatici, 
duhovnici iscusiti cu multi fii sufletesti, ierarhi cuviosi, luminatori 
si slujitori alesi ai Bisericii si ai neamului. Este destul sa amintim 
de sfintii: Daniil Sihastru, Nicodim de la Tismana, Leontie de la Radauti, Chiriac de la Bisericani, Cuvioasa Teodora de la Sihla, Sfantul Calinic de la Cernica
 si, recent, Cuviosul Ioan Iacob de la Iordan. Ei s-au jertfit pentru 
dragostea lui Dumnezeu si prin pilda lor indeamna si pe credinciosi sa 
traiasca in lume o viata crestina curata, smerita, unita cu Hristos.
Dar si in familie se poate duce o viata 
crestina, inalta, sfinta, daruita lui Hristos. Oare ce sint acele mame 
sfinte, cu copii multi, crescuti in rugaciune si bucurie, daca nu niste 
femei desavirsite in rabdare si iubire? Ce sint acei credinciosi cu 
viata curata in lume care iau drumul manastirilor sau traiesc in 
feciorie si vaduvie neintinata prin sate si orase? Apoi, citi crestini 
ascunsi nu traiesc in lume plini de sfintenie, de pace, de mila, arzind 
de dragostea lui Dumnezeu?
Sa pastram cu rivna evlavia si exemplul 
personal al parintilor nostri, al mamelor, al monahilor, al duhovnicilor
 si sfintilor nostri. Astazi este desavirsit cel ce se roaga neincetat, 
cel ce este impacat cu toti oamenii, cel ce miluieste, se smereste si se
 jertfeste pentru apararea dreptei credinte, pentru bunacresterea 
copiilor si pentru mintuirea tuturor in Hristos.
Sa rugam pe Fiul lui Dumnezeu, 
Mintuitorul lumii, sa ne ajute tuturor pe calea desavirsirii in 
dragoste, in credinta si in rugaciune, spre lauda lui Dumnezeu si 
mintuirea sufletelor noastre. Amin.
Parintele Ilie Cleopa
Brâul Maicii Domnului, comoara de mare preț a Vatopedului
Cea
 mai mare comoară a Vatopedului o reprezintă Brâul Maicii Domnului, 
ţesut din păr de cămilă (Irinarh Şişman, care l’a văzut îndeaproape, „cu
 binoglu”, spune că „e din două bucăţi şi îi ţesut din aţe de păr de 
cămilă, şi în mijloc îi cusut cu aţe de aur de mâna împărătesei Zoi, 
care au primit tămăduire de la acest sfânt brâu”) chiar de către cea 
care a luat în pântecele ei pe Cel necuprins, spre mântuirea noastră.
Dăruit în chip minunat apostolului Toma, 
care venea prin văzduh către locul unde fusese înmormântată, el a fost 
în acest chip şi semn al ridicării Preacuratei la cer. Pentru o vreme, 
brâul sfânt a rămas în Ierusalim şi tot aici s’a întors, graţie 
credinciosului împărat Theodosie cel Mare (379-395), după ce un timp a 
zăbovit în Cappadocia. Cel care l’a adus la Constantinopol în anul 395, a
 fost tocmai Arcadius, fiul lui Theodosie cel Mare şi cel despre care se
 spunea că a fost salvat dintr’o furtună pe mare, chiar de Maica 
Domnului (Vatos-paediou – copilul din tufişuri). A fost păstrat în Nea Roma de mai multe biserici: mai întâi în cea a Sfinţilor Apostoli, apoi în ctitoria împărătesei Pulcheria, Vlaherne (până
 în timpurile lui Justinian aici s’a aflat la loc de cinstire împreună 
cu „broboada, acoperământul capului” – de la care vine sărbătoarea Acoperământului Maicii Domnului din 1 octombrie), Chalkopatri (de la anul 565) şi Hagia Sophia.
 Zoë, soţia lui Leon cel Înţelept (886-912), a fost vindecată de duhuri 
necurate prin puterea acestui sfânt brâu („Zoi, avea boala epilepsiei şi
 s’a închinat la sfântul brâu, puindu’l pre ea şi s’a făcut sănătoasă”) 
 şi în semn de preţuire şi recunoştinţă, l’a cusut cu fir de aur şi l’a 
reaşezat în racla în care’l pusese Arcadius (eveniment marcat în 
calendarul ortodox la 31 august).
Vlahii şi bulgarii lui Ioniţă Caloian iau
 din Constantinopol nepreţuita cingătoare a Maicii Domnului („biruind pe
 Alexios Angelos al III-lea, ca recompensă de despăgubire a luat… 
cinstitul brâu”), pentru ca aceasta să fie dăruită în veacul următor 
mănăstirii Vatopedou, de către cneazul sârbilor Lazăr I Hrebeljanović 
1372-1389 („Lazăr, cu adjutorul lui Dumnezeu, regele Sîrbiei şi împărat 
al grecilor, dăruiesc această sfântă cruce cu brâul Maicii Domnului 
monastirei Vatopedului, a împărăţiei mele anul 1389”, scrie pe dosul 
unei cruci păstrate în mănăstire.). Se pare însă că basileul Ioan VI 
Kantakuzenos (1347-1354) – monahul Ioasaf de mai târziu, apărătorul 
isihasmului şi al sfântului Grigorie Palamas (pe care l’a şi răscumpărat
 din robia turcească!) – şi nu craiul sârb, a adus cele trei părţi ale 
brâului Maicii Domnului spre păstrare vatopedinilor. Eruditul monarh şi 
monah avea să moară la Mistra în 1383, însă nepreţuita cingătoare a 
Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, n’avea să mai părăsească sfânta 
mănăstire athonită, decât pentru binecuvântate pricini (cum a fost cea 
în care a îndepărtat ciuma din 1813 de pe pământurile Valahiei, sau 
holera din imperiul otoman, la 1871).
Două părţi mai mici ale brâului au fost 
dăruite la 1522, mănăstirii de maici Kato Xenias (din eparhia 
Volosului), bucata cea mai mare fiind păstrată şi astăzi la Vatopedu 
într’un sipet de argint, frumos lucrat de meşterii Ungro-Vlahiei 
secolului al XVIII-lea. Marea preţuire pe care au arătat’o dintotdeauna 
românii acestui veşmânt al Fecioarei Maria s’a materializat într’un 
paraclis cu hramul „Brâului Maicii Domnului”, zidit în mănăstirea 
athonită de binecredinciosul voievod Neagoe Basarab în timpul domniei 
sale (1512-1521), refăcut apoi, tot cu danii româneşti la 1796 şi 
înzestrat în veacul al XIX-lea cu o remarcabilă catapeteasmă nouă.
                                                   Cu dragoste, Maria. 
        
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu